1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het School & Opleidingen Topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Syn3rgy, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    waarom? als je een trieste vraag stelt kan je een triest antwoord verwachten.
    maargoed, nu weet je het :):
     
  2. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    hoezo is ambitie triest?
     
  3. Bazzie

    Bazzie Street Triple RRRR

    Berichten:
    385
    Leuk Bevonden:
    3
    Ambitie is een ding. Vragen of iemand ervaring heeft met het flamberen van inktvis terwijl je niet eens een ei kan bakken is gewoon niet realistisch.
     
  4. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    hehe, eindelijk iemand die het begrijpt.
    Ambitie is mooi, maar dit was gewoon een ingeving zo van ik ga dat morgen ff worden...
     
  5. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Weet je niet, misschien wil hij sowieso al naar de Marine en wil hij wel weten hoe je in een speciale rank kan komen? Kom op zeg..
     
  6. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.609
    Leuk Bevonden:
    17.773
    Zal wel even mijn massastorie posten..
    Ben vorig jaar aan Rechten begonnen aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
    Ben er eind maart mee gekapt, te laat om nog enige geld terug te krijgen. Mja.
    Die tijd tot nu niks er aan gedaan en had nog wel ideeen de laatste tijd om er nog mee door te gaan maar dat is nu te laat. 4 vakken moet ik nu helemaal doen om dan nog het eerste jaar te kunnen halen (de studie heeft een bindend studie advies, dat betekent dat je 40 studiepunten in het eerste jaar moet halen anders wordt je van de universiteit gekicked en mag je je 4 jaar lang niet meer voor deze studie aanmelden). Dus dat haal ik niet meer. Heb nu dan al tentamenweek, daarna 2 weken vij, dan allemaal herkansingen.
    Anyway, de reden waarom ik was gekapt is omdat het gewoon best saai was..verder gingen mensen die ik in het begin van het jaar leerde kennen allemaal niet/amper meer heen en was groot deel van de tijd gewoon in m’n eentje. Dat maakt het gewoon niet plezierig, en de stof die ik destijds had (encyclopedie der rechtswetenschap), boeide me niet echt en het was gewoon superveel leeswerk dat ik gewoon gek werd.
    Dus ben ik fulltime (naja, 27u in de week gemiddeld) gaan werken. En daar word ik nu ook gek van, beetje van huis naar m’n werk (is zowat om de hoek) en naja, ga je weer werken en dan weer naar huis.
    Vooral op dagen zoals deze (maandag, dinsdag, woensdag), waar al m’n vrienden altijd wel wat te doen hebben (school, examens nu, ook werk), verveel ik me de T als ik niet moet werken. Werken zoiezo is doordeweeks totaal niet leuk (werk in een supermarkt), want het is 1. rustig en 2. veel leuke mensen lopen er dan niet echt rond, alleen maar oude kaasvrouwtjes enzo. M’n ma adviseerde gewoon om vol te houden, anders zit je toch alleen maar thuis. En daar heeft ze gelijk in, want heb geen zin om 24/7 thuis te zitten. Maar vandaag heb ik dat wel weer gedaan en wordt er gek van..hoe gek het ook klinkt, ik wil studeren! Lekker weer in amsterdam, pilsen, studeren en wat aan je hoofd hebben. Nu ben ik helemaal uit dat ritme en doe geen reet en word er niet echt gelukkig op.
    Daarnaast moet ik dus nu gaan kijken wat ik uberhaubt nu wil studeren volgend jaar?
    En daar kom ik nog steeds niet uit.
    Vorig jaar ook niet (toen koos ik maar rechten), en nu ook niet.
    Ik zit echt vast bij sommige vragen als: HBO of Uni? Mensen zeggen dat Hbo echt onder mijn niveau is (ben ik het zelf wel een beetje mee eens), maar de Uni is weer zo belachelijk veel lezen, werken met een syllabus en tig boeken en that’s it. Het punt waar ik bij Rechten een beetje overheen viel. Het hele grootschalige ook. Maar dat was aan de andere kan ook wel weer chill, die massacollege’s, en puur naar de stof kijkend waren vakken zoals Privaatrecht en Strafrecht echt interessant. Maargoed, ik ben gekapt, kan het niet meer inhalen dus moet nu wat anders gaan zoeken.
    Ook als ik nu HBO ga doen ben ik 4 jaar bezig met m’n bachelor en bij een Uni gewoon 3, en heb je in 1 jaar ook een Master, waar je bij HBO 2 jaar over doet.
    Maja..wat wil ik uberhaubt doen? Ben al naar een studieadviseur geweest, maar daar kwam ik ook niet echt verder. Wel testen gemaakt, maar bij m’n meeste interessegebieden heb je een natuurprofiel nodig en die heb ik niet (Heb vwo economie en maatschappij met vrij vak tekenen). Ook een Kunstacademie zag ik wel zitten, maar ook weer niet omdat daar gewoon geen geld in te verdienen valt.
    Nu had ik afgelopen periode gewoon het idee om weer aan een universiteit te studeren, maar zit de laatste dagen ook gewoon weer te bedenken om een HBO te gaan doen.
    Maar wat dan?
    Heb de sites doorgenomen van de UvA en de HvA, evenals de VU, (Wil zoiezo weer in amsterdam studeren), en bij sommigen meegelopen. (Management, Economie en Recht in alkmaar: zat bij allemaal scholieren van 4 en 5 vwo en was de oudste, was gewoon totaal niet dope. Ook leek me de stof te easy, die vragen die gesteld werden waren gewoon te makkelijk en het was gewoon in alkmaar, dicht bij m’n thuis, wil wel ergens ver studeren en dan wss op kamers (amsterdam dus zoals ik al zei), Future Planet Studies: voorlichting, leek me allemaal interessant totdat het allemaal best lastig werd, heel veel natuurkunde dus daar zie ik vanaf) maar kom er gewoon niet uit.
    En dat suckt. Als je nu weinig te doen hebt en je je god niet weet wat je volgend jaar eigenlijk wil gaan doen.
    Heb me wel ingeschreven voor Criminologie wat me interessant lijkt, maar dat is een lotingstudie dus de kans is klein dat ik daar in kom. Of Media en Entertainment HBO lijkt me wel interessant..maja, dat is dan weer HBO. Of pilotenschool? Het lijkt me echt dope om te vliegen, maja, wie vind dat niet? En die studie kost je een ton en moet je lenen. Luchtmacht lijkt me ook tof, maargoed, heb totaal geen conditie en in een trainingskamp te zitten het eerste half jaar, no thanks..
    Stel ik gewoon veel te hoge eisen aan deze handel? Ik vind dit echt een keuze die toch een groot deel van je toekomst bepaalt. Nu ik gekapt ben met Rechten voel ik me al helemaal hopeloos. De studie zelf ging opzich wel goed, haalde de eerste vakken wel maar dat was meer geluk hebben, omdat ik gewoon echt te weinig had gelezen wat je wel had moeten doen, dus weet niet of ik het later in het jaar allemaal wel zou halen.
    Ik weet het gewoon niet, heb het er met m’n ouders over gehad, studieadviseur, ik kom er gewoon niet uit.
    Nu heb je een keuze3daagse aan de Hva-Uva, waar je in 3 dagen dan orienteert over je studiekeuze. Daar heb ik me voor aangemeld in de hoop dat ik daar wat wijzer wordt (kost 175eu). Maar die handel zit al vol, dus heb alleen nog kans om daar in te komen als mensen nog niet ervoor hebben betaald.
    Dan heb je ook het Orientatietraject, dat 5 maanden duurt vanaf september. Dat zie ik eigenlijk helemaal niet zitten (het kost 1000eu), en ben je 5 maanden bezig en daarna moet je dan maar weer werken.
    Soms vraag ik me af of ik wel de goeie keuze heb gemaakt om te kappen met Rechten. Naja, het beviel me niet. Best veel vrienden van me zijn ook al gekapt met het eerste jaar en sommigen weten ook gewoon niet wat ze nu willen doen en stellen het maar continu uit. En daar heb ik dus geen zin in. Dit deed ik vorig jaar ook en nu doe ik het alweer bijna, maar alles voor je uitschuiven. Ik wil gewoon een dope studie kiezen, maar weet gewoon niet hoe en wat. Vorig jaar zelfs postte ik ook op XBW wat ik nou zou moeten doen, en heb het nu dus nog steeds.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2010
  7. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Ga een jaar op reis en ontdek je kwaliteiten. Serieus, je klinkt echt alsof je nog geen idee hebt, en ik neem aan dat je niet weer een studie wil doen waar je mee stopt en vervolgens weer in de supermarkt staat voor een half jaar.

