1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Korps Mariniers

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Striker NL, 4 feb 2008.

  1. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Haha, dat is alvast goed,nu moet je ook zien dat je qua uithouding je grenzen verlegt,aangezien je dat meer nodig hebt dan zuivere snelheid...
    Wij moesten destijds in het belgische leger marsen van 60 kilometer daags aankunnen met volle bepakking, dat wil zeggen een rugzak die ongeveer 40 kg woog,en volledig bewapend met reservemunitie van 150 ballen per man...
    Wij moesten destijds met een volle rugzak met zand geladen een hele namiddag op het strand in koksijde tot op borsthoogte de zee inwaden en weer terug naar het strand keren om uithouding te kweken...
    Onnodig te zeggen dat iederéén die avond sliep zoals een roos van vermoeidheid en de dag daarop met protesterende spieren terug in de werkelijkheid geworpen weer met wéér een potje strandjutten met zand als bagage tot we er bij neervielen...
     
  2. lol

    lol Active Member

    Berichten:
    378
    Leuk Bevonden:
    0
    Klein kickje*


    Vandaag heb ik mij ogen is laten opmeten bij de opticien en het was allemaal dik in orde. Had rond de -0,25 bij allebeide ogen alleen was links iets slechter dan rechts maar dat maakt niet uit. Binnenkort even naar de dokter om me te laten onderzoeken voor mijn rug,gewrichten etc


    En dan heel lang trainen en dan in december/januari maar eens proberen om door de keuring heen te komen.


    http://www.widodh.nl/
    Is een goede site om een beeld te kreigen bij de opleiding zelf. Wat je allemaal gaat doen in de eerste paar weken.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2008
  3. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    @ LOL: ga je voor marinier algemeen of bij ander onderdeel van de krijgsmacht?

    @svennies: als je daarna thuis op de bank lag gaf het zeker een goed gevoel dat je dat hebt volbracht ofniet?
    En bedankt voor de link!

    Mijn conditie was volgens de coopertest op die link goed tot erg goed.
    Lengte van wat ik gelopen heb kan ik niet erg goed bepalen omdat het gewoon door de wijk was. Met google maps kwam ik uit op 2650 meter ongeveer. Ik denk zelf dat het iets meer is omdat ik rechte lijnen heb gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2008
  4. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Heb vorige week met mijn opleiding met de Korps Commando Troepen meegelopen, mijn god wat een beul partij was dat zeg. Ze lieten wel even zien dat ze de debielen van de landmacht zijn want wat een beesten zeg :cool:

    Het was zwaar afzien, genoeg studiegenoten hebben dan ook (soms huilend :+) moeten opgeven. Ben blij dat ze mij niet wisten te 'kraken' en vond het achteraf alleen maar hartstikke gaaf :)
     
  5. SjoerdV NL

    SjoerdV NL Hardcore Poster?

    Berichten:
    2.135
    Leuk Bevonden:
    2
    :thumbs:
     
  6. lol

    lol Active Member

    Berichten:
    378
    Leuk Bevonden:
    0



    Yep daar ga ik voor marinier algemeen. Als ik dat dan haal ga ik proberen officier te gaan worden ,maar dat kan pas vanaf 19,5 ofzo en niet tevergeten met mijn havo diploma die ik hoop over een jaar te bemachtigen.

    Maar ik laat me in december/januarie keuren enals ik die keuring haal ga ik de opleiding zelf pas in juli/augustus doen aangezien ik nog dan nog de laatste paar maandjes van mij havo moet afronden. De keuring is toch een jaar geldig.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2008
  7. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Zeg maar eerder een gevoel van dankbaarheid dat je het doorstaan hebt...
    Het échte gevoel van erbij horen kwam op de dag waarbij de rode baretten werden uitgereikt...
    En dan vertrek je op je eerste missie naar zaire waar het destijds onrustig was om de bewaking in en om de luchthaven van de hoofdstad te verzekeren.En stap je ginds uit het vliegtuig en zie je honderden congolese soldaten met een rode baret rondlopen.En dan denk je woow ,als die zo goed als wij getraind zijn wordt deze bewaking een fluitje van een cent.Tot er ergens toevallig een schot wordt afgevuurd...Dan zie je die congolese rode baretten als kippen zonder kop in alle mogelijke richtingen wegstuiven.
    Blijkt dat ze ginds in die tijd nogal kwistig omgingen met het uitdelen van die rode baretten,en vrijwel iedere aap met een legerjasje aan mag zich de trotse eigenaar van zo'n baret noemen alhoewel ze er niet in slagen om met zijn allen in de pas te lopen,en nog nooit een parachute of een hercules van dichtbij gezien hebben,laat staan eruit gesprongen zijn...
    En dan moet je nog je tijd steken in het opleiden van deze soldaten waarbij je alle mogelijke stommiteiten meemaakt.Gasten die erin slagen om hun handgranaat na het uittrekken van de pin uit hun handen te laten vallen,gelukkig betreft het hier ongevaarlijke oefengranaten.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2008
  8. Witkees

    Witkees Dutch Ghost for LIVE

    Berichten:
    384
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb in 1990 een periode van 2 jaar Korps Mariniers mogen meemaken en mag zeggen: Wat een geweldige club.

