@ The Walrus...
Ik zal eens (binnen mijn netwerk) kijken of ik wat meer kan vinden over de prof. dr. A.J.M. (Annemieke) Roobeek van de Universiteit Nyenrode (sorry voor de verkeerde naamgeving). Het onderwerp betrof kennismanagement in relatie tot netwerkorganisaties. Binnen het bedrijfsleven is men op zoek naar andere structuren.
Ik denk dat je met deze gedachtengang aan de slag moet binnen het onderwijs. Het vraagt op termijn andere mensen dan die er nu instromen in bedrijven.
Ik stel vast uit eigen ervaring dat er wel feitenkennis bij jonge mensen aanwezig is, maar dat deze kennis niet aanluit op wat er in de praktijk nodig is. Ze komen dus van school met een "leerachterstand". Met dank aan de leerplicht.
Ik ben het wel met je eens dat er een basis nodig is. Maar als de basisvaardigeheden er zijn moet je mensen meer vrijheid geven.
Je ziet vaak dat de op school verworven kennis al vrij snel niet meer aansluit op de probleemstelling in de praktijk. Waarom dan al die moeite doen om zinloze informatie in je hoofd op te slaan. Dit komt denk ik dordat leerkrachten zich teveel bezig houden met de binnen de leerplicht door de overheid opgelegde leerdoelen en leermethoden.
Zo verliezen zij het contact met de realiteit. Ook zij zouden meer vanuit een netwerk moeten denken en werken. Kijk om je heen wat er speelt en waar jonge mensen zich echt mee bezig houden. Je moet inspelen op veranderingen in de wereld om je heen. Natuurlijk doet men wel pogingen in het onderwijs. Maar een echte succes story is het tot nu toe niet in Nederland. We raken achterop. En daar moeten we wat aan doen.
Laatst bewerkt: 13 jun 2004