Hey kerel , ik hoef mijn gelijk niet , ik wil alleen dat de waarheid gezegd wordt.
Nu geef je toch al toe dat de vs diegene steunt waarbij zij zelf een voordeel kunnen halen, dat is toch al iets.
Dan zou je ook moeten snappen dat die chemische wapens die irak destijds door het westen aangeleverd kreeg door saddam vrijelijk zijn gebruikt tegen iran en de iraakse koerden zonder dat er uit het westen luidop geprotesteerd werd.
Dus toen was saddam ondanks deze vreselijke wapens zogezegd géén gevaar omdat hij een van de olieleveranciers van de vs was.
Hij werd dat maar na de eerste golfoorlog toen hij de oliekraan richting vs dicht draaide.
Als de vs nu maar eens zouden ophouden om zich overal ter wereld te gaan bemoeien met de dictatuurtjes die er bestaan en hun pogingen om de ene dictator die tegen hun is te vervangen door een dictator die voor hun is en die in ruil dan de meest gevaarlijke wapens krijgt aangeleverd.
Nee het lijkt me dat het grootste gevaar voor vrede en democratie elders in de wereld de vs wel schijnen te zijn met hun politieke machtspelletjes,en hun voortdurend ingrijpen in de plaatselijke situaties en dit alleen voor eigenbelang en zonder dat zij ook maar rekening houden of dit voor de plaatselijke bevolking een verbetering van vrede en veiligheid zou inhouden.
Edit: uiteindelijk moeten we dan ook vaststellen dat de vs zelf aan de wieg van het terrorisme stond door de taliban , massood , bin laden en de noordelijke alliantie te steunen tegen de poging van de russen om hun invloed in het midden-oosten te versterken.
Net zoals ze dictators zoals de sjah van iran en saddam hoessein hebben gesteund in ruil voor invloed en olie , en dit ondanks dat zij goed wisten dat deze dictators zich alles behalve vriendelijk gedroegen tegen hun eigen bevolking.
En nu als zulke dictators van kamp veranderen tja dan gaan ze ze maar bevechten , en wéér is de gewone bevolking het grote slachtoffer van dit alles .
En dan gaan ze zich later afvragen hoe het nou komt dat zovelen van de iraakse en iraanse bevolking een haat ontwikkelen tegen het rijke westen met de vs op kop.
Het lijkt me véél beter dat ze hoe dan ook eens gaan ophouden met hun politieke spelletjes ginds te spelen , dit zou hoe dan ook de algehele veiligheid in de wereld ten goede gaan komen op lange termijn , en laat de plaatselijke bevolking ginds maar onder elkaar uitmaken wie er in die landjes aan de macht mag komen.
Laatst bewerkt: 25 jun 2006