Humor is belangrijk in deze tijd maar heeft zijn grenzen naar mijn mening. Voor de één ligt die grens verder als voor de ander. Ik kan ook om lepra-grappen lachen, maar daar bedoel je een grote groep mensen mee. Die grappen van Adriaan waren puur en alleen voor Adriaan bedoelt. Daar zit een wezelijk verschil tussen. Je pakt iemand persoonlijk aan en raakt hem op z'n zwakste plek. Ik heb daar op mijn beurt geen grijntje respect voor. Ik vind het goedkoop, te simpel en te smakeloos voor woorden.
Grapjes over Joden kan ik BTW ook niet om lachen. Die zijn ook puur om het doden van deze bevolkingsgroep bedoeld. Ik kan hier niet om lachen. Ze hebben al genoeg meegemaakt. Maar grapjes over hun geloof dan weer wel. Dan heb je het niet over iemands dood alsof het niets is.
Zulke ******grappen had ik in de Middeleeuwen verwacht, maar ik dacht dat we tegenwoordig iets beschaafder waren en meer respect voor elkaar hadden. Maar dat is dus verkeerd gedacht....
Ik voel mij absoluut niet persoonlijk aangevallen. Hoewel ik het ook van zeer dichtbij heb meegemaakt. Ik verplaats mij in Adriaan en ik kan mij goed voorstellen dat het meer dan klote voor hem is. Sommigen schijnen dat niks te kunnen schelen, maar mij kan dat dus wél wat schelen! Hoewel ik die man nauwelijks ken vind ik het gewoonweg niet kunnen. Dan verkies ik toch respect boven humor. Het zal wel een beetje liggen aan hoeveel begrip je voor je medemens hebt... en het egoisme van de mens.
Humor schijnt onschendbaar te zijn. Dat is nieuw voor mij. Ook aan humor zitten grenzen. Nare dingen zijn idd makkelijker dmv humor te verwerken. Dat klopt darkwing. Maar wie ben jij om iemand die je nauwelijks kent, zo genadeloos door het sleg te halen? Hem op zo'n zwakke punt te raken? Hem te behandelen alsof het niets is, alsof zijn leven je hélemaal niks kan schelen? Dacht je dat je hem daarmee hielp? Dacht je dat hij gierend op de bank zat? Je hoort zo iemand te steunen ipv zo genadeloos af te kraken. Als een naaste die grappen had gemaakt zou het anders hebben gelegen, maar zo voor de Nederlandse tv???
Ook aan humor zit een grens. Zou je als je bij de begravenis van Adriaan was, ook zulke grappen maken? En er dan ook fiks om lachen? Als je dat zou doen dan ben je pas een vent!! Ik heb een hekel aan dit schijnheilige gedoe! Ik vind het gewoon te zwak voor woorden.
Eén grap had door de beugel gekund, maar 10 grappen acher elkaar en doordrammen op die ene ziekte...... NEE!
Laatst bewerkt: 21 nov 2003