1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Leerplicht?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Nosh, 8 jun 2004.

1. Sonic 87

Sonic 87 Punk Rock

Leuk Bevonden:
    2
    ach ik ben leerplichtig en ga al een jaar niet, ben een x naar de rechter gegaan, maar als je lief tegen een maatschappelijk werkster doet en je lief tegen je mentor doet die je ingeschreven houdt ontkom je er wél aan...

zoals eerder gezegd, als je het niet redt hoef je toch geen fuck uit te voeren dus...

2. ludo

ludo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    en wat gaan die mensen doen die geen opleiding hebben, zo maar ergens zitten verpieteren

3. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik ga nu even terug naar mijn drie havo tijd, (inmiddels 7 jaar geleden denk ik). Niemand spookte nog wat uit en meer dan de helft van mijn klas zou blijven zitten of naar de mavo gaan. Ik was aldoor lui geweest en kon door even mijn best te doen nog overgaan zonder rare studietaken. Ik haalde destijds een 11 op scheikunde, omdat je een bonuspunt kon verdienen met het benoemen van alle scheikundige afkortingen. Terwijl er met enen gestrooid werd kreeg ik een elf. Ook had ik ineens tienen op het vak waarbij ik altijd lag te slapen, wiskunde. Leuke reacties kreeg ik toen, dat het onbegrijpelijk was dat de meest niet huiswerkmakende man nu zogezegd een studie was geworden. Opgeven is het makkelijkst wat er is, jammer dat leraren daar in meegaan en ook maar wat aanklooien. Die laatste weken zijn eigenlijk een uitgelezen kans om jezelf nog te redden.

Maar goed, met mooi weer, een hoop andere dingen ana je kop en hormomen die door je hene suizen is het ergens logisch.

Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2004
  4. Tinman NL

Tinman NL HD-Ready

Leuk Bevonden:
    0
    Mooi gezegd, ik blijf nu ook vrijwel zeker zitten omdat ik een boekverslag kwijt ben. En die kloothommel van een Nederlandse docent laat me 'm niet ff opnieuw uitprinten zodat ie er een voldoende onder kan schrijven. Niet dat ik anders wel over zou gaan, maar nu heb ik dus helemaal geen hoop meer, en ik zal nu dus niks meer doen waarschijnlijk. Ik ga alleen nog wat doen aan de vakken die ik dan volgend jaar kan laten vallen zoals: CKV, Levensbeschouwing, ANW en maatschappijleer. Dus helemaal niks meer doen is nog geen optie, maar het zit er niet ver vanaf.

5. TheWalrus

TheWalrus Guest

Gewoon even rekenen, of is het vrijwel zeker? Als je 2 keer een minder cijfer hebt zijn er mogelijkheden om over te gaan met een taak (hooguit 10 uur werk!). Dat scheelt je misschien wel een jaar.

6. greenbean

greenbean Pow! ur dead!

Leuk Bevonden:
    1
    bij elk ckv verslag zit ik tat diep in de nacht te werken.... en waarvoor?

NERGENS! 8)

ps. kutwijf dat mens van ckv, dubbel zo veel reden om het eruit te gooien _0/

7. greenbean

greenbean Pow! ur dead!

Leuk Bevonden:
    1
    ik vind dit ook een beetje bullcrap verhaaltje. op school doe je dingen die je waarschijnlijk later niet nodig hebt. stel je wil ZEKER weten piloot worden, dan kan er toch voor gezorgd worden dat je bep. vakken zou kunnen laten vallen. Nou vergeet het het maar. en waarom doe je die dingen? voor je "algemene ontwikkeling" zeker :confused:

8. VliegtuigNL

VliegtuigNL Non-Xbox Hokken Slet

Leuk Bevonden:
    0
    Het is opzich wel een punt, als ze de les verstoren, en jij wil opletten, voor bijv. een Aantekening, kan het heel irritant zijn.

Neem nou Arnold, een jongen uit m'n klas. Hij heeft een "trauma" (Tuurlijk!) en heeft er met de afdelingsleider over gepraat, en met onze mentor. Maar hij is nou de afgelopen 3 weken niet op school geweest! Dat vind ik niet kunnen. Ok, misschien is het een trauma, maar hoef je niet 3 weken van school weg te blijven. Hij doet trouwens voor de 2e keer de 2e klas, hij is van een andere school al afgetrapt, omdat 'ie daar ook zo was.

9. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    Ik geloof dat je de zaken nu omdraait. Kijk, ik ga dit jaar met 2 vingers in meus en mijn ogen dicht over. Alleen voor wiskunde en M&O moet ik meer moeite doen, en dat zijn nu net de vakken waar massaal gekloot wordt in de lessen door mensen die er geen zin meer in hebben. Tuurlijk doe ik wel eens mee, maar het stoort me gewoon dat sommigen het moelijk voor anderen maken die wél over willen gaan. En dan zou het toch makkelijk zijn voor die mensen om die laatste week de verslagen af te maken, en voor de rest lekker thuis te blijven, zodat anderen wel gewoon de lessen kunnen volgen?
    En jij gaat me niet wijsmaken dat iemand die 6,7 dikke onvoldoendes op zijn of haar rapport en een werkhouding van niks nog enige kans maakt op overgang. Denk je dat wel, neem dan contact op met Emile ratelband, hij kan je vast in zijn shows gebruiken.

10. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Ik ben vóór een uitbreiding van de leerplicht. Als je ziet dat bepaalde lui niet eens een fatsoenlijk middelbaar diploma halen en ergens in een vishandel gaan werken en daar vervvolgens nooit meer uit komen, dan is dat gewoon in en in triest. Kijk als iemand niet meer in zich heeft, dan is het te begrijpen en natúúrlijk moeten er ook mensen zijn die de lage klusjes uitvoeren maar deze lui hebben gewoon niet het inzicht (lekker generaliserend, maar ik ken ze) om te zien dat ze er zo niet komen.

Natuurlijk is het onderwijs prut. Ik heb nu, voor de tweede keer zelfs ;), mijn middelbare school tijd afgesloten en als ik terug denk aan wat ik daar heb geleerd en heb gedaan kan ik niet anders dan schande spreken. Natuurlijk moet je leerlingen niet constant laten bikkelen, maar een beetje efficientie is wel gewenst. Maar of je dan dus de leerplicht moet opschorten. Wat wil je dan gaan doen? Wil je, omdat je geen zin hebt in CKV (waar je aan vast zit als je het voorrecht hebt Havo of Vwo te doen), ook in een vishandel gaan werken? Je zal na de Havo toch nog een opleiding moeten volgen om ook maar íets in de maatschappij te kunnen gaan doen dus je zit er sowieso nog een paar jaar aan vast.

11. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Ik heb me er ook aan geergerd, maar het is denk ik niet zozeer het onderwerp zelf dat het nutteloos doet lijken, maar hoe het wordt gebracht. CKV werd een soort martelgang, want zoals eerder al aangegeven, je moest elke week iets af hebben. Je werd teveel geleid, teveel aan het handje genomen. Het is toch nu juist op de Havo en het Vwo zo dat je jezelf moet ontplooien? Waarom zie ik er dan niks van terug bij dat soort geforceerde vakken. Laat de leerlingen lekker zélf uitkiezen wat ze willen doen, dan gaan ze op zoek naar zaken die ze zelf leuk vinden en waar ze dan dus ook geinteresseerd naar kunnen kijken/luisteren/weetikveel.

Lijkt me verre van een goed plan. In de tweede werd eindelijk duidelijkd at ik het met mijn houding niet zou gaan halen naar de Havo. Het was een M/H brugklas. In de laatste weken werd mij verteld dat de Havo er niet meer in zat, en logischerwijs gaf ik toen de moed op. Ik deed niks meer. Echter, die laatste drie weken zaten zó vol met toetsjes en puntjes-scoor-dingetjes dat ik het met gemak had gehaald als ik maar inzet had getoont. Ik ben nog steeds niet blij met de mentor die mij dat toen heeft aangepraat, want daardoor heb ik wel een jaar langer op school gezeten en ook een minder leuk jaar mee gemaakt. Natuurlijk zijn er altijd lui die gewoon niet meer te helpen zijn voor de laatste toetsweek, maar dan toegeven aan hun luiheid is het foutste wat je doen kan.

12. dDirk

dDirk Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Ik snap niet eens waarom ik 4 jaar naar school ben geweest :{
    4 jaar niks gedaan, nooit geleerd, nooit opgelet ofzo en voor mijn examens heb ik ook niets geleerd en ik vond het nog makkelijk...

Je kan dan tegen me zeggen je zit onder je niveau en dat is mischien ook wel zo maar ik heb er gewoon helemaal geen zin in om te leren ofzo en zie gewoon het nut er niet van in.
    Wat heb ik nou aan frans of duits als ik Grafisch Ontwerper wil worden? of wat heb ik aan al die lesse verzorging gehad? Niks...:{

13. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Well, als je een hoger niveau middelbare school had gedaan had je ook een hoger niveau Grafische opleiding kunnen doen. Daarnaast bestaat er ook nog een soort van algemene ontwikkeling die iedereen toch wel behoorlijk onderschat.

14. Kelovitz

Kelovitz Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Is natuurlijk wel even iets anders als je zegt ik kan niet zo goed leren op school omdat het in de klas nooit rustig is... Als dat echt het geval is en het haalt je studieprestaties omlaag zijn er nog andere vormen van onderwijs zoals priveles of thuisscholing.

Ikzelf krijg soms ook zo de schijt van dat hele schoolgebeuren. Sommige leraren zijn zo autoritair en duf dat het gewoon een kunst is op te blijven letten.

Iedereen die zich hierin herkent... SUC6 :)

15. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    onderschat die vakken nou maar niet, als je kijkt in sommige Westerse landen waarbij de helft van de jongeren denkt dat voor het zingen de kerk uitgaan een veilige manier van sex is, heb je toch wel wat aan de vakken hier.

16. Zuka_'Zamamee

Zuka_'Zamamee Ready when you are

Leuk Bevonden:
    1
    Heb je er al aangedacht wat mensen doen als ze niet meer naar school gaan? Ze gaan de straat op. En wie komen ze tegen? Juist, andere kinderen die met school gestopt zijn. Kinderen die zich vervelen gaan rottigheid uithalen. Ze gaan een beetje hangen en ontmoeten de wat duistere kant van de bevolking. En da's natuurlijk hartstikke vet. Dus gaan de schoolverlatertjes ook iedere dag blowen en af en toe een ruitje ingooien. Hoe langer ze van school blijven en niemand naar ze omkijkt. Een groot deel rolt uiteindelijk de criminaliteit in.

Willen we we de leerplicht versoepelen om de maatschappij vervolgens op te zadelen met duizenden hangjongeren en een onoplosbaar jeugdcriminaliteits probleem? Natuurlijk niet! De leerplicht is nuttig, hij houdt kinderen op school op het moment dat ze kwetsbaar zijn om af te haken. Als je later oud en wijs bent zal je er dankbaar voor zijn dat je lekker die tijd op school hebt gezeten. Zonder zorgen, met een hoop lol en als uiteindelijke traktatie een goede baan. Ik ben absoluut niet voor een versoepeling van de leerplichtwet. Ik vind juist dat er door scholen meer aan gedaan moet worden om leerlingen de studie die ze zijn begonnen te laten afmaken. Als je volwassen bent zal je het nut wel van inzien. Dat was't... O-)

17. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ja, zoiets ja

Misschien is dit niet de geschikte thread. Maar wordt bij jullie volgend jaar ook de 2e fase wéér aangepast? Nou gaan ze bij ons volgend jaar weer onverwachte so's geven. Echt waar....waar slaat het op? De 2e Fase staat voor zelfstandig studeren en eigen werktempo en dan gaan ze onverwachte so's geven. :confused: Geef dan aangekondigde so's. Welke pipo heeft dit nu weer bedacht?

18. BATI NL

BATI NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Vind ook dat iedereen minimaal middelbare school moet hebben,
    Maar als je echt iets wil worden, wat je ook zonder diploma kan...
    Dan moet je dta vooral doen vind ik... _O_
    Heb ook alleen middelbare gedaan en werk in de keuken dna heb je niks met al die vakken te maken...
    Daar heb je gewoon ervaring nodig en dta bouw je op als je werkt...
    Dus geen school meer voor mij... ;)

19. Tom Clancy

Tom Clancy Karpatenlonghond

Leuk Bevonden:
    1
    Als je toch in 4 Havo zit ben je waarschijnlijk al 16 dus dan ben je niet meer leerplichtig en kan je lekker doen waar je zelf zin in hebt. Leuk is anders...

20. McSparkle

McSparkle Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    1.189
    Er zat vorig jaar bij mij in de klas een meisje en die zei "Als ik 16 ben ga ik niet meer naar school" (en serieus hoor ze doet geen hol meer). Er zit nu bij me in de klas een dude die zowat elke les stoned in klas zit en die voert ook geen drol uit !

Dit was zo vern**k je je schoolcarriere deel 1

_0/

Deel Deze Pagina