1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het officieuze board & cardgame topic!!!

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Kaneda, 27 mei 2009.

  1. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    [​IMG]
    Bordspellen en kaartspellen, iedereen kent ze wel. De meesten zullen gelijk denken aan: monopoly, levensweg, risk, kwartet, klaverjassen. Deze spellen zijn allemaal best leuk, tot je wat ouder word en videogames ontdekt en je die ongein alleen nog maar af en toe in een gekke bui op tafel zet.
    Ik ben best wel opgegroeid met bordspelletjes, kaartspellen wat minder. Het was echt zon ''family happening'', en ik vond het meestal supertof. Maar op een gegeven moment was de uitdaging toch weg, ik heb persoonlijk een hekel gekregen aan de grote geluksfactor van bovenstaande spellen. Bij videogames heb je veel meer invloed en diepgang enz.
    [​IMG]
    Toen ik 2 jaar geleden het kaartspel munchkin ontdekte begonnen de unplugged games mij weer voor zich te winnen. Nu vind ik munchkin een middelmatig spel, maar toen was het een echte openbaring voor me. Je kon levelen, een ras zijn, een klasse zijn, items verzamelen, elkaar helpen of juist tegenwerken. Ik had nog nooit zon gaaf kaartspel gespeeld, en vele avonden volgden. Toen begon ik meer van dat soort spellen te kopen via bol.com en via de grotere boekhandels die vaak wel een aparte afdeling met spellen hebben. Een van mijn betere aankopen die tijd was:
    [​IMG]
    Een leuk tactisch spel voor 2-6 spelers. Je kan je eigen legers maken en elkaars legers aanvallen, met de bedoeling dat jij op het einde van de ronde het sterkste leger overhebt en dan krijg je punten en begint de volgende ronde. Dit spel kwam echt aan op goed nadenken en goed communiceren met je mede/tegenstanders . Ik haal het nog steeds regelmatig uit de kast.
    Alleen op een gegeven moment was de hype bij mn vrienden een beetje voorbij en was het maar lastig om een groep bij elkaar te krijgen voor een bord of kaartspelletje, en er kwamen weer toffe videogames uit die tijd.
    Maar sindskort is de hype weer terug bij mij en wel via dit spel:
    [​IMG]
    Een spel met 3 teams bestaande uit: de sheriff+deputies, de outlaws en de renegade(s). Het leuke is dat alleen bekend is wie de sheriff is en de rest onbekend is. Dus je moet erachter proberen te komen wie bij je hoort en samen de rest afmaken. Dit alles in een geweldige sfeer met een hoop slimme kaarten.

    Een paar goede sites voor reviews en info:

    Spelmagazijn(nederlandse recencies en af en toe wat nieuws)
    Spellengek(recensies en spelavond verslagen)
    The dice tower(Enorm veel reviews in het engels, en ook honderden youtube reviews)
    spellenspektakel(HET jaarlijkse bordspellen evenement in Nederland)
    Boardgamegeek(de moeder van alle sites betreft boardgames)

    Ik vroeg me af of meer mensen hier graag een spelletje spelen naast de 360 playstation enz.?
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2009
  2. azzkickr

    azzkickr Active Member

    Berichten:
    398
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik echt een HEEL tof bordpel vind is Axis & Allies. Groot spel en (kan) verschrikkelijk lang duren. Gaat over WW 2 en is met 5 spelers te spelen (Duitsland/Japan vs US/GB/USSR) Tactiek en samenspel is bij dit spel echt nodig. Het lijkt op een zeer uitgebreide versie van Risk. Het is al wat ouder maar nog steeds een topper!!
     
  3. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het nog nooit gespeeld, lijkt me wel erg leuk. Als ik wat geld heb ga ik memoir '44 of battle lore kopen denk ik, dat zijn de hippe wargames van nu:+
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2009
  4. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Ik speel soms wel eens een bordspel bij vrienden. Ik heb zelf nooit veel van spellen gehouden eigenlijk, maar af en toe bijvoorbeeld eens Carcasonne vind ik wel heel leuk om te spelen. :) Ik denk dat de meesten 999games wel kennen (ook de maker van Kolonisten van Catan), die hebben altijd wel toffe spellen.
     
  5. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik hoop echt dat er meer bord/cardgames naar xboxlive komen, je hoeft je ook nooit over lag zorgen te maken:)
     
  6. Sanguine

    Sanguine Active Member

    Berichten:
    138
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben met een vriend bezig om een cardgame te maken, het wordt echt facking awesome!
     
  7. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    [​IMG]

    [​IMG]
    Maar die gaat online natuurlijk :) En in de kroeg natuurlijk ook.
    Verder alle kroegkaartspellen als hartenjagen, pesten e.d.

