Ho... Ho... Ho!
Eerder sprak je over iemand die meteen erop los mepte vanwege een sexistisch grapje maar nu heb jij het er zelf over dat niemand racistisch moet zijn. Niet alleen kunnen dat 2 hele verschillende dingen zijn, maar ook de context waarin iets wordt gezegd of vooroordelen over een bepaalde bevolkingsgroep zijn "redelijk algemeen geaccepteerd" stof tot een grapje maken. Zoals Surinamers, dat ze lui zijn; Nederlanders die zuinig zijn; Belgen die dom zijn; Duitsers waarbij grappen over WO2 het altijd wel redelijk doen; etc...etc... En voldoende cabaretiers die hier graag gebruik van maken!
So fokking what? Als je dit soort bekende vooroordelen meteen als racistisch of sexistisch bestempelt, ben ik van eerlijke mening dat je een ander land moet opzoeken. Waarom? Zelf heb ik genoeg vrienden en collega's uit allerlei groepen van de bevolking; Surinamers, Chinezen, Marokkanen, Turken en dergelijke en allemaal kunnen we lachen over de grappen die over elkaar verteld worden, zolang het maar niet op de man wordt gespeeld. Zelf ben ik ook een halve Indo; denk je nou echt dat ik bij elke reclame van Conimex, waar soms dom/onrealistisch een produkt wordt aangeprezen, ik in de pen klim om mijn ongenoegen te uiten of op een gegeven moment te gaan praten met de bedenker van dat spotje? Of zou een negroide vriend van me elkaar keer door het lint gaan als er weer iets wordt gezegd/geschreven over het feit dat negers een enorme grote lul hebben? Of zou een Engelse vriendin elke keer door het lint gaan als we die eilandbewoners een stel achterlijke Bush-volgelingen noemen?
Nederland is een tolerant land en eenieder is gerechtigd op een mening of handeling. En als iemand dat niet aanstaat, is het de bedoeling dat je daarvoor naar de politie gaat en niet voor eigen rechter gaat spelen zoals Pepijntje of die Molukse vriend van je of wie dan ook!
Laatst bewerkt: 26 apr 2007