    Sommige dingen kun je voorbereiden en andere moet je lekker over je heen laten komen.

    Aangezien in de opleiding alles in 'looppas' gebeurt, is een lekker uithoudingsvermogen een pré. Hou hier rekening mee dat je traint met je legerkisten aan en minder met je gympies. Die legerkisten (je krijgt 2 paar uitgereikt) ga je alsvolgt gebruiken: 1 paar maak je nat en loop je in voor het dagelijkse werk. Het 2e paar loop je natuurlijk ook in maar probeer je zo netjes mogelijk te houden voor als je op de kazerne bent en iedereen let op het 'bling-bling' gehalte. Deze zien er dus altijd netjes uit.

    Het is tevens handig als je nu al leert hoe je je kleding moet strijken, zodat alles er piek-fijn uitziet. Als je je spullen en kleding krijgt uitgereikt op je eerste dag, dan pak je je kast (met je mede kamergenoten) gelijk in. Dus als iemand zijn sokken links onderaan neerlegt, dan doe je dat allemaal.
    Mocht je op de kazerne dan een oefening krijgen, dan kan jij voor al je kamergenoten snel wat pakken, als dat moet en hoef je niet eerst te zoeken, dat scheelt veel tijd.

    Voor alle strafmaatregelen gebruiken ze opdrukken, dus per dag lig je in het begin minimaal 6 x 50 keer (of 12 x 25 keer) op te drukken.

    TIP 1:
    Ik denk het allerbelangrijkste wat ik je kan meegeven is TEAMspirit !

    Soms moet je een oefening uitvoeren op tijd. Het kader weet al dat die tijd paktisch onhaalbaar is, dus ze willen je testen op je oplossingen. De oplossing en let nu even goed op --> kom GEZAMELIJK binnen en dan maar wat later, maar ga NIET idividueel rennen om een tijd te halen en je 'buddy's' achter te laten. Dat is een grote fout.
    We laten namelijk niemand achter.

    In je opleiding maakt iedereen wel eens een foutje en daar wordt meestal de hele groep voor bestraft. Laat deze man, niet vallen omdat je moe of boos bent, want de volgende keer maak jij een fout.
    Accepteer gezamelijk de straf en zeik die gozer een keer af als je samen voor het eerst een biertje drinkt aan de bar.

    TIP 2:
    Als je een leger/dump zaak heb in de buurt, haal dan even camoflage materiaal op 'vette' basis. Dit kan je in het veld makkelijk van je gezicht af halen en daardoor krijg je geen huidirritatie.

    Smokkel ook geen snoep (Mars, Snickers) of iets dergelijks mee tijdens je opleiding, daar hebben ze een hekel aan. Ze verstrekken alles wat je nodig hebt. Een extra rolletje dextro-energie vinden ze meestal niet erg en zien ze als extra inzet (en daar houden ze van).

    Mocht je een boot/surf zaak in de buurt hebben ? haal dan wat extra touwjes (geen witte maar zwart of donker bruin/groen) van ongeveer 10 a 15 meter. Als je namelijk een oefening in het veld hebt en er is geluidsstilte, dan kan je (als je mag rusten bijvoorbeeld) elkaar makkelijk waarschuwen door aan het touwtje te trekken in plaats te gaan roepen in de nacht (wat dat is erg gehorig).

    TIP 3:
    Mocht je je spullen hebben gekregen en je komt weer thuis. Laat dan je moeder (vriendin of jezelf natuurlijk) 1 of 2 handdoeken door de midden knippen en even netjes 'afstikken' aan de afgeknipte kant.

    Het komt vaak voor dat je in het veld even je handen, gezicht o.i.d. moet wassen en dan moet je een hele handdoek ergen uit een vak halen, die dan helemaal vies wordt. Deze halve handdoek stop je in het zij-vak van je rugzak/cruissader, voor snelle handelingen.


