1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Klimaatverandering

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 15 sep 2020.

  1. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    https://www.rd.nl/meer-rd/groen-duu...ruis-tegen-verzuring-van-bos-en-hei-1.1710031

    Weer zo'n artikel die mijn visie ondersteunt: onze 'natuur' is geen natuur zoals onze natuur zich natuurlijk ontwikkelt met sommige soorten die gedijen onder verandere omstandigheden en andere soorten die op darwinistische wijze verdwijnen/inkrimpen... Nee, onze natuur is een soort museum, een dierentuin voor planten, een foto van vroeger waar we krampachtig en met allerlei kunstgrepen ons best doen om de flora en fauna zoals die gedijde in pakweg 1900 onder de omstandigheden van 1900 te (her)creëeren onder volstrekt andere omstandigheden in 2020.

    Altijd onder het mom van 'als we niet ingrijpen verdwijnt soort xyz' maar nooit benoemend 'door ons ingrijpen drukken we abc weg'. Natuur is zo geen natuur, maar een levend museum.

    Prima... Maar noem het dan geen natuur, of natura2000, maar gewoon 'bos zoals het er 100 jaar geleden uitzag'.
     
  2. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    We overbevolken ook enorm. Waar een overstroming in de jaren 90 een overstromingkje was die ervoor zorgde dat henk die langs de rivier woonde een natte schuur had, is diezelfde overstroming nu een natuurramp omdat er een miljoenenstad aan die rivier ligt. Met meer mensen wonend op domme plekken heb je eerder shit die de fan hit.

    Al zal dat niet alles verklaren natuurlijk.
     
  3. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Ik kan echt niets in dat artikel vinden wat je visie maar enigszins ondersteunt. Wat wil je met je post zeggen? Dat er geen bosbeheer verricht mag worden? Of dat ze de naam 'natuur' niet mogen gebruiken?
     
    Cyndris vindt dit leuk.
  4. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Nja dat je een bos z'n gang moet laten gaan. Als de grond zuur is, is hij zuur. Dan gaan sommige planten dood en gaan andere planten in plaats daarvan groeien. Ish natoer. Van mij mag je best bosbeheer doen, maar natuur vind ik het dan niet echt meer nee.

    “De bodem is er uit balans door de neerslag van stikstof in de vorm van ammoniak en ammonium. Veel natuurlijke processen zijn hierdoor ingrijpend gewijzigd, zoals de mineralenhuishouding in de bodem. Mineralen spoelen versneld uit. Calcium vind je er amper meer. Dat werkt door in de natuur. Zo krijgen vogels te weinig kalk binnen, belangrijk voor goede eierschalen en de bottenopbouw. De aanwezigheid van schadelijke kevers, zoals het heidehaantje op de hei en de eikenprachtkever in de zomereiken, heeft er ook mee te maken.”

    Is de bodem uit balans... Of is hij anders dan vroeger... Ik denk dat er elders op de wereld zat natuurlijke bodems zijn met onze (huidige) zuurtegraad, zijn die dan ook uit balans? Je kunt het ook een 'transitiefase' noemen, dan frame je dezelfde situatie wat positiever ipv wat negatiever.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2020
  5. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
  6. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.756
    Leuk Bevonden:
    2.012
    Ga ik naar buiten schijnt de zon, ben ik 10 minuten buiten gaat het regenen: Fucking climate change.
     
  7. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Ik vind dit een gekke redenatie. Wij maken een bodem zuur die van nature niet zuur is. Daarom beheren we het om te zorgen dat biodiversiteit niet verloren gaat. Het gaat er dus niet om of iets natuur is (kun je eindeloos over discussiëren) maar of iets biodiversiteitswaarde heeft. In de Nederlandse context waar veel ecosystemen worden aangetast door externe (menselijke) factoren heb je dus relatief veel beheer nodig. Mits je de onderliggende oorzaak daarvan (bijvoorbeeld eutrofiëring door stikstofemissies uit de agrarische sector) aanpakt kan je uit met minder natuurbeheer. Soms willen we juist wel actief beheren omdat we de menselijke activiteit die het aantast ook erg belangrijk vinden. Zo verlagen we vaak de waterstand omdat dit voor Nederlandse akkerbouwers een grotere opbrengst per hectare oplevert. Als de aangrenzende natuur daardoor schade krijgt moet je dan met beheer oplossen. Een ander voorbeeld is dat mensen graag recreëren in de natuur. Dat tast ook biodiversiteit aan, maar met goed beheer kan je daar (deels) voor compenseren. Zo maak je altijd afwegingen.

