1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nationale Wetenschapsquiz 2004

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Fardo, 29 nov 2004.

1. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Nu vraag 6 dan:
    Wraoam is dzee tkset znoedr veel mietoe rdlieejk te lzeen?
    A. Omdat we de woorden als patronen blijven herkennen.
    B. Omdat de letters steeds op dezelfde wijze verplaatst zijn.
    C. Omdat een paar woorden wel gewoon leesbaar zijn.

Maar em eerst voor jezelf. Ik denk dat het:
    A is omdat we woorden als patronenen herkennen. Dit wil zeggen dat als de eerste en de laatste letter op dezelfde plek staan we het woord kunnen lezen.

2. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Je antwoord is volgens mij goed, maar je uitleg is denk ik niet helemaal compleet, immers, als de spons water opneemt wordt hij zwaarder, hij komt dan dieper in het water te liggen, maar dit is gelijk aan het volume van het water dat hij opneemt. (Het is namelijk de massa van dat water dat de spons naar beneden duwt.) Het is alleen de vraag hoeveel water een spons kan opnemen, als hij genoeg water kan opnemen om te zorgen dat zijn gemiddelde dichtheid groter wordt dan die van water, zal hij zinken en dan zal het waterpeil dus wel zakken.

Laatst bewerkt: 1 dec 2004
  3. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Het punt zit juist in het feit dat de spons niet evenveel water kan opnemen als dat hij kan verplaatsen waardoor de dichtheid kleiner blijft en dus de spons blijft drijven.

/edit: hij zakt wel een klein beetje maar zinkt niet, daardoor blijft het peil gelijk

4. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3

En de verklaring?

Het heeft meer met de gedeeltes van de hersenen te maken welke gebruikt worden. (dus niet met de lucht die niet afleidt.) Maar of het antwoord goed is weet ik niet.

Vraag 16: Je hebt een zak met een witte bal. Je doet er blind een rode of witte bal bij. Vervolgens haal je één bal uit de zak. Die blijkt wit te zijn. Hoe groot is de kans dat de resterende bal ook wit is?

A. 1/2.
    B. 2/3.
    C. 3/4.

Er zijn 2 mogelijkheden:
    1. 2 witte ballen 50%
    2. 1 witte en 1 rode bal 50%

Je pakt er 1 bal uit, per mogelijkheid zijn er dus 2 mogelijkheden bij, alle mogelijkheden zijn nog steeds even waarschijnlijk.

1. wit1 getrokken, wit2 blijft achter 25%
    2. wit2 getrokken, wit1 blijft achter 25%
    3. wit getrokken, rood blijft achter 25%
    4. rood getrokken, wit blijft achter 25%

Doordat de getrokken bal wit is, is valt optie 4 af. De andere 3 opties zijn alle nog even waarschijnlijk (als in p(1)=p(2)=p(:cool:) dus de kans dat de andere bal wit is is 2/3 dus B

Maar kansberekenen is nooit wat het lijkt.

5. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik kom op hetzelfde antwoord uit, gewoon via een kansboompje.
    Je hebt 3 mogelijkheden om een witte te pakken. 1 mogelijkheid wordt al teniet gedaan doordat je de eerste keer al een witte pakt, dus blijven er 2 voor de witte en 1 voor de rode over en dat is 2/3. Ongeveer dezelfde beredenering dacht ik zo

Nog een leuke:
    15. Een trein rijdt tijdens het passeren van een station met vijftig kilometer per uur van het gebin naar het eind van een perron van honderd meter. Halverwege schiet je een tennisbal met vijftig kilometer per uur naar achteren vanaf de achterkant van het laatste wagon. Waar komt de bal terecht?
    A. Rond het begin van het perron
    B. Rond het midden van het perron
    C. Rond het eind van het perron

Ik denk B aangezien de twee snelheden, die van de bal en de trein, in tegengestelde richting staan en de nettosnelheid dus 0 km/h is. Door de zuigkracht van de trein zal hij iets meer richting het eind rollen maar de bal komt rond het midden stil te liggen.

6. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    denk dat je ongelijk hebt.

er zijn namelijk nog 2 ballen over.
    of deze is wit
    of deze is rood.

dan is de kans dus 50% dat je wit trekt.
    je moet rekenen ZONDER terugleggen. (heb je gehad bij wiskunde in de 4e denk k:p)

7. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Het is idd trekken zonder terugleggen maar:
    Er bevindt zich al een witte in de zak. Daar kan of een rode of een witte bijkomen. Dus de mogelijkheden die je hebt met trekken zijn:
    1. rood, wit(die er al inzit)
    2. wit(die er al inzit), rood
    3. wit(die er al inzit), wit(die erbij is gedaan)
    4. wit(die erbij gedaan is), wit(die er al inzit)

De eerste mogelijkheid valt af aangezien je de eerste keer een witte trekt. Dan blijven er 3 over waarvan er 2 de uitkomst 2x wit hebben » 2/3 kans dus. Jij houdt er volgens mij geen rekening mee dat je op 2 manieren de 2 witten kunt rangschikken.

8. Pim

Leuk Bevonden:
    76
    kzei t zelfs nog fout.

je hebt of:
    - 2 witte
    - rood-wit

wit eruit, blijft over:
    - 1 rood
    - òf 1 wit.

dan ist toch 50% kans...

edit: weet het wel zeker, je meot niet denken in wit1/wit2. het is gwoon OF wit, OF rood:)

9. Alien

Alien FreAkeD

Leuk Bevonden:
    1
    50% jah.