    Aan de andere kant snap ik wel dat je weer wil gaan studeren hoor, ik heb er ook wel weer behoefte aan na anderhalf jaar. Was rond april 2009 gestopt met Europese Studies aan de UvA, ben toen nog in Amsterdam gebleven om te werken om vervolgens te gaan reizen. Dat liep niet als gepland doordat mijn oma in het ziekenhuis lag dus toen ben ik na 2,5 maand al teruggekomen. Sindsdien zit ik weer bij mijn ouders en werk ik hier fulltime. :{

    Nu ben ik bezig met toelating te doen voor de kunstacademie (ja, het is er moeilijk om je geld te verdienen als fotograaf, maar niet onmogelijk, en wie niet waagt, die wint niet), maar de vraag is of ik toegelaten word, en dan merk ik ook bij mezelf dat ik bang ben dat 't intellectuele gedeelte in mijn brein niet genoeg getriggerd gaat worden daar.

    Gelukkig heb ik nu wel een idee als back-up. Ik vind mensen en hun gedrag in groepen heel interessant, dus als ik niet word toegelaten of weer wat anders besluit wil ik sociologie of culturele antropologie studeren.

    Wat ik nu ook ga doen, ik heb wel als eis dat ik het binnen vier jaar haal. Niet om de leeftijd, ik vind mezelf nog veel te jong om te werken, maar wel omdat ik als ik 24 ben nog steeds genoeg opties heb om nog weer door te studeren. :)
     
  8. Jorrit010

    Jorrit010 Ech wel!

