1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Martial arts

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Elendill2003, 5 nov 2004.

  1. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat zijn twee stokken met een ketting ertussen. Als je expliciet stokken wil dan moet je bij de filipijnse vechtsporten zijn die maken er vrij veel gebruik van. Maar of dit nou de juiste instelling is om op een vechtsport te gaan :confused:
     
  2. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    neej, tis niet omdat t je lachen lijkt. Die fillipijnse shit heet: fakk hoe heet t nou. Owja Kali, maar dat is met vrij korte stokken enz. En dat is zwaar agressief.
     
  3. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Pencak Silat is toch ook een filipijnse vechtsport met stokken (onder andere)?
     
  4. Q-BasiX

    Q-BasiX Back 2 BasiX

    Berichten:
    270
    Leuk Bevonden:
    0
    inderdaad als je het alleen gaat doen omdat het je wel lachen lijkt, zal de fun er zo van af zijn omdat het anders zal zijn als dat jij nu denkt
     
  5. MORPHEUS

    MORPHEUS SNAKE

    Berichten:
    726
    Leuk Bevonden:
    0
    Kendo is er ook nog;samurai-stijl vechten met houten zwaarden(later met echte). Stond in de Kijk :)
     
  6. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb vandaag meegedaan met een centrale training op all style gebied en tis wel ff wenne om zoveel stoten naar t gezicht te krijgen zeg. pffft. Maar k ben vrij lang dus k hou ze wel redelijk op afstand met mn benen zodat ze niet snel aan stoten toekomen.
     
  7. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb gister eens teakwando op Eurosport gezien. Maar sorry voor de lompheid hoor: Dat zag er niet uit!! Ik vond het zo vaag, ze hadden de handen gewoon naast het lichaam! Wil niet teakwando belachelijk maken maar vond dit echt heel raar. Maar bij teakwando krijg je toch ook stoten en blokken? Het is toch niet alleen trappen?
     
  8. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn nu nieuwe regels ingevoerd die dit moeten tegengaan want idd het was bijna niet nodig om te blokken of te stoten. Maar nu dus weer wel. En dat terwijl de helft van tkd uit handen bestaat
     
  9. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh ok gelukkig :) Want vond het er nu zo vreemd, haast debiel uitzien... Maar goed het gaf dus een verkeerde indruk van tkd..
     
  10. (T)r@cer

    (T)r@cer X-box owner

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Weet niet waar je dit vandaan haalt, maar zelfs met de nieuwe regels krijg je geen punten voor stoten die je maakt op het lichaam van je tegenstander.
     
  11. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    jahwel, dit zijn nieuwe regels voor de wtf. In april ingevoerd in kukiwon (de hoofdstad van tkd) en geloof me dat heb ik van een 9e danner koreaan die er vaak komt... dus dats wel een betrouwbare bron (is de meester van mijn meester)
     
  12. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Srry maar ik kick em maar even, en meldt gelijk dat ik gisteren heb meegedaan in het all style semi contact tournooi in amstelveen. Ik zat in een poule met meerdere zwarte banders en een aantal kickboxers met redelijk wat ervaring. Allen waren mannen vna zker 20 a 30 jaar oud. En ik ben 17 en groene band taekwondo. Al met al een zeer leerzame ervaring maar ik heb van de 2 gevochten partijen 2 verloren. Dit maakt mij echter niet veel uit aangezien ik erg blij ben met de ervaring.
     
  13. Q-BasiX

    Q-BasiX Back 2 BasiX

    Berichten:
    270
    Leuk Bevonden:
    0
    nouja ik zal hem ook nog maar een keer kicken.
    We hebben het steeds over vechtsporten, laten we het eens over vechtkunst hebben nu.
    Iemand hier op een vechtkunst? Vertel er eens wat over. Nationaliteit, hoe het in zijn werk gaat etc. (dus vechtkunsten die niet richt op wedstrijden enzo)

    Nouja ik begin wel. Ik doe namelijk How Chuen (Hung Suen) Kung fu. Dit is een stijl die zich op vele stijlen richt maar in bijzonder de stijl van de tijger, aap en draak.
    Er zijn niet veel regels in deze kunst(alleen niet spugen, schelden, in kruis trappen etc.) en we leren ook tegen andere stijlen vechten zoals karate, judo, kickboksen etc. Dit doen we vooral omdat onze shifu zegt dat mensen wel eens misbruik kunnen maken van vechtsport en vechtkunst en je op echt alles voorbereid moet zijn. We oefenen daarom op alle mogelijke situaties en leren daarmee op de meest (vreemde) veilige manier omgaan. Je leert langzamerhand ook letten op houdingen van je 'tegenstander' en probeert af te lezen wat hij/zij van plan is. Vooral in sparren is het belangrijk hierop te letten en daarom zou het er voor publiek ook niet erg aantrekkelijk uitzien, omdat het vooral proberen is de aanval zo efficient mogelijk af te weren en zo snel mogelijk een tegenaanval te doen. Voor de aanvaller is het dan weer zaak zich te proberen te bevrijden uit deze situatie. Een sparringsronde is dus nooit hetzelfde en erg leerzaam, omdat het er in het echt ook ongeveer zo uit ziet(je weet van te voren nooit wat komen gaat).
    Ook zijn er verschillende yuru's (kata achtig) die meer zijn dan een saaie techniekenreeks. Je doet vreemde maar effectieve handelingen die de dieren ook ongeveer zo doen en in praktijk erg effectief zijn wanneer je ze eenmaal onder de knie hebt.
    Wij oefenen niet echt met wapens, alleen de wapens die je in een gevecht kan verwachten. Denk daarbij aan een pistool(hoe te reageren en te handelen als iemand een pistool op je richt, dus niet meteen als een gek bewegingen maken want dit word gewoon je dood), bierflesjes, messen, stokken etc. Vechten tegen deze wapens zijn altijd erg verrassend en vereisen veel concentratie en dat vind ik de grootste kunst uit deze kunst.
    Je voelt je zeker wel zelfverzekerder dan met andere vechtsporten(vind ik). Omdat je niet bepaalde patronen of een bepaalde stijl beoefend. Je vecht met meerdere stijlen en technieken en dat leert je meer dan alleen bijv karate.
    Ook gaan je reflexen er erg omhoog van, omdat je probeert te 'lezen' wat je tegenstander gaat doen en je oefent en elke mogelijke situatie.

    Ik hoop dat er meerdere volgen, want dit vind ik persoonlijk interresanter dan kickboksen of tae kwondo.... (no offense :p )
     
  14. Azumi

    Azumi *

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    25
    geen vechtkunst voor mij,
    wel heb ik lang taekwondo gedaan :)
     
  15. Marty NL

    Marty NL Active Member

    Berichten:
    935
    Leuk Bevonden:
    77
    Zeker een nadeel want het klinkt echt geweldig... ik heb een kleine tijd kung-fu gedaan maar dat was niet helemaal mijn ding.. omdat ik te weinig tijd ervoor had enz... maar heel jammer dat dit maar in 2 plaatsen word gegeven... want t is voor mij ver weg:mad:
     
  16. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit nu al bijna 2 jaar op karate en wij trainen ook vooral op de kunst ervan. Dus de echte traditionele bewegingen enzovoort en ook etiquette komt redelijk vaak aan bod. Ik zou zelf best wel wat meer straatgevechtgerichtere oefeningen zien, maar ik zit in een groep die dus vooral voor de examens traint...

    Gelukkig is de aard van karate behoorlijk gericht op straatgevecht en in het sparren leer je opzich genoeg. Maar helaas niet hoe te vechten tegen andere stijlen of hoe om te gaan met wapens in het spel.

    Maar dat is ook niet het doel van karate (slechts een leuke en ook wel handige bijkomstigheid) voor mij, ik wil gewoon lekker bewegen en interesante dingen leren. Pure training op een straat gevecht vind ik ook niet echt nuttig want stel je doet een zo een sport en traint 5 jaar lang en je komt een groep tegen en je verliest alsnog... wat heb je dan bereikt? Terwijl je van een vechtkunst ook echt van binnen veranderd en gewoon je leefstijl (positief) veranderd.

    Maar natuurlijk iedereen zijn smaak en no offense.
     
  17. master dude

    master dude Active Member

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    0
    Is het eigenlijk nog mogenlijk om op al wat oudere leeftijd (16+) met zo'n soort gevechtsport te beginnen?
     
  18. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben pas begonnen met Tkd toen ik al 3 maanden 16 was, en mn meester (nu 6e dan tkd) was pas begonnen toen hij 17 was. Je bent nooit te oud om te leren XD.

    Naja over de kunst:

    Wij trainen op onze school ook vooral de kunst, maar ook de filosofie. We zien de training ook als een kringloop die begint met een meditatie en eindigt met een meditatie. We besteden veel aandacht aan de poomse's (inderdaad taygeuk genoemd).
    En owja ik heb het dus over taekwondo :p. Het komt uit korea waar kukiwon de hoofdstad der Taekwondo is. Een heel belangrijk onderdeel (net als in de meeste andere vechtsporten) is bij ki (of qi of hoe je het ook spelt) en hoe je deze activeert en gebruikt in een situatie. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de strakheid en juistheid van de oefeningen. Dit terwijl de wedstrijden juist heel dynamisch zijn. Verder wordt onze kennis nog aangevuld met een aantal freefight technieken, en worden we een enkele keer alleen fysiek heel erg getrained. (je wordt altijd wel moe maar soms hebben we echt van die germaanse trainingen XD)
     
  19. sickness

    sickness i kill like a plague

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    ik zit nou ongeveer een half jaar op thai-boxing. best cool, niet zo vloeiend als taekwndo, niet zo mooi om te zien als kapuera maar wel een goede sport voor de conditie :9
     
  20. Cyber-Ninja

    Cyber-Ninja Active Member

    Berichten:
    745
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik wil ook weer een vechtsport gaan doen.
    Mijn voorkeur is Aikido.
    Maar zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten als ik naar een aikido school gaat.
    Moet het bijvoorbeeld zijn aangesloten aan een bond.
    En hoe kan ik weten in welke dojo ik het beste les kan nemen?

    Veder zou ik het tof vinden om Iaido te gaan doen en Bonsai leren maken.
    Maar goed het geld komt niet uit me rug en de plaatsten waar je zulke dingen zou kunnen doe zijn soms ook niet gunstig.
     

Deel Deze Pagina