Na dit “uitstapje” w.b. de situatie van Xanadu lijkt me het nog van belang in deze topic om nog wat specifieke maatschappelijke onderwerpen aan te snijden die te maken hebben met homoseksualiteit….
In de vorige pagina’s van deze topic werden wat persoonlijke ervaringen en sociale uitsluiting, de kerk en het geloof al enigszins belicht… Een volgend facet is wat mij betreft de hedendaagse media… Doe de televisie aan en de wereld komt bij je binnen… Maar die wereld is een tot zekere hoogte gemanipuleerde wereld… Want de media brengen nieuws, en nieuws moet boeiend zijn, het moet je interesseren en boeien… Opvallend is dat de hedendaagse media hoofdzakelijk “flitsend” nieuws brengen, gefragmenteerd en snel… Dat is blijkbaar wat de burger verwacht, of hij weet niet beter…
Kijk naar de hele nieuwsvoorziening omtrent de Xbox 360, de “normale” kanalen hebben weinig positiefs gebracht tijdens de lancering van deze nieuwe console… Er zouden tekorten zijn, en dat klopt, maar feitelijk zou de Xbox 360 een kachel zijn die constant vastloopt en discs bekrast… Ze hebben iets vernomen over consoles die te maken hebben gekregen met oververhitting, deels door fabrieksfouten, deels door het verkeerde gebruik door de gebruiker zelf… Dit bedoel ik met gefragmenteerde nieuwsvoorziening, de belichten slechts een deel van wat de Xbox 360 daadwerkelijk is en dan ook nog het negatieve…
Als ik dit doortrek naar de nieuwsvoorziening omtrent homo’s… Wat zie ik op de televisie? Bijna naakte nichten die op een bootje in Amsterdam staan te draaien/dansen… Grappig om te zien, maar dat is dan ook alles… Verder krijgen we travestieten en andere extreme typen te zien… Daarnaast zendt men heel soms, vaak in de late uurtjes wel eens een documentaire uit over de “gewone” homo’s, die zich dus niet extravagant uitdossen… Ik heb geen negatief oordeel over die glamour en glitterwereld die de media laten zien, maar dat is maar één facet van de homowereld… De homo’s die relatief onopvallend door het leven gaan met een partner, huis en werk die zie je dus bijna nooit op de televisie, want die zijn eigenlijk niet echt interessant voor de media…
Het gevolg hiervan, van een dergelijke fragment-nieuwsvoorziening, is dat veel mensen het idee krijgen dat homo’s grotendeels verwijfde nichten zijn die rondhuppelen in vogelveren… En deze nieuwsvoorziening wordt veel vaker getoond dan de late-avond documentaire over het grootste deel van de homo’s, die overwegend onopvallend leven als iedere burger… De beeldvorming van de media is wat mij betreft zeer eenzijdig…
Edit: Oeps! Dubbelpost, sorry...
Klik om te vergroten...