1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Houd Nederland op te bestaan?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door X BelieveR, 12 nov 2003.

1. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    ik hoop het van harte, maar ik zie het alleen maar on-Nederlandser worden, helaas :mad:

2. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    Sorry maar dit slaat dus echt nergens op :confused:
    Waarom tot 3 jaar geleden?
    Welke kenmerken waren toen aan het vervagen en zijn nu weer aan het terug komen??
    leg alsjeblieft uit :p

3. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
    Mij maakt het niks uit zolang er coffeeshops maar gedoogd blijven :+

Just kidding..

Nee, eerlijk gezegt kan het me weinig schelen als Nederland weg zou gaan. Het zal er vast beter op worden dan. Eerlijk gezegt verwacht ik ook wel dat het gaat gebeuren, als je al kijkt dat we dezelfde munt eenheid delen met andere Europese landen waarom dan niet meteen alle grenzen weg! En dan gaat het The United States Of Europe heetten ;)

4. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re: Houd Nederland op te bestaan?

Beste Johannes ik weet heus wel waarover ik praat. Ik ben in 1997 op vakantie geweest in Israel en ben ook in de Palestijnse gebieden geweest (Betlehem, Jericho, Nablus). Voor die tijd was ik al zeer geinteresseerd in het Israelisch - Palestijns vraagstuk en ik heb me er jaren in verdiept. Ik heb in de loop van die jaren een mening ontwikkeld die pro-israelisch is. De rede hiervoor is dat de Palestijnen helemaal niet zo zielig en onderdrukt volkje zijn zoals iedereen denkt. Maar goed ik dwaal te veel af. Dit moeten we maar in een andere discussie uitvechten. Maar het komt erop neer dat ik heus wel weet waar over ik praat.

Nu over het eigenlijke onderwerp. Nederland is de laatste 40 jaar enorm beinvloed door amerikaanse en arabische invloeden. Die hebben ervoor gezorgd dat onze cultuur drastisch verandert is. 40 jaar geleden maakte we ons niet druk als er een 17e eeuws pand moest wijken voor een zoveelste mc in Amsterdam. Want vernieuwing was vooruitgang! Nu is dat wel anders. Daarmee bedoel ik dat het gevoel van trots en respect over onze cultuur langzaam maar zeker terug komt. Er gaan steeds meer stemmen op voor het behoud van onze cultuur. Ik ben overigens van mening dat de waarde van onze cultuur ZWAAR onderschat wordt. Amsterdam heeft bijvoorbeeld het grootste en best bewaarde historische centrum van alle hoofdsteden ter wereld. Dat is iets om trots op te zijn. Je kunt zeggen wat je wilt van Amsterdam, maar het ademt een sfeer die je in geen andere stad aantreft. Het is een unieke stad. Ik merk geen verschil in sfeer tussen Londen, Parijs, Brussel en Berlijn. Het zijn weliswaar grote steden met mooie gebouwen maar ze lijken allemaal op elkaar. Amsterdam weet zich hiervan te onderscheiden en heeft een ongeëvenaard karakter. Onze taal wordt ook wereldwijd gewaardeerd in de poezie. Verder waren de meeste bekende schilders Nederlands. In dit opzicht overtreft Nederland zelfs Italië. Dus Nederland heeft heus wel een cultuur. Daarbij opgeteld dat Nederland 400 jaar geleden de machtigste natie ter wereld was maakt ons een land waar we trots op mogen zijn. Zoals Italië trots is op haar Romeinse verleden.

Als je jouw land opgeeft om economische en politieke voordelen vraag ik me af waar je hart gebleven is. Je geeft je eigen vaderland op. Het land waar jouw voorouders keihard voor gevochten hebben (80 jarige oorlog). Het land wat jouw bloedeigen voorouders met moeite opgebouwd hebben na diverse oorlogen (o.a. 2e wereldoorlog). Waar is dan je gevoel? Heb je dan totaal geen respect meer voor je afkomst en voorouders?

Laatst bewerkt: 12 nov 2003
  5. WiresOUTLAW

WiresOUTLAW ''screw you guyz''

Leuk Bevonden:
    0
    hoezo nl opheffen het gaat toch prima zo??

6. Veggie

Veggie Guest

Ja geweldig ...

7. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    ok.. je heb 2 opties waarin nederland ophoud te bestaan:

1 we worden (samen met de rest van europa) 1 land.. dat vind ik wel ok..

2 we worden nieuw turkeye... mmm.. die vind ik niet zo ok..

8. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    @ X Believer:

Ik heb niets anders dan respect voor je post. Hulde _O_

Ik zou nog liever sterven voor het behoud van ons erfgoed dan het te moeten opgeven.

9. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    ja, ik ben er ook wel over gaan twijfelen of ik aan m'n oude standpunt moet vasthouden dat de israelieten domme bullies zijn en de pallesteinen een gepest (zeker niet onschuldig) maar toch zeker oneerlijk behandeld volk. Guess dat ik er nog een beter naar moet kijken -schaamt zich-...

Maar over dat erfgoed.. een erfgoed is nu leuk en ook heel erg belangrijk om respect te hebben voor je voorouders. Maar de tijden veranderen, of je het nu leuk vind of niet, dus stel dat het nodig is moet je niet aan een nationalistisch gevoel vasthouden, maar mee gaan met wat het beste is (misschien opgaan in een groter geheel) om te overleven...

10. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    al zou de CDA hem steunen.....wat dan nog???

globalisering is niet iets wat je zomaar eventjes als een landje doet, hoor:{

11. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re: Re: Houd Nederland op te bestaan?

uuhm, tja...je kunt wel in het verleden proberen te blijven leven, maar daar schiet je natuurlijk geen hout mee op......kijk vooruit, denk aan de toekomst....daarmee wil ik niet zeggen dat ik vind dat onze cultuur niet behouden hoeft te worden, maar dat we 400 jaar geleden zo machtig waren, hebben we nu weinig meer aan.....

bovendien, jij doet nu net alsof je voorouders dachten "hmm, over 400 jaar heb ik een achterkleinkind(of whatever) laat ik maar een landje opbouwen", nee dat deden ze omdat dat voor hun op dat moment het beste alternatief was, als er nu beter alternatieven zijn, vind ik dat je niet moet blijven steken in het verleden uit 'respect' voor je voorouders want(om maar even in jouw type redeneringen te blijven) is dat iets waar je voorouders trots op kunnen zijn??

12. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    NL opheffen? Asjeblieft niet zeg! Meer eenheid met Europa ok, maar de grensen opheffen niet. We verschillen gewoon te veel van elkaar. Heel veel landen met meerdere volken bij elkaar lopen uit op burgeroorlogen en vallen uiteen in meerdere staten. En hoe wil je een grote staat op Aarde nou besturen.:confused: Iedereen heeft zijn eigen cultuur enzo, iedereen heeft zijn eigen wil, dat gaat toch nooit.

13. WiresOUTLAW

Leuk Bevonden:
    0
    ok?

14. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re: Re: Re: Houd Nederland op te bestaan?

Ik denk ook aan de toekomst. Ik zie vooral politieke voordelen als Nederland wordt opgeheft. Economisch zal het wat minder voortvarend zijn. Ik zie idd voordelen die in de toekomst heel wat moois kunnen brengen. Want als 1 grote europese natie staan we veel sterker in de wereld. Maar toch, als ik die voordelen moet afwegen tegen het verlies van mijn Nederlandse identiteit staat mijn keuze vast. Ik val mijn land niet af. Niet in een oorlog en niet in een politieke machtstrijd (wat nu het geval is). Dat is mijn mening. Ik gooi mijn identiteit + verleden niet zomaar weg voor een paar centen meer in mijn portomonnee. Ik ben een Nederlander en geen Europeaan. Ik kijk ook naar de toekomst, maar we kunnen als een van de sterkste economieën binnen Europa wel voor onszelf zorgen!

En natuurlijk is het niet zo dat onze grootouders nederland hebben opgebouwd met als doel het hun kleinkinderen beter te maken. Maar denk eens even hoe dat moet zijn geweest... Een platgebombadeerd Rotterdam. ZIJ hebben het tot de grootste haven ter wereld gemaakt. Hele steden hebben zij opnieuw moeten opbouwen. Ga JIJ daar maar aanstaan. Ik zeg je dat ik daar nix anders dan RESPECT voor heb. _O_

15. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij bestaat Nederland al jaren niet meer..

Wat stelt Nederland nu eigenlijk nog voor? Waar moeten we trots op zijn?

We zijn te klein om te overleven. Accepteer het gewoon. We hebben enkel nog een verleden. Onze cultuur is slechts geschiedenis. Ooit hadden we de grootste vloot ter wereld. Men was bang voor onze zeehelden. Nu kunnen we nog een hospitaalschip ter beschikking stellen...

Het is een natuurlijk evolutie proces. Uitsterven is niets bijzonders. Onze cultuur is al jaren verdwenen en "fysiek"' zal Nederland op termijn gewoon weer onder de zeespiegel liggen.

Geen zand er over... maar water.

16. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Toch vraag ik me af waar die onverschilligheid vandaan komt.... Als ik deze zelfde discussie in bijv. Duitsland, Frankrijk, VK of de scandavische landen had gevoerd was ik ongetwijfeld op veel meer weerstand gestuit. Ik vraag me af hoe dat komt. Hebben we dan niet in de gaten dat je je bloedeigen land weggooit alsof het niets is! Je hoeft je absoluut niet meer te voelen als een ander land, maar ik krijg het gevoel dat wij Nederlanders een soort minderwaardigheidscomplex hebben. We komen nooit eens op voor onze rechten en altijd varen we mee met andere standpunten van andere landen. Je hoeft je niet meer te voelen als een andere natie, maar een beetje respect en trots voor je afkomst is nooit weg. Ik vraag me af hoe dit komt. Ik denk dat het komt door een verkeerde vorm van onderwijs. En daarmee doel ik vooral op het geschiedenis onderwijs, waar de nadruk toch sterk op internationale gebeurtenissen ligt. Want wie weet nu nog wanneer de slag bij Nieuwpoort was?? Kijk dat bedoel ik dus...

17. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    waar kunnen we trots op zijn, wat we graag willen behouden, vraag ik me dan af??

afgezien van enkele uitspringertjes in de Geschiedenis, kan ik weinig/geen dingen bedenken waar ik echt trots op kan zijn tov andere landen...

Zelfs Belgi heeft een veel eigenere (of hoe zeg je dat?) nationaliteit dan Nederland, dingen waarmee ze zich echt onderscheiden van andere landen, maar Nederland??

noem mij eens iets waar ik trots op kan zijn??

18. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Hahaha België is gewoon een bijeengeraapt zooitje. Er wonen Walen, Vlamingen en zelfs Duitsers. Ze hebben nog geen eens een eigen taal. Hun cultuur is beinvloed door de Nederlanders en de Fransen. Als er één land is zonder een eigen identiteit dan is het België wel. Er zijn genoeg dingen waar je trots op kan zijn als Hollander. Maar dat heb ik al duidelijk aangegeven in mijn vorige posts. Wist jij bijvoorbeeld dat Rusland Nederland als voorbeeld heeft genomen? Ze hebben onze vlag overgenomen. De plattegrond van St. Petersburg is een rechtstreekse kopie van Amsterdam. Dat zegt al genoeg hoe glorierijk ons verleden is. Portugal bijv. dat stelt ook weinig voor tegenwoordig. Hun verleden is grotendeels vergelijkbaar met ons Nederlands verleden. Maar zij zijn er wél trots op. Ik vraag mij af wat dat toch is... Het zal wel psychologisch zijn denk ik. Het lijkt wel of we maar een paar x per jaar trots zijn op ons land, en dat is bij het voetbal.... voor de rest kan het ons geen reet schelen. Ik vind het wel absurt die onverschilligheid....

Laatst bewerkt: 13 nov 2003
  19. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    Het uitbuiten van kolonien zoals oa. Nederland en ook Portugal in het verleden hebben gedaan vind ik niet bepaald iets om trots op te zijn. Dus als dat onder glorierijk valt, laat dan maar. Voorouders hadden misschien wel aanzien bij de rest van de wereld en toen was het misschien etisch (mbt. geloof) gerechtvaardigd, maar dan is het nog niet iets om trots op te zijn dat we dat vroeger gedaan hebben! Lekker die roetmoppjes uitbuiten totdat ze er dood bij neer vielen :{

20. WiresOUTLAW

Leuk Bevonden:
    0
    ik vind het nogal absurt om trots te zijn op de plaats waar je geboren bent.

Deel Deze Pagina