leeftijdsaanduiding games in de praktijk.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door berend, 31 jul 2004.

1. aggie

aggie Overloper

Leuk Bevonden:
    1
    Dit is niet alleen zo bij games, maar ook bij films (huren, kopen en bioscoop), ze worden strenger. Maar dit vind ik niet kunnen. Wat krijgen we morgen? Magazines met een leeftijdskeuring? Sites met een leeftijdkeuring (maar dan echt, geen waarschuwing).

2. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Ik begrijp niet waarom dit vreemd zou zijn? :{

Vooral in gevallen als een tienjarige die Manhunt koopt vind ik dat je terecht zou mogen ingrijpen.

3. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    ik vind eigenlijk dat je dat niet op leeftijd mag beoordelen. de ene tienjarige snapt wel dat hij manhunt niet in het echt moet proberen, de andere niet.

4. aggie

aggie Overloper

Leuk Bevonden:
    1
    De enige reden waarom ik me hierover opwind is omdat ik nog (lang) niet volwassen ben (ben 14). Mijn vader heeft laatst, voor het eerst sinds, sinds.. ooit? een opmerking gemaakt over de spellen die ik speelde. Halo, SOCOM II e.d. Gelukkig mag ik het nog volop spelen :D . Als ouder zou ik me misschien druk hebben gemaakt over dit onderwerp... God, wat zeg ik? Ik hoor niet zo te praten 8) !

5. Japzor

Japzor ... Biertje ?

Leuk Bevonden:
    1
    Het is gewoon slap ik speel al eeuwen games, zou het nu eigenlijk nog steeds niet mogen maar je moet gewoon die lijn tussen die werelden kunnen trekken en als je dat niet kunt dan ben je gewoon vaag.

6. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Ik heb het gevoel dat mensen vaak games aangrijpen om iets maar de schuld te geven (na een moord oid). Maar het zou best kunnen dat iemand een idee uit een game pikt of dat een game hen over de drempel heen tilt als ze in een rare bui zijn (door welke reden dan ook). Al is het percentage zo klein dat er wat gebeurd.. ik weet zeker dat het in enkele gevallen echt wel mee heeft gespeelt.

Bovendien vind ik het soieso niet goed om jonge kinderen bloot te stellen aan geweldadige games. Ze gaan er misschien niet van moorden, maar grote kans dat het hun gedrag beinvloed. Dat hoeft lang niet zo extreem te zijn, maar wel merkbaar.

Je kunt mij niet wijs maken dat een kind dat van jongs af aan Manhunt en dergelijke speelt niet ander gedrag zal vertonen tov een 'normaal' kind (ook dat hoeft niet in alle gevallen zo te zijn).

Laatst bewerkt: 31 jul 2004
  7. ICE

ICE Ik was het niet.

Leuk Bevonden:
    1
    En die leeftijdsaanduiding is toch alleen maar een advies? net zoals dat kijwijzer gedoe?

8. guAsTo

guAsTo Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    ik zal: spel pakken terug zetten, naar bart smit of andere winkel gaan (ben 13 :cool:)

ik had ook x bij ninja gaiden:

verkopen: en net zestien geworden
    ik: ja zeker
    verkoper: waarneer was dat
    ik:jaartje of 1000 geleden??
    ik: ag deze game moet toch iedere xboxer hebben
    verkoper: ja das waar
    ik: ik ga doei
    verkoper: veel plezier

ja doen er veel mee toch?8)

9. Slurpgeit

Leuk Bevonden:
    7
    of je werkt er gewoon :cool: (niet bij bart smit dan..)

10. NatureGoneWild

NatureGoneWild Nuub on steriods!

Leuk Bevonden:
    5
    Vervolg komt op de tv een scan om te kijken hoe oud je bent.. alle uitzendingen niet voor boven jouw leeftijd bedoeld krijg je niet te zien, dammen met 80+'ers :+.Waarom games wel en TV niet?

11. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Omdat TV niet te controleren valt en games wel. Bij TV horen je ouders voor je te beslissen of je een programma mag kijken of niet (met behulp van de kijkwijzer).

12. Slurpgeit

Leuk Bevonden:
    7
    laat ze dat ook bij games doen dan, geen 1 kind is hetzelfde.

13. Sushi

Sushi Niet eetbaar

Leuk Bevonden:
    0

ha dan ga ik janken dat me vadertje dood is(nee niet blij bedoelt ana de ene kant wel andere kant niet maar das offtopic)
    en dan geven ze 'm wel wedden 8)

14. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Juist, maar doen je ouders dat ook?

Zie daar, je antwoord. Eigenlijk zouden ze een stuk strenger moeten zijn bij (jonge) kinderen die games kopen. Een jongen van 15 die iets voor 16 jaar en ouder gaat is natuurlijk niets vreselijks, maar in het eerder gebruikte voorbeeld.. Dat kan echt niet.

15. Slurpgeit

Leuk Bevonden:
    7
    geloof me, @werk zie ik genoeg ouders die zelfs C&C teveel geweld vinden..

16. Sushi

Sushi Niet eetbaar

Leuk Bevonden:
    0
    ha! ben ik blij dat me moeder er niks om geeft... _O_

17. MasterApu

MasterApu De klassieker

Leuk Bevonden:
    0
    Bij mij zijn ze er altijd best soepel mee en anders neem je je pa gewoon mee. Ik snap wel dat ze een 10 jarig jongetje geen games meegeven van 16+. Dit is ook een grote plus van online bestellen, hier heb ik er nooit last van.

18. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat kun je zo doen jah... zelf ben ik 14, maar kheb nooit problemen gehad als ik eens een keertje een game waar 16+ op stond te kopen. Tegenwoordig kunnen winkels boetes krijgen als lui die dat beetje controleren of het in de praktijk wel werkt met die leeftijdgrens derachter komen als winkeliers zomaar alle games aan iedereen meegeven.

19. R E M I X

R E M I X LektrokuteD

Leuk Bevonden:
    0
    ik weet niet hoe dat zit in nederland maar in belgie staat dat er gewoon op voor de ouders

20. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Dat is in Nederland ook zo. Het is een richtlijn, geen wet...

Oftewel een medewerker kan je niet weigeren een game te kopen, hoe oud je ook bent. Die verantwoordelijkheid ligt bij de ouders/voogden.

http://www.pegi.info/home.jsp

Deel Deze Pagina