    Je kan ook niks doen, en dan krijg je een situatie waar de Nederlandse (en wereldwijde) natuur naar een steeds minder grote diversiteit systemen gaat (minder gradiënten, meer verzuurde systemen, etc.). Dat is ook 'natoer' maar wel met een lagere biodiversiteitswaarde. Als je dat nastreeft prima, maar zeg dan gewoon dat je schijt hebt aan biodiversiteit en de wereld mag branden. Dan kan je ook stoppen met het aanpakken van zaken als chemische lozingen door XTC-labs of de industrie. Scheelt een hoop geld aan handhaving..

    Jammer genoeg kost schijt hebben aan biodiversiteit ons wel een hoop geld aangezien veel zaken die we voor lief nemen van ecosystemen afhankelijk zijn. Bijvoorbeeld schoon drinkwater (als we dat chemisch moeten zuiveren is het een stuk duurder), overstromingsbescherming (kustlijn en rivieren aanvullend bedijken kost vele miljarden), genetisch materiaal voor voedsel/medicijnen etc. Wereldwijde bescherming van biodiversiteit gaat niet alleen om plantjes en diertjes, maar is eigenlijk heel egoïstisch eigenbelang. We zijn er afhankelijk van op veel meer manieren dan de gemiddelde persoon zich realiseert.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2020
    B Tender en fredfenster vinden dit leuk.
  8. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Doel je met biodiversiteit het steentje dat Nederland hieraan bijdraagt in de wereld? Dat Nederland 'verantwoordelijk' is voor de planten (en dieren) die gedijen op schrale grond gezien haar historie van schralere grond, en andere landen verantwoordelijk zijn voor voor de planten (en dieren) die gedijen op zure grond, en dat we op die manier als wereld een mooi portfolie van én zuur en schraal hebben als wereld?
    Of doel je erop dat schrale grond van zichzelf, voor Nederland zonder de rest van de wereld mee te rekenen,m voor meer biodiversiteit zorgt dan zure grond?

    Mijn beeld was dat op zuurdere grond ook prima planten en daarmee dieren groeien, maar dan gewoon andere planten en dieren? Moet bekennen dat ik totaal geen bioloog ofzo ben hoor (dat zal ook wel blijken uit m'n verhaal :whistle::whistle:) maar als ik door de Intratuin loop (over natuur gesproken:thumbs:) zijn er toch ook zat planten die houden van zure grond?
     
  9. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    euh.... waar gaat dit over?
     
  10. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Het gaat er niet om dat het zure ecosysteem slechter is dan het niet-zure ecosysteem, maar dat je een bepaalde diversiteit in je ecosystemen wil bewaren om zo de biodiversiteit hoog te houden. Stel dat in onderstaande figuur elke kleur een type ecosysteem voorstelt, zou je liever de situatie links of rechts hebben? We streven de linker na, niet omdat het rode systeem (bijv. het zure systeem) minder waardevol is maar omdat alle systemen langzaam zuur worden en daarmee de diversiteit en daarmee weerbaarheid van het systeem onder druk staat. Dat heeft weer grote consequenties waar wij ook als mensheid veel van merken. Denk bijvoorbeeld aan de grote keveruitbraak in centraal Europa die gigantische verliezen veroorzaakt doordat de bossen daar voor de helft uit dezelfde boom bestaan. https://www.planet.com/pulse/bark-beetles-are-decimating-forests-satellite-data-can-help/. Dat is slechts één van de talloze voorbeelden.

    https://prnt.sc/vmgwug

    https://prnt.sc/vmh2dt

    Geen idee waarom de plaatjes niet werken.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  11. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Oh die ... Ik ben oud he 45
     
  12. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Carbon emission cuts in Europe were achieved by the poorest: report

    The poorest half of Europeans have cut emissions by almost a quarter, while emissions from the wealthiest 10% continue to rise, making tackling carbon inequality an essential part of EU climate targets, according to a new report by Oxfam and the Stockholm Environment Institute
    .

