Wind en zon zorgen woensdag voor record aan duurzaam opgewekte stroom
https://www.nu.nl/economie/6131685/...oor-record-aan-duurzaam-opgewekte-stroom.html (via @NUnl)
Hartstikke mooi nieuws, en blij en trots dat m'n eigen paneeltjes hier een kleine bijdrage aan hebben geleverd... Maar een kritische kanttekening... We zitten al met al nog enorm 'vroeg' in de energietransitie en zitten nu al op een (piek) percentage dat 78% van de energiebehoefte groen is opgewekt...
Als je op groene daluren groen wil zijn (snachts bij bijna windstil) moet je of super goed energie kunnen opslaan (valt nog tegen geloof ik) of je capaciteit bouwen op die momenten, wat tot flinke overcapaciteit leidt op de zonnige winderige dagen..
Groene energie is nu eenmaal grillig... Pieken en dalen.
Maar dat er nu al op 78% hebben gezeten... Betekent dat niet dat we al heel hard richting die situatie van overcapaciteit gaan? Wat gaat dan betekenen als we straks nog verder doorslaan richting groene energie? Waar moet die energie eigenlijk heen als we deze niet 'gebruiken'? Gaat die extra energie uiteindelijk als hij niet gebruikt wordt, tot ironisch genoeg simpelweg 'warmte' leiden?
Ik hoor daarbij al verhalen van negatieve energieprijzen omdat er concreet sprake lijkt te zijn van overcapaciteit op bepaalde momenten, gezien we natuurlijk ook nog grijze energie hebben (lijkt me dat je de kolencentrales niet a la minute niet uit kunt zetten als de wind een beetje aantrekt).
Moet ik straks op een zonnige winderige dag geld toeleggen op m'n zonnepaneelproductie?
Let wel, ben voor groene energie (wel nimby ten aanzien van windmolens, zoals ongeveer iedereen), laat daar geen misverstand over bestaan, maar een situatie waarin je (soms) als land veel meer energie produceert, groen of groen+grijs, dan je nodig hebt klinkt ook niet perse duurzaam. Die energie moet je linksom of rechtsom toch 'kwijt' als je hem niet kunt opslaan. Was benieuwd of men daar hier toevallig wat meer over weet. Enerzijds wat de gevolgen voor de aarde is natuurkundig gezien, anderzijds de gevolgen voor m'n energieafrekening.
Klik om te vergroten...