    Berichten:
    1.235
    Leuk Bevonden:
    1
    Voor mij volgend jaar Communicatie op de HRO Rotterdam. Een jaar zonder school (op september/oktober na :D) is geinig, maar heb nu toch wel weer zin om naar school te gaan. Trouwens de verkorte versie, jaar 1/2 in 1 jaar, vanwege de VWO diploma.
     
  9. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.609
    Leuk Bevonden:
    17.773
    Maar men, hoe weet je dat? Je vindt mensen en hun gedrag in groepen heel interessant, jah ik vind niet echt veel interessant?
    Een jaar op reis en dan? Wordt dan alleen maar chillen. :+
    Ik heb echt altijd moeite met keuzes maken, zelfs als het gaat om nieuwe oordopjes of iets dergelijks. Altijd kijken of je wel de goeie keuze hebt gemaakt, mss zijn er wel betere ofzo, etc.
     
  10. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Er is toch wel iets waar je interesse in heb?
     
  11. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    gast marine en mariniers zijn echt werelden van verschil....
    en hoe je in een speciale rank kan komen ????
    Speciale functie bedoel je:):
     
  12. Cryton NL

    Cryton NL Active Member

    Berichten:
    1.506
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien stelde ik het dan verkeerd. Mijn bedoeling was eigenlijk of er mensen zijn die wat informatie hebben over de opleidingen tot Marinier. En evt. wat mensen kennen oid die het hebben gedaan.

    Correct me if i'm wrong.
     
  13. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Als je het aan kunt, zou ik zeker voor de universiteit kiezen. Je schrikt af van het vele lezen, maar dat zijn vooroordelen (die vergeleken met het HBO wel waar zullen zijn, maar 'veel' is relatief). Feit is wel dat het HBO schoolser is waar de Universiteit veel vrijer is. Je kunt en mag veel meer doen, omdat ze ervan uitgaan dat je die verantwoordelijkheid aan kan. Je kunt jezelf in elke richting ontplooien en dat is ook een onderdeel van het proces om jezelf te leren kennen.

    Verder kan ik je niet meer dan de tip geven om je goed te oriënteren. En dan echt goed oriënteren. Niet enkel internet, maar bezoek eens open dagen en vooral meeloopdagen. Zoveel je wilt, dan kun je aan een studie proeven en wellicht geeft dat je wel ideeën of maakt dat je enthousiast voor een bepaald onderwerp.
     
  14. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    ook goed gast, je ontwijkt alleen wel wat ik bedoel. Ik ben toch niet degene die erin is geinteresseerd.
     
  15. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Wat lees je qua boeken? Lees je uberhaupt boeken? En tijdschriften? Waar discussieer je vaak over?

    En als je alleen gaat reizen leer je jezelf echt goed kennen, sowieso niet dat je dan alleen maar gaat chillen. :)

    Er is niets mis met moeite hebben keuzes te maken. Als je keuzes maakt op jouw manier (veel nadenken) dan is het wel belangrijk om als je een keuze gemaakt hebt te beseffen en te accepteren dat er altijd nadelen aan zullen zitten, en voordelen aan de opties die je niet gekozen hebt. Zo zit ik zelf ook in elkaar, dat ik altijd alles tegen elkaar af blijf wegen maar op een gegeven moment moet je daar ook mee stoppen en een knoop doorhakken.
     
  16. Jorrit010

    Jorrit010 Ech wel!

    Berichten:
    1.235
    Leuk Bevonden:
    1
    Mwaah. Ik heb kort (anderhalve maand :+) op de Uni gestudeerd, maar was het gigantisch snel zat. Elke week lappen wetenschappelijke Engelse artikelen, alleen maar theorie en eigenlijk geen praktijkopdrachten. Ga nu ongeveer hetzelfde doen, maar dan op de Hogeschool. Moet zeggen dat de indruk die ik ervan had een stuk positiever is. Meer kennis opdoen waar je daadwerkelijk wat aan lijkt te hebben, veel praktische opdrachten waarbij je al heel vroeg in aanraking komt met bedrijven en andere opdrachtgevers.

    Het is dus maar net wat je leuk lijkt. Dingen doen, of de theorie achter die dingen te weten komen.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2010
  17. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik weet het niet. Als je bij ons komt studeren, krijg je in het begon ook bijna alleen maar wiskunde. Basis leggen voor wat komen gaat. Anderhalve maand is dan wel absurd kort hoor. 8)
     
  18. Azumi

    Azumi *

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    25
    Korps Mariniers is onderdeel van de Koninklijke Marine.
    Dus als je Marine roept vallen de Mariniers daar feitelijk ook onder.
     
  19. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    ja maar als je naar overeenkomsten kijkt is het appels en peren vergelijken.
    maar feitelijk heb je gelijk ja ;)
     
  20. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Een kerel die ik ken deed het ook. Toen ie terug kwam wou ie een bedrijf beginnen in China. :cool:
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina