Waar je dan wel voor moet uitkijken is tot in hoeverre de VS ons 'gered' heeft. Bij WO2 ga ik het niet ontkennen, maar in WO1 worden de Duitsers vaak als de schurken bestempelt, terwijl daar eigenlijk geen aanleiding toe is. Ik vraag me weleens af wat er was gebeurd als de Centralen toen gewonnen hadden... dan had ik waarschijnlijk niet bestaan, maar toch.
Maar goed, ik doel met wat ik in eerdere posts zei, vooral op de post-WO2 oorlogen van de VS. En ook op het feit dat de VS altijd als grote redders worden bestempelt bij alles wat ze doen. Ik heb al zo vaak gehoord, van zowel Amerikanen als Nederlanders: "Ze hebben ons indertijd van de nazi's bevrijd, dus moeten we ze nu ook helpen tegen Irak." Zulke onzin.
Ja, misschien heeft Israel al die jaren gedaan alsof ze de VS en Europa aardig vonden, en hebben ze samen met de Arabische wereld een complot beraamd om samen vrolijk kernkoppen op de Westerse wereld af te gaan vuren. Zo, ik ga nu uit van het ergste scenario... moeten we nu Israel binnenvallen?
Bij dit soort zaken is het juist belangerijk dat we uitgaan van wat we wel weten, en niet van wat we niet weten.
Laatst bewerkt: 28 apr 2006