Re: Re: Houd Nederland op te bestaan?
Beste Johannes ik weet heus wel waarover ik praat. Ik ben in 1997 op vakantie geweest in Israel en ben ook in de Palestijnse gebieden geweest (Betlehem, Jericho, Nablus). Voor die tijd was ik al zeer geinteresseerd in het Israelisch - Palestijns vraagstuk en ik heb me er jaren in verdiept. Ik heb in de loop van die jaren een mening ontwikkeld die pro-israelisch is. De rede hiervoor is dat de Palestijnen helemaal niet zo zielig en onderdrukt volkje zijn zoals iedereen denkt. Maar goed ik dwaal te veel af. Dit moeten we maar in een andere discussie uitvechten. Maar het komt erop neer dat ik heus wel weet waar over ik praat.
Nu over het eigenlijke onderwerp. Nederland is de laatste 40 jaar enorm beinvloed door amerikaanse en arabische invloeden. Die hebben ervoor gezorgd dat onze cultuur drastisch verandert is. 40 jaar geleden maakte we ons niet druk als er een 17e eeuws pand moest wijken voor een zoveelste mc in Amsterdam. Want vernieuwing was vooruitgang! Nu is dat wel anders. Daarmee bedoel ik dat het gevoel van trots en respect over onze cultuur langzaam maar zeker terug komt. Er gaan steeds meer stemmen op voor het behoud van onze cultuur. Ik ben overigens van mening dat de waarde van onze cultuur ZWAAR onderschat wordt. Amsterdam heeft bijvoorbeeld het grootste en best bewaarde historische centrum van alle hoofdsteden ter wereld. Dat is iets om trots op te zijn. Je kunt zeggen wat je wilt van Amsterdam, maar het ademt een sfeer die je in geen andere stad aantreft. Het is een unieke stad. Ik merk geen verschil in sfeer tussen Londen, Parijs, Brussel en Berlijn. Het zijn weliswaar grote steden met mooie gebouwen maar ze lijken allemaal op elkaar. Amsterdam weet zich hiervan te onderscheiden en heeft een ongeëvenaard karakter. Onze taal wordt ook wereldwijd gewaardeerd in de poezie. Verder waren de meeste bekende schilders Nederlands. In dit opzicht overtreft Nederland zelfs Italië. Dus Nederland heeft heus wel een cultuur. Daarbij opgeteld dat Nederland 400 jaar geleden de machtigste natie ter wereld was maakt ons een land waar we trots op mogen zijn. Zoals Italië trots is op haar Romeinse verleden.
Als je jouw land opgeeft om economische en politieke voordelen vraag ik me af waar je hart gebleven is. Je geeft je eigen vaderland op. Het land waar jouw voorouders keihard voor gevochten hebben (80 jarige oorlog). Het land wat jouw bloedeigen voorouders met moeite opgebouwd hebben na diverse oorlogen (o.a. 2e wereldoorlog). Waar is dan je gevoel? Heb je dan totaal geen respect meer voor je afkomst en voorouders?
Laatst bewerkt: 12 nov 2003