Ben ik het wel mee eens, ben vaak in de VS geweest (familie woont daar + zelf 2 jaar gewooond) en elke keer valt het mij weer op hoe hypocriet de meeste Amerikanen zijn over veel dingen. Wel vast houden aan bijbelse waarden, en toch de doodstraf toepassen (maar abortus weer niet?)
En de meeste Amerikanen doen alsof er helemaal geen wereld buiten de VS is, Europa etc. het bestaat allemaal in hun ogen niet. En dan ook nog het extreme patriotisme en hun overdreven preutse sexuele moraal (de ophef over DIE BLOTE BORST VAN JANET JACKSON!!!! )
Bovendien is er een kloof is in de samenleving: arme & zwarte mensen hebben veel minder te vertellen dan de blanke & rijke mensen. En dan praten wij echt over enorme verschillen, veel meer dan wij ons hier kunnen voorstelleen. En nee, die mensen wonen daar niet in de Californische of Floridiaanse zon maar in grote grauwe steden..... face it, een paar plekken in de VS zijn leuk: New York, Los Angeles, Washington DC, Boston, San Francisco en Chicago.... maar in de meeste steden en staten wil ik niet eens dood aangetroffen worden. Denk maar aan die fijne ultra-conservatieve staten als Mississippi of aan lege, bijna achterlijke, staten zoals Kansas, Utah of Idaho..... wisten jullie dat een aanzienlijk deel van de Amerikaanse bevolking daar niet eens weet wat de hoofsteden van Duitsland, Frankrijk, Italie en Spanje zijn?
En de sfeer vind ik IMO ook niet echt relaxt..... niet zo fijn als in europa in iedergeval. Hier is in elk geval niet zo'n claim-en prestatiecultuur. En noem me eens een Amerikaanse stad met dezelfde grandeur van Parijs, London, Rome of Madrid?
De VS heeft als land wel veel te bieden, qua natuur is het schitterend en gevarieerd. Ook zijn er heel wat aardige, goede en niet wereldvreemde Amerikanen, maar voor een groot deel zit die samenleving gewooon niet goed in elkaar qua mentaliteit en gedrag..... :{
EDIT: Maar, dat neemt niet weg dat een jaartje highschool in een andere cultuur altijd goed is voor je.......
Laatst bewerkt: 10 mrt 2004