Mensen die hier denken, dat wat sommigen in deze en andere threads over dit soort onderwerpen zeggen, niets meer zijn dan rascistische opmerkingen moeten wel beseffen wat hier de oorzaak van is. Er is in dit land een gevoel ontstaan dat we te maken hebben met een soort van islamitisering van ons eigen land. Naast dit gegeven Iets wat overigens niet alleen hier speelt, maar ook in landen als bijv. Belgie en Frankrijk. Open een krant of tijdschrift en je leest het ene na het andere artikel betreffende islamitisch gerelateerde onderwerpen, hetzelfde geldt voor nieuwsprogramma's op radio en tv. Ook op dit forum zie je steeds vaker discussies hierover ontstaan. Mensen beginnen dit denk ik best wel beu te worden. Wellicht dat dit allemaal overdreven klinkt, maar dit gevoel bestaat wel degelijk. Niet allen bij mij, maar ook bij vrienden, kennissen en collega's van mij.
Naast dit komen er in ons land meer en meer buitenlanders en bij velen Nederlanders heerst een soort van gevoel dat dit niet meer het Nederland is zoals we het graag zouden zien. En nee dan bedoelen ze niet een puur blank Nederland voor wie dat denkt. Het probleem is dat er gewoon teveel komen. In verhouding lijkt het percentage allochtonen misschien klein als je het afzet tegen de autochtone bevolking, maar het is al genoeg om tot dit gevoel van irritatie te krijgen. Kijk ook eens naar de verwachtingen voor de toekomst als dit zich doorzet. Het aantal zal alleen maar meer stijgen terwijl de rek erbij ons allang uit is. Tel daarbij op dat we een behoorlijk klein land zijn en het is toch niet zo vreemd dat de gedachte vol is vol opduikt. Ondertussen is ook wel duidelijk dat het werken naar een multiculturele samenleving mislukt is door toedoen van beide kanten. Zij wensen niet naar ons beeld te integreren en wij willen niet dat "ons" land beinvloed wordt door bepaalde buitenlandse stromingen die een gevaar kunnen zijn voor onze Nederlandse cultuur. En dan doel ik niet op molentjes, klompen en kaas, maar op een cultuur die gebaseerd is op zaken als vrijheid van meningsuiting, gelijkheid van de seksen en het feit dat geloof geen overheersende rol speelt in ons dagelijks leven. In onze geschiedenis zijn vele slachtoffers gevallen om deze idealen te bereiken, terwijl voor de steeds meer toestromende buitenlanders deze lang niet zo vanzelfsprekend zijn of zelfs maar gewenst zijn.
En ondertussen worden de buitenlandse invloeden steeds meer zichtbaar in ons straat beeld. Dingen als gesluierde of met hoofddoekjes bedekte vrouwen, eerwraak, de bouw van steeds meer moskeeen zoals waar deze thread oorspronkelijk over ging en vele andere zaken. Dit zijn dingen die voor ons vreemd zijn en niet passen en een bedreiging lijken voor de cultuur zoals wij die graag zien. De vraag is dan of we deze veranderingen willen of niet.
Is dit allemaal de waarheid of alleen maar het gevoel dat er heerst? Moeten we er nu iets aan doen om het tegen te gaan of rustig afwachten om te zien hoe het zich allemaal ontwikkeld met als risico dat het straks te laat is om nog iets te doen? Mijn gevoel zegt me iig dat ik een Nederland wil waar ook een meer bescheiden ruimte is voor buitenlanders, maar niet op de manier zoals het nu gaat of ben ik door dit gevoel nu een rascist?
Laatst bewerkt: 22 okt 2003