1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Werk, Inkomsten & Ervaringen topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 15 okt 2008.

1. titan1980

titan1980 Bruce Springsteen

Leuk Bevonden:
    33
    Ik weet me geen raad met deze situatie dus ik probeer het hier maar voor te leggen. Hier gaan we.

Ik heb 10jr gewerkt voor een grote supermarktketen, ik ben hier van vakkenvuller omhoog geklommen naar afdelingshoofd. Op een gegeven moment kwam ik in aanmerking voor promotie. Ik zou dan volledig verantwoordelijk worden voor de afdeling houdbaar. Ik heb een kleine week deze functie kunnen uitvoeren en daarna kwam daar een eind aan. Ik heb helaas niets zwart op wit (ik weet dat is dom). Ik werd toen gevraagd of ik tijdelijk in het nieuwe filiaal van hun kon komen werken om iemand daar intern op te leiden zodat hij zich zelfstandig kan redden op de zuivel afdeling. Mij werd toen ook gewoon verteld dat ik na een periode van maximaal 2 weken weer terug kon komen. Dus ik ben hiermee akkoord gegaan en mee gegaan naar het nieuwe filiaal. Hier ben ik min of meer bleven haken want toen die periode van 2 weken verlopen was kon ik wel terugkeren maar dan als gewoon medewerker omdat men daar de functie die ik daar deed alweer aan iemand anders gegeven hadden. Dit heet vriendjespolitiek maar ja het is een kleine dorpswinkel waarin men elkaar allemaal kent. En het vriendje van de baas gaat dan voor kennelijk. Goed ik kan wel door blijven gaan maar waar het om gaat is het volgende.

Ik ben toen ik dus zo belazerd werd zelf opzoek gegaan naar nieuw werk en na een kleine 2 maanden had ik een nieuwe baan gevonden. Ik werd aangenomen bij een gespecialieerde speelgoedzaak als assistent bedrijfsleider. Dat ik weg ging vond met wel raar want daar bij die supermarkt dachten ze kennelijk dat ik wel zou blijven hangen. Nou mooi niet. Ik heb nog steeds geen spijt van het verlaten van die winkel, maar hun loze beloftes zijn waardeloos.

Ik ben dus toen begonnen aan mijn nieuwe baan en heb dat een jaar met zeer veel plezier en succes gedaan. Helaas moest in februari van dit jaar de winkel zijn deuren sluiten omdat het financieel niet meer uit kon (huur van pand etc) Dus ik en de bedrijfsleider stonden op straat en moesten de WW in.

Dit was de inleiding nu komt mijn probleem:

Ik heb op 22 april gesolliciteerd bij een vestiging van dezelfde keten maar in een andere plaats. Ze zochten een teamleider en daarvoor kwam ik in aanmerking. Ik heb een goed gesprek gehad en de manager van die winkel zou met de rayonmanager overleggen over hoe het nu verder ging. Ik was samen met nog een kandidaat voor deze vacature uitgekozen. Ik heb tijdens het gesprek natuurlijk goed moeten uitleggen waarom ik dus was opgestapt omdat ik na 10jr bij dat bedrijf nog niet door gegroeid was. Hij snapte mijn verhaal goed, want loze beloftes maakt je niet vrolijk.

Ik had op mijn C.V. de referentie staan van de bedrijfsleider van die winkel waarbij ik zelf ben opgestapt. Hij gaf zelf aan aan mij dat ik hem aan mocht geven als referentie.

Nadat ik het gesprek heb gehad liet hij me weten dat hij dus in gesprek zou gaan met die rayonmanager en mss de referentie te bellen. Wat heeft hij gedaan? Juist hij heeft die referentie gebeld en dus kennelijk iets van info gevraagd over mij.

Ik belde vandaag op met de beste manager van het gesprek en hij vertelde mij dat ik het niet geworden was omdat ze twijfelden. Twijfelden over het feit waarom ik dus was opgestapt na 10jr en dat als ik zo'n goede kracht was waarom ik dan niet door gegroeid was. Hij zei toen dus ook dat hij contact had gehad met die referentie en dat ze daardoor dus niet met mij verder gingen.

Kompleet ander verhaal dus want het gesprek verliep heel goed en er was geen enkele sprake over twijfel.

Nu is mijn vraag, kan ik hier wat mee doen bij de rechtswinkel? Ik wil schriftelijk op papier hebben waarom ze me dus niet nemen. Want als ik dus weer in een supermarkt wil werken (maakt niet uit welke!) dat ik dat wel kan vergeten als ze hun dan valse info verschaffen.

Kan iemand mij tips/advies geven of heeft iemand van jullie in dezelfde schoenen gestaan als mij??

alvast mijn dank voor de moeite *)

2. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    tip 1) zorg per direct voor een rechtsbijstandverzekering
    tip 2) sluit je aan bij een vakbond

Maar verder een lastig verhaal. Je weet namelijk niet wat je referentie heeft gezegd. In je verhaal lijkt het aannemelijk dat hij niet zo positief is geweest als hij deed vermoeden. Aan de andere kant. Ik ken genoeg slappe managers die niet zo goed 'nee' durven zeggen in iemands gezicht en misschien gebruikt de nieuwe manager je oude referentie wel als excuus om alsnog nee tegen je te zeggen.

Iaw voordat je allemaal serieuze stappen gaat ondernemen. Kom in contact met je oude manager, leg je probleem uit en vertel hem van je zorgen. Vraag hem gewoon op een neutrale manier naar het gesprek, zonder beschuldigend over te komen.

Mocht hij idd een slechte referentie zijn: niet meer als ref opgeven. Een referentie opgeven is leuk maar hoeft zeker niet.

Je zou bij een volgende sollicitatie ook gewoon kunnen aangeven dat het bedrijf nu niet meer in staat is om als ref te dienen (te lang geleden, andere manager; whatever). Zo kan je zelf uitleggen wat de reden van het niet doorgroeien is en leg je geen 'macht' neer bij een referentie.

3. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    Zowel een rechtsbijstand en lidmaatschap van een vakbond is overbodig. Ga gewoon voor een rechtsbijstand verzekering.

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ligt er volgens mij een beetje aan in welke sector je zit. Het kan idd een overkill zijn, aangezien beide partijen je vertegenwoordigen. Daarnaast vind ik persoonlijk een vakbond redelijk duur. Staat wel tegenover dat vakbonden vaak sterker tegen bedrijven staan dan rechtsbijstandverzekeringen.

Rechtsbijstandverzekeringen kan je daarentegen weer voor meer zaken gebruiken.

5. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    De vakbond is helemaal niet zo duur, aangezien je de jaarlijkse contributie als aftrekpost kunt opdienen!

Aan de vakbond kleven wel 2 andere nadelen; als jouw werkgever een deal met de vakbond heeft gemaakt over bijvoorbeeld een reorganisatie dan doen ze niets voor jou.

Het andere nadeel is dat een vakbond niets aan 1 persoon heeft. Ze hebben belang bij de massa. Een grote groep brengt geld in het laatje.

6. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Ga straks weer vol zoeken naar een baan voor in de maanden juni en juli. Doel is zo'n 1000 euro te verdienen in twee maanden wat in principe natuurlijk goed te doen is.
    Zit te denken aan thuiszorg oid. heb nou al zoveel dingen geprobeerd dat ik het verder niet echt zou weten. Misschien twee maanden aanpoten @ callcentre :emo:

7. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Thuiszorg verdient iig wel veel beter :)

8. titan1980

titan1980 Bruce Springsteen

Leuk Bevonden:
    33
    allereerst bedankt voor je reactie en van die van de anderen_O_

Ik heb voordat de manager contact kon zoeken met mijn vorige werkgever duidelijk mijn kant van het verhaal gegeven zodat hij dus wist wat er speelde. Het telefoontje naar de referentie is dus wel degelijk van invloed geweest op hun keuze.

ik ga maandag bellen met de rechtswinkel en kijken wat er mogelijk is, ik wil niet in mijn toekomstige sollicitaties belemmerd worden door mijn vorige werkgever. Want dan kunnen ze je wel het leven immens zuur maken en mij elke kans op een baan door de neus boren..

9. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Dan geef je hem toch gewoon niet meer op als referentie? simpel zat. Referenties zijn geen vereiste.

10. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Is het niet zo dat je in NL geen slechte referentie mag geven als referentie zijnde?

Toevallig wat opgepikt op een training bij KPMG Amstelveen 8)

11. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    hoe zou dat werken dan?

12. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Mij is door de recruiter verteld (het was een training in solliciteren) dat mocht de referentie jou niet positief willen beoordelen, hij geen negatieve informatie mag geven en dus 9 van de 10 keer "niets wil vertellen". Dan weet je dus als werkgever genoeg.

Maar inhoudelijk mogen zij er niet op ingaan. ("Hij werkt totaal niet door etc. etc.")

13. Ferron

Ferron Active Member

Leuk Bevonden:
    38
    Over ongeveer een maand word ik dus 15.
    En lijkt me dan wel slim om is een keer 'werk' te gaan zoeken. :9
    Nu heb ik de ochtendkrant bezorgen op het oog, iemand ervaringen?
    Zelf heb ik redelijk moeite met opstaan maar dat komt gewoon omdat ik dan niks afgesproken heb etc, en als ik echt moet opstaan heb ik er totaal geen moeite mee. 8)

Nu de echte vraag:

Denken jullie dat dit een redelijk bedrag is? :)

14. AntraXxX

AntraXxX Bruce Springsteen

Leuk Bevonden:
    214
    Dit jaar weer 2 weken vakantiewerk doen, alleen baal ik er van de ene kant wel van dat ik zelf een week op vakantie ga met vrienden en daarna direct met m'n ouders op vakantie ga.

Want anders had ik in een maand €1120 verdient (€6 netto per uur + €40 per week vakantiegeld).
    Nu 'maar' €560.

15. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    thuiszorg of callcentre.. ik zou het wel weten. In de zorg verdien je best lekker hoor! Als ik aankomende zomer een bijbaantje in een verpleeghuis heb krijg ik rond de 8.50/9 euro per uur. En dan heb je eventueel nog de nacht en weekeinddiensten waarvoor je meer krijgt :9

16. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Zou wel chill zijn. Ik noem overigens maar wat. Zou liever wat anders doen, maar is beide wel een optie.

Doelstelling is 1000 euro te verdienen in 8 weken, maar liefst in 6 weken (dan kan ik nog twee weken mee naar Oostenrijk voordat ik zelf op vakantie ga.

1000 euro in principe niet zoveel als je de hele maand juni en juli hebt om te werken en geen andere verplichtingen. Zou neer komen op 25uur per week voor 5 euro dus als ik iets kan vinden dat wat guller uitbetaald....

17. Ferron

Ferron Active Member

Leuk Bevonden:
    38
    Weet iemand wat een 15 jarige zou verdienen bij Iddink?

18. da_ruub

da_ruub Active Member

Leuk Bevonden:
    320
    Iemand hier die ook bij het tankstation werkt en al een blik heeft geworpen op de nieuwe CAO?

We gaan er niet op vooruit denk ik, tenzij je alleen maar 's nachts werkt. Jammer van de zon- en feestdagencompensatie. Dat was nou net voor studenten lekker verdienen.

19. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Jup. Die nieuwe CAO is echt erg slecht. Ga er zelf weinig van meekrijgen want stop begin Juni na 2 jaar met werken bij een Shell station langs de snelweg. De enige manier om nog een leuk salaris te krijgen waren inderdaad de zon- en feestdagen.

Al krijgen de mensen die voor november 2008 (zit ik ook bij) in dienst kwamen nog een poos een compensatie om het toch nog naar de 35(?)% te trekken.

20. da_ruub

da_ruub Active Member

Leuk Bevonden:
    320
    Ja gelukkig zit ik daar zelf ook bij. Ik denk dat ik er na de vakantie ook mee ga stoppen ivm stage lopen en (hopelijk) afstuderen. Ik zou bij mn huidige werkgever ook alleen maar nachten kunnen werken, maar dat is niet echt met een sociaal leven te combineren natuurlijk. Ik hoop dat ik mijn stage bij de Shell kan gaan doen. Ik ben benieuwd of mijn werkervaring bij verschillende Shell stations nog iets waard is :p

Deel Deze Pagina