1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mountainbiken

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Jeffer, 19 aug 2010.

1. McKnight_76

McKnight_76 cool

Leuk Bevonden:
    0
  2. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Die gozer heeft inderdaad serieuze skills 8) Ik ga morgen weer fietsen in Amerongen of Noordwijk. Enige kutte is dat die route in Noordwijk stukken korter is en een flink stuk asfalt heeft.

3. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Ha vandaag gefietst in Amerongen en wat was het een mooi modderfeest! Na 1 ronde was ik kachelzwart en zat mijn schakelsysteem vol modder. Normaal gesproken heb ik een fiets zonder geluiden maar nu liep alles aan van de modder. Geniaal! 8)

Gelukkig staat ie al mooi schoon in de schuur te drogen en te wachten op wat druppeltjes olie :+

4. norwest

norwest Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn broer heeft onlangs nieuwe MTB aangeschaft, namelijk Cube Acid. Het kost volgens mij 850 euro en is veel geld, vind ik. Is model van 2011.

Ik vind hem erg mooi. Ik had nog nooit gezien dat fiets een remschijf had 8) Heel handig dat je voorvering aan/uit kan zetten. Ik zit zelf te denken om MTB aan te schaffen. Misschien van 2010, en het scheelt 100 euro t.o.v. model 2011. Maar ik las dat er veel verbetering is bij 2011.

Behalve fiets moet ik ook nog kleding, helm, snelheidsmeter, drinkdrager kopen. Dat gaat aardig centje kosten. Als het goed is, kan je hem voor lange periode gebruiken. Het is gezonde sport met zeer lage kans op blessure ( tenzij je valt )

Zo ziet het uit _O_

Als de verkoper je lichaam meet, bestaat de kans dat je gekochte fiets niet prettig vindt? Je moet de fiets op de maat bestellen, dus ik kan niet zomaar proefrit maken. Tenzij de verkoper toevallig juiste fietsmaat voor mij in de winkel ligt.

Laatst bewerkt: 12 sep 2010
  5. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Het gaat meer om de inchmaten.. Als ze dat model niet in alle maten hebben probeer je gewoon andere fietsen van Cube totdat je de juiste fiets hebt gevonden.

Ik rijd zelf met een 17.5 inch. Bij mijn lengte zouden de meeste mensen een maat groter nemen maar ik heb redelijk korte benen.

Voordat ik het vergeet! Koop gewoon een 2010 model, dat scheelt echt honderden euro's. Veel winkels gaan nu de 2010 modellen goedkoop wegdoen. En tussen een 2010 en een 2011 zal echt geen wereld van verschil zitten.

Laatst bewerkt: 12 sep 2010
  6. norwest

norwest Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Sorry, ik ben beginner op dat gebied. Wat bedoel je met 17.5 inch? Van wiel of zadelhoogte?

Dat is nou juist problemen. Ik probeer de maten in de winkel uit, terwijl het misschien nog beter maat voor mij bestaat.

Uit nieuwsgierigheid: Zit je meestal te fietsen of juist staan? Als de pad erg ruig wordt, kan ik me voorstellen dat je liever staat :+

De banden van MTB bevat diepe profiel. Klopt dat dat ie sneller slijt op asfalt dan op pad van modder?

7. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Nee ik bedoel de framehoogte, en wielen zijn altijd 26 inch! Alhoewel de laatste jaren ook de zogenaamde 29ers populair worden. Dit zijn fietsen met 29 inch wielen, maar de prijs van deze fietsen is stukken hoger.

En met het meten van alle lichaamslengtes ga je niet veel opschieten. Dit geeft alleen een indicatie van de grootte. Zolang jij het lekker vindt rijden is het toch goed?!

Bij afdalingen, grove obstakels, kuilen en sprongetjes ga ik altijd staan. Je moet het een beetje aanvoelen, eerste paar keer fietsen is altijd even eng en wennen. Vooral de eerste keer met een flinke snelheid mul zand inrijden is echt eng 8)

Als laatste nog je vraag over de banden, MTB-banden zullen zeker sneller slijten dan een 'normale' fietsband maar het is echt niet zo dat na een paar honderd kilometer de band compleet is versleten. Het geluid van MTB-bandjes op asfalt is wel heel leuk, je bent net een kleine tractor qua geluid :+ Bij nieuw asfalt is dit geluid nog een stukje erger en dan zie je mensen altijd omkijken met een verdwaasde blik.

Als mijn huidige bandenset is versleten wil ik heel graag deze jongens:

Schwalbe Nobby Nic op het voorwiel. Lekker veel grip

En de Schwalbe Racing Ralph achter:

Alleen vertrouw ik die laatste niet in modderscenario's :+

8. norwest

norwest Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dank voor je antwoord.

In de winkel mag je meestal maar korte proefrit maken. Terwijl sommige probleem zich pas op langere tijd voordoet, zoals pols-, kontpijn etc. Het valt wel vast mee, denk ik.

Heb ff via google gezocht over route voor MTB. Bijv: deze site geeft maar 6 routes in Zuid-Holland aan :confused: Terwijl het meer van is, denk ik. Heb je toevallig goeie sites met routes voor mij?

De laatste foto geeft minder diepe profiel aan, dus je kan inderdaad beter niet in modder fietsen.

9. Daniël

Daniël Staatsfeind Nr. 1

Leuk Bevonden:
    18
    Kontpijn zal je in het begin altijd op elke fiets hebben:+ Belangrijk is inderdaad wel dat je een fiets kiest, waar je lekker op zit. Een framemaat is niet allesbepalend wat dat betreft.

Nog twee voor de startpost :+

Cube
    Stevens

10. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Kontpijn heeft iedereen last van inderdaad! Maar gewoon een fietsbroek met een zeem scheelt al een heleboel. Polspijn bestrijdt je al voor een deel met goede handschoenen en het juist afstellen van je fiets. Je kan vaak je zadel een centimeter of 2-3 naar voren doen en dat scheelt echt héél veel.

Je hebt niet veel routes in Zuid-Holland. Ik woon er zelf ook maar wij gaan vaak met de auto en de fietsen op het dak naar de Utrechtse heuvelrug. Maar de routes in Zuid-Holland zijn zeker niet mis hoor! De route in Zoetermeer is gebruikt voor het WK en daar zitten allemaal gave aanpassingen in. Natuurlijke trappetjes, felle klimmetjes, lekker technisch. Noordwijk en Bergschehoek zijn ook hele mooi routes. Kijk maar op youtube zou ik zeggen. Zijn wel een aantal leuke onboardvideos.

11. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Ik wist helemaal niet dat dit topic bestond joh. :eek: Best veel members mtb'en blijkbaar, meer dan ik dacht. :eek:

Anyway, ik was gisteren een eindje wezen mountainbiken, een stukje van de route Schijndel. Het meeste is saai, dus daarom ben ik maar in een rechte lijn naar het leuke stuk gereden, dat gedaan en weer in een rechte lijn terug gereden.

Dat leuke stuk (is wel maar 4 of 5 kilometer helaasch) is ook wel echt leuk. Echt technisch mountainbike parcours. Er zit ook een stuk in wat een soort pomptrack is en daar ging ik echt (bijna) perfect doorheen. :D Zonder te trappen erdoorheen. Met alleen pompen snelheid opbouwen dus. Alleen die vering helpt niet echt bij het pompen, maar ik kan hem ook niet uit zetten vanwege het ruwe terrein, er wil nog wel eens een dikke boomwortel tevoorschijn komen.

En ik reed ook op een gegeven moment bergafwaarts, van een grindpad met onderaan een hek. En ik ging redelijk hard, harder dan donderdag (toen had ik hetzelfde stukje gefietst) en ik sloeg onderaan bij het hek bijna over de kop omdat ik te hard moest remmen, ik lag dus nogal te hannesen, heel erg noobisch / onhandig allemaal. :+ Anyway, ik ga daar dus bijna op m'n bek onderaan en er staat zo'n koe naast en die draaide echt superlame z'n kop heel langzaam naar mij toe en die keek mij echt zo aan van "Meuh..?" :D Dat was echt lachen. :+

BTW, gebruikt iemand van jullie ook de app Runkeeper? Die is voor Android en iPhone. Best leuk, kun je van alles bijhouden: http://runkeeper.com/user/daanwalet/profile

De meeste keren heb ik het wel aan staan, maar niet altijd.

Dat bikepark in het laatste filmpje in de startpost ziet er best gaaf uit joh!

Misschien nog een leuk idee voor in de startpost: Een stukje over welke member welke fiets heeft, welke discipline hij beoefent en waar die member woont.

Bijvoorbeeld:

Dusky Demon NL - Daan

Cross Country

Trek 6300 model 2010

Laatst bewerkt: 3 okt 2011
  12. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb de startpost aangepast. Ben benieuwd of er nog meer mensen in het lijstje willen.

Ik ga binnenkort nieuwe remblokjes voor monteren. Ze naderen nu aardig het einde. Achter zitten nu swiss stop remblokjes en die remmen echt als een idioot. Spijtig dat ze redelijk prijzig zijn (zo'n 22/23 euro voor 1 setje).

Afgelopen zondag had ik ook nog een bizarre noobactie :+ Ik zag een grote boom stam liggen en wilde eroverheen rijden. Zodra mijn achterwiel in aanraking kwam met het natte alg/mos van de boomstam slipte alles door en ging ik op mijn plaat. Lig je daar half kreupel en nog vastgeklikt op de grond haha :emo:.

Binnenkort ook maar eens een modderrit gaan inplannen. Dat is het mooiste wat er is :D kachelzwart van de modder, zo erg dat je fiets niet meer schakelt. Vorig jaar had je de mensen op de snelweg moeten zien kijken naar de fietsen op ons autodak. Drie fietsen van top tot teen onder de modder en onderweg al die rotzooi verliezen. Achterruit en het dak van de auto zaten ook helemaal onder de modder toen we thuis kwamen.

13. Daniël

Daniël Staatsfeind Nr. 1

Leuk Bevonden:
    18
    Nou gooi ik het er ook maar op :)

Naam: Daniël
    Discipline: Gemengd
    Favoriete gebied: Murrhardter Wald/ Rhein-Neckar Kreis
    Mountainbike:

Stevens Stoke (2007)
    Voorvork Rock Shox Recon 351 Solo Air, 80mm, Poploc Remote Lockout
    Stuurkolom FSA Ahead Integrated Orbit Z 9, 1 1/8"
    Stuurkrans Shimano Deore LX M580 Hollowtech 2, 44-32-22
    Kogellager binnen Shimano Deore LX M580 integrated
    Versnelling h Shimano Deore XT M761
    Versnelling v Shimano Deore LX M581
    Ketting Shimano HG73
    Cassette Shimano M580 11-32
    Pedalen Shimano M520 Clipless
    Systeem wiel Mavic Crossride Disk Centerlock
    Banden Continental Gravity Pro 26x2.3" faltbar
    Stuur Oxygen Driver DB Ergobend 600mm
    Frontsectie Oxygen Scorpo
    Zadel Oxygen Speedline 2
    Zadelhouder Oxygen Driver 380mm
    Schakel hendel Shimano Deore LX M580 SL
    Rem hendel Shimano Deore LX M585 BL
    Remmen Shimano Deore LX M585 Scheibenbremse 180/160mm
    Buizen frame Aluminium 7005DB Superlite
    Afmetingen 16, 18, 20, 22"
    Kleuren Anodized Nightgrey
    Bremsen Deore LX Scheibenbremse mit 180/160mm Rotor
    Finish Anodisierte Rahmenoberfläche
    Gabel Rock Shox Recon 351 Gabel mit Aluschaft und Poploc Fernbedienung
    Gewicht 11.6 kg
    (adviesprijs 1300,-)

Vandaag overigens voor het eerst met een GPS gefietst, wel grappig om je precieze route later terug te kunnen kijken.

Edit: Bedankt dusky voor de site, lijkt me wel handig.

Laatst bewerkt: 3 okt 2011
  14. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    @ Daniël: Je kunt ook een activity invoeren op de site van runkeeper door een activity toe te voegen en dan een GPS track te importeren. De andere manier is gewoon de app op je iphone / android telefoon aan te zetten tijdens het fietsen.

BTW, Jeffer, jij had toch een modeljaar eerder dan die van mij? Die van mij is van 2010 geloof ik. Of is die van mij 2011? Ik kon iig niet kiezen uit wit met bruin. Alleen wit/zwart of wit/blauw.

Laatst bewerkt: 4 okt 2011
  15. Daniël

Daniël Staatsfeind Nr. 1

Leuk Bevonden:
    18
    Ja heb net een profiel aangemaakt en de eerste gpstrack geuploaded. Ga dit vaker gebruiken:cool:

16. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Voeg me toe aan je street team!

17. Daniël

Daniël Staatsfeind Nr. 1

Leuk Bevonden:
    18
    haha done.

18. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Jij hebt dan het 2011 model. Ik weet heel zeker dat ik er een uit de '10 serie heb ;) Zit geloof ik weinig verschil tussen de '10 en '11 editie. In 2010 is de fiets al flink op de schop genomen qua specs

19. Daniël

Daniël Staatsfeind Nr. 1

Leuk Bevonden:
    18
    Iemand ervaring met de verschillende uitvoeringen van de Schwalbe banden? Ik heb nieuwe banden nodig en heb nu de keuze tussen de performance en de evo lijn.

Het gaat om de volgende 2 banden:
    Nobby Nic
    Racing Ralph

De evo komt neer op 60,- voor beide banden en de performance op 35,-. Deze laatstgenoemde heeft een breedte van 2,1 terwijl bij de evo ook in 2,25 beschikbaar is.

20. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Zelf heb ik de evo 2.25 banden. Heb alleen Rocket Ron ipv Nobby Nic. Rocket Ron bevalt mij toch net wat beter dan Nobby Nic. 2.1 Racing Ralph is wel een smal bandje hoor.

Maar voor zo'n prijsverschil zou ik wel voor de performance gaan hoor ;)

Edit: Ik lees net dat het verschil niet groot is. Ze zijn wat soepeler en vormen makkelijker mee met de grond = iets minder rolweerstand. Maar goed.. of dat 12.50 per band extra waard is ;)

Laatst bewerkt: 6 okt 2011

Deel Deze Pagina