Dat kan helemaal niet... Tot op zekere hoogte... Maar het klopt wel, volgens de berichten van vanochtend 9:00 wil het OM de jongen vervolgen voor doodslag.
Doodslag: Doodslag is het opzettelijk, maar niet met voorbedachten rade, beroven van het leven van een ander.
Er is sprake van opzet als de dader wist dat zijn handeling iemands dood zou kunnen veroorzaken, ongeacht of dat zijn bedoeling was. Als iemand bijvoorbeeld met een vuurwapen op de ramen van een gebouw schiet waar zich mensen kunnen bevinden, is er sprake van (poging tot) doodslag.
Bij doodslag wordt onderscheid gemaakt tussen "Gewone" doodslag, waarbij de doodslag als strafbaar feit op zichzelf staat, en gekwalificeerde doodslag. Bij gekwalificeerde doodslag heeft de dader voorafgaand, tijdens of na het plegen van een ander strafbaar feit doodslag gepleegd om de uitvoering van dat feit voor te bereiden of te vergemakkelijken of om de kans op betrapping te verkleinen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer tijdens een gewapende overval iemand doodgeschoten wordt. Gekwalificeerde doodslag wordt als verzwarend feit gezien en daarom extra bestraft.
Wanneer er wel sprake is van voorbedachten rade, wordt gesproken van moord. Indien de dood van een ander niet opzettelijk is veroorzaakt, maar wel verwijtbaar is, spreekt men van dood door schuld.
Ik zou het OM dus adviseren om dood door schuld te vervolgen omdat daar de bewijzen veeel duidelijker voor zijn (naar wat er via de media aan me bekend is geworden) dan moord of doodslag en dus de kans op een veroordeling aanzienlijk hoger ligt.
Waarom vind ik dit? Iemand die al enige tijd ontspoord in de samenleving staat en een lagere opleiding geniet, kan niet worden verweten op de hoogte te zijn dat iemand kan overlijden door enkele tikken tegen de slaap. De grens op dat anatomische deel van het lichaam tussen dood en zwaargewond is erg klein. Dit feit staat namelijk erg zwak in een doodslag-zaak en veel sterker in een dood door schuld-zaak.
Laatst bewerkt: 27 apr 2007