Ik snap je wel hoor, de vocals op Overcome zijn gewoon ontzettend overproduced. Bijvoorbeeld het begin van Before the Damned is gewoon lekker, maar dan komt er een standaard chugga chugga schreeuw (standaard metalcore, done a thousand times before) en komt er een debiel overproduced cleane stem tijdens de chorus opzetten. Zonde, zonde, zonde. The Weak Willed was een van mijn favoriete nummers van TFoI juist omdat dit nummer de vocals van Phil goed naar voren bracht. Dat komt eigenlijk niet voor op Overcome. Het enige nummer wat me volledig aanspreekt is Chiron, sterk op alle fronten. Ook irritant aan het album: hyper dweedle dweedle 9000 gitaar solo's die de essentie van melodie niet in zich hebben, gewoon notenpoepen. Knap, maar niet meer dan dat. Ohja, intro van "A song for the Hopeless" doet me te erg denken aan Cemetery Gates van Pantera. Zang moet je denk ik gewoon liggen. Genoeg mensen kunnen grunts en screams niet uitstaan. Al heb ik wel een hekel aan metalpuristjes die bij de eerste cleane zang gaan janken dat het niet br00tal genoeg is.
Vind het eerlijk gezegd raar hoe het album zo terecht is gekomen, geproduceerd door Jason Suecof die toch enkele monsterplaten op zijn naam heeft staan. Bijvoorbeeld Resurrection van Chimaira is imo een van de best geproducede metalplaten aller tijden. Maar het is niet anders, gelukkig is de nieuwe Amon Amarth tof, nieuwe All Shall Perish wel te pruimen (maar minder dan The Price of Existence imo). Wel jammer dat alle platen waar ik naar uitkeek teleurstellen en degenen waarvan ik een lagere dunk had juist erg goed verassen. Zo verwacht ik van Trivium (ja, echt) een vrij sterke plaat.
Laatst bewerkt: 8 sep 2008