    Verder ben ik best voorstander van board spelletjes maar dan wil ik wel competitie. Bij ons thuis gaan ze elkaar altijd helpen enzo (like wtf???)
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2009
  8. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    Vet! Kun je uitweiden over regels, of misschien foto's van een prototype?
    Als het een beetje goed uitgewerkt is kun je het aanbieden bij ps-games of 999 games, als ze het dan intressant vinden ben je binnen!\o/


    Dat sucked indd:) Ik wil wel trots zijn als ik gewonnen heb!!
     
  9. Gallardo

    Gallardo De vrolijke strijder

    Berichten:
    704
    Leuk Bevonden:
    0
    Enige kaartspel dat ik wel eens speel is kingsen :')
     
  10. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    Op zich best een diep spel, je speelt je eigen karakter. Je gebruikt je eigen stats om de encounters(atje) te overleven.:+ En die boss(sterke mix drank) op het einde is helemaal hard. Ik vraag me af hoe de puntentelling werkt bij dat spel. Het is meer een soort van overleven en maar hopen dat je niet tegen de baas hoeft.
     
  11. Sanguine

    Sanguine Active Member

    Berichten:
    138
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke, dit is de eerste keer dat ik het uitleg. We hebben alleen nog pas het concept bedacht en zijn bezig met het uitwerken.

    [​IMG]

    (Er Is ook nog een aflegstapel)

    Het doel van het spel is om de andere speler uit te moorden, beide spelers starten met 10 levenspunten. De spelers doen elkaar damage doordat ze kaarten spelen, er zijn 2 stapels Aanval & Genezing en Verdediging. Het aanvallen gaat om en om, stel speler 1 begint het spel. Hij trekt een kaart uit aanval & genezing, en ziet daar een nummer tussen de 1 en de (Waarschijnlijk!) 12. Het is of een genezing kaart, waardoor hij health terug verdient maar geen aanval doet, of een aanval. Als hij aanvalt en er staat op "Attack 5" valt hij met 5 aan, de andere speler trekt nu een kaart uit verdediging waar ook een getal op staat tussen de 1 en 12. Is het hoger dan 5 heeft hij succesvol de aanval geblokt, heeft hij echter minder... Dan gaat het verschil er vanaf.

    Een korte beurt

    *Speler 1 trekt kaart uit aanval & genezing*
    Het is een 7 aanvalskaart
    *Speler 2 trekt uit verdediging *
    Het is een 8 verdedigingskaart! Hij heeft de aanval overleeft!

    Nu trekt speler 2 een aanvalskaart en gaat het andersom. Elke kaart komt op een aflegstapel
    Er kan echter ook bij de aanvalstapel een wapen zitten waardoor je bijvoorbeeld +1 hit. Na elk gevecht krijgen beide spelers 1 XP, waarmee ze diverse skills kunnen kopen zoals Kijk In De toekomst (Jezus, ik had dit niet in het Nederlands moeten doen :emo:) Dan mag hij in 1 van de stapels kijken en een kaart verwijderen.

    Zo gaat het, maar zo gaan de standaard gevechten alleen. De echte hardcore actie komt door de skills die we gaan toevoegen en de armor en wapens ofcourse, als je een leuk idee om te toevoegen hebt kan dat natuurlijk :p
     
  12. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    Lijkt wel een beetje magic light ofzo:+

    Ik vraag me alleen af of je wel tijd genoeg hebt om een beetje van die coole skills te verzamelen. Voor hetzelfde geld pakt speler 1 een aanval van 12 en pakt speler 2 een verdediging van 2, boem dood!:emo:

    -Misschien tof als je je eigen karakter in het begin al met een aantal skill mag samenstellen, zodat je gelijk al wat meer diepgang hebt.

    -Het zou ook tof zijn als je wat kaarten in je hand mag hebben ipv hopen dat de bovenste kaart van de stapel is wat je nodig hebt. Dan moet je nog een keuze maken of je bepaalde goede of slechte kaarten uit je hand wel gaat spelen of bewaart of misschien weglegt op de aflegstapen(dan mag je je volgende beurt weer een nieuwe kaart voor in je hand pakken ofzo).

    Ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken:)


    Ik heb net ''Small world'' gekocht, morgen eerste proefpotje:D
    [​IMG]
     
  13. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    Small world
    [​IMG]
    Vandaag kwamen een paar vrienden langs voor wat boardgame bonanza\o/
    Small world in totaal 3 keer gespeeld 1 keer met 3 spelers en 2 keer met 4. Small world heeft 4 verschillende borden naar gelang het aantal spelers(2,3,4 of 5) , dit zorgt ervoor dat het met alle spelersaantallen goed gebalanceerd is. De combinaties van rassen+special powers zijn enorm uiteenlopend. Zo speel je eerst bv. met de berzerk amazones, terwijl je een paar beurten later met de dragonmaster giants aan de slag gaat! In totaal zijn er 280 verschillende combinaties. Sommige van deze combo's kunnen weleens een beetje overpowered zijn, en dan is het zaak de andere spelers over te halen om even samen te werken tegen de powerhouse:+. Het leuke aan het spel is dat er weinig ruimte voor geluk is, het gaat puur om de beslissingen die je maakt. Ik zie dit spel zeker vaker op tafel verschijnen, en ben benieuwd hoe het speelt met 5 mensen:thumbs:
    [​IMG]
    -Ook nog een potje bang gespeeld, dat wel erg snel ging. Bang! speelt toch echt een stuk beter met 5 of meer mensen merk ik.
    [​IMG]
    -Nog geprobeerd een potje legends of camelot te spelen, een ander nieuw kaartspel dat ik heb gekocht. Ik en 1 vriend van me waren behoorlijk gemotiveerd om het te spelen maar de andere 2 waren al aan het inkakken. En het leren van de regels van een nieuw spel is aardig intensief, dus toen speelde we maar een laatste potje small world dat we toen een beetje onder de knie hadden.

    Alles bij elkaar genomen een supertoffe avond:thumbs:
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2009
  14. Sanguine

    Sanguine Active Member

    Berichten:
    138
    Leuk Bevonden:
    0
    Het enige wat ik stom vindt is dat ik meestal maar met ze 3'en een board of cardgame speel, met me zus, me moeder en ik. Eigenlijk wil ik dat een keertje uitbreiden. Ik snapte jouw post niet helemaal, vooral boardgame bonanza. Ik dacht WTF Bonanza is toch een cardgame :emo:
     
  15. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    Boonanza is zeker een cardgame, bonanza is gewoon een woord wat soort van gelijk staat aan feest ofzo. En aangezien het met een ''b'' begint net als boardgame, vond ik het wel goed klinken:) De rest is gewoon een korte impressie van gisteren.
     
  16. GameKid360

    GameKid360 Guest

    Halo Wars risk. :D
     
  17. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    [​IMG]Ik dacht dat je een grapje maakte:)

    Mja risk is zo sterk gebaseerd op dobbelsteenworpen, teveel geluk voor mij.
     
  18. harm_ltc

    harm_ltc Active Member

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo ik heb eens flink zitten zoeken op wat spellenrecensie sites en dat spel Bang! lijkt me inderdaad erg tof :D
    Ook Munchkin zie ik wel zitten, leuke humor en maakt een parodie op de hardcore-cardgame spellen (zoals bijvoorbeeld Magic etc.)
    Ga deze twee denk ik binnekort eens kopen. Zit er een goede spellenwinkel in Nijmegen die ze heeft of kun je ze beter online bestellen? En zijn ze in het Nederlands?

    Zelf speel ik ook heel graag bordspellen. Heb het Kolonisten van Catan kaartspel met al zijn uitbreidingen en speel dat vaak tegen dezelfde gast. We kennen heel veel van de kaarten en er ontstaat dan altijd een waar bouwgevecht, om het zo maar eens te noemen. Ook de standaard spellen als Monopoly, Risk en de normale Kolonisten blijven leuk om met een groep vrienden te spelen.
    Zelf heb ik ook nog het wat onbekendere In De Ban Van De Ring. Is een wat lastiger spel maar ook leuk om te doen. (ben dan zelf ook fan van Lord of the Rings)

    En ik moet ook nog steeds Carcassonne een keer kopen. Hoor altijd veel goede reacties en heb het eens kort gespeeld. Dat lijkt me ook een leuk spel waarbij je echt competitie krijgt als het speelt met mensen die het goed kennen, dat is altijd het vetste.

    Fijne site voor recensie:
    www.spelmagazijn.nl
    Zoeksite voor spelrecensies:
    www.spellink.nl
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2009
  19. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    Munchkin kun overal makkelijk kopen, sowieso op bol.com. Bang is iets moeilijker te verkrijgen, ik dacht dat bol wel een mega uitgave had met alle uitbreidingen maar dat is gelijk 40-50 euro terwijl het basisspel maar 10 euro kost en ook al heel leuk is. Bang is niet in het nederlands, alleen engels en spaans. In de ban van de ring lijkt me wel leuk, is een coöperatief spel toch?
    Ik zal s een paar goede links in de begin post zetten:thumbs:
     
  20. GameKid360

    GameKid360 Guest

    GameKid maakt geen grapjes. :D
     

Deel Deze Pagina