Je kijkt te veel op de korte termijn. Dat is precies de gedachte die VWO'ers hebben als ze in hun eerste jaar binnenkomen. "Waarom moet ik dit helemaal uitwerken als dat in de praktijk niet van me wordt verlangd?" Maar dan ga je volledig voorbij aan de meerwaarde op lange termijn. Ze verlangen dit niet van je, omdat je in de praktijk een grote matrix moet kunnen vegen, maar omdat je inzicht moet verkrijgen in wat het voorstelt. Als je geprogrammeerd bent om rref( A ) in te tikken in je GR, begrijp je niet de principes die erachter schuilen.
Nu vraag jij je wellicht af waarom je die inzichten moet hebben of wat die inzichten dan zijn, maar geloof me, dat komt wel. Zodra je namelijk je solide basis hebt gehad, kun je pas echt een ingenieur worden. Een practicus kan rekenmachines intikken, maar een ontwerper moet inzicht hebben in wat het voorstelt om vooruitgang te boeken. Het is als ingenieur namelijk niet je taak om huidige technologie in elkaar te zetten, maar technologie te ontwikkelen die nog niet bestaat. Dat vereist inzicht en gevoel in hoe functies en verschijnselen zich gedragen. Je moet een formule aanschouwen en direct zien wat de gevolgen zijn als je zus of zo doet. Een matrix is nu voor jou een matrix, maar straks is dat een set differentiaalvergelijkingen en zijn eigenwaarden geen intik-procedure maar geven ze je direct inzicht in de manier waarop een systeem zich gedraagt.
Als 5ejaars doe ik grote berekeningen echt niet meer met de hand. Zeker niet, want de problemen die ik moet oplossen zijn te ingewikkeld daarvoor. Maar als ik MatLab programmeer, weet ik wat er gebeurt, ik weet welke complicaties er kunnen optreden als ik een regel intik, ik weet wat ik algebraïsch kan veranderen als een probleem niet numeriek oplosbaar is. Dat had ik nooit van mijn leven gekund als ik niet in mijn eerste jaar tot in den uitentreure Taylor polynomen moest opstellen of integralen oplossen.
Je zit nu in je schakeljaar (neem ik aan) en dat is net als voor eerstejaars even doorbijten. De oude manier van denken moet eruit, je moet een hoop basisstof doorwerken dat misschien nog niet zo spannend is en het is ineens een stuk moeilijker. Maar dat is niet meer dan een zure appel waar je je even stevig in vast moet bijten. Zodra je die 'tools' in je vingers hebt, heb je het vermogen om problemen echt te doorgronden en oplossingen te bedenken die nog niet bestaan. Het is echt onmogelijk te skippen naar de echte ingenieurskwaliteiten zonder die basis.
Toegegeven, ik twijfelde ook in het begin, maar heb nu meer bereikt dan dat ik ooit toe dacht in staat te zijn. Ik ben altijd zo fel in het Huiswerktopic, omdat ik weet dat gevoel voor wat je doet essentieel is om iets te bereiken. Je studeert om wat te worden en niet om je ects binnen te koppen.
Laatst bewerkt: 8 nov 2011