    Tot zover de tips van een oude rot, succes, je krijgt er geen spijt van als je je wilt inspannen. Het is een hele leuke club !!
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2008
  9. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Goeie tips hierboven die we ook in het belgische leger gebruikten...
    Inderdaad het groepsgevoel primeert...En blijf je uiteraard bij elkaar,en het motto samen uit,samen thuis primeert in elk geval..Als de oefening niet binnen de gestelde tijd is volbracht moet je met zijn allen diezelfde bolwassing ondergaan,of het jouw fout is of niet doet hier niets terzake,en de zwakkere elementen worden toch tijdens de opleiding geëlimineerd zodat er uiteindelijk nog een heterogeen groepje overblijft...
     
  10. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    Hey bedankt voor de tips! Dat van het teamspririt word al duidelijk op de keuring meende ik. Je moet dan met een groep mensen allemaal zware dingen verplaatsen etc. Zelf ben ik wel een teamplayer en vind het fijn om samen met mensen te sporten en dingen uit te voeren. Dus dat komt wel goed verwacht ik!

    Even wat anders, kan ik jullie vragen hoelang je moet kunnen rennen en op welk tempo?
    Zou ik naar de opticien kunnen gaan voor een oogtest, gewoon voor de zekerheid?

    En is het verstandig om kisten te kopen om daarin hard te lopen en een beetje het gevoel te krijgen?

    Wil uiterlijk maart 2009 de keuring g edaan hebben en dan kijk ik wanneer ik de opleidign wil beginnen. Wat is het beste? In mei - september of september - maart?

    Bedankt voor de hulp, echt heel handig om het van 'veteranen' te horen ;)
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2008
  11. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Yep, maar ga niet zomaar in het wilde weg alles verplaatsen.Het gaat er niet alleen om dat je het in groepsverband doet.Het gaat er ook om dat je alles snel en met overleg,organisatie dus,en vooral ordelijk doet.Je moet niet alleen sterk en snel zijn,een goed overzicht en adequaat ingrijpen in een situatie wordt ten zeerste op zijn waarde geschat.

    Er wordt een zeer goede conditie vereist wat volgens de coopertest op meer dan 2800 meter uitkomt,dus zou ik voor de opbouw van de loopsnelheid zorgen dat je een tempo opbouwt van 4 minuten per kilometer.
    Als je een atletiekpiste in je buurt hebt kan je daar misschien gebruik van maken om je loopsnelheid aan de hand van het aantal aflegde rondes te bepalen en train hierop door tot een afstand van in totaal 5 kilometer of een totaal van 12.5 ronden in 20 minuten of 96 seconden per ronde om een beetje extra uithouding te verkrijgen ...
    Als je dit opbouwt kan je tegen het einde van je test nog een sprintje in de laatste honderd meter uitpersen ....Staat altijd goed als een soldaat in opleiding de laatste meters nog kan versnellen zonder nadien op de grond neer te stuiken bij gebrek aan adem...
    En met kisten trainen levert al zeker een voordeel op ,dan ben je dit schoeisel al gewoon,en vertraagt dit je looptempo niet..
    En wat de opticien betreft,dat kun je doen aangezien een oogafwijking niet toegestaan is om tot de opleiding te worden toegelaten en bespaar je,je véél verloren moeite...

    De zomermaanden zijn alvast beter om schuilputten uit te graven,zachtere aarde,geen grondwater erin,en vooral lekkere warme zomernachten,wat moet je nog méér hebben...Dat is alvast beter dan wij destijds die op de hoge venen in een vriesnachtje van -15 °c van de kou zaten te verkleumen in onze schuttersputten die om ze diep genoeg te kunnen uitgraven in de bevroren grond ons de nodige blaren op onze handen hebben bezorgd...:b:
     
  12. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    Dat lijkt mee meer dan duidelijk, de zomer dus :p
    Hoe zit het met weg zijn/uitzendingen? Ben je echt zo vaak weg of valt het wel mee? Als je de opleiding heb afgerond met succes, ben je dus marinier algemeen 1 geloof ik. Hoe zou jejezelf hogerop kunnen werken, hoorde dat het heel lastig is.
    Even voor de duidelijkheid: je mag toch als je daar werkt (na opleiding) toch gewoon elke dag naar huis na 17.00 uur, als je de volgende dag maar weer om 8.00 present bent?
    Maar ik denk dat ik dan maar kisten moet gaan kopen om in te gaan lopen want dat lijkt me een pré.
    Heb wel een atletiekbaan hier maar die is privé en daar mag je niet zomaar op. Loop dus wel op de loopbanden op de sportschool en gewoon in de buurt (natuurgebied).
    Zijn er ergens goedkope afstands/hartslag meters te koop voor om je arm/been of wat anders die je kan gebruiken tijdens buitenlopen?

    Bedankt vor alle info, svennies, hier heb ik echt veel aan ! :D
     
  13. Witkees

    Witkees Dutch Ghost for LIVE

    Berichten:
    384
    Leuk Bevonden:
    1
    Daar zou ik me nog niet zo mee bezig houden, tenzij je nu al een HBO opleiding in gedachte hebt, dan kun je beter de officiersopleiding gaan doen.

