1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Homoseksualiteit

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Xanadu, 29 nov 2005.

1. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Sorry dat ik zeg, maar;

Inderdaad jammer. Kortzichtige man, die vader.

2. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Dat zeker en ook zeer zeker jammer. Hopelijk voor die neef draait ie nog bij.
    Helaas botsen geloof en homosexualiteit nog al eens met elkaar.

Volgens mij is het wel zo dat wanneer een ouder(s) er moeite mee heeft het dan toch vaak de vader is, ik heb daar geen bron voor maar dat idee heb ik gewoon.

3. Conquistador

Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5
    Ik zelf weet niet of zijn vader bijdraait, hem kennende zal het wel niet zo zijn want volgens hem is het "fout" om Homo te zijn volgens zijn ideeen ben je dan "ziek".

Maar goed als zoon weet je dan wel wat je aan je vader hebt, idioot ook om je geloof boven je eigen kinderen te zetten.

4. Victor

Victor Guest

Mijn neef ergert zich aan deze: 'Zolang je maar niet verliefd op mij wordt'
    En voor vrouwen lijkt mij deze heel erg: Moeder: 'Heb ik je vroeger teveel geknuffeld?'

5. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    het slaat ook nergens op, want als alle mensen gelijk zijn volgens je gelijk, waarom ben je dan zo hypocriet om jezelf wel boven anderen, tie toevallig een andere geaardheid hebben, te stellen :confused: . Volgens mij heeft dan altijd God nog het recht om daar over te oordelen _0/

6. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Geloof en homoseksualiteit is een hekel punt… Dat is altijd al een specifiek probleem geweest, met name omdat bijvoorbeeld het christelijke geloof een instituut is geworden… En dat instituut erkent als traditie homo’s niet, sterker nog, ze willen je de wet voorschrijven, hun wet… Ik heb de Bijbel wel eens doorgelezen, met name de evangeliën… Die Jezus van hun veroordeelt NERGENS homoseksualiteit… Hij verdedigt het ook niet, maar okee… En Jezus is toch hetgene waaromheen het christelijke geloof is opgebouwd… Hij is de belangrijste figuur in de Bijbel… Ik zie die Jezus heel anders dan dat de meeste christenen hem interpreteren… Het was een rebel, een losbol en vooral een levensgenieter… Wijn drinken en vrolijk zijn, het leven vieren en elkaar liefhebben (heb je naaste lief als jezelf)… Dat was volgens mij zijn motto en niet dat fragment wat het instituut kerk van hem heeft gebakken, het kruis en al die ellende… De enige waarde daarvan is dat je je realiseert dat ze je doodmaken als je tegen de gevestigde orde ingaat… En dat deed die Jezus vrijwel constant…

Maar goed, ik zal niet tever van het onderwerp afdwalen… De paus veroordeelt homoseksualiteit… Zijn zogenaamde mildheid draait er om, dat je het wel in gedachten met jezelf mag zijn, homo, maar dat je het niet mag uiten… Nou ik verzeker je dat je er aan kapot gaat, door je geaardheid en gevoelens in jezelf op te sluiten… Je wordt als het ware je eigen gevangenis… Die man heeft zich gewoon samen met zijn geloofsinstituut gevestigd en zich nooit verdiept in wat homo’s nu eigenlijk echt denken en voelen… Hij houdt vast aan het oude vertrouwde: het veroordelen van homo’s… Het is blijkbaar te veel moeite om zich in te leven in de gevoelswereld van de homo’s, misschien is het te bedreigend voor de traditie… Want ze hebben enorm veel goud geïnvesteerd in hun geloofsovertuiging, hun goed recht (hoewel...), maar handjes af van andere mensen alstublieft!