En die vraag over de spons.. die is volgens mij tog A.
    Doordat de spons steeds dieper in het water zakt (en uiteindelijk zinkt) stijgt het waterpijl.
    De spons heeft dan wel niet zown groot volume aan 'spons-stof'. (Als je de spons HELEMAAL fijnknijpt, alle lucht eruit, hou je wel nog een klein volume aan 'spons-stof' over.) En dat kleine volume zorgt ervoor dat het waterpeil WEL stijgt.

10. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Ken je de wet van archimedes?

Deze stelt dat de waterverplaatsing van een object gelijk is aan de massa van het object(dus een object van 1 kilo, duwt ook 1 kilo water omhoog(1 liter, dus)). (zolang dit object blijft drijven dan).

De spons duwt zn eigen gewicht in water omhoog. Op het moment dat er water in de spons gaat zitten, is er dus minder water (buiten de spons om). Maar doordat de massa van de spons stijgt duwt deze evenveel water extra omhoog, als het water dat door de spons is opgenomen. Snapez-vous?

11. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Jullie hebben het fout ... dit probleem staat bekend als het Monty Hall probleem ... laten we de vraag even anders formuleren

Vraag 16: Je hebt een zak met een witte bal. Je doet er blind een rode of witte bal bij. Vervolgens haal je één bal uit de zak. Die blijkt wit te zijn. Hoe groot is de kans dat de resterende bal ook wit is?

=

Vraag 16 : Je hebt een zak met een witte bal. Je doet er blind een rode of gele bal bij. Vervolgens haal je één bal uit de zak. Dit blijkt geen rode bal te zijn. Hoe groot is de kans dat de resterende bal niet rood is?

Oplossing
    er zijn 4 mogelijkheden: WG, WR, RW, GW .... RW kan niet omdat de eerste getrokken bal niet rood is ... houden we 3 mogelijkheden over ... alleen 1 oplossing bevat een rode bal ... en 2 geen rode ballen ... dus is het antwoord 2/3

Mijn collega's geloofde me eerst ook niet tot ik het zo uitlegde

12. Pim

Leuk Bevonden:
    76
    nu ist duidelijker, weet dat je gelijk hebt. wil het alleen toch niet geloven omdat het me niet logisch lijkt. (had mun pa ook nog niet gevraagd...)

*doen we trouwens 1 vraag per keer? en dan is Fardo party-leader die zegt of we doorgaan naar volgende vraag? lijkt me wat overzichtelijker, blijve we ovre 1 vraag discussieren tot fardo het goede geeft. ervan uitgande dat fardo het goed heeft:p

13. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    van mij mogen alle vragen ;) ... ik kijk niet altijd ... want ik wil ze eerst op mijn weblog beantwoorden en dat kost tijd ... er zitten heel veel instinkers tussen ;)

14. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    @fardo: zo legde ik die vraag in mn laatste post toch ook uit :confused:

anyway, hier weer eentje:
    Waarom wippen duiven tijdens het lopen met hun kop?
    A. Om hun evenwicht te bewaren
    B. Om indruk te maken op andere duiven
    C. Om beter te zien

Antwoord:
    Het is C. Duiven kunnen geen stilstaande objecten waarnemen (althans, heel slecht). Door met hun kop te bewegen kunnen ze zo ook de stilstaande objecten, die voor hun dan bewegen, wel waarnemen. Het is dus om beter te kunnen zien.

15. Pim

Leuk Bevonden:
    76
    Vraag 9: Hoe wisten mensen zich voor het eerst immuun te maken tegen pokken?

A. Ze stopten gedroogde en gemalen korsten van pokkenpatiënten in hun neus.
    B. Ze aten vlees van koeien met koepokken.
    C. Ze brachten pus van pokkenpatiënten onder hun huid aan.

C
    er was een dokter die geconfronteerd werd met het pokkenvirus. op een boerderij was een jongetje besmet geraakt met het koeienpokkenvirus (zwakker dan de menselijke variant) en overleefde het. later werd hij ziek van het menselijke pokkenvirus maar stierf wederom niet. de dokter bedacht dat het zou kunnen komen doordat hij immuun was geworden van het koeienpokkenvirus. dit heeft hij daarna getest op andere kinderen, en het bleek dat hij gelijk had.

16. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    heheh klopt ik zag je spoiler niet :)

met kans rekening kan je het ook heel makkelijk uitrekenen ;)

de kans op wit is 1/2:1/3=2/3

17. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Doe het voortaan ff tussen spoilers tags ;) das leuker voor mensen die eerst het antwoord zelf willen zoeken.

/edit: toch A, er is bewijs dat er in China 2000 BC al korsten poeder werd gesnoven

/edit: @fardo: 1/2 * 1/3 = 1/6 ;)

18. Ruttyx

Ruttyx Oh inverted world

Leuk Bevonden:
    5
    Antwoord B, net gehad met ANW.

19. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    :eek: ... ik bedoekde natuurlijk delen ... ach ja ik reken het wel weer ff uit :+

20. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    dan ist natuurlijk goed he :+

1/3 / 1/2 = 2/3

/edit: ik vond dat chromodigitaal signaal bij vraag 7 wel erg goed verzonnen :cool:

Deel Deze Pagina