    A stark carbon inequality between and within European countries is revealed by the Oxfam report, published on Tuesday (8 December).

    It shows that the richest 10% of Europeans are responsible for over a quarter of emissions – the same as the poorest half combined – with the wealthiest 1% producing 7% of emissions.

    Both the richest 10% and 1% have increased emissions, by 3% and 5% respectively.

    Middle-income Europeans, who earn between €20,000 and €40,999 annually, were responsible for just under half of emissions, making cuts of 13%.

    https://www.euractiv.com/section/en...n-europe-were-achieved-by-the-poorest-report/
     
  13. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Rich and poor is in deze studie trouwens gedefinieerd naar inkomen, niet naar bezit (min schuld).

    Mede door corona zal het gehalte werkelozen onder de (volgens deze definitie) armen zijn toegenomen, werkeloosheid zal in principe overal gestegen zij door corona. Met stijgende werkeloosheid agv oa corona kan ik me voorstellen dat die groep van armsten, de mensen met laag inkomen maar bovenal de werkeloos gewordenen sterk zijn teruggegaan in uitstoot inderdaad. De werkeloos geworden mensen hebben immers helaas geen werk meer en moeten daarom niet meer met de auto naar hun werk, hoe graag ze dat misschien ook wilden. Dit geldt per definitie niet voor de (volgens deze definitie) rijken, die hebben immers een (hoog) inkomen en dus een baan en moeten daardoor blijven forensen (of thuiswerken maar de laptop stoot ook co2 uit indirect).

    Daarbuiten vraag ik me af hoe oxfam zoiets nu werkelijk meet, over mensen in heel Europa over elke inkomensgroep. Ik denk dat 't barst van de aannames en interpretaties en dan moet je altijd erg kritisch zijn wanneer 't gebeurt door organisaties met duidelijke agenda (rijken zijn slecht, armen moeten we helpen en sex feesten zijn awesome; Oxfam is an international confederation of 20 NGOs working with partners in over 90 countries to end the injustices that cause poverty.).

    Desondanks natuurlijk geen lekkere resultaten van de rijken.
     
  14. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Plasticenta: First evidence of microplastics in human placenta

    Highlights
    For the first time microplastics were detected by Raman microspectroscopy in human placentas.

    Microplastics were found in all placental portions: maternal, fetal and amniochorial membranes.

    Microplastics carry with them substances which acting as endocrine disruptors could cause long-term effects on human health.

    Thanks Coca Cola Pepsi Nestle

    Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé Are Worst Plastic Polluters of 2020, Have Made 'Zero Progress,' New Report Finds
     
    Yi-Long vindt dit leuk.
  15. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Misschien moeders die veel op een pen kauwen van de zwangerschaps stress?
     
  16. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
  17. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Heeft de corona nog iets goed gedaan voor het klimaat? Je hoorde een jaar geleden over smog wat verdween rondom Wuhan enzo. Enorm veel minder vluchten natuurlijk. Veel thuiswerkers. Geen sportevenementen waar 100 duizenden tegelijk op af komen.

    Als het dit jaar al niet beter gaat...
     
  18. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    [​IMG]
     
    Killamonkey en Jimmy J. vinden dit leuk.
  19. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Coronavirus face masks that end up in the sea will take 450 years to degrade, marine conservation group warns

     
  20. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Het laatste bericht is van vorig jaar. Klimaatverandering is zo 2020 :+

    Ik kwam vandaag langs de kiosk in de stad. En die was open. Dat verbaasde me enigszins, aangezien zelfs de Primera dicht is. Er stond een jongen achter de kassa en die had een tablet op de toonbank gezet richting het publiek met daarop een aantal realtime kaarten van het magnetisch veld van de aarde. "Waarom?" vroeg ik hem en hij antwoordde dat hij dat met zijn achtergrond als natuurkundestudent een interesse had in magnetisme en dat met name in het magnetisch veld van de aarde.

    Natuurlijk ging het gesprek over de aanstaande omkering van de polen. Hij vertelde me ook over een (ik vind) meer interessante ontdekking en dat is dat er een verband is gevonden tussen aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en het magnetisch veld van de aarde. Eerder werd er al een verband gevonden tussen klimaatverandering en het verschuiven van de polen.

    Volgende keer even vragen aan die jongen hoe die apps heten :+
     
    Daz vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina