1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het School & Opleidingen Topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Syn3rgy, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    De Gamedesign opleiding op het HKU is heel breed. Je krijgt daar programmeren, design en concept. Het is logisch dat er dan weinig of geen aandacht wordt besteed aan vakken zoals projectmanagement.
     
  2. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.533
    Leuk Bevonden:
    8.581
    En dat is dus totaal niet logisch. Mijn opleiding is ook heel breed, maar er wordt over de hele TU Delft (de bengel kan het denk ik wel bevestigen) echt gehamerd op projecten, verslagen en samenwerken. Dit is wel degelijk belangrijk, aangezien het zo'n beetje de basis is van menig onderneming waar je later terecht komt.
     
  3. Corona

    Corona Active Member

    Berichten:
    372
    Leuk Bevonden:
    82
    Sowieso niet op 1 bedrijf richten.
     
  4. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Hier op het NHTV trouwens ook, maar programmeren en ontwerpen zijn dan ook aparte studies bij ons. Hoe is het bij jullie geregeld trouwens? Ik vraag me af wat het voordeel is van een Uni tegenover HBO voor een studie gamedesign.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2009
  5. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Communication & Multimedia Design ;)

    Twijfel op het moment zelf nog over mijn vervolgopleiding op het HBO. Ik doe nu de MBO opleiding (niveau 4) ICT Beheerder die ik in juni hoop af te ronden. Moet dus wel opschieten met het maken van een keuze maar ik weet niet of ik echt verder zou willen de ICT-sector. Vooralsnog ligt Bedrijfskundige Informatica het meest voor de hand liggend maar ik ben bang dat het me gaat tegen vallen omdat ik niet weet of ik hier later echt mijn brood mee zou willen verdienen. Heb aan het einde van het eerste jaar met de gedachte om over te stappen naar een andere opleiding, op het Media College (iets met design dinges), maar een leraar wist me te overtuigen om te blijven.

    Ik ga zelf ook maar eens kijken naar dat CMD. Klinkt goed. Communiceren (praten en vooral schrijvend) gaat mij wel aardig af (:+) en Multimedia Design klinkt ook erg interessant, dat is met Photoshop, Flash en dergelijke aan de gang?
     
  6. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.533
    Leuk Bevonden:
    8.581
    Ik doe geen studie gamedesign, maar ik heb wel een onderdeel gamedesign wat we dus samen met de HKU doen. Wij het technische aspect en zij het artistieke aspect.

    Maar het voornamelijke voordeel van de uni tegenover HBO bij Informatica is, voorzover ik de ervaringen van vrienden op het HBO ken, het normale Uni vs HBO verhaal. Op de universiteit wordt er veel dieper theoretisch ingegaan op de stof, wat overigens niet betekent dat het alleen maar theorie is (in tegendeel!). Zo krijgen wij de standaarddingen als programmeren, maar wordt er ook veel gedaan aan wiskunde (daarvoor moeten instromende HBO'ers ook nog een hele inhaalcursus doen), kansrekening, computersystementheorie, AI theorie, automatentheorie en veel focus op bewijstechnieken etc. Maar bij de TU in het algemeen wordt er bij elke opleiding enorm gehamerd op presenteren, zowel mondeling als schriftelijk, en projectvaardigheden.

    Maar dat is natuurlijk puur hoe ik het ervaar via vrienden die het HBO doen en het hoeft natuurlijk niet overal zo te zijn.
     
  7. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Wel?
     
  8. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.533
    Leuk Bevonden:
    8.581
    Dat heb ik ook gehad, hoor. Tenminste, als hij het over VWO heeft. Echter, in mijn profiel N&T hoefde ik alleen Frans en Duits lezen te doen en dan ook nog eens alleen de schoolexamens. Zo erg is dat allemaal niet, dus je hebt niks te vrezen, Jaider.
     
  9. TweaK

    TweaK Active Member

    Berichten:
    955
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, dat was oude tweede fase. Je hebt nu nieuwe tweede fase, en daarin moet je verplicht een vreemde taal. 8) Ben blij dat ik die shit niet hoef.
     
  10. The Redman FTW

    The Redman FTW ^_^

    Berichten:
    596
    Leuk Bevonden:
    0
    In de tweede fase (Atheneum) moeten wij verplicht frans of duits.

    Thx Modder-Eter, ben namelijk vreselijk slecht in die twee talen.

    Ik wil graag Economie & Maatschappij 1 kiezen, dat ziet er dan als volgt uit:
    Gemeenschappelijk deel (Alle profielen): Nederlands, Engels, Frans of Duits, Maatschappijleer, Lichamelijke Opvoeding, Culturele en Kunstzinnige vorming, Algemene Natuurwetenschappen
    Profieldeel: Wiskunde A of Wiskunde B, Economie, Geschiedenis, Aardrijkskunde
    Vrij deel: Informatica (Alleen als je Wisk.B pakt) of Management & Organisatie of Beeldende Vormgeving of Muziek of Bewegen Sport & Maatschappij of Biologie of Duits of Frans

    Uiteraard kan je niet bij Vrij deel dezelfde taal pakken als bij Gemeenschappelijk

    Ik pak dus als keuzes: Duits - Wisk. A - Management & Organisatie.
    Dan heb ik dus een lekker Economisch pakket en als vrij vak ook nog bedrijfseconomie (=M&O, aan verdieping heb je tenminste nog wat, in tegenstelling tot Muziek of Beeldende Vormgeving :+)
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2009
  11. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.533
    Leuk Bevonden:
    8.581
    Wij moesten ook al verplicht een vreemde taal, hoor. ;)

    Het was óf Frans Heel óf Duits Heel óf Frans & Duits lezen.
     
