1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Klimaatverandering

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 15 sep 2020.

  1. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Over 10 million displaced by climate disasters in six months: report

    About 10.3 million people were displaced by climate change-induced events such as flooding and droughts in the last six months, the majority of them in Asia, a humanitarian organisation said on Wednesday.

    The International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies said about 2.3 million others were displaced by conflict in the same period, indicating the vast majority of internal displacements are now triggered by climate change.

    https://www.reuters.com/article/idUSKBN2B90Z8
     
  2. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Geen gekke score als je bedenkt dat er netto 79.58 miljoen mensen bijkwamen in 2021, waarvan alleen al +5.84mio in China en +13.68mio in India.

    World Population Growth - Our World in Data
     
  3. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Hoe weet je dat dat een significante oorzaak is?
     
    lwn vindt dit leuk.
  4. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Daar gaat Tyrant even een pdfje voor googelen
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Mag dat ook morgen? Is nu weekend.
     
    Hoosie vindt dit leuk.
  6. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Tuurlijk knul. Weekend is vanaf telefoontje snel reageren he
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Zo lastig met je bronnen overtypen zonder dat het opvalt vanaf een ander tabblad.
     
  8. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Laatst bewerkt: 26 apr 2021
  9. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Tja NIMBY dat geldt vooral voor de hypocryte linkse partijen. Vervuilende auto's rijden en janken als ze niet meer welkom zijn met deze auto's in de milieuzone. Inzetten op asielbeleid maar de AZC's hetliefste zo ver mogelijk weg. Wel windmolens maar niet bij zichzelf in de buurt.

    Jongeren die demonstreren tegen het klimaat maar wel de wereld rondreizen voor stage, studie en een tussenjaar en dan nog met papa en mama op vakantie. Ook lekker zuipen in de parken en je afval achter laten.
     
  10. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Verkeerde topic...
     
  11. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.417
    Leuk Bevonden:
    17.516
    klimaatverandering schatje
     
  12. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Wind en zon zorgen woensdag voor record aan duurzaam opgewekte stroom https://www.nu.nl/economie/6131685/...oor-record-aan-duurzaam-opgewekte-stroom.html (via @NUnl)

    Hartstikke mooi nieuws, en blij en trots dat m'n eigen paneeltjes hier een kleine bijdrage aan hebben geleverd... Maar een kritische kanttekening... We zitten al met al nog enorm 'vroeg' in de energietransitie en zitten nu al op een (piek) percentage dat 78% van de energiebehoefte groen is opgewekt...
    Als je op groene daluren groen wil zijn (snachts bij bijna windstil) moet je of super goed energie kunnen opslaan (valt nog tegen geloof ik) of je capaciteit bouwen op die momenten, wat tot flinke overcapaciteit leidt op de zonnige winderige dagen..
    Groene energie is nu eenmaal grillig... Pieken en dalen.
    Maar dat er nu al op 78% hebben gezeten... Betekent dat niet dat we al heel hard richting die situatie van overcapaciteit gaan? Wat gaat dan betekenen als we straks nog verder doorslaan richting groene energie? Waar moet die energie eigenlijk heen als we deze niet 'gebruiken'? Gaat die extra energie uiteindelijk als hij niet gebruikt wordt, tot ironisch genoeg simpelweg 'warmte' leiden?

    Ik hoor daarbij al verhalen van negatieve energieprijzen omdat er concreet sprake lijkt te zijn van overcapaciteit op bepaalde momenten, gezien we natuurlijk ook nog grijze energie hebben (lijkt me dat je de kolencentrales niet a la minute niet uit kunt zetten als de wind een beetje aantrekt).
    Moet ik straks op een zonnige winderige dag geld toeleggen op m'n zonnepaneelproductie? :confused:;)

    Let wel, ben voor groene energie (wel nimby ten aanzien van windmolens, zoals ongeveer iedereen), laat daar geen misverstand over bestaan, maar een situatie waarin je (soms) als land veel meer energie produceert, groen of groen+grijs, dan je nodig hebt klinkt ook niet perse duurzaam. Die energie moet je linksom of rechtsom toch 'kwijt' als je hem niet kunt opslaan. Was benieuwd of men daar hier toevallig wat meer over weet. Enerzijds wat de gevolgen voor de aarde is natuurkundig gezien, anderzijds de gevolgen voor m'n energieafrekening.
     
