Jongen doodgeslagen op school in Alkmaar

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door killaz, 24 apr 2007.

1. Tediz

Tediz pendejo

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb gehoord dat er doodslag tegen hem is geëist. Kan iemand dat bevestigen?

En weet iemand of hij als volwassene wordt berecht? Dan kan Bubba namelijk binnenkort weer een lading verse vis verwachten.

2. MAX3400

MAX3400 Virtualization...

Leuk Bevonden:
    0
    Dat kan helemaal niet... Tot op zekere hoogte... Maar het klopt wel, volgens de berichten van vanochtend 9:00 wil het OM de jongen vervolgen voor doodslag.

Doodslag: Doodslag is het opzettelijk, maar niet met voorbedachten rade, beroven van het leven van een ander.

Er is sprake van opzet als de dader wist dat zijn handeling iemands dood zou kunnen veroorzaken, ongeacht of dat zijn bedoeling was. Als iemand bijvoorbeeld met een vuurwapen op de ramen van een gebouw schiet waar zich mensen kunnen bevinden, is er sprake van (poging tot) doodslag.

Bij doodslag wordt onderscheid gemaakt tussen "Gewone" doodslag, waarbij de doodslag als strafbaar feit op zichzelf staat, en gekwalificeerde doodslag. Bij gekwalificeerde doodslag heeft de dader voorafgaand, tijdens of na het plegen van een ander strafbaar feit doodslag gepleegd om de uitvoering van dat feit voor te bereiden of te vergemakkelijken of om de kans op betrapping te verkleinen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer tijdens een gewapende overval iemand doodgeschoten wordt. Gekwalificeerde doodslag wordt als verzwarend feit gezien en daarom extra bestraft.

Wanneer er wel sprake is van voorbedachten rade, wordt gesproken van moord. Indien de dood van een ander niet opzettelijk is veroorzaakt, maar wel verwijtbaar is, spreekt men van dood door schuld
    .

Ik zou het OM dus adviseren om dood door schuld te vervolgen omdat daar de bewijzen veeel duidelijker voor zijn (naar wat er via de media aan me bekend is geworden) dan moord of doodslag en dus de kans op een veroordeling aanzienlijk hoger ligt.

Waarom vind ik dit? Iemand die al enige tijd ontspoord in de samenleving staat en een lagere opleiding geniet, kan niet worden verweten op de hoogte te zijn dat iemand kan overlijden door enkele tikken tegen de slaap. De grens op dat anatomische deel van het lichaam tussen dood en zwaargewond is erg klein. Dit feit staat namelijk erg zwak in een doodslag-zaak en veel sterker in een dood door schuld-zaak.

Laatst bewerkt: 27 apr 2007
  3. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Dat ben ik niet met je eens, je hoeft geen einstein te zijn om te weten dat je iemand ernstig kan verwonden of doden. Ook al kan de klans klein zijn met slechts 2 klappen.

Maarja ik ben geen jurist, en ik denk dat jij dat ook niet bent dus ik neem aan dat het OM hun eis goed heeft overwogen.

4. Pascal

Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Leuk Bevonden:
    57
    Daarvoor bestaan dus de vormen van tenlastelegging: primair, subsidiar, meer subsidiair etc.

Maar ik ben bang dat de veroordeling op "slechts" zware mishandeling met voorbedachte rade en dood ten gevolge hebbende uit loopt. Zijn opleiding is van geen belang, gast is immers geen debiel.

5. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    hoe noem je iemand die een jongen in de bloei van zijn leven doodmept dan??:{

6. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    Hmmm, hoe triest dit ook is, echt er iets aan doen kun je niet.

Ik geloof niet dat hij Gerd nan door had willen meppen, maar wel had willen intimideren. Ik geloof ook niet, dat hij zich nu erg lekker zal voelen. Schuldgevoelens spijt etc. komen nog allemaal, en daar moet nou net het voordeel mee behaald worden.
    Hij zal zijn straf krijgen, maar moet imo over een jaar oid in contact worden gebracht met de familie. Zo kan hij zien wat hij heeft gedaan, en welke gevolgen dit heeft gehad (voor zichzelf weet hij dat inmiddels wel, maar bij zijn slachtoffers).
    Confrontatie, dat zal hopelijk het meeste pijn gaan doen bij die kerel.
    Dat zijn foto overal verspreid staat ben ik trouwens een grote tegenstander van. Wat er ook gebeurt, mensen maken fouten, en de meeste mensen kunnen veranderen (of verdienen iig een tweede kans na hun straf uitgezeten te hebben).

Erg kut voor zijn familie.

(Je zult zien dat hij een echte gamer was die het spel "Hitman" veel speelde. Komen ze daar ook nog over zeuren.)

7. NAC Breda fan

NAC Breda fan Hoogeveense RAT

Leuk Bevonden:
    1
    Dat zou ik niet doen, want volgens mij is de maximale straf op dood door schuld maar twaalf maanden. En we leven in Nederland, dus dan geldt maar 2/3e van de opgelgde straf, in dit geval maximaal acht maanden dus. Bovendien gaan zaken als voorarrest etc. er nog vanaf, waardoor er misschien maar zes maanden overblijven. Dat is natuurlijk veel te weinig als je het mij vraagt.

8. gaizka

gaizka Ajax Kampioenen !!!

Leuk Bevonden:
    10
    Confrontatie is voor hem wel een goede manier om in te zien wat hij heeft gedaan, denk alleen dat die vader en moeder hem dan minimaal hetzelfde aandoen als wat hij hun zoon heeft aangedaan...

9. ViperMike

ViperMike Guest

Heb jij echt nooit gehad dat jij iemand echt gewoon serieus zijn kop in kan rammen? Dat komt vaak voor, maar dan worden ze tegengehouden door anderen of komt hij dat persoon niet tegen op dat moment. Maar hier blijkbaar wel, denk je echt dat iemand op die leeftijd met vol verstand iemand doodslaat? Denk het niet. Ik zeg niet dat hij onschuldig is, maar ik denk ook niet dat hij hem met opzet dood had geslagen.

10. Smok3y

Smok3y Dark Souls!

Leuk Bevonden:
    277
    Ben het enigzins wel met je eens.
    Als ik echt boos ben en iemand gaat echt tot het uiterste,dan krijgt hij ze zeker.
    Het is zeker niet de beste oplossing,maar op zulke momenten denk je daar wellicht anders over.
    Ben ik nu aggresief? zeker niet!
    Maar mensen moeten wel hun grenzen kennen.
    Want hoe erg ik ook ruzie met iemand mocht hebben,ik zal nooit iets over zijn familie zeggen.

Dat is niet relevant,familie heeft daar niks meet te maken!

Laatst bewerkt: 27 apr 2007
  11. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Hij zal er flink van balen dat hij dit heeft gedaan, hij krijgt nu al dreigmailen dat de vrienden van Gerd Nan heb op wachten als ie uit de bak komt

12. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Vanmiddag bij de herdenking geweest, erg emotioneel.....iedereen die mocht spreken liet een dreun achter van positieve woorden.
    Hele mooie actie waren de shirts die alle vrienden aanhadden:
    voorkant was een foto van Gerd Nan en achterop de tekst:

"Altijd te laat, maar nu te vroeg"

(Gerd Nan kwam elke les te laat)

kan niets anders zeggen dan respect voor de mensen die gesproken hebben, als ik bij een dienst was en het was 1 van mijn beste vrienden was ik allang ingestort.......R.I.P. Gerd Nan....altijd te laat maar nu te vroeg

13. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @Killaz, ja dat kan best emotioneel zijn, vooral omdat je Gerd-Nan persoonlijk gekend hebt.Maar ik geloof nooit dat de dader persoonlijk de bedoeling had om Gerd-Nan te vermoorden.Integendeel, wou hij hem een lesje leren,getuige die twee vuistslagen.Dit is echt een geval wat men in de belgische justitie omschrijft als "slagen en verwondingen zonder het oogmerk om te doden,maar met de dood tot gevolg".
    Dit is een spijtig toeval geweest met een tragische afloop,wat mijns inziens niet was wat de dader op het oog had.En als ik nu al die reacties lees die hier naar de dader toe gepost worden krimpt mijn hart wel een beetje,net alsof hij hem bewust heeft doodgeslagen...Neem nu het gebeurde in Virginia tech. university waar iedere dode 3 schotwonden vertoonde.Méér dan duidelijk genoeg om de verschillen tussen de twee moordpartijen te onderstrepen...
    Het ene in nederland is ongelukkig gebeurd en dit in amerika weloverwogen en doelbewust gepland.

14. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    ik heb een kleine overtuiging dat je niet het gebeuren in virginia en hier moet gaan vergelijken......Pepijn was wel 100 % toen hij het deed, die dader in Virginia niet.....en dan nog, in amerika zou je voor doodslag wat? 12 jaar krijgen?
    pepijn is na 2 a 3 jaar weer vrij.....

15. Dragonmaster

Dragonmaster Registered User

Leuk Bevonden:
    2
    Niet bewust doodgeslagen ? je moet gewoon sowieso niet slaan als je een conflict met woorden op kan lossen en van wat ik heb gelezen was dat hier het geval.

16. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    Gaat er niet om wat de dader allemaal aan het denken was gaat erom wat het gevolg van zijn daad is! En overigens is het in medische kringen algemeen bekend dat een klap op de slaap levensbedreigend is, er zit namelijk geen schedelbot in dat gebied en je raakt daar direct de hersenen mee (helemaal als je slaat met een boksbeugel8)) Dus laat die dader asjeblieft een eerlijke straf krijgen 8)

17. M_Master

M_Master Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Die boksbeugel was toch onzin?

18. FFWD

FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Nogmaals hij heeft niet geslagen met een boksbeugel...

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Tja vriend, dit is medische kringen bekend,maar dit kan de dader dan ook hoegenaamd niet weten aangezien zijn opleiding alvast géén medische kennis inhoudt...
    En ..er kwam helemaal géen boksbeugel aan te pas....
    Verder ben ik het met je eens dat hij een eerlijke straf verdient te krijgen...
    Maar de reacties hier , en die van Gerd Nans vrienden voorspellen weinig goeds...
    Maar wat heet een eerlijke straf...leg dit ter discutie tussen mensen die zich uitsluitend baseren wat het nederlands strafwetboek voorschrijft en diegene die Gerd Nan persoonlijk gekend hebben en je zal zien dat je wat dat betreft nooit een afdoende compromis zal kunnen bereiken zonder dat één van beide partijen zich miskend gaat voelen....

20. falcon NL

falcon NL Creatief mens

Leuk Bevonden:
    53
    Ach niet medische kringen...dat is gewoon algemeen bekend, krijg je gewoon bij biologie. En de straf die hij krijgt? Nee deze jongen heeft al te veel gedaan in zijn korte leven.Dit is wat onder de term uitschot van de samenleving valt. Er is iets serieus mis met deze jongen, mensen hebben hem al geprobeerd te helpen door hem naar therapie te laten gaan en naar ''opvoed'' kampen. Ik schat zelf dat deze jongen tussen de 12 en 17 jaar krijgt. 12 onvoorwaardelijk, 17 voorwaardelijk in combinatie van TBS of therapie

Deel Deze Pagina