1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Werk, Inkomsten & Ervaringen topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 15 okt 2008.

  1. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.056
    Leuk Bevonden:
    4.705
    Nee, want dat kunnen we het net zo goed hebben over jou.

    @Tyrant : Ik geef me gewonnen! :thumbs:
     
  2. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.585
    Ja, dat hadden we al door.

    Maar gaat iemand nog het artikel gewoon plaatsen =( Want dat paywall omzeilen gedoe ben ik te erg pre-boomer voor
     
  3. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Stefan (29) is cybersecurityconsultant en verdient 5300 euro bruto per maand. Wat Stefan – en met hem steeds meer mensen – nekt, is dat regelingen van de overheid die de hard stijgende prijzen moeten verzachten, hem moeilijk bereiken. Hij verdient bijna dubbelmodaal en komt dus niet voor tegemoetkomingen in aanmerking. Terwijl het water hem wel aan de lippen staat door de stijgende prijzen. „Wij stellen een bezoek aan de tandarts uit, moeten betalingsregelingen treffen en meubels verkopen als we iets extra’s voor de kinderen willen.”



    Toeslagen



    Belastingadviseur Henk Bluemink (68) maakt zich al jaren zorgen omdat de eenverdiener in ons belastingstelsel er volgens hem bekaaid vanaf komt. Twee ouders die ieder 25.000 euro bruto per jaar verdienen, houden bijvoorbeeld netto ruim 10.000 euro meer over in een jaar dan wanneer één ouder 50.000 euro bruto verdient. Zodra toeslagen ook in ogenschouw worden genomen, worden de verschillen nog groter.



    Toch gaan bijvoorbeeld de energietoeslagen van 1300 euro aan hun neus voorbij. En aan een verhoging van bijvoorbeeld de zorgtoeslag, wat het kabinet in petto heeft voor volgend jaar, heeft deze groep ook niets. Bluemink: „Er zijn 800.000 eenverdieners in Nederland. Soms is dat een bewuste keuze, maar soms kan een partner echt niet werken, door bijvoorbeeld ziekte of een ziek kind. Die heeft dan ook geen recht op een uitkering, en wordt gestraft door ons belastingstelsel. De eenverdiener wordt onrecht aangedaan.”



    Bewuste keuze



    Stefan heeft een hele goede baan, maar zijn 28-jarige vrouw Bo werkt op dit moment niet. Ze zorgt fulltime voor zoontje Mason (5) en dochtertje Fay (2). „Met mijn baan is het lastig om minder dagen te werken, de meeste opdrachten zijn voltijds”, legt Stefan uit. „Daarnaast vinden we het ook heel belangrijk om er voor onze kinderen te zijn nu ze zo klein zijn. Een bewuste keuze, maar het wordt steeds lastiger.”



    De energierekening ging bijvoorbeeld onlangs omhoog van 180 naar 330 euro en ook de bijdrage aan de vereniging van eigenaren van hun appartementencomplex werd hoger. „Feitelijk betekent het dat wij na aftrek van vaste lasten nu minder dan 100 euro per week overhouden. We doen heel erg ons best om zo goedkoop mogelijk de boodschappen te doen. In de zomervakantie mochten we gelukkig met onze schoonouders mee, die hadden een huisje gehuurd en namen een grote tas boodschappen mee. Bonnen of geld voor kleding vragen we meestal met verjaardagen of kerst. Sparen is er niet bij. Soms krijgen we van onze ouders bioscoopbonnen, zodat we even samen weg kunnen terwijl zij op de kinderen passen. Geld voor een oppas hebben we namelijk ook niet.”



    Nibud



    Karin Radstaak, woordvoerder van budgetinstituut Nibud, kan zich wel voorstellen dat dit stel in de knel is gekomen. „Zo’n energierekening die 150 euro omhoog gaat, dat hakt erin.” Gekke dingen doen de twee op het eerste gezicht niet. „Ze kunnen op onze site het persoonlijk budgetadvies invullen. Waarschijnlijk is hier en daar nog wel wat ruimte te vinden om te besparen.”



