1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kunstwerk: Hond gaat dood van de honger

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Elgee, 19 okt 2007.

1. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Je verhaal is duidelijk, maar dat neemt niet weg dat de middelen het doel niet heiligen. Het doel en het punt van de actie zijn prima. Mensen zijn inderdaad zielloze consumenten, maar ik vind dat je nooit en te nimmer andere levende wezens mag doden ( behalve muggen en wespen, die mogen allemaal dood). En al helemaal niet om een punt te maken. Alleen maar omdat er duizenden mensen sterven dagelijks, betekent toch niet dat je een hond mag vastketenen en langzaam dood mag laten gaan. Dit is van die typische logica die criminelen ook vaak gebruiken: "Als ik het niet doe, dan doet een ander het wel", dat is onzin.

Het is gewoon wreed en verschrikkelijk wat die kunstenaar heeft gedaan.

2. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Tja, dat klopt, maar is het ook niet wreed dat al die bezoekers het laten gebeuren zonder dat er ook maar één iemand durft in te grijpen..
    Wat mij betreft zijn die nét zo schuldig aan de hele kwestie als die kunstenaar....Of had er niemand zin in om die straathond mee naar huis te nemen.....

Edit: mwa muggen en wespen hebben nét zoveel recht op hun leven als die straathond...
    De twee eerstgenoemden mogen dood geslagen worden omdat je er hinder van ondervindt....en die straathond wordt nu zo ongeveer heilig verklaart omdat hij aan zijn einde is gekomen door deze actie...Als hij nu op datzelfde moment overhoop op straat gereden wordt kijkt niemand ernaar.....
    Dus ,het is maar van welke kant je het bekijkt....

Laatst bewerkt: 21 okt 2007
  3. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Ik zeg ook niet dat de kunstenaar als enige schuld heeft. Ik vind het smerig dat mensen zo laf zijn. Ik hoop maar dat als ik in zo'n situatie kom, dat ik dan wel het lef heb om op te treden.

Haha, tsja, dat hebben die klote beesten inderdaad, maar als ze in mijn buurt komen, sla ik ze kapot. Bij honden doe ik dat niet ;) Hypocriet? Misschien.

4. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    Dan heb jij blijkbaar slechte *mede* mensen kennis, want je scheert iedereen over 1 kam. Ja makkelijk he blame the West he, terwijl een grote groep van ons de mensen daar helpt, of ben je vergeten dat wij scholen bouwen, dokters sturen, mensen die waterkranen aanlegen daar zodat ze water hebben, een paar miljoen condooms zijn er een paar jaar terug gestuurd nog door een Nederlandse fabrikant die wegrotten in een schuur omdat niemand ze gebruikt daar in Afrika en dan nog gek vinden dat er zoveel mensen aan aids dood gaan?! ach we doen helemaal niks he... :{

*zucht* wat verwacht je nu eigelijk van je mede mens? begin eerst dan maar bij jezelf, dan had die hond misschien nog geleeft en was de wereld een betere plek misschien geweest (bij wijze van spreken he)... ach laat ook maar...

5. Biba

Biba Active Member

Leuk Bevonden:
    0

Waarom hechten jullie zo ontzettend veel waarde aan het leven van een dier? Dieren staan in dienst van de mens, zo is de wereld opgebouwd. Omdat wij, in tegenstelling tot de dieren, kunnen beredeneren wat we doen, zijn wij uniek en staan dus boven de dieren. Daarnaast hebben wij als enige levensvorm een strottenhoofd dat zodanig ontwikkeld is dat we op veel hoger niveau kunnen communiceren. Daardoor zijn de mensen altijd beter in staat geweest om te overleven en te ontwikkelen dan de dieren. Als het voor ons op welke manier dan ook nuttig is om een dierenleven te beëindigen, moeten we dat kunnen doen.

Het is dus belangrijker om bij deze zaak te kijken of het nuttig is geweest om dit dier te doden. En volgens mij is niemand iets wijzer geworden door het sterven van deze hond. Het kunstwerk was zelfs niet eens een fotoreportage of een serie schilderingen van de hond, maar de hond zèlf was het kunstobject. Die dus nu niet meer bestaat. Het enige wat dit heeft veroorzaakt, is shock value in de hele dierenbeschermingswereld, en daar heeft niemand wat aan.

Het lijkt mij dan ook terecht dat deze man gewoon bestraft wordt voor het mishandelen van een dier.

6. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hehe, laten we zeggen typisch menselijkheid...:+:b:

7. Biba

Biba Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ga alsjeblieft niet dit soort vreemde uitspraken doen, ieder weldenkend mens weet dat de wereld niet beter of slechter zal zijn door het doodgaan van een straathond.

8. Excess-Denied

Leuk Bevonden:
    169
    En hetzelfde geld voor de mens he ;) anders hadden we al lang overbevolking gehad.

Het gaat mij erom dat er hier dingen worden aangehaalt over hongersnood waar wij niet lang genoeg bij zouden stil staan en niks aan zouden doen, en dat het dan raar gevonden word dat sommigen van ons (waaronder ik zelf) zich druk maken om een straathond die op een absurde manier om het leven is gekomen. Wat is daar zo raar aan? :{ Misschien moet je zelf een huisdier hebben waar je je aan hecht om zoiets te begrijpen...

9. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Vriend, praat mij niet over afrika, dat is voor jou een ver van mijn bed show...
    Doch voor mij iets waar ik destijds als dienstplichtige helemaal middenin heb gezeten,kortom ik heb die waanzin destijds meegemaakt en de keuze uit moorden of vermoord worden, en alle excessen onder ogen moeten zien die er in die periode gebeurden....en daarbij valt nu die dood van die ene straathond echter helemaal in het niets bij wat er destijds gebeurde met mensen......
    Die hulp dat jij daar ziet gebeuren wordt met jouw geld omgezet in eerst een stelletje nieuwe landrovers zodat de heren zich daar comfortabel kunnen verplaatsen.Yep ,wij bouwen scholen en sturen dokters om ziekenhuizen in te richten...Enne wat gebeurt er dan achteraf dude...zowel die ziekenhuizen als die scholen worden geplunderd ,en waarom denk je dat zoiets gebeurd....
    Ik zal het je zeggen mijn beste, omdat de gemiddelde afrikaan nog altijd zijn stammencultus niet is ontgroeid, en plunderen zit zo'n beetje in hun genen..
    En wat die condooms betreft, stel de kerk maar aansprakelijk voor dit geval, maar dat lef heb je niet mijn beste, jij doet helemaal niks aangezien dat luizig beetje jij bijdraagt helemaal geen ene moer uitmaakt, maar je sust er wél je geweten mee....

10. Excess-Denied

Leuk Bevonden:
    169
    Grapjas, blijkbaar ken je mij zo goed genoeg om zulke dingen in 1 post voor elkaar te brengen, knap van je VRIEND! ;)

11. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ik vind het gewoon zielig. Niets meer en niets minder. En een hond op zo'n manier dood maken is niet nuttig.

12. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    mwa , uiteindelijk doet de dood van één enkele straathond je dan meer dan de dood van 845.000 mensen......
    Misschien wel omdat je via het bericht die hond kent ,en dit terwijl die 845.000 voor jou anoniem blijven .

Edit:Zelfs de verdwijning van de 4 jarige Maddie McCann in portugal 5 maand geleden maakt hier minder emoties los dan de dood van een ordinaire straathond...|:-|:-|:-

Laatst bewerkt: 21 okt 2007
  13. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Euhh ik geloof dat voor Maddie McCann nogal wat meer media aandacht is geweest dan voor deze hond. Heb hier over die hond behalve op Geenstijl niks over gelezen.

Helemaal waar. Heb geen idee hoe die 845.000 mensen heten. Als ik me daar rouwig om moest maken, had ik geen leven meer. Er zijn organisaties die zich daarmee bezig houden en die kun jij helpen (of ze dat goed doen of niet, daar hebben wij dan geen invloed op en doet er even niet toe).

Nou, dat de kerk daar grote invloed in heeft, mwa het is eerder de paus die daar verantwoordelijk voor is met zijn belachelijke uitspraken. Iedereen van de kerk loopt maar achter hem aan. Er is buiten de paus helemaal niks in het geloof dat iets zegt over condooms.

14. Meneer Stefan

Meneer Stefan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    doe er wat aan als je je eraan stoort zou ik zegge

15. Biba

Biba Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dan zijn we het dus met elkaar eens.

En svennies, de vergelijking met Afrika is hier niet te maken. In Afrika gaan onvoorstelbaar veel mensen dood iedere dag, en iedereen weet in zijn achterhoofd dat dat gebeurt. Maar iedereen weet ook, dat dit niet een probleem is wat door buitenlandse hulp volledig opgelost kan worden. Bij de hond is het zo, dat hij expres dood is gehongerd, er had direct iets aan gedaan kunnen worden toen het 'in proces' was. Het gaat niet om de vergelijking waar in je kijkt naar hoe zielig het eigenlijk allemaal wel niet is, maar je moet kijken naar de mogelijke oplossingen voor beide zaken. De hond had in een kwartiertje gered kunnen worden met een bord eten, ik denk dat veel delen van Afrika nog minstens een eeuw nodig hebben om ook maar het eerste beginsel van een fatsoenlijk welvarend land te worden.

16. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Daar ging het mij net om omdat er een bordje bijhing dat verbood die hond te voederen lieten alle toeschouwers dat dier zomaar doodgaan...
    Geen enkele die de moed had om zelf in te grijpen of om op zijn minst de politie of dierenbescherming te verwittigen.....
    Ze lieten het allemaal gebeuren, tja dan hoeven ze achteraf niet verontwaardigd zijn over dat hele gebeuren...
    Voor mij zijn zij net zo schuldig aan de dood van die hond als die kunstenaar...

17. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Ik zie dit topic nu pas :eek:

Gelijk de petitie geteknd dus.

# 35284

18. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Svennies, 1 vraag dan: Waarom zit jij nog steeds in België achter de pc?

19. Tediz

Tediz pendejo

Leuk Bevonden:
    0
    Het punt is dat we tot nu toe alleen hebben lopen gissen naar de bedoelingen van deze 'kunstenaar', en we überhaupt niet weten of het 1) echt is en 2) of dit indien waar in zijn zieke geest ook maar iets te maken heeft gehad met hongersnood of wat dan ook. We kunnen bij alles waarover geklaagd wordt de 'arme kindertjes in Afrika' aanhalen, of welk ander geval van globale ongelijkheid dan ook. Als ik hierop reageer omdat ik me enorm erger aan de manier waarop de meest zieke onzin wordt gedaan in de naam van kunst, betekent niet dat andere, grotere problemen mij niet bekommeren. Ik word er alleen doodziek van dat continu het gevoel wordt gewekt dat je niet rustig op een terrasje zou mogen zitten omdat er in Afrika mensen honger lijden.

Ik vind het eigenlijk nog veel erger dat mensen hun eigen geweten schoonvegen door een beetje geld te geven aan één of ander fonds en daar vervolgens mee te koop gaan lopen; met de tsunami had je dat bijvoorbeeld heel sterk 'hoeveel heb jij al gegeven? ik 20 euro'. Gatver. De beste daden zijn anonieme daden.

20. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hehe, goeie vraag, méér dan waarschijnlijk om dezelfde reden dan jij in nederland achter jouw pc zit.....
    Die hond staat volop in het middelpunt van een mediastorm door zijn dood...
    Zijn tienduizenden soortgenoten die in laboratoria sterven als proefdier ten dienste van de wetenschap voor het ontwikkelen van zaken als antirimpelcremes en nog meer van dergelijk nutteloze produkten zijn naamloos ,net zoals die 845.000 mensen die jaarlijks nodeloos van de honger omkomen,terwijl wij hier enorme hoeveelheden voedsel op overschot hebben....

Kortom de mens is met véél voorsprong de meest wrede diersoort op deze planeet, aldus heb ik mijn volledig vertrouwen in deze specimen verloren...
    Ik besef dat zolang de drang naar méér luxe , geld, macht en aanzien de mens blijft beheersen en die daarvoor tot alles in staat zijn,het gewoon hopeloos is om te proberen een betere wereld te gaan scheppen en daarvoor op de barricades te gaan staan....
    Ghandi heeft het destijds geprobeerd, en iedereen weet wat er met hem gebeurd is....
    Wat niet zou belet hebben dat als ik op die tentoonstelling zou gepasseerd zijn ,die hond nu nog wel in leven zou zijn aangezien ik dan mijn verantwoordelijkheid ten opzichte van dit dier zou genomen hebben....
    Dat de échte rijken en machtigen eens hun verantwoordelijkheid opnemen om een betere wereld te scheppen..Zij zijn daartoe beter in staat wegens hun invloed ,maar zij jagen liever persoonlijk rijkdom, macht en aanzien na dan zich om de wereld te bekommeren...

Deel Deze Pagina