1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Muziek] Het grote producer (ik-wil-een-plaatje-maken) topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Lethal AK47, 18 jun 2012.

1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    voorbeeldjes van een kaart, controller en een set monitorspeakers?

monitorspeakers zijn altijd actieve speakers toch? Dus die kan je rechtstreekt op je externe/interne geluidskaart aansluiten?

en waarom zou je apart een midi controller aanschaffen?

2. FunkXual

FunkXual YT: Sean Specter

Leuk Bevonden:
    24
    Geluidskaarten (inbouw): http://www.bax-shop.nl/inbouw-geluidskaart/bekijk-alle-producten.html
    Weet niet zo goed wat de standaard is op dit moment, maar er is genoeg keuze. Let er vooral op dat je voldoende in- en uitgangen hebt, zodat je nog extra dingen kunt aansluiten in de toekomst (microfoon, etc). Het is zonde als je daarop inboet en je er later spijt van krijgt.

Midi-controllers/keyboards (van basic tot uitgebreid): http://www.bax-shop.nl/midi-keyboards/bekijk-alle-producten.html
    Ik zou altijd kiezen voor een midi-keyboard met pads in dit geval. Dan heb je toetsen tot je beschikking (bij voorkeur 49 toetsen of meer, zodat je fatsoenlijk akkoorden kan inspelen en pads voor je drumloops etc.

Monitorspeakers: http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monitor/bekijk-alle-producten.html
    Met een setje fatsoenlijke KRK's kom je al een heel eind.

De setjes waar je naar zult kijken, zoals in de lijst hierboven, zullen actief zijn, en die kan je inderdaad op de geluidskaart aansluiten.

Dit is puur workflow. Ik zou, zoals gezegd, beginnen met een midi-keyboard met wat pads en wat potmetertjes, zodat je je handen vrij hebt om creatief te zijn. Inspelen van akkoorden / een melodie / rythmische drumloops, etc gaat nu eenmaal makkelijker met een midi-controller dan met muis en toetsenbord.

Laatst bewerkt: 17 jan 2013
  3. Lethal AK47

Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.204
    Een ex-mod die blijkbaar niet eens in de startpost kijkt... Foei! :+

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    shit :9

5. Ethereal

Ethereal Active Member

Leuk Bevonden:
    97
    FunkXual heeft al een paar mooie voorbeelden gegeven.. Monitoren kunnen overigens ook passief zijn, dan heb je er weer een aparte versterker bij nodig. Makkelijkst is inderdaad actief, rechtstreeks inprikken en gaan! Zoals ook al gezegd, de KRK's bieden erg veel bang for the buck. Topmonitoren voor relatief weinig geld.

Aparte midicontroller is voornamelijk vanwege het gemak. Tuurlijk kun je melodietjes inspelen met je muis of je toetsenbord, maar dat werkt toch wel verdomde omslachtig. Ook kun je zeker met je muis knoppen heen en weer bewegen op je scherm, maar dat werkt ook lang niet zo lekker als een fysieke knop een zwieper geven. Meer als 1 knop tegelijk bewegen is met een muis ook onmogelijk, zodat je weer beperkt bent tot het intekenen van automation. Terwijl het tegelijk sweepen van je cutoff en resonance toch wel erg prettig is :)

De meerwaarde van pads op je controller is voor iedereen anders. Ik heb ze niet meer en mis ze ook niet meer, drums inkloppen gaat ook prima op gewone toetsen. Maargoed, ken ook mensen die niet zonder kunnen, dus dat is weer smaak-afhankelijk. Is je zoon een (enigszins) geoefende toetsenist, ga dan voor minimaal 49 toetsen. Kan hij totaal niet spelen (zoals ik) dan heb je vaak aan 2 of 3 oktaven wel zat. Al zou ik, als je tóch geld gaat uitgeven, meteen voor 49 toetsen gaan.

Begrijp me overigens niet verkeerd, je kunt ook muziek maken met alleen een PC en een soundblaster, maar wil je echt een stapje verder gaan dan zijn deze dingen echt onontbeerlijk. :thumbs:

6. PBateman

PBateman From the Shadows

Leuk Bevonden:
    233
    Ik wil hier wel aan toevoegen dat het imo beter is om als je begint met produceren, je niet direct honderden euros uit moet gaan geven aan dat soort zaken.

Het is hartstikke leuk om lekker aan te kloten met muziek, maar echt serieus ermee bezig gaan is lang niet altijd leuk. Het is zonde als je veel geld uitgeeft en er na een paar maanden achterkomt dat het toch niet helemaal is wat je ervan had gedacht.

7. Lethal AK47

Leuk Bevonden:
    4.204
    Daar zit zeker wat in. En in principe is muziek produceren met een ouder systeem ook prima te doen, maar ik zou sowieso eerst wat extra geheugen in dat systeem gooien en zaken zoals dat Aero gedoe etc. in Windows uitschakelen. Onnodige programma's van je systeem verwijderen en met de buffer van je geluidskaart spelen. En vergeet ASIO4ALL vooral niet! ;)

Mocht het geluid nog steeds niet vloeiend zijn (stotteren etc.) en je CPU load is niet de oorzaak, dan zou ik i.i.g. wel een instapmodel externe geluidskaart (Audio Interface) aanschaffen zoals deze. Suc6! :)

Hopelijk heb je startpost nu ook een beetje doorgelezen Kevf! :p

8. Ethereal

Ethereal Active Member

Leuk Bevonden:
    97
    Mijn punt was eigenlijk meer dat je een heel nieuw systeem kunt kopen, maar voor hetzelfde geld meer lol beleeft aan wat geheugen en evt processor, een interface en evt monitoren en een controller.

Zelf jaaaaaren met een Sound Blaster AWE32, Fast-Tracker 2.06, een bootlading samples en 2 computerspeakers gewerkt, haha, dus het kán wel, het ligt er gewoon aan wat je wil.

9. PBateman

PBateman From the Shadows

Leuk Bevonden:
    233
    Duidelijk! :)

Maar monitoren en een midi-controller zijn in 1e instantie, wat mij betreft iig, nog niet nodig.

10. Ethereal

Ethereal Active Member

Leuk Bevonden:
    97
    Potdomme wat is Renoise toch een fucking geniale DAW. Feitelijk is het Fast-Tracker met VST support, zalig!! Eindelijk weer eens wat muziek gemaakt.. Nog lang niet af, niks aan gemixed, nog geen einde, en hier en daar nog wat leeg, maargoed:

https://soundcloud.com/ethereal1981/unfinished-track

11. Lethal AK47

Leuk Bevonden:
    4.204
    Hehe, niet verkeerd pik! :D Wel een herrie wat niet bij je foto past. :p

Trouwens nog nooit gehoord van die software. :)

12. Ethereal

Ethereal Active Member

Leuk Bevonden:
    97
    Thanks! :b: En achja, het ene moment knuffel ik jonge katjes en het andere moment luister ik extreem satanische 400BPM black metal en maak ik industriële hardcore :) Al paar plaatjes mee uitgebracht bij Bionic Recordings..

Renoise is echt fucking geniaal, vooral als je in het verleden met trackers hebt gewerkt. Hele ding is eigenlijk een sampler met sequencer, maar in plaats van een sample kun je dus ook een VSTi inladen.. En uiteraard kun je elke track weer bewerken met VST-plugins. Erg tof, goedkoop en zeer makkelijk te gebruiken! Heeft bij mij, na een poos Cubase waarbij er werkelijk niets fatsoenlijks uit mijn soundcard kwam rollen, ervoor gezorgd dat ik weer met het grootste plezier met de koptelefoon op op de bank zit :) Uiteindelijk laptop aan interface prikken, afmixen en klaar :) Give it a shot, krijg je geen spijt van! :thumbs:

Edit: http://www.renoise.com

Laatst bewerkt: 21 jan 2013
  13. sharkdawg

sharkdawg yo m@mma

Leuk Bevonden:
    3
    Hakkuh!!! :+

14. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Ik vind 'm lekker klinken Ethereal! Ben zelf niet zo van de Industrial, maar dit is prima. Zeker vanaf 1;42 erg tof.

15. Ethereal

Ethereal Active Member

Leuk Bevonden:
    97
    Thanks man! Lang geleden dat ik weer zo veel plezier heb in produceren.. Ik heb mijn holy grail of sequencers gevonden denkik :thumbs:

Edit: Weer een stuk verder, track is nu zo goed als af! Nog wat puntjes op een paar i's, en nog wat aan de mix doen. Track staat hier voor de geinteresseerden!

Laatst bewerkt: 21 jan 2013
  16. Ethereal

Ethereal Active Member

Leuk Bevonden:
    97
  17. Ethereal

Ethereal Active Member

Leuk Bevonden:
    97
    Sorry voor elke keer de crosspost met het hardcore-topic, maar het past zo fijn in allebei de threads dat ik ze maar gewoon ook in allebei knal :)

Zo, klaar! Inspiratie is tof.. Best toffe track geworden, al zeg ik het zelf.. Wel benieuwd naar reacties, lang geleden dat ik uberhaupt tracks maakte, laat staan tracks afmaakte. Stijl: Hardcore met een snufje industrial en een toefje frenchcore.

Ik presenteer u: C.O.R.E.

https://soundcloud.com/ethereal1981/ethereal-c-o-r-e

18. Lethal AK47

Leuk Bevonden:
    4.204
  19. Ethereal

Ethereal Active Member

Leuk Bevonden:
    97
    Weer een crosspost.

Zo, wederom een track klaar! Had hem al als unfinshed neergezet, maar deze is inmiddels af. Wel aardig geslaagd al zeg ik het zelf. Iets meer melodisch dit keer.. Misschien nog een paar kleine aanpassingen doen, maar ik presenteer u dit keer:

Ethereal - The Future

Op- en aanmerkingen zijn zeer welkom!

20. SilverLie

SilverLie Lurkt

Leuk Bevonden:
    1
    [yt]MDs-Afp0GCg[/yt]
    Deze gast post de hele maand elke dag een 5 min video over mixing, interessant! :)

Deel Deze Pagina