1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kopspijkers gaat veels te ver!

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door X BelieveR, 20 nov 2003.

1. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Weet je wat het hele probleem is hier? Het hele taboe rond k-anker. Ja laten we het beestje maar bij de naam noemen. En voordat we gaan zeggen dat ik niet weet waar ik over praat: ook ik heb het in mijn omgeving meegemaakt. Maar dan nog vind ik niet dat het doodgezwegen moet worden. Ik vind dat er over gepraat moet kunnen worden. En ik vind - hoe cru het ook klinkt - dat er om gelachen moet worden. Humor is een manier om te relativeren, om je zorgen voor een moment achter je te laten, om je verdriet te vergeten. Het gekke is alleen dat over k-anker absoluut geen grap mag worden gemaakt, want dan gaat het gelijk te ver. Mijn vraag is waarom? Waarom gaan zulke grappen te ver en mogen grappen over homo's (niet dat dat een ziekte is btw ;)), mongolen en joden wel (om maar iets te noemen)? Ook hier kunnen mensen zich persoonlijk aangevallen voelen. Waarom worden grappen over lepra en andere ziektes wel geoorloofd, terwijl deze misschien net zo erg zijn en er ook vele mensen aan zulke ziektes lijden?

Het wordt tijd dat we het taboe over k-anker eens doorbreken en dat we eens niet zo krampachtig gaan reageren als er eens een keer op een humoristische manier hiermee omgegaan wordt.

2. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Ik vind het erger dat het woord te pas en te onpas wordt gebruikt!

Het lijkt steeds meer een onderdeel te worden van het dagelijkse taalgebruik, ga eens naar een voetbalstadion, of kijk in de thread.
    Er zijn altijd mensen die het kwetsend vinden, en je zal altijd mensen houden die het kunnen waarderen want je breng weer eens iets onder de aandacht.

Humor is voor veel mensen een manier om dingen bespreekbaar te maken, zonder gelijk te serieus op het onderwerp in te gaan.

Voor de rest ben ik het met Darkwing eens!

3. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik ben het deels eens met Darkwing.. ben het met je eens dat er een taboe over heerst en dat humor dingen kan opklaren zeg maar.. maar ik vind een grap een groot verschil dan er maar op doordrammen hoe ziek adriaan wel niet is. Hij gaat er maar op door en dat is op een gegeven moment gewoon niet meer leuk vind ik.

4. Defanatic

Defanatic blauw beest

Leuk Bevonden:
    26
    Inderdaad en dan nog te bedenken dat iedereen wel iemand in zn familie of omgeving heeft die aan die ziekte is overleden.

5. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Dus jij vind dingen zoals dit grappig en geoorloofd:
    -Ook zong Bassie het beginliedje van Bassie en Adriaan. En hij eindigde met: En ziet hij bassie gaan en dan komt Adriaan met zijn chemokuurtje aan! En de andere grappen zoals x-believer al zei die te triest zijn om neer te zetten.

En dit soort grappen vind jij kunnen en grappig , over een man die de dood in de ogen ziet?

6. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind mensen die nu opeens gaan zitten zeuren over de grofheid van grappen, een beetje hypocriet. Die grofheid is er altijd al geweest. Nu wordt het gerelateerd aan ******, en O wat is het plotseling allemaal grof. 'Harde grappen mogen alleen gemaakt worden over onderwerpen die ver van mijn bed staan', is hier de tendens geloof ik. Met bassie en adriaan hoef je echt geen medelijden te hebben, ze hebben zich jaren lang commercieel verijkt met hun bekendheid. Dit is de andere kant van de medaile.

[EDIT] bijzonder triest ook dat het woord '******' hier onder een bepaald soort cencuur valt, blijkbaar.

Laatst bewerkt: 21 nov 2003
  7. masterChief88

masterChief88 sesamstraat!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook wel te maken met ******, maar je kunt er beter om lachen dan huilen, ik ben mn moeder dr bijna aan kwijt geraakt, maar zoals Darkwing ook zegt, je kunt er beter een beetje om lachen en grappen oevr maken.
    tv gaat ver, dat was vorige week bij Jensen bv.
    Ging over een jongen van 15, die op sterven lag, erg triest natuurlijk, en teon mocht hij een wens doen.
    Hij wenste dan Cameron Diaz hem een keer zou pijpen.
    DIe stemde daar niet mee in, tot zover een orgineel verhaal, wel triest dat die jongen nu dood gaat, maar dna komt het bericht dat ''de volgende individu zich melde bij de familie'' en dan een foto van Gerard Joling.
    gaat dat dan ook te ver?

iedereen snapt wat er op de ****** staat? logisch, vind ik een goede zaak xbw.
    de ****** wordt nu eenmaal veel negatief gebruikt

8. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Ja, dat vind ik ook te ver gaan.

9. captain vimes

captain vimes upholding the law

Leuk Bevonden:
    40
    Taboe doorbreken? Pardon?
    Wat grappen over ****** en andere ziekten betreft, het heeft helemaal geen ene REET met taboe te maken, of het doorbreken daarvan.
    Het heeft te maken met RESPECT, en wat er in kopspijkers gebeurde had daar erg weinig van.
    Satire mag best schuren en steken, maar er mogen ook vraagtekens bij gezet worden als men te ver gaat... Grenzen zijn moeilijk te peilen, maar dat betekent niet dat er zomaar overheen gewalst mag worden.

Het grappige is, kopspijkers is zo'n samenlevingsbewust programma, met meer intelligentie en waarden dan menig andere tv-show. Zulke goedkope humor, gebasseerd op puur leedvermaak (wat nou satire; zoiets is leedvermaak) is voor hun erg erg erg laag...

Ik ben blij dat ik dit niet samen met mijn ouders heb gekeken
    (k-ankerscore: 1 dode oma, 1 dode oom, moeder aan de chemo)

10. WiresOUTLAW

WiresOUTLAW ''screw you guyz''

Leuk Bevonden:
    0
    voor degenen die vonden dat kopspijkers te ver ging wees consequent en kijk niet meer. Ben het eens met Darkwing dat het achterlijk is dat je over k-anker geen grapen zou mogen maken.

11. captain vimes

Leuk Bevonden:
    40
    Over slechte motivatoren gesproken:

Reality shows: men kiest er zelf voor aan mee te doen, onderhand wetende wat de gevolgen kunnen zijn
    Geweldadige films: een geweldfilm heeft AMPER dezelfde functie qua boodschap als het panel van kopspijkers, en is minder direct gerelateerd aan actualiteit en worden er meestal personages neergezet die niet verwijzen naar personen uit de werkelijkheid.

Verder: kopspijkers is een programma waar bepaalde verwachtingen van zijn, en die liggen nu eenmaal wat hoger als bij bijv. Ab Normaal of de doorsnee kandidaat van Big Brother / de bus / whatever.

12. captain vimes

Leuk Bevonden:
    40
    Huh? Hoezo?
    Dus, zogauw je het ergens niet mee eens bent moet je maar gelijk wegrennen en afkappen? Mag je niets meer aan de kaak stellen? Wat is dat voor onzin, waarom moet je daar nou consequent in zijn... Slaat als een tang op een varken.

En over ****** en ziektes en alles mogen best grappen gemaakt worden, net zo goed als men zich er voor uit mag spreken die humor niet te waarderen en het ongepast te vinden.

Smaken verschillen, ook in humor.

13. captain vimes

Leuk Bevonden:
    40
    Hier wil ik ook wel even wat aan toe voegen.

Iedereen gebruikt hier het woord Satire als vrijbriefje voor zeggen wat je wilt, en alles moet kunnen, laten we tegen alle heilige huisjes aanschoppen en taboes doorbreken, ongeacht of er mensen mee gekwetst worden, ALLES MOET KUNNEN!

*buzzzzzzzzz* wrong

Goede satire hoort subtiel, intelligent en goed getimed te zijn.
    Dit was gewoon leedvermaak met de botte bijl voor de shockfactor.
    Maar dat is mijn definitie :mad:

14. gaizka

gaizka Ajax Kampioenen !!!

Leuk Bevonden:
    10
    ik kon er wel om lachen ondanks dat er ook mensen in mijn omgegeving aan ****** zijn overleden. (las gister in de krant dat zelfs 1 op de 3 mensen aan ****** overlijd...)

je moet het gewoon met een korreltje zout nemen, die grap van bassie met zijn rode neus was overigens rechtstreeks gejat van de tv serie family guy, daar heb je ook een scene dat rudolph het rendier bij de dokter zit en te horen krijgt dat zijn rode neus een ******gezwel is :D

ik kan daar wel om lachen, je moet er gewoon niet teveel waarde aan hechten

15. WiresOUTLAW

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn berichtje was voor iedereen die helemaal over de zeik is, als je hier post dat je echt voelt dat ze dat ze veel te ver zijn gegaan, en ondertussen toch gewoon blijft kijken, dan heb ik het idee dat je je hier gewoon een beetje loopt aantestellen.

16. captain vimes

Leuk Bevonden:
    40
    Weet je, dat is nu juist bij mij het punt. Ik kan de korrel zout nemen, ik kan er om lachen en ik kan er weinig waarde aan hechten.

Wat ik niet snap is dat zogauw mensen aangeven er wel moeite mee te hebben, ze commentaar krijgen als 'joh, het is maar humor, stel je niet, leer eens te lachen, kijk dan niet' en weet ik wat...

Kan men zich dan ZO slecht inleven in anderen dat ze niet realiseren dat het ook als te gevoelig en respectloos gezien kan worden?

*nb: gaizka, dit bedoel ik algemeen, niet op jou gericht...*

*ook al schoot je me afgelopen woensdag 2x in mijn rug bij Rb6 ;)*

17. captain vimes

Leuk Bevonden:
    40
    Snap deze beredenering nog steeds niet. Erg zwart wit en eenlijnig imo.
    Zo vind ik American Life een kutcd maar madonna nog steeds een leuke artiest.
    Zo vind ik dat we een duf kabinet hebben maar ik blijf hier wonen.
    Zo vond ik de matrix 3 een slechte film maar heb wel met plezier gekeken.

Kopspijkers blijft een tof programma, en hoewel ik dit qua smaak en subtiliteit een uitglijer vond blijf ik het een tof programma vinden. Waarom zou ik stoppen met kijken..?
    Ik verwacht niet dat ze iedere week een grap maken die me niet ligt. En ook al deden ze dat wel, dan kijk ik alsnog. Een reactie op iets wat je ziet kan geen kwaad. Net zo goed als zo'n reactie niet per se positief hoeft te zijn...

18. BuGaBoO

BuGaBoO Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het gaat hier om een persoon die aan ****** lijdt, niet om de ziekte zelf hoor. Dat vind ik heel wat anders, ookal heb ik er best hard om kunnen lachen. :)

19. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    joh het zijn de heren B en A die het uitvechten in de media. Sterker het is B die het A kwalijk neemt dat ie k heeft! En dan mag je over zoveel cynisme van B's zijde geen joke maken?

Als B geen absurdistische mededelingen de media had ingeslingerd, was A nooit onderwerp van gesprek geweest! Snap niet dat mensen zaken niet in een context kunnen plaatsen, beetje triest

20. WiresOUTLAW

Leuk Bevonden:
    0
    ^^precies het is bassie die zich in het echt nog al vreemd gedraagt ten opzichte van adriaan, 'adriaan doet of hij zielig is maar hij is helemaal niet zielig' bassie.

Deel Deze Pagina