1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mening Over Stelling: Sociale Dienstplicht

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Sebas 444, 19 jan 2004.

1. Niekname

Niekname Anti-Tooske

Leuk Bevonden:
    1
    Tegen. Ik vind dit echt heel zware onzin. Op die leeftijd heb je toch wel andere dingen aan je hoofd. Of je studeert of je hebt een vaste baan. Je hebt iig geen tijd om 6 maanden weg te gooien. Want dat doe je eigenlijk. Je verdient geen zak en schiet er zelf niets mee op. Klinkt egoistisch, maar ik denk dat je dit veel beter kan regelen. Gewoon deze sector promoten met hogere lonen of andere stimulerende maatregelen. Ik zelf denk dat als je echt zoiets wil doorvoeren, je moet kiezen voor een lagere leeftijd een een kortere periode. Ik denk namelijk dat het niet eens zo'n slecht idee zou zijn om mensen van ongeveer 16 een maand lang 2 of 3 dagen in de week in deze sector te laten werken. En dan wel tegen zakgeld vergoeding. Zo word het tekort aan mensen in de sociale sector kleiner en leer je jongeren zich ook om de 'zwakkeren' in de samenleving te bekommeren -> Normen en Waarden.

Ik ben zelf 16 jaar. (En eigenlijk vind ik het een stom idee van mezelf. Moet er eigenlijk niet aan denken. Toch denk ik dat het een goed idee is:cool: .)

2. SplinterX

SplinterX ^Chief^

Leuk Bevonden:
    1
    Maarten 14 Jaar

Tegen

Tegen: omdat, als student heb je waarschijnlijk al een baantje warvoor je goed betaalt wilt hebben, omdat je moeilijk rond kan komen, dus wil je neit gaan werken voor een zakcentjes loon. Sociale sector is heel mooi, maar doe het tegen een goed bedrag en niet een zakgeld loon, en laat mensen die nog geen baan hebben het doen, die kunnen het misschien wel veel beter gebruiken!

3. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    TEGEN
    16

Het is een goed idee.. dat moet ik toe geven.. maar misschien is het beter om gewoon de kinderen wat meer normen en waarden aan te leren.. dan komen we al een heel eind.. ook is het de schuld van de politiek, ze wisten al veel eerder dat er een tekort aan mensen in de zorg aan zat te komen (met de vergrijzing van de babyboom).. en ik vind dat ze daar de nieuwe generaties niet mee op moeten schepen..

met alle respect voor die mensen hoor, ze verdienen om goed geholpen te worden..

4. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Nogmaals voor :)

Jongens, waar staat dat je je studie moet onderbreken? Er staat dat het gedaan moet worden tussen 18 en 25 jarige leeftijd. Dus ik vind de belemmering van je studie een slecht argument!

Dus jij wilt lekker nóg meer belasting betalen? Mooie instelling joh! Ik denk dat je uitgerekend beter uit bent met 6 maandjes sociaal werk tegen betaling dan een verhoging van de belasting die op elke pinda en elke druppel water geldt :)

Wat heeft dit met normen en waarden te maken? De sociale sector is gewoon té onaantrekkelijk om in te werken. Hoe etisch juist je ook bent ingesteld. Zoals iedereen al aangeeft; ik kan die tijd beter besteden aan een goed betaalde baan... Het gaat hier echt niet om normen en waarden, dat is een bijzaak.

Nogmaals, wie zegt dat de studie onderbroken moet worden? En verder bestaan er zat banen in de sociale sector waar je geen opleiding voor nodig hebt. Ik neem aan dat jij geen studie nodig hebt om eten op te scheppen in een bejaardenhuis?

Laatst bewerkt: 20 jan 2004
  5. TheWalrus

TheWalrus Guest

Luke 22, voor omdat ik jullie wil zien leiden!!!

Nee serieus, ik vind het niks, je krijgt mensen in situaties waar ze niet voor opgeleid zijn. Weer zo'n proefballonetje.

6. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Voor in beperkte mate

Beetje basiskennis van gezag en teamwork kan nooit kwaad in deze maatschappij waar criminaliteit heerst etc. Probleemjongeren moeten maar ff 2 jaar daar doorbrengen, ff lekker africhten. Veel beter dan Halt imho.

7. Niekname

Niekname Anti-Tooske

Leuk Bevonden:
    1
    Als jij 6 maanden in de sociale sector moet gaan werken, terwijl je met een studie bezig bent, zal je die toch echt moeten onderbreken lijkt mij. Want ik denk niet dat jij naast je studie ook nog eens fulltime (want daar hebben we het nu toch over toch?) in de sociale sector kan gaan werken.
    En je zegt dat het gedaan moet worden door mensen tussen 18 en 25 jaar, en daarom (zeg jij) is het een slecht argument. Je studeert toch juist rond die leeftijd, dus dan is het toch juist een erg sterk argument?
    Ook zeg je dat dit niets met normen en waarden te maken heeft en dat dat een bijzaak is. Het is in deze situatie misschien een bijzaak, maar het heeft er zeker wel mee te maken. Als jij mensen verplicht in de zorg laat werken leer je ze om om hun medemens te denken, en hun medemens te verzorgen. Ik denk echt dat dit goed is voor de normen en waarden van de jeugd, maar zoals ik al zei in mijn vorige post, ik denk dat dan de leeftijd moet verlagen.

8. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Voor in beperkte mate , 28 jaar

Ik ben voor een sociale dienstplicht voor iedereen. Deze sociale dienstplicht heet vrijwilligerswerk. Met sociale dienstplicht word niet bedoeld (proffesioneel werken in de zorg... hiervoor moet je opgeleid worden), maar wel bijvoorbeeld licht werk als schoonmaken of een krant voorlezen. Zo leer je de mensen respect en daarmee krijgen we een betere maatschappij. Die jongens die een puinhoop maken van hun buurt, moeten ook maar hun buurt gaan opruimen.

Echter heb ik wel een probleem met het woord dienstplicht. Immers je dwingt het werk af en het word dan meer een dwang dan een vrije keuze. Let wel dat we op een gegeven moment niet anders meer kunnen, omdat er te weinig mensen zijn om voor onze ouderen te kunnen zorgen ... Ouderen zullen steeds meer aangewezen zijn op de zorg van hun kinderen. Tevens moeten we eens gaan kijken of het mogelijk is om ook uitkeringsgerechtigden aan te sporen om vrijwilligerswerk te gaan doen. Om zo weer een deel uit te laten maken van onze maatschappij.

Ik denk dat een sociale dienstplicht best mogelijk is. Dit kan voor tijdens of na je studie gebeuren, maar je krijgt dan wel een betere kijk op het leven.

Alleen moet vrijwilligerswerk geen verplichting worden, maar wel een morale overweging

9. marieke

marieke Brrrrrrrrrrrrr

Leuk Bevonden:
    0
    TEGEN

leeftijd 30

Het is absoluut niet verantwoord om mensen die niet zijn opgeleid in deze sector (verplicht) te laten werken. Wie neemt de verantwoording van mogelijke "ongelukken"? Wie zal schadeclaims betalen? Het idee van Darkwing om langduring werkelozen dit te laten opknappen is een goed idee mits zij eerst een (verkorte) opleiding krijgen.

Wat Sebas444 noemt klink meer als vrijwillergerswerk (ook daar krijg je in bepaalde gevallen een vergoeding, bv. reiskosten). Maar het is en blijft vrijwillergerswerk dus kan je dat niet verplicht stellen. Hulde aan de mensen die dit soort werk doen_O_ (maar ook zij hebben te maken met opleidingseisen)

edit/ Fardo was me ten dele voor

10. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Max, 13 jaar.

Pfff, lijkt me écht weer zo'n balkenende idee zeg :{ Ik vind dat je zelf mag bepalen wat voor werk je doet, ik ga geen straten schoonvegen voor 1 euro per maand, wat een bullshit! En sommige mensen hebben het al druk genoeg met hun opleiding/studie, dus weg ermee.

11. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Tegen

Laat al die probleemjongeren die we importeren (en de andere ook uiteraard) dat maar eens doen als straf, dat lijkt me een veel beter plan.

20 jaren

12. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    bas,31 lentes jong en viriel als een nijlpaard.

TEGEN sociale dienstplicht.
    VOOR dienstplicht.

klinkt mischien wat dubbelop waar de mensen(en dat zullen er hier bar weinig zijn)die ook de dienstplicht hebben meegemaakt weten precies wat ik bedoel.

wat de sociale kant betreft.........
    veel mensen in deze leeftijd hebben er echt wel een baantje bij waar keurig de belasting ook van mee eet.......hoe moet immers de gemiddelde student anders 4 keer per week lazurus worden???
    laat de regering zijn fouten aub niet bij de bevolking leggen zodat wij er weer eens voor op mogen draaien.............doen we al veel en veelste vaak.

13. Fisichella

Fisichella swangate.nl

Leuk Bevonden:
    29

Als je die diensplicht gaat volmaken na je studie, dan ben je waarschijnlijk net ergens aan het werk en dan denk ik niet dat je dan op die diensplicht zit te wachten, bovendien zit je er dan net helemaal in (in je studie/werk), maar als je dan ineens weer 6 maanden wat anders moet doen, dan moet je weer helemaal erin komen.

En als je het wel tijdens je studie wilt doen, dan lijkt mij toch wel dat je die zal moeten onderbreken, maar ik denk dat de meesten met 25 jaar nog niet klaar zijn met studeren.

Misschien dat je nu overtuigd bent dat studie onderbreking geen slecht argument is...

14. Elite

Elite Elite TAR

Leuk Bevonden:
    14
    Dienstplicht he...weet je , dat zou mij eigenlijk niks uitmaken. Op zich wel een goed idee, meer goed getrainde Nederlanders die een oogje in het zeil kunnen houden en belangrijke gebouwen kunnen bewaken. Daarvoor wil ik best een jaartje het leger in. Maarrr, een studie scheikunde lijkt mij veel leuker en passen.
    Anyway, dat is een andere stelling.
    [on topic]
    verder niks te melden, heb al gepost en niet echt een andere mening.

15. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Beuker bedoeld alleen ... dat de dienstplicht meer een soort groot schoolkamp is geweest ... veel goedkoop bier, veel meiden en veel lol ;) ... alleen wel vroeg op staan

16. Elite

Elite Elite TAR

Leuk Bevonden:
    14
    het blijkt dus duidelijk dat ik dat niet heb meegemaakt!
    en ik maar denken dat mensen die dienden coole gasten waren:+

17. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    lol

verdomme....dan zat ik bij de verkeerde lichting.
    er was geen een lekker meissie:'-( ........maar ben wel een flinke meneer geworden8)

18. Sebas 444

Sebas 444 SeaS

Leuk Bevonden:
    0
    Oke het is dus zo dat bijna iedereen vind 95 % dat het niet moet gebeuren.

DANK JULLIE en mischien tot later

Greetz Sebas

19. TheWalrus

TheWalrus Guest

IK kan in beukers standpunt komen. Ik heb geen militaire dienstplicht gehad en ik ben een echte luie zak. Zelfs mijn stagebegeleider vraag ik of ze me dingen aan wil geven die ik zelf wel op kan zoeken. Misschien was dat minder geweest als ik een tijdje in militaire dienst had gezeten ;)

Nu ik een wacho ben is mijn leven wel een stuk fijner maar ik voel me amper volwassen :)

Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2004
  20. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Re: lol

Hehehehe ik was de laatste lichting, maar werd ook afgekeurd ;) ... maar een maat van me zat daar wel en zit er nog steeds ...Ik ben daar vaak naar feestjes geweest .. en ik heb nog nooit zo goedkoop bier gezien ... Hij zit ook bij de medische divisie en daar lopen echte babes rond 8)

Deel Deze Pagina