    Probeer je eerst te concentreren op je basis opleiding en later pas op hoelaat je naar huis mag en op je vriendin mag gaan liggen :lol:

    Voor de rest sluit ik me aan bij svennies, die het prima verwoord.

    Volgens mij staat er op de site van de Marine een opbouwschema van de Mariniers, zal hem even opzoeken. Het is wel de algemene .pdf maar dan heb je alvast een richtlijn.

    Je vind hem HIER

    Succes
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  14. Kareem

    Kareem Krispy Kareem

    Berichten:
    903
    Leuk Bevonden:
    0
    slip van de tong of ...?
     
  15. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Mwa, het hangt ervan af hoe graag je reist,alléén een opleiding in ons europees klimaat volstaat dus absoluut niet.Dus zul je wel een stukje van de wereld zien...In mijn geval destijds was dit in marokko zowel in de woestijn als in het riff-gebergte,overdag bakken in de hitte ,en s'nachts kou lijden.en in zaire voor jungletraining,daar krijg je overdag de hitte en s'nachts de muskieten...:mad:.
    En alles hangt af van het politieke klimaat,en de belangen in de regio's die met jouw land gelieerd zijn...Zo heb je de officiële missies zoals de nederlandse commando's momenteel uitvoeren in Uzurgan,en die breeduit verwoord worden in de krant.En heb je uiteraard als je pech hebt ook de officieuze missies,véél gevaarlijker en waar buiten de betrokkenen géén mens wat vanaf weet aangezien geheimhouding verplicht is...

    Afronden van de opleiding is je eerste doel,al de rest wat volgt is mooi meegenomen.En wil je écht hogerop moet je een officiersopleiding volgen aangezien je in vredestijd als beginnend soldaat nooit verder raakt dan sergeant 1 ste klasse .Om hogerop te geraken heb je een échte oorlog nodig..

    Wij destijds in de jaren 1975-1976 moesten verplicht in de kazerne blijven aangezien wij vrijwilligers waren.Waarschijnlijk is dit met het beroepskader niet het geval,dus misschien eens inlichtingen nemen op dit gebied.normaal hoort een commando altijd stand-bye te staan...

    Heb je nergens geen mooi recht stuk jaagpad langs een kanaal tot je beschikking,dan kan je alle 400 meter een paaltje naast dat jaagpad als herkenningspunt in de grond slaan om je tijd te checken.
    Hehe ,een toekomstige commando hoort inventief te zijn wat zulke punten betreft...
    En nog wat ,om je uithouding qua marsen op punt te krijgen ,ga regelmatig een flinke wandeling maken met je kistjes aan en een rugzak waarvan je geleidelijk aan het gewicht verhoogd ter versteviging van je schouder en rugspieren...:b:
    Dat is een kwestie om een goeie basis te verkrijgen,en het bespaart je tijdens je opleiding véél ellende van protesterende rugspieren die geforceerd worden....

    Eerder een plastische omschrijving mijn beste...niet meer en niet minder...
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2008
  16. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Striker, oogmeting @ opticien is gratis! Dus gewoon even doen.
     
  17. lol

    lol Active Member

    Berichten:
    378
    Leuk Bevonden:
    0
    ja dat is wel handig om ze op telaten meten. Kom je niet voor onaangenamen verassingen te staan en het is inderdaad gratis netzoals gerjan al zij.
     
  18. lol

    lol Active Member

    Berichten:
    378
    Leuk Bevonden:
    0
    Kickje*


    Even kijken of er nog interessen is. Ik ga er dus voor. Ik word 29 januari gekeurt in amsterdam. Ben benieuwt, maar ben hard aan het trainen geweest dus het moet wel lukken. Vriend van mij was er ook heen gegaan ,maar was op het laatst afgekeurd omdat hij was gevallen. Dus hij gaat nu herkeuren.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  19. Unhooked

    Unhooked Adrenaline driven

    Berichten:
    848
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit sinds augustus bij het korps...zit nu in week 23 van mijn EVO. Nog 7 weekjes en dan eindelijk marinier 1e klas. Het is een mooie ervaring maar wel erg zwaar. Wij zijn met 153 man begonnen en hebben nu nog 42 man over.
     
  20. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Ik vind die wervingsfilmpjes wel altijd echt zo'n circus act.. Beetje mooie actie shots om mensen te lokken.. Zo goedkoop.
    Laat dan het echte team gevoel zien ofzo, dat je onherroepelijk op elkaar vertrouwd en voor elkaar een kogel op zou vangen.
     

Deel Deze Pagina