    Wat betreft werken ontkracht Radstaak dat dat niets zou opleveren. „Dankzij de kinderopvangtoeslag hou je echt wel iets over van je salaris, ook als dat het minimumloon is. Om precies te weten wat het effect is van meer werken, zou dit stel de werkzorgberekenaar kunnen invullen.”



    Kinderopvang



    Zodra hun dochtertje ook naar school gaat, zal het jonge stel zeker gaan kijken om beiden te gaan werken. „Bo kijkt bijvoorbeeld wel naar een subsidie om een opleiding te volgen, om zich te oriënteren op wat ze straks kan doen. Nu al zoeken naar een baan is lastig. Vanwege mijn inkomen zouden we veel moeten betalen voor kinderopvang, dus het is maar de vraag of het echt iets oplevert als Bo gaat werken. En als we oppas moeten inhuren zodat zij kan solliciteren, gaat dat ten koste van ons budget voor eten. Dus zo makkelijk is dat niet.”



    Vakantiegeld en de winstdeling die hij soms krijgt, worden gebruikt om reparaties in huis te kunnen doen en om de roodstand in te lopen die toch vaak voorkomt. De kinderbijslag wordt in de regel ook ingezet om duurdere uitgaven voor de kinderen te doen, zoals luiers en kleding.
     
    Scarlett en Reckuuza vinden dit leuk.
  4. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    972
    Leuk Bevonden:
    8.760
    8)
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  5. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.436
    Leuk Bevonden:
    17.528
    ik denk dat ik crimineel word
     
  6. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.459
    Dat hele toeslagensysteem is bagger, maar ondanks al hun geschreeuw over de jaren wordt er maar niets mee gedaan in Den Haag.

    Overigens wel knap dat je bijna al je geld aan vaste lasten kwijt bent met 5300 bruto per maand.
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  7. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.615
    Leuk Bevonden:
    8.705
    Moet je maar kleiner gaan wonen. Zijn er zat die met 30m2 afkunnen
     
    Hoosie, Reckuuza, Yellow 13 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.056
    Leuk Bevonden:
    4.705
    Jij en ik weten iemand die nog kleiner woont. :+
     
  9. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.615
    Leuk Bevonden:
    8.705
    Goed dat je een sarcastische grap nog even uitlegt
     
    Chrizzle, Scarlett en Reckuuza vinden dit leuk.
  10. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.056
    Leuk Bevonden:
    4.705
    Moet wel duidelijk zijn nou. :+
     
  11. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.459
    Ik snap m niet
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2022
    Reckuuza vindt dit leuk.
  12. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.436
    Leuk Bevonden:
    17.528
    wie woont er nog kleiner dan want ik snap m oprecht niet
     
  13. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.812
    Alsof iemand in Sneek wil wonen of tbh in dit land help
     
    Reckuuza en Yellow 13 vinden dit leuk.
  14. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.056
    Leuk Bevonden:
    4.705
    Minder mensen in Sneek zou wel fijn zijn overigens.
     
  15. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.436
    Leuk Bevonden:
    17.528
  16. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.812
    [​IMG]
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  17. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.585
    Hoewel ik merk uit het artikel dat er veel frustratie heerst bij hem en dat ie wel een beetje het negatieve inziet. Want hoezo moet je een oppas inhuren voor een sollicitatie. Je kan vast wel een bekende of familielid bereid vinden.

    Maargoed, het is wel waar dat in deze tijd het niet heel eenvoudig is als eenverdiener je gezin te onderhouden. We leven in een dure tijd.
     
  18. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    557
    Leuk Bevonden:
    3.723
    Reckuuza vindt dit leuk.
  19. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.459
    Wie noemt zijn kind Bambi? Daar is het al mis gegaan.

    Nog minder?
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2022
    Yellow 13 en Reckuuza vinden dit leuk.
  20. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    972
    Leuk Bevonden:
    8.760
    Met z'n tweeën werken gewoon. Voor het land ook beter. Arbeiten!
     

Deel Deze Pagina