ik heb er gelukkig geen last van, ik ben trouwens nergens allergisch voor. Je kunt over hooikoorts heengroeien. Mijn vriendin heeft het altijd heel heftig gehad tot een jaar of 3-4 geleden. toen is het steeds minder geworden. Ze heeft er nu alleen op sommige momenten nog een heel klein beetje last van, net als gisteren. Toen scheen het een heel heftig dagje te zijn voor hooikoortspatienten.
Een allergische reactie is niets meer dan een afweerreactie van je lichaam. Het tranen, dikke slijmvliezen (verstopte neus), niezen enz is voor je lichaam een manier om de pollen, die het ziet als bedreigend, zo snel mogelijk uit je lichaam te krijgen.
Een veel toegepaste therapie is ook de gewenning, Je lichaam wordt dan blootgesteld aan de stoffen waar het op reageert, steeds met kleine beetjes, totdat er geen reactie meer optreed.
Een theorie voor het ontwikkelen van allergiën is dat de mensen tegenwoordig te schoon leven en daarom niets meer gewend zijn. Als kind ontwikkeld je lichaam de meeste antistoffen. Het begint al met de moedermelk. Veel kinderen hebben een enorm steriele omgeving, waardoor het lichaam niet de kans krijgt om een weerstand op te bouwen.
Wat ook wel een grappig feitje is: Een baby krijgt de meeste bacteriën binnen in zijn badje....
Laatst bewerkt: 11 jun 2005