1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het School & Opleidingen Topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Syn3rgy, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    Wat voor een profiel had je dan? Wat voor taal? Latijn of Grieks?
     
  2. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.709
    Leuk Bevonden:
    574
    Mijn fout8) : het was Fiscale economie. :F:
     
  3. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.709
    Leuk Bevonden:
    574
    Ik zou het je uitleggen. De eerste jaar deed ik HAVO/VWO weet je wel. Begin 2e jaar deed ik VWO met Latijn tot aan de derde. Nu komt het. Ik koos voor het profiel NT + latijn. Ik stond er na een half jaar zoooo slecht voor dat ik vlak voor de kerst koos om van profiel te veranderen. Ik koos toen voor EM zonder latijn, dus gewoon VWO. Maar op mijn eindlijst stond ik nog steeds 3 á 4 onvoldoendes dus besloot ik om naar de HAVO te gaan. Was voor mij ook meteen een stuk makkelijker.

    Volgens mij zei jij dat je EM ging doen. Op mijn school hoefden wij geen boeken te bestellen voor het vak Economie, maar kregen wij van die lesbrieven van school. Ik zeg het je alvast, misschien vindt jij het helemaal niet moeilijk. Ik vond het toch erg pittig en dat geldt voor meerdere vakken. Tot en met de derde van VWO is het toch vooral theorie dat je in je tentamens krijgt. Vanaf de 4e is het vooral op inzicht gebaseerd. Het heet ook niet voor niets de Tweede Fase.

    Misschien had ik VWO best kunnen halen als ik een betere vakkenpakket had gekozen of meer mijn best deed op school. Ik wil je niet bang maken, maar ik vond het toch heel anders dan de eerste drie jaar op de middelbare school. Misschien vind jij het niet erg moeilijk. Dat zou ook best kunnen! :)

    Nogmaals, denk er niet te gemakkelijk over. Zo van: ik ben al op de helft. Zo dacht ik dus ook, maar met mij ging het dus de verkeerde kant op.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2010
  4. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    Oké, dacht al dat je NT zou gaan zeggen. Dat vind ik iig het moeilijkste profiel. Ik heb Latijn 3 jaar gehad en Grieks, waarmee ik verder ga, 2 jaar. Stond een 8 op mijn rapport, dus ik denk niet dat het een probleem gaat worden. Opzich vind ik alle vakken in mijn profiel wel interessant en niet al te moeilijk dus ik heb geen probleem om ervoor te leren. Maar we zien het wel, als ik slechte cijfers haal dan ga ik gewoon meer leren. :)

    Btw, ik bedoelde eigenlijk dat die 3 jaar snel voorbij gegaan zijn. ;) Ik zie dat je het over Fiscale Economie hebt? Wat viel je tegen dan? Want ik denk dat ik Fiscale Economie wil gaan studeren als ik klaar ben met de middelbare school.
     
  5. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.693
    Leuk Bevonden:
    17.901
    Niemand die dan Logistiek studeert?
     
  6. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.709
    Leuk Bevonden:
    574
    Ja ik ging er ook telkens harder voor leren maar het hielp bij mij niet echt. Het kan ook zijn dat ik gewoon totaal niet oplette in de klas. Dat zou ik nu in ieder geval wel doen als je het nog niet deed :+.

    Nu eventjes over Fiscale economie. Ik was op zo'n open dag geweest en het viel mij echt heel erg tegen. Volgens mij is het:

    1. Erg moeilijk en weinig vrije tijd ben ik bang voor.
    2. Het kan denk ik op een gegeven moment erg saai worden, telkens maar weer over belasting belastingen en nog eens belastingen. Het is gewoon op één specifiek onderwerp gericht.
    3. Ik had het mij eigenlijk ook heel anders voorgesteld.

    Toen ik bij Bedrijfseconomie ging kijken en Accountancy ging er opeens een lampje branden en leek het mij erg leuk om later als een accountant te werken. Daarbij heb je als accountant totaal geen last met een crisis. In tegendeel, de overheid wilt juist alleen maar meer jaarrekeningen binnen krijgen over bedrijven. Daarbij verdien je ook nog eens erg goed. Maar dit is volgens mij bij Fiscale economie ook zo het geval.

    Toch blijft mijn grootste droom om vlieger te worden. Hopelijk gaat dat ook lukken :).
     
  7. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Serieus? Cool, dat ga ik komend jaar doen! Ben benieuwd. Heb je nog toffe dingen geleerd?
     
  8. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.693
    Leuk Bevonden:
    17.901
    Mehmehmeeee, wordt Logistiek, Criminologie of..Commerciele economie. :F:
     
  9. Jorrit010

    Jorrit010 Ech wel!

    Berichten:
    1.235
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zou communicatie doen :+
     
  10. DanielLawler

    DanielLawler Pinda's met ananas

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik studeer zelf al een paar jaar rechten aan de VU, maar doe zo af en toe ook mee met een criminologiecollege. Ik vind het allemaal ontzettend interessant, maar wat ik me altijd afvraag (en dat kaart je zelf ook al een beetje aan); wat word je ermee als je straks klaar bent?
     
  11. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.693
    Leuk Bevonden:
    17.901
    Uitleg?
    @ Daniel, je kan bij de overheid terecht, adviseur oid. Politie.
    Vaak is voor veel bedrijven een WO denkvermogen/niveau genoeg..


    ..is me verteld.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2010
  12. Jorrit010

    Jorrit010 Ech wel!