  13. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Was deze al.voorbij gekomen?

     
  14. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    We zijn er toch nog lang niet? De 78% was een ideale situatie, die verder bijna nooit gehaald wordt. Daarnaast worden nog veel huizen verwarmd met gas en hebben de meeste auto's nog een verbrandingsmotor. Overcapaciteit zal nooit een probleem worden. In het ergste geval sluit je je zonnepaneel af. Dan is het niets meer dan een dakpan die inderdaad een beetje warmte vasthoudt.

    Het wordt inderdaad interessant als heel het land straks zijn elektrische auto 's nachts met wind stil wil opladen. Maar ik denk dat we daar wel oplossingen voor gaan vinden.
     
  15. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Zoals de beste meneer in de video uitlegt, ga je 'energietransitie' met zon en wind niet redden, zolang je de energie niet op kunt slaan. Zon en wind levert geen stabiele spanning, waardoor iedere uitbreiding met 'groene' stroom opgevangen moet worden met bijna net zoveel grijze stroom van kolen, kern of gascentrales. Zo heeft de energietransitie in Duitsland ertoe geleid dat er twee keer zoveel Co2 wordt uitgestoten. Eerstvolgende prioriteit zou ontwikkeling/ uitvinding van opslag of transport van energie moeten zijn, in plaats van uitbreiding capaciteit als we het energieprobleem echt op willen lossen.
     
  16. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Die piek is wel idd erg volatiel, dat red je op jaarbasis never nooit.

    Daarnaast, een kolencentrale is vrij makkelijk wat terug te schroeven.
    Daarnaast, energieopslag is wel degelijk een hot topic, dus daar verwacht ik in komende jaren wel vooruitgang in.

    Er is nog weinig paniek om nu al te roepen dat de transitie naar groene stroom te snel gaat (allesbehalve), dus zou me nog niet te druk maken op basis van dit berichtje.
     
  17. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Deze recente video vond ik zelf ook wel erg informatief omtrent dit onderwerp.



    Bij groene energie is naast stabiliteit en betrouwbaarheid, opslag nog een van de hoofdproblemen. Voor de opslag hebben we een soortvan grote batterijen nodig om het op te kunnen slaan, echter hebben we hier op dit moment de juiste techniek nog niet voor. Tot die tijd, om het gebruik van fossiele brandstoffen tegen te gaan en door het 73% hogere energieverbruik de afgelopen jaren, kan er ook eens breder gekeken worden naar ontwikkelingen binnen andere vormen van energieopwekking, zoals nieuwe vormen van nucleaire energie. Door de alsmaar stijgende toename van de vraag naar energie de komende jaren, wordt het op korte termijn hoogstwaarschijnlijk niet opgelost door de (langdurige) energietransitie naar groene energie. Fossiele energie blijft nu gewoon lekker mee stijgen omdat groene energie de capaciteit nog lang niet kan opbrengen.
     
  18. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
  19. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
  20. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Zijn op jullie postcodes de gaslicht.com prijzen ook zo enorm de lucht in geschoten deze week?
    Standaard-Tweepersoons (zonder verbruik verder te finetunen)-huishouden op mijn postcode nu vanaf eur 2300/jaar, was meen ik vorige week nog 900 euro als ik 't me juist herinner, al lijkt me dat wat laag. Ik las berichten die waarschuwden voor flinke prijsstijgingen maar dat is niet overdreven dus.

    Net m'n jaarafrekening binnen trouwens, eur 650:)

    Ben, met terugwerkende kracht, blij dat ik 2 jaar m'n tarieven voor 5 jaar vast heb gezet, m'n tarieven.
     

Deel Deze Pagina