Het is voor ouders van homoseksuele kinderen mogelijk wel een schok ja, dat hun zoon of dochter andersgeaard is… Dat is niet wat de meeste ouders verwachten, en als een ouder er van schrikt, heeft hij niet zo heel goed ingecalculeerd dat zijn zoon of dochter homo zou kunnen zijn… Maar goed, ik snap het wel, je ziet je ideaalbeeld van hoe je zoon of dochter terecht zal komen in het leven toch een beetje aan diggelen vallen als je kind je deze boodschap komt brengen… Toch is het belangrijk om ondanks de hindernis toch je kind te nemen zoals hij of zij is, niet zoals jij vindt dat hij of zij zou moeten zijn… Want dan probeer je je eigen vlees en bloed iets op te dringen wat niet bij hem of haar past… Die vader die overspannen raakt doordat zijn zoon homo is… Tja, zijn christelijke geloofsovertuiging is blijkbaar een enorme muur, en zie die maar effe 1-2-3 af te breken… Dat zal hij zelf moeten doen, wel een beetje dramatisch, maar ja…

Van alle wereldreligies is het Boeddhisme tot nu toe nog het meest tolerant wat homoseksualiteit betreft… Zij willen je niet bekeren of in het ernstigste geval een koppie kleiner maken… Volgens Boeddha moet je je eigen weg volgen, niets zomaar aannemen maar zelfonderzoek doen… Helaas is het christelijke geloof onderhand zo langzamerhand versteend (op een paar uitzonderingen na), ze blijven maar vasthouden aan oude waarden die mogelijk verkeerd zijn geïnterpreteerd door priesters of niet meer actueel zijn in de huidige wereld… Als een geloofsovertuiging niet meegroeit met de geschiedenis en de hedendaagse wereld, dan is het wat mij betreft een opgedroogde bron… Met alle respect voor iedereen die kracht haalt uit zijn geloof en anderen met rust laat…

P.S. Edit: een tante van me die bij de Jehova's Getuigen zit, zei ooit tegen mijn moeder: "Vind je het gek dat hij homo is geworden... Je hebt hem veel te veel onder je rokken gehouden vroeger!" "Onder de rokken houden" is trouwens een gezegde, dat betekent zo ongeveer dat je je kind te veel beschermend opvoedt... Een schoolvoorbeeld van christelijke domheid, die tante... ;)

Laatst bewerkt: 6 jan 2006
  7. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    uit een werkstuk wat ik moest maken voor school. De bijbel is best wel veroordelend tegenover andersdenkenden..

8. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Klopt, Mr. E... Maar dat zijn allemaal "afgeleide" bijbelteksten... Ik heb het in mijn post hierboven uitsluitend over de (kern-)Evangeliën van Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes... Daarin worden de woorden van Jezus genoemd, en staat volgens mij nergens een veroordeling van die Jezus zelf over homo's... Dat sommige volgelingen er weer wat anders bij gaan roepen, is een ander verhaal... ;)

EDIT: het is trouwens des te opmerkelijker dat de Gulden Regel in de Bijbel van de christenen wordt omarmd als een van de belangrijkste regels waar je je als gelovige aan zou moeten houden: "Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" terwijl ze getuige de geschiedenis en bijbelinterpretaties zoveel dodelijke slachtoffers hebben gemaakt met hun andere wetten en regeltjes... Triest...

9. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    bijbel is bijbel..
    daarom volgt de paus het ook :confused:
    niet dat ik wil stoken ofzo, ik voorzie iedereen alleen van wat extra kennis :)

10. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Ik zie het niet als "gestook", ik zet mijn mening neer en jij de jouwe... Ik vind het wel prima dat je die tekst w.b. je werkstuk hierboven hebt geplaatst, kan iedereen zien hoe intolerant mensen kunnen zijn, helaas... ;)

11. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    maar bijbel is wel handboek, een interpretatie. En eentje die heel lang geleden is geschreven.. toen er op dit soort dingen nog taboe lag. Zelfs nu wordt er nog vreemd naar gekeken en over gedacht, terwijl we wel al zo ver zijn dat twee mannen of vrouwen met elkaar kunnen trouwen. Dus ja, hoe letterlijk moet je het nu nemen kun je je afvragen..

12. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    de Grieken zagen vrouwen als een straf van de goden en als een noodzakelijk kwaad. Er waren dan ook heel wat relaties tussen mannen onderling. Vrouwen mochten het huis niet eens uit.
    In de Romeinse tijd vonden een hoop mensen het normaal om als man *het* met een jongen te doen.

Toch schreven de apostelen, profeten en volgelingen wat anders. Er werd een taboe van gemaakt. Persoonlijk vind ik de Bijbel wel een boek vol tegenstrijdigheden..

"Gij zult niet doden" versus "zij moeten ter dood worden gebracht: er rust bloedschuld op hen." (zie het eerder geposte stuk uit Leviticus)
    De Bijbel is ook een boek vol prescriptieve normen waaraan iedereen moet voldoen. Andersdenkenden worden veroordeeld, minderheden worden onderdrukt. Tenminste, indien je alles letterlijk neemt.

Hedendaagse gelovigen geloven veelal in de gedachte eromheen, en niet zozeer puur in het woord wat al hopeloos verouderd is. Naastenliefde is een mooi iets, laten we dat zo houden en elkaar niet meer veroordelen.

13. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zo zie je maar hoe alles verandert en veranderlijk is... Samenlevingen en opvattingen komen en gaan... De Russische schrijver Jevgenij Zamjatin schreef ooit: "De waarheden van vandaag, zijn de vergissingen van morgen"... Die profeten in religies zijn blijkbaar ook onderhevig aan vergissingen en hun waarheden zijn dus niet allemaal even waardevol... Dan heb ik het nog niet eens over onjuiste interpretaties van diverse vertalingen... Je kunt het beste alles ZELF onderzoeken en je eigen pad verlichten... Geen zaken klakkeloos aannemen of overnemen... Dat is het probleem van instituten als geloof en kerk, de vorige generatie(s) mensen hebben nog geleerd dat wat de priester en dominee zeggen waar is... En dat de bijbel het heilige geschrift is... heilige woorden, met het gevaar dat mensen inderdaad alles letterlijk gaan nemen... Helaas... Maar woorden zijn dood en eigenlijk niet meer dan geschiedenis... Daarom zie ik die zogenaamde heilige geschriften meer als literatuur, niet iets waar je achteraan zou moeten lopen...

14. Xanadu

Xanadu Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mensen ik heb echt een heeeeel erg groot probleem :'-( . Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Het zit namelijk zo:

Ik ben verliefd geworden op mn beste vriend :'-( . Het ergste is dat hij de enige is die weet dat ik homo ben. Hij is het geweest die me erdoor hielp en die me kracht gaf om er voor uit te komen. Ik weet zeker dat hij geen homo is. Toch liet hij weten dat ie mij als beste vriend bleef zien. Ik ben hem daar eeuwig dankbaar voor. Andersom heb ik hem ook door moeilijke tijden gesleept. Dit heeft een band tussen ons geschept.

Maja sindskort is er dus verliefdheid bijgekomen. Dit vind ik ZO erg... waarom hij? waarom juist hij? Hij heeft dikwijls gezegd: ik vertrouw je 100% want ik weet dat je niet iedere jongen leuk vind. Maar hij speelt met mn gevoelens.
    Ik kan er niet meer buiten. Ik voel me zo schuldig... Wat moet ik doen???? Ik wil die vriendschap niet kwijt. Als ik die kwijt ben.... dan heb ik nix meer. Tenminste... hij is zo ongeveer de enige die ik als échte vriend beschouw...
    Ik vind dit ZO ERG :'-( Wat moet ik doen? En ff voor de duidelijkheid, ik ben ook echt SMOORVERLIEFD, hij is geen minuut uit mn hoofd...

15. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Je hebt een oplosbaar probleem, zo lijkt het... Verliefd worden op een hetero als je homo bent... Ik zeg niet dat het verkeerd is, maar dit is wel één van de redenen waarom hetero's af en toe een hekel krijgen aan homo's... Omdat ze soms dus achter hetero's aan gaan zitten...

Maar goed, ik veroordeel je zeer zeker niet, maar verliefd worden op je beste vriend die géén homo is, dat is de goden verzoeken... Je gevoel zal best kloppen, maar in de praktijk is dit eigenlijk onoplosbaar... Je loopt zelfs het risico dat je je beste vriend kwijt raakt...

Je kunt twee dingen doen: of je verliefdheid over laten gaan en je richten op anderen zodat je iemand anders van gelijke geaardheid tegen komt en daar verliefd op wordt... Want er zijn heus meer mensen waar je verliefd op kunt worden, geloof me...

Op de tweede plaats kun je het hem vertellen, maar dat houdt dus een bepaald risico in... Maar misschien valt het mee, want hij begrijpt je... Als je er maar niet vanuit gaat dat je verliefdheid zal worden beantwoord... Hetero is hetero, dus houd je handjes er vanaf! Anders ben je je beste vriend denk ik voorgoed kwijt in het slechtste geval...

16. Xanadu

Xanadu Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja ok... maar het lijkt wel alsof je me verwijt dat ik bewust achter hetero jongens aan zit. Dat is niet zo. Ik bedoel... ik heb nooit niet verliefd willen worden op hem. Maar tóch is het gebeurd. Liefde is gewoon onvoorspelbaar. IK besef echt wel dat de liefde onmogelijk is... ik bedoel... dat maakt het juist zo'n groot probleem! En áls ik het hem vertel, wat schiet ik ermee op? De vriendschap zal dan toch nooit hetzelfde meer zijn. Ik zal altijd gevoelig voor hem blijven nu. Zou ik beter zelf al het contact kunnen verbreken?

17. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, ik veroordeel je niet en verwijt je niks... Ik ben tenslotte zelf een homo... Ik wijs je alleen op de consequenties... Dat klinkt misschien in woorden wat harder dan ik daadwerkelijk bedoel... maar het zou toch EEUWIG zonde zijn als je je beste vriend hierdoor kwijt zou raken?

Er bestaan 2 dingen, VERliefdheid en liefde... VERliefdheid is een bevlieging, een gevoel waardoor je wordt overspoeld... In een relatie gaat verliefdheid op een gegeven moment over en blijft als het goed is liefde over... Dit klinkt als clichématig gepreek, maar het is eenmaal zo... Wees alsjeblieft voorzichtig, neem dat als advies aan... Contact verbreken helpt denk ik niet, ik zou er desnoods toch maar met hem over spreken... Misschien kan hij het beter maar weten, en kun je mogelijk de zaak in het reine en duidelijk houden... Anders blijft dit je daadwerkelijke vriendschap met hem vertroebelen... Dus dat wordt hoogstwaarschijnlijk een gesprek voeren, bereid je goed voor... :D

18. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Voor iemand met de naam hellspawn ben je een aardige lovedoctor ;)
    Grapjes terzijde denk ik dat hellspawn goed advies geeft. Met contact volledig verbreken doe je jezelf denk ik helemaal geen plezier mee en dat zou erg zonde zijn van een goede vriendschap.
    Wat ik zo uit jouw post begrijp is dat die vriendschap erg sterk is en er een goed band is. Als je hellspawns advies volgt en het bespreekt met hem dan kan ik me toch niet voorstellen dat die band daar niet tegen bestand is.

19. Xanadu

Xanadu Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar, hoe zal ik het zeggen... Ik denk dat er gewoon wel sprake is van LIEFDE. Ik houd van die jongen! Met heel mn hart. En daarbij duurt dit eigenlijk al wel aardig lang hoor. Tis niet dat ik puur op hem geil oid. Nee het is meer. Dat is ook die band die ik net beschreef. Ik HOUD van hem. Ik wou dat het niet zo was... maar het is zo. Om heel eerlijk te zijn ken ik mijzelf en ik WEET dat dit niet zo snel overgaat...

20. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Je kunt er over blijven piekeren, maar ik zou toch maar actie ondernemen... Hoe je het zult zeggen? Zoals het is... Simpel en duidelijk... Geen gedraai, je moet de "klap" binnen 1 minuut laten vallen, geloof me... Daarna kun je er nog lang genoeg met hem over doorpraten... Maar denk wel van te voren na wat je allemaal wilt vertellen...

En liefde is een groot begrip... Een moeder houdt ook van haar kind, dat is denk ik de meest zuivere vorm van liefde... Jij bent in de war door je gevoelens, die zullen ook enigszins je heldere blik vertroebelen... Maar dat kan ik vanaf hier onmogelijk goed beoordelen... Ik wens je sterkte met je gesprek, dat zal heus wel goedkomen... Ga de confrontatie maar aan, dan zie je verder wel wat er gebeurt... Anders blijf je maar doormalen van hoe of wat, en het lost niks op...

En @Nemesis, "een love doctor voor iemand met de naam Hellspawn"? Haha, thanx voor het compliment... Maar opa heeft al wat levenservaring opgedaan als hij 44 is, althans dat hoop ik dan maar, lol... ;)

Deel Deze Pagina