  12. The Redman FTW

    The Redman FTW ^_^

    Berichten:
    596
    Leuk Bevonden:
    0

    Oh, en we kregen een test van Da Vinci Studie- en Loopbaanadvies (Site suckt een beetje erg), en daar kreeg iedereen twee adviezen uit, ik had:
    - Financieel-Economisch (E&M)
    - Logistiek (E&M + N&T)
     
  13. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Dat bedoel ik met zweverig ;) Erg "vrij" allemaal. Die selectie is zoals eerder gezegd o.a. om "creatieve talenten" te vinden.. Of dat goed is, tja.

    Ik heb een project moeten doen met mensen van het conservatorium, daar zitten ook van die vage gasten tussen. Geen verantwoordelijkheidsgevoel, nooit op tijd, heel vaag in hun beweegredenen.
    We hebben bijvoorbeeld toen een videoclip voor ze gemaakt en tijdens de viewings kwam er geen één conservatorium band opdagen..

    Tja, kunstenaars he ;) Het bedrijfsleven zoekt dat soort mensen in elk geval een stuk minder dan "normale" hbo-ers.

    Als vervolgstudie zou ik het me wel voor kunnen stellen, maar zonder ander MBO, HBO of Uni diploma ben je niet heel geschikt voor het bedrijfsleven.

    Ik heb 6 jaar geleden ook een poging gedaan om bij de HKU aangenomen te worden (Digital Video Design), maar ben toen niet door de 3e ronde gekomen. Ik was ook echt nog een broekie die net van het VWO kwam dus had ook totaal geen portfolio ofzo. Achter maar beter ook denk ik..

    Percy(Purc) zit bijvoorbeeld nu ook @ HKU, maar heeft daarvoor wel een andere studie gedaan.
     
  14. TweaK

    TweaK Active Member

    Berichten:
    955
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, tot de 4e. In de 5e en 6e was het alleen als je Frans2 of Duits2 koos.
     
  15. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    Laatste jaar van het vwo nu. Ga het wel halen, maar het vervolg is lastiger.

    Vind het heel lastig om een vervolgstudie te kiezen. Ik moet wel toegeven dat ik dit jaar nog niet echt actief gezocht heb, maar vorig jaar meerdere meeloopdagen, opendagen en de jaarbeurs in Utrecht bezocht. Ik weet het echter nog steeds niet. Volgende week maar eens goed kijken, kijken ook of ik goeie test kan vinden oid.
     
  16. Duke_Jay

    Duke_Jay Active Member

    Berichten:
    1.076
    Leuk Bevonden:
    0
    Zit nu in het 5e jaar van VWO, doe N en T met Geschiedenis als extra vak erbij.(Is ook een tweetalige opleiding, heb de eerste 3 jaar bijna alle vakken in het engels gehad, en doe nu vanaf het 4e jaar engels op een veel hoger niveau als een normale VWO leerling, heb vorig jaar het CAE gehaald met een score van 78/100, een B dus) Heb me nog niet echt verdiept in vervolg studies, word dit vanuit school geregeld of moet je hier zelf achter aan gaan? Denk wel dat ik de technische kant opga, maar weet nog niet goed welke studie precies, er moet zowiezo ook een sociaal aspect aanzitten (dus veel samenwerken met collegas bijv. geen solo baantje :9)
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2009
  17. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Heb je al het gepreek van Modder-Eter over projectwerk hierboven niet gelezen? :+ Technici zijn bijna per definitie sociaal vervreemde mensen, maar dat betekent niet dat ze opgesloten op hun zolderkamertje bezig zijn. Je moet dat wat je maakt ook kunnen verkopen en om het te maken moet je alweer samenwerken met tig mensen uit evenzoveel diciplines. Solowerk bestaat niet in de techniek. Dus conclusie: Op naar de opendag van een TU (Eindhoven, Twente is geen echte TU :cool: )
     
  18. Viper62

    Viper62 Feyenoord Rotterdam

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Ahum, dankje

    (van een Scheepswerktuigkundige)
     
  19. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik steek natuurlijk een beetje de draak met een vooroordeel, maar ik kan nou niet zeggen dat de TU's de hipste universiteiten van Nederland zijn. Verre van.
     
  20. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Het ergste nog is dat je eigen docenten dat ook zeggen:+

    Wij kwamen bij de eerste les Communicatie Vaardigheden en die vent zegt zo: "Ja, jullie zijn meestal niet zo sociaal als andere klassen waar ik les in geef maar.."8)

    Doe wel Life Sciences op HBO en niet op een universiteit.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2009
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina