1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Internationaal] Na de VS, wie wordt de nieuwe supermacht?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door SjoerdV NL, 1 aug 2003.

1. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    Dan kunnen jullie beter chinees gaan leren:9

2. Eigenlijk niet zo'n slecht als China de macht grijpt. Elke dag Chinees eten lijkt me wel wat.

Nee niet de mongolen, alhoewel, ze hebben wel een groot leger:+

Europa wordt de wereldmacht. Toch wel stabiel en politiek gezien wel sociaal, humaan, goede technologie, de NAVO.

Ik denk dat de macht van Amerika veel te groot is. Zij moeten een soort verbond maken om Europa een deel van hun macht te geven. Stel je voor DAT er een atoombommen op Amerika gegooid worden, op de kerncentrales, New York en alle andere belangrijke steden. Dan is de ramp niet te overzien. Een vliegtuig in 1 gebouw maakt al zo'n grote schade in de hele wereld.

Daarom is het belangrijk dat Amerika een deel van haar macht weggeeft aan Europa. Want als het word aangevallen dan zijn het toch wel de Chinezen, Koreanen of niet te vergeten de hele moslimcultuur.
    Het is slimmer om dan een tweede macht te hebben zodat niet de bovengenoemde landen de macht zullen grijpen.

Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2003
  3. PONKX

PONKX New Member

Leuk Bevonden:
    1
    Velen zullen me uitlachen, maar dat zijn de mensen die niet weten hoe sterk dit land is en hoe machtig het alsmaar wordt. En nee niet omdat ik er oorspronkelijk vandaan kom, maar het is een feit dat dit land erg sterk qua leger is, economisch gaat het laatste tijd vooruit, EU in het vooruitzicht, binnenlands politiek wordt laatste tijd goed scherper gehouden etc. etc., ik heb het over Turkije.

4. Quack

Quack That's my stapler.

Leuk Bevonden:
    0
    Onderschat de Belgen niet!

5. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    NAVO is juist een militait bondgenootschap met Amerika. Dus als Amerika de macht zou verliezen lijkt het mij logisch dat de NAVO uit een valt, maar iniedergeval niet een 'wereldmacht' wordt.

Europa is militair gezien te sappig en te zacht om een wereldmacht te worden, naast dat het economisch gezien natuurlijk alleen maar verbeterd door betere Europese integratie en samenwerking. Een Europees leger zou mooi zijn, maar dan ben je als klein land als Nederland direct je gezicht en stem kwijt in dat opzicht.

6. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    een tijd lang was europa de grote wereldmacht..
    een tijd lang had turkije een grote vinger in de pap..
    nu heeft amerika de macht..
    waarschijnlijk zal azië de macht krijgen dan...

maar ik geloof op het moment niet echt in macht... kijk amerika kan nog zoveel willen, maar het merendeel van de wereld is het er niet mee eens..
    de oorlog in irak bijv, de EU was daar erg verdeeld over.. het merendeel was er gewoon tegen..

maar ik denk niet dat er nog een hevige machtsverschuiving komt, de USA is nou eenmaal erg groot, en verenigt.. dat kan je tog niet meer kapot maken.. nu krijg je nog een paar tegenhangers van de USA die de machtbalans herstellen, en dat zal azië worden, en de EU.. jammer alleen dat de EU nog helemaal niet verenigt is..

/edit @wouter, bij 1 leger zal Nederland niet zomaar haar gezicht verliezen, wij hebben nog steeds de beste vloot van de wereld (kwalitatief gezien)

Laatst bewerkt: 2 aug 2003
  7. Lorre

Lorre Brrrrrrrrmmm

Leuk Bevonden:
    0
    Om een wereldmacht te worden MOET je een paar dingen hebben:
    -Een groot grondgebied
    -Veel mensen
    -Een goed georganiseerd en groot leger
    -Grondstoffen op eigen bodem
    -Een goede staatsstructuur
    -Een goede economie

En er is maar 1 land dat dit allemaal heeft: China
    China is groot, veel volk, aan een leger kan gewerkt worden, veel grondstoffen, die staatsstructuur kan ook wel nog wat verbeteren en die economie is in volle bloei.

De EU maakt volgens mij geen kans omdat ze het nooit eens zijn met elkaar en er zit een rotte appel in, Groot Brittanië.
    Met wat Oost-Europese landen maken we wel meer kans (werkkrachten zijn goedkoper), maar toch zal het nooit wat worden.

8. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2

wat kan een rijke fantasie toch leuk zijn:)

waarom denk je dat er in china nog zoveel steenkool wordt gestoken, omdat de olie voorraad ontiegelijk klein is in vergelijking met VS...
    china heeft is dus helemaal niet rijk aan grondstoffen, Rusland wel:)

9. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    Amerika haar invloed is nog steeds flink aan het groeien...

we blijven met met Amerika zitten tot Judgement Day.. :mad:

nee serieus, China lijkt me onwaarschijnlijk... = nog steeds communistisch, net als Noord-Korea, dus er bestaat best wel een kans dat China op korte dan niet lange termijn vijand wordt van Amerika... en die kunnen China haar macht met 1 vinger inperken, wie houdt ze tegen??

10. BoNEz|NL

BoNEz|NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Israel anyone?
    Die hebben een enorme kernmacht, die zie ik het samen met een ander land ook nog doen.....

11. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    olo

8) 8) WHAHA...BEUK GRIJPT DE MACHT 8) 8)
    ...wie wordt mijn rechterhand??:+

12. SjoerdV NL

SjoerdV NL Hardcore Poster?

Leuk Bevonden:
    2
    Zoek maar een vriendin ;)

Maar voldoet Isreal ook aan die andere "eisen"?

13. InfernoGamer

InfernoGamer ...

Leuk Bevonden:
    1
    Niet echt:p
    Of ze moeten de rode zee gaan droog leggen8)

Ik denk dat Vaticaanstad en Monaco samen de wereld gaan overnemen:+

14. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2

lol Israël :D

Jij hebt echt goeie ideeën_O_ _O_

Wist je btw. dat Israël geen toegang heeft tot zoetwater bronnen?
    Hun dichtsbij zijnde zoetwaterbron is een nederzetting.... het is officieel palastijns grondgebied.... Dus mocht Palastina ooit hun land terug krijgen, is Israël wee volledig afhankelijk van Palastina....

Daarom verwacht ik ook niet dat de palastijnen ooit nog te krijgen waar ze recht op hebben

15. BoNEz|NL

BoNEz|NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Jah zo'n informatie heb ik dan ook weer niet hè:).
    Dacht er toevallig aan omdat er laatst bij NOVA ofzo een docu was over Israel en hun geheime kernprojecten.

16. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    Israel valt imo rechtstreeks onder 'Amerika'...

of niet dan? :p

17. SjoerdV NL

SjoerdV NL Hardcore Poster?

Leuk Bevonden:
    2
    China is toch zo'n beetje de "favoriet" hier.

18. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    alsof je dat kan weten...

niemand kan de toekomst voorspellen...

(behalve Nostradamus dan, en ik hb geen weet van een voorspelling van hem die een enorm rijk na Amerika voorspelt)

Deel Deze Pagina