Hey, dat is ook DE manier om het gevoel voor mixen te krijgen. Ik ben destijds begonnen met sparen voor draaitafels+mengpaneel en platen, en ben tegelijkertijd met het mixen met Virtual Turntables op de computer begonnen. Hoefde ik alleen een los mengpaneel + 2 geluidskaarten voor te hebben.
Voordeel => Ik wist dat ik na een tijdje (en ook oefenen op een vriend zijn Technics) het "gevoel" ervoor aardig aan het ontwikkelen was. Ik wist ook dat ik het super vond.
Al had ik juist minder gemotiveerd geweest, had ik nooit begonnen aan draaitafels etc kopen, want het kost bakken met geld allemaal. Dus je bent nu erg verstandig bezig Je kunt inderdaad "het gevoel" al erg goed ontwikkelen door er op deze manier mee bezig te zijn.
Wat mij hielp, was mix-cd's luisteren. En dan niet de "the year of trance-2003 in the mix-bagger-computer-snel-gemaakt-mix". Maar een CD-mix van 1 van je favo DJ's. Ga meetellen met de maten, en je zult horen dat tijdens de mixen er vaste patronen in de muziek zitten. Elke 32 beats hoor je een "crash" vaak (TJIIIING!), waarna er een kleine verandering in de muziek plaatsvind. Elke 64 hoor je ook zoiets, waarna meestal de melodielijn verandert.
Dit hoor je trouwens ook in rock- of normale popmuziek, alleen iets beter verbloemd
En ga vervolgens meetellen met de maten, begin de patronen in de nummers te ontdekken en op een gegeven moment begin je precies aan te voelen wanneer er veranderingen in een nummer gaan komen. Dit is als DJ essentieel, omdat je tijdens een mix nooit voor onwelkome verrassingen wilt komen te staan.
Tip dus: ga je favo mix-cd's luisteren en probeer alle "patronen" te ontdekken door mee te tellen met de maten! Het heeft mij iig zeer goed geholpen.
En that's what it's all about. Omdat het leuk is met muziek bezig te zijn. Laat je niet ontmoedigen maar blijf lekker door-oefenen en ontwikkelen, het is de moeite waard met je passie bezig te zijn!
Laatst bewerkt: 21 aug 2003