1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Moskee in Rotterdam

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Kane, 22 okt 2003.

1. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Tja.. maar ik heb naast een kerk gewoont in diemen.. dat is ook niet altijd een lolletje.. Vooral zondag ochtend niet als ik nog lekker in mijn nest lig en er staat een hele meute voor de kerk voor de ochtend mis terwijl de kerkbel aan het loeien is.

Maar voor zover ik weet gebeurt het gebeden voorlezen vanaf een toren niet eens in nederland..

2. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    en waar heb je dat nou weer vandaan?

3. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    het zijn zeker ook wel mooie bouwwerken, mooi om naar te kijken, maar dan in een Islamitisch land wel te verstaan...

Rotterdam is een Nederlandse stad, en daar hoort een Nederlands beeld bij (en dan heb ik het niet over een standbeeld :) ). Als je als toerist in Rotterdam loopt en je komt ineens een knoest van een moskee tegen die heel zwaar in contrast staat met het beeld dat zij hebben van Nederland, zal de positie van Nederland steeds meer als soepel beschouwd worden (wat het nu ook is), en zullen weer meer vluchtelingen asiel aanvragen in ons land in de eerste plaats. En de allochtonen-problematiek (mag ik het zo noemen??) zal weer toenemen... En uiteindelijk wordt Nederland een Nederlanders vs. buitenlanders-land...

zo denk ik dat het zal gaan, en denk ook dat de bouw van deze moskee beter niet zou kunnen komen...

4. Veggie

Veggie Guest

Alsof er toeristen in Rotterdam komen ... wat wil je daar gaan bekijken? De haven? :confused:

5. bl0kkie

bl0kkie pwn4tsj p0rk !

Leuk Bevonden:
    6
    Ik vraag mij af of er zo veel Moslims in Rotterdam wonen om die hele grote kerk vol te kunnen stouwen, als ze dit in een land doen waar meer moslims wonen oké. Maar zoveel zullen het er heus niet zijn.

Ik denk denk eigenlijk ook dat dit echt een "typisch nederlandse actie" is. Als ze DÉ Grootste" moskee van europa maken, wordt er vast anders naar Nederland gekeken, want zeg nou zelf, Nederland is niks (mondiaal gezien). Het lijkt wel alsof ze een beetje gezien willen worden ofzo :confused:

6. matje

matje Soco Socoo!!!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik woon in ROtterdam en ik rij heel vaak langs een moskee.
    Dat ding past niet in de stad van Rotterdam, het ziet er gewoon niet uit.
    Ik irriteer me trouwens niet alleen aan dat gebouw, ik irriteer me aan de hele islamitische cultuur.
    Mannen hebben geen respect voor vrouwen, marrokaanse jongeren(niet allemaal) stelen wat ze willen,als een fiest niet opslot staat nemen ze hem gewoon mee, Ze hebben totaal geen respect voor de nederlandse cultuur en hebben ook schijt aan andere mensen en wat ze van ze denken.
    Ze passen zich niet aan aan Nederland en de normen en waarden die hier gelden.

Dit is mischien rascistisch maar dit is hoe heel veel mensen uit mijn omgeving denken.
    En dat zijn geen kale koppen, bomberjack dragende, hardcore luisterende gabbers.
    Ik wil trouwens niet zeggen dat alle islamieten zo zijn, maar wel verdacht veel.

7. Red XIII

Red XIII Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    en daar ben ik het totaal mee eens.

De islamitische bevolking denkt dat ze kunnen doen en laten wat ze willen

en trouwens, als het goed is komt die M...moske toch dicht bij de Kuip, als er rellen komen staat binnen no-time in brand door al die hooligans

8. Veggie

Veggie Guest

Pff weet je wat, k ga hier niet eens meer posten ...
    Vooral niet met zulke trieste figuren als matje en RedXIII etc ...

9. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    en sinds wanneer is mr eminem voor de multiculturele samenleven? volgens mij heeft die letterlijk overal de schijt aan ;)

10. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Mensen die hier denken, dat wat sommigen in deze en andere threads over dit soort onderwerpen zeggen, niets meer zijn dan rascistische opmerkingen moeten wel beseffen wat hier de oorzaak van is. Er is in dit land een gevoel ontstaan dat we te maken hebben met een soort van islamitisering van ons eigen land. Naast dit gegeven Iets wat overigens niet alleen hier speelt, maar ook in landen als bijv. Belgie en Frankrijk. Open een krant of tijdschrift en je leest het ene na het andere artikel betreffende islamitisch gerelateerde onderwerpen, hetzelfde geldt voor nieuwsprogramma's op radio en tv. Ook op dit forum zie je steeds vaker discussies hierover ontstaan. Mensen beginnen dit denk ik best wel beu te worden. Wellicht dat dit allemaal overdreven klinkt, maar dit gevoel bestaat wel degelijk. Niet allen bij mij, maar ook bij vrienden, kennissen en collega's van mij.

Naast dit komen er in ons land meer en meer buitenlanders en bij velen Nederlanders heerst een soort van gevoel dat dit niet meer het Nederland is zoals we het graag zouden zien. En nee dan bedoelen ze niet een puur blank Nederland voor wie dat denkt. Het probleem is dat er gewoon teveel komen. In verhouding lijkt het percentage allochtonen misschien klein als je het afzet tegen de autochtone bevolking, maar het is al genoeg om tot dit gevoel van irritatie te krijgen. Kijk ook eens naar de verwachtingen voor de toekomst als dit zich doorzet. Het aantal zal alleen maar meer stijgen terwijl de rek erbij ons allang uit is. Tel daarbij op dat we een behoorlijk klein land zijn en het is toch niet zo vreemd dat de gedachte vol is vol opduikt. Ondertussen is ook wel duidelijk dat het werken naar een multiculturele samenleving mislukt is door toedoen van beide kanten. Zij wensen niet naar ons beeld te integreren en wij willen niet dat "ons" land beinvloed wordt door bepaalde buitenlandse stromingen die een gevaar kunnen zijn voor onze Nederlandse cultuur. En dan doel ik niet op molentjes, klompen en kaas, maar op een cultuur die gebaseerd is op zaken als vrijheid van meningsuiting, gelijkheid van de seksen en het feit dat geloof geen overheersende rol speelt in ons dagelijks leven. In onze geschiedenis zijn vele slachtoffers gevallen om deze idealen te bereiken, terwijl voor de steeds meer toestromende buitenlanders deze lang niet zo vanzelfsprekend zijn of zelfs maar gewenst zijn.

En ondertussen worden de buitenlandse invloeden steeds meer zichtbaar in ons straat beeld. Dingen als gesluierde of met hoofddoekjes bedekte vrouwen, eerwraak, de bouw van steeds meer moskeeen zoals waar deze thread oorspronkelijk over ging en vele andere zaken. Dit zijn dingen die voor ons vreemd zijn en niet passen en een bedreiging lijken voor de cultuur zoals wij die graag zien. De vraag is dan of we deze veranderingen willen of niet.

Is dit allemaal de waarheid of alleen maar het gevoel dat er heerst? Moeten we er nu iets aan doen om het tegen te gaan of rustig afwachten om te zien hoe het zich allemaal ontwikkeld met als risico dat het straks te laat is om nog iets te doen? Mijn gevoel zegt me iig dat ik een Nederland wil waar ook een meer bescheiden ruimte is voor buitenlanders, maar niet op de manier zoals het nu gaat of ben ik door dit gevoel nu een rascist?

Laatst bewerkt: 22 okt 2003
  11. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    [SARCASME MODE ON]
    Streng Christenen hebben wel respect voor hun vrouw, en daar zijn de taken ook goed verdeeld. Geen een vrouw word daar onderdrukt, in tegenstelling tot die enge moslims, die hun vrouwen verkrachten en neerbeuken.
    Nederlandse jongeren jatten nooit iets. Als ze iets vinden brengen ze het netjes terug naar de politie. Daarom zijn de gevangenissen ook 100% allochtoon.

Nederlanders in het algemeen zijn hele sociale mensen.
    Ze zijn erg tolerant, vooral tegenover minderheden als homo´s en moslims. Ze respecteren ook ieders normen en waarden, en vallen niemand lastig. Die jongens in mijn wijk die tot 4 uur ´s nachts hardcore luisteren en ieder woord met ****** beginnen, zijn dan ook mensen die te lang met moslims om zijn gegaan.
    Dan krijg je dat soort dingen.

O ja, alle junks in de grote steden die onze fietsen stelen zijn ook Moslims. Want echte Nederlanders gebruiken geen heroine, want dat doen alleen die moslims!
    [SARCASME MODE OFF]

12. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    Amen...

een rascist maakt die je gedachte je uiteraard niet; bij dat woord denk ik aan andere mensen die hier de meest cliché-matige vooroordelen posten als argumenten om vluchtelingen te weren...

ik heb eigenlijk ongeveer hetzelfde gevoel, maar dan op een nog breder niveau; Nederland wordt een mengelmoes van allerlei culturen, en dan met name Amerikaanse denkbeelden duiken op in dit land, waar ik al net zo'n hekel aan heb als het overnemen van Marokkaans/Turkse gebruiken in de Nederlandse maatschappij... in mindere mate is dat acceptabel, maar als er ineens de grootste moskee van Europa in Rotterdam gebouwd gaat worden, blijkt dus toch dat ook Islamitische invloeden in Nederland komen....

Nederland is dus wat mij betreft aan het ont-Nederlandsen (wat een woord :D ), en het hoeft echt niet allemaal klompen, kaas en tulpen te zijn, maar de Nederlandse samenleving in het algemeen verandert in een mate die mij niet bevalt..

13. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    onderbouw??

zoals je het nu schrijft is het puur een vooroordeel...

14. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    Deze discussies zijn altijd moeilijk...

Er staan zoveel gebouwen (en kerken) leeg. Het heeft dus niet zozeer te maken met een onderdak noodzaak, er is behoefte aan een 'eigen' gebouw. Nou ja, dan zijn wij nederlanders best wel zo aardig om dat toe te staan. Waarom niet gelijk de grootste van Europa? Tot hier heb ik op zich nog geen problemen. We leven nou eenmaal in een vrij land.

Maar dan erger ik me wel kappot als Marrokanen (de moskee is voor Marokkaanse moslims, in Delfshaven staat er een voor Turken, daarom betrek ik nu Marrokanen hierbij) niet voor hun verantwoordelijkheid uitkomen als er iets misgaat met hun jeugd, en weer wijzen naar de overheid.... Juist het toestaan van zo'n moskee, de vele speciale projecten laten zien hoeveel moeite de overheid doet zodat deze bevolkingsgroep zich thuis voelt in Nederland.

15. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    waarom wel??

is een normaal formaat niet genoeg in een gastland, want in feite zijn ze op de vlucht omdat ze in hun eigen land niet mogen/kunnen leven, en Nederland is zo gastvrij om ze 'onderdak' te geven, moskeeen te bouwen, vrijwel compleet behoud van hun eigen cultuur. Ze hebben recht op behoud van cultuur, maar zo blijf je het probleem houden dat de Marokkanen aan hun eigen cultuur blijven hangen, omdat Nederland het toelaat... En dan wordt er gezeurd dat ze niet goed integreren in de Nederlandse samenleving.... :confused:

16. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    Omdat er een grote gemeenschap Marokkanen in Rotterdam(Zuid) woont.

17. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Bulldozer erover, gaat echt tever. Ik viel bijna van me stoel toen ik het zag. Ze kunnen maar doen wat ze willen zonder dat ze rekening moeten houden met de stad? Lekker dan....

Anyway het probleem wat ik met die moskee heb is het volgende: Ten eerste wordt het de grootste van europa, erg leuk voor die mensen, maar waarom moet dat ding zo hoog worden? Daarnaast ziet het eruit alsof we in een of ander arabisch land leven. Intergratie staat voor het intergreren en aanpassen aan de samenleving waar je bent. Niet het hele land met je meenemen en hier neer zetten. (daarom ben ik ook geen voorstander van China town etc.). De islamistische cultuur moet eens intergreren met de samenleving. Zoals het nu gaat blijven ze er altijd bewust buiten. De kerk heeft haar plaats allang aangepast. Kerken wordne tegewoordig in buurthuizen gemaakt, moderne gebouwen en zelf hooischuren en kelders. Past gewoon in het straatbeeld, en niemand heeft er last van. Kennelijk is verandering niet echt iets voor de islamtische cultuur, en dus moet ELKE moskee er zo uitzien, overal.

Ten tweede vind ik het absurd dat er een soort taboe ligt op het maken van opmerking jegens de islamtische cultuur. Misschien weten mensen nog wel wat de Dolle Mina's over de kerk zeiden, en hoe er nog steeds grappen over de kerk en de christenen worden gemaakt op de tv en de radio. Niemand vind dit erg, behalve als er over de Islamtische cultuur wordt gepraat. Nooit hoor ik kritiek in de media over vrouwen met een hoofdoek oid. Nooit hoor ik kritiek over dat Islamieten dichter bij hun geloof staan. Niet dat ik dit erg vind, maar het gaat me erom dat er een taboe op ligt. Als iemand namelijk een opmerking zou maken over die cultuur, zoals een keer is gebeurd in de tweede kamer door de VVD. Dan is er ineens iedereen in rep en roer. Iemand zegt Kut marrokanen en meteen alles weer in rep en roer. Het is te belachelijk voor woorden.

De rotterdamse moskee symboliseerd voor mij dan ook de hardnekkigheid waarmee de Islam zich inzet tegen intergratie. Ze maken de kloof alleen maar groter.

18. Wendy

Wendy Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Thread titel even veranderd in moskee

Mijn mening: ze mogen zoiets gerust bouwen, zolang ze maar rekening houden met de omgeving.

• Staat het in de stad? Dus: geen oud, vreemd ding in een moderne stad. Het moet wel nog een beetje een geheel vormen is mijn mening
    • Is men het ermee eens?/Zijn er veel tegenstanders? Er moeten niet teveel tegenstanders zijn. Het is hierbij logisch wie er dan voor zijnl de mensen die er behoefte naar hebben. Maar bij behoefte komt ook weer het punt van resultaat en gevolg. Men moet er wel eerst goed over nadenken. Hier bijvoorbeeld hebben ze ook al enkele keren wat willen doen, en dit leek erop dat ze er echt niet goed over hadden nagedacht.

Verder kan ik nog niets vertellen erover omdat ik nog niet goed gelezen heb eerlijk gezegd :9

19. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Er is genoeg tegenstand. Is tijden tegenhouden door de buurt en de gemeente. Maar ze duwden het gewoon door...

20. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    Sorry hoor, maar dit slaat nergens op. Moeten moslims hun geloof opheffen om te integreren? Kijk, ik ben het ook vaak niet eens met het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid binnen bepaalde bevolkingsgroepen, maar om daarom een moskee te verbieden. Er leven 5% moslims in Nederland, maar geconcentreerd in de steden, daarom is er behoefte aan een grote moskee. Als er in een wijk veel kinderen zijn komt daar toch ook een grote school?

Er is ALTIJD tegenstand bij zulke dingen. Vaak achteraf geven de buurtbewoners toe, dat het allemaal wel mee valt.

Deel Deze Pagina