    Berichten:
    1.235
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ga, na 2 maanden WO en 8 maanden niks, communicatie doen :+ Wel een versnelde variant.
     
  13. Corona

    Corona Active Member

    Berichten:
    372
    Leuk Bevonden:
    82
    Klopt, maar je blijft natuurlijk wel altijd een beetje in je studierichting hangen. Waarom heb je trouwens geen proefdagen meegelopen als je nu zo aan het twijfelen bent? Had dan tenminste een dag meegelopen met de studies waar je nu tussen twijfelt.

    Maar als ik jou was zou ik voor criminologie gaan.
     
  14. mikecitybike

    mikecitybike Future Donut

    Berichten:
    447
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb Economie & Bedrijfskunde op de UvA gedaan en doe nu Master Accountancy daar.
    Bij de UvA heb je het eerste jaar een soort probeer jaar. Je krijgt in je propedeuse fiscale economie, bedrijfskunde, algemene economie bedrijfseconomie vakken ( zie hier: http://studiegids.uva.nl/web/uva/sgs/nl/p/227_122070.html )
    Dit alles is goed voor je basiskennis en het grootste voordeel is dat je in het 2e jaar kan kiezen welke richting je echt op gaat.
    Je kunt bijv kiezen voor bedrijfseconomie en dan heb je daar weer allemaal varianten:
    1. Accountancy & Control
    2. Financiering
    3. Minorvariant Financiering
    4. Organisatie-economie
    5. Minorvariant Organisatie-economie
    (kun je allemaal zien op de site)
    ik heb de 1e gedaan. Daarna kon ik kiezen uit een master accountancy of een master control :)
     
  15. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.709
    Leuk Bevonden:
    574
    Ja dat klopt! Dat vind ik ook zo mooi aan deze opleiding. Je kunt nog altijd na het eerste jaar (zelfs na de 2e, maar dan is het wel moeilijker om in te komen als ik me niet vergis) switchen. Wat voor soort opleiding heb je eigenlijk? Voltijd, duaal of deeltijd? Ik ben zelf misschien van plan om na enkele jaren Duaal te gaan studeren. Dan kan je terecht op een accountantskantoor. Krijg je wat meer ervaring in het vak en daarbij verdien je ook nog eens een leuk zakcentje.

    EDIT: aan jou trouwens de vraag Mikecitybike. Ik ben van plan om een laptop te kopen. Is het noodzakelijk om in je eerste jaar een notebook te hebben?
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2010
  16. mikecitybike

    mikecitybike Future Donut

    Berichten:
    447
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja je kan bij de UvA gewoon inschrijven voor de vakken die je wilt (mits er geen toelatingseisen (bepaalde vakken) zijn). Dus als je denkt ik ga het 2e jaar beginnen met fiscale economie en je denkt na 2-3 maanden dit is kut, dan schrijf je het 2e blok gewoon in voor vakken van een andere richting, heb je 1 blok vertraging dus het is niet zo'n big deal. 2e jaar heb je ook veel vakken die in de varianten overlappen, nog wel wat basisvakken.

    Ik doe 'voltijd', ben nu 5 jaar bezig :D
    nog 30 punten en een scriptie :)

    edit: nee niemand gebruikt een laptop tijdens colleges. Je hebt ook maar iets van 12-15 uur college per week, de rest mag je thuis doen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2010
  17. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.709
    Leuk Bevonden:
    574
    Ok, en ik had hem al eerder gesteld maar volgens mij zag je de vraag niet doordat het een EDIT was. Is het noodzakelijk om een notebook aan te schaffen voor het eerste jaar?

    Nog bedankt voor de verdere info;).
     
  18. mikecitybike

    mikecitybike Future Donut

    Berichten:
    447
    Leuk Bevonden:
    0
    ik weet niet of je Duaal wil doen hoor, het is wel lekker denk dat je ervaring hebt. Maar zwaar is het wel. Ik weet niet hoe goed je leert (en hoe hard je je best doet :+:D ). De big4 biedt wel duale studies aan. Je gaat dan 3 dagen werken en 2 dagen studie. Dus dan doe je er wel een stuk langer over.
    Je zou wel na je bachelor duaal kunnen gaan doen, dan doe je je master in 2 jaar. Maarja je kan ook gewoon dat ene jaartje nog even studeren en dan fulltime werken :)
    Denk dat het meer dingen zijn waar je over 2 jaar pas over na moet gaan denken..maar het is goed om te weten dat de mogelijkheden er zijn
    succes iedergeval :thumbs:
     
  19. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.709
    Leuk Bevonden:
    574
    Thnx maar kan je nog steeds een antwoord geven op de bovenstaande vraag over notebook aanschaffen :+?
     
  20. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    Iemand hier die enige ervaring heeft met een Hogere Hotel school ? Die richting de keuken wilt ?

    Twijfel nog zwaar tussen een paar dingen. ICT of Horeca.

    ICT Systeem Beheerder :
    + Leuk om te doen.
    + Kennis die er mee opbouwt.
    - Niet zo heel goed betaald.


    Horeca ( Chef ) Kok :
    + Gezellig.
    + Creatief zijn ( Maken / Voorbereiden van het eten )
    + Zéér leuk.
    + Salaris
    - Werktijden, altijd in de avond laat overwerken.

    Werktijden zou al het enige zijn waarom ik geen Kok zou willen worden. Voor de rest lijkt het mij echt tof om te doen, ook leuk en gezellig.

    Twijfel dus zwaar, enige mensen die hun ervaring(en) kunnen vertellen?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina