Staatsvorming is inderdaad ingewikkeld. Wel kun je Aardrijkskundige feiten toepassen en dan kun je de basis van de natie staat feilloos sommeren. Mijn kennis komt uit mijn aardrijksunde en geschiedenisboeken, die ik moest bestuderen toen ik beide vakken achtereenvolgens studeerde.
Het is wel heel leuk dat je mijn boeken kookboeken noemt maar ik kan nog geen ei bakken. Daarom praat ik ook niet over kookunsten. Dat laat ik aan kenners als jij over.
Ik zeg ook niet dat een driedeling werkt. Het is echter wel zo dat de situatie in de regio eerder een driedeling dicteert dan één grote staat. Dit komt omdat het land Irak vooral iets is dat in theorie bestaat maar voor de mensen daar geen realiteit is. Kijkend naar de demografische indeling van Irak dan is een driedeling voor de hand liggend. Dit kan natuurlijk ook binnen een staatsvorm met drie provincies in een samenwerkingsverband, maar of dat haalbaar en nuttig is, vormt een probleem dat je niet even bij de koffie oplost. Een democxratie opleggen is gewoon niet iets dat mogelijk is.
Dat ik zeg dat je onwaarheden als feiten presenteerd komt vooral omdat er hier dingen gezegd worden die niks te maken hebben met de waarheid zoals deze vermeld staat in de literatuur. De geschiedenis van irak is er geen van democratie, en de democratie voor de periode met Saddam, waar jij naar refereert, was slechts een schersvertoning waarbij de Soenieten wederom de Sjiíten onderdrukten met daarbij een Koning die onder invloed stonds van Engeland. Tevens een regime dat niet voor niks omvergeworpen is.
Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2004
1 persoon vindt dit leuk.