1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nationale Wetenschapsquiz 2004

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Fardo, 29 nov 2004.

1. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    hm...ben t neit met je eens. kzal ff bewijs gaan zoeke:p

edit:

edit: het is dus C

bron

Laatst bewerkt: 1 dec 2004
  2. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
  3. Pim

Leuk Bevonden:
    76
  4. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Er staat dat er 3000 voor Christus al korsten werder gesnoven, veel later pas die vaccinatie onder de huid.

5. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    aplaus!! xplayer heeft namelijk gelijk ;)

6. Pim

Leuk Bevonden:
    76
    zo ver hadk nie eens gekeke...applause indeed:)

7. Pim

Leuk Bevonden:
    76
    Vraag 10: Je maakt al fietsend een scherpe bocht. Welk wiel draait het snelst? Voor- en achterwiel zijn even groot en de banden zijn keihard opgepompt.

A. Het voorwiel.
    B. Het achterwiel.
    C. Beide wielen draaien even snel.

ik denk antwoord A. de achterwielen nemen de kortste route. het voorwiel doet dat niet.

maar...het is een scherpe bocht, dus je hangt in de bocht. dan zou het dus kunnen dat het allebei gelijk is, het voorwiel maakt dan geen extra meters...

got me puzzled, kga zoeke voor bewijs:)

8. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    achter wiel staat in een bocht bijna stil ;)

9. Pim

Leuk Bevonden:
    76
    ja, maar als je met hoge snelheid gaat niet.

mijne erste gdachte was dus goed:)

edit: just wondering, wat heb je gestudeerd?

10. Pim

Leuk Bevonden:
    76
    Vraag 11: Een vrouw krijgt testosteron toegediend. Zij zal:

A. Agressief gedrag gaan vertonen.
    B. Dominant gedrag gaan vertonen.
    C. Meer geneigd zijn risico's te nemen.

ik vroeg het aan de Vrouw (moeder) "meer risico's nemen, daar zijn mannen het beste in...in domme dingen doen" :D

11. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Voor die fiets vraag:
    Denk aan een vrachtwagen. Deze neemt altijd een ruimere bocht omdat hij anders met de achterkant over de stoep heen gaat. De achterkant maakt dus minder meters dan de voorkant. Zo ook bij een fiets.

Over het testosteron:
    Vrouwen worden volgens onderzoek assertatiever door het nemen van testosteron. Ze kunnen beter tegen kritiek en gedragen zich aggressiever. Antwoord A is dus goed

Degene die mijn brein echt breekt dat is vraag 12:
    Waarom drogen in afwasmachines voorwerpen van zacht plastic slechter dan die van hard plastic?
    A. Omdat zachte plastics warmte slecht geleiden.
    B. Omdat zachte plastics blijvend waterafstotend zijn.
    C. Omdat op zachte plastics altijd zeepresten achterblijven.

imo is of B of C goed. Het water blijft aan de plastics zitten. Dit kan door de hydrofiele - hydrofobe binding met het zeep dat eventueel aan het plastic blijft zitten of plastic is heel goed waterafstotend waardoor de druppels op het materiaal blijven zitten in plaats van erin te trekken.

12. Pascal

Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Leuk Bevonden:
    57
    Ik ga me er ook weer eens in verdiepen(die vragen dan :+ ), en deze vraag is mij ook een raadsel.

Voor mij lijken alle antwoorden onlogisch, omdat ik niet in zie waarom het het allemaal kan zijn. Wat is de reden dat zachte plastics warmte slecht zouden geleiden? Die is er niet. Plastic is plastic. Ook B lijkt me nogal onlogisch. Vettige dingen zijn waterafstotend. Denk maar aan vet dat je van een pan wild afwassen. Alleen water erop zetten is niet genoeg, hard schrobben is een vereistte. Ik zie niet in waarom zacht plastic vettig zou zijn. Iig niet vettiger dan hard plastic. En dan antwoord C. Waarom zou er op zacht plastic meer zeep moeten blijven zitten? Het zou logisch zijn als het zachte plastic een bepaalde ribbellige structuur zou hebben, terwijl het harde plastic dat niet heeft. Toch is dit niet het geval. Nee, ik kan zo snel het antwoord op deze vraag niet bedenken.

13. Gurbe

Gurbe Hi everybody

Leuk Bevonden:
    0
    Beter, de wetenschapsquiz is er weer, kijk ik echt altijd. Wordt het dit jaar trouwens nog steeds gepresenteerd door Wim T Schippers?

Ik dacht dat het was omdat
    de ogen van een duif aan de zijkant van hun hoofd zitten en dus geen overlappend beeld kunnen vormen, waarmee je diepte ziet. Als ze dan met hun hoofd op en neer bewegen, vergelijken ze de twee beelden en zien diepte. Het is iig inderdaad antwoord C

Vraag 7: Plak stippen op alle zestig hoekpunten van een voetbal. Verplaats de stippen naar het midden van de naden. Heb je voldoende aan zestig stippen?

A. Ja, je hebt precies zestig stippen nodig.
    B. Ja, je houdt zelfs dertig stippen over.
    C. Nee, je hebt negentig stippen nodig.

Dit is toch gewoon
    antwoord C... Denk aan een kubus, 8 hoekpunten en twaalf ribben, dus bij de voetbal 60 hoekpunten, plus 50%, is 90 ribben/naden/stippen

En dan deze:
    Vraag 8: Hoe kun je kleur laten zien op een zwart-wit televisie?

A. Door een chromodigitaal signaal met het beeld mee te sturen.
    B. Door het kleursignaal vijftig maal per seconde aan en uit te zetten.
    C. Door snel afwisselend zwarte en witte vlakken te vertonen.

Als het B zou zijn is het toch gewoon een kleurentelevisie :confused:
    En C is het volgens mij ook niet want met snelle afwisseling van zwarte en witte vlekken kan je volgens mij alleen maar grijstinten creeeren
    Dus dan zal het wel A zijn, al heb ik geen flauw idee hoe het zou werken...

Laatst bewerkt: 2 dec 2004
  14. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Antwoord A bestaat niet eens. B is het niet want dan zou je dus een kleuren tv hebben. C is het goede antwoord. Omdat de hersenen niet weten wat ze moeten waarnemen (er wordt zeer snel afgewisseld) komen er willekeurige signalen door die als kleuren worden gezien.

15. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Dan zou je dat ook moeten krijgen met een stroboscoop, of als je bijvoorbeeld de refresh-rate van je monitor heel laag zet.

16. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    een stoboscoop is dan nog te langzaam

17. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Je ogen 'verversen' rond de 50 maal per seconde, een stroboscoop op 25 Hz, geeft dus precies genoeg flitsen om tussendoor nog net het 'zwart' waar te nemen. Er zijn volgens mij wel stroboscopen van 25 Hz

18. Pim

Leuk Bevonden:
    76
    nee, ogen zitten rond de 25. anders zouden we tv's kunnen zien knipperen (50hertz), en dat kunnen we dus niet.

19. TotalSOLO

TotalSOLO launch ball

Leuk Bevonden:
    0
    Ben ook met die plasticvraag bezig en kom er niet uit, zouden weekmakers in zacht plastic er misschien wat mee te maken hebben, ik heb echt geen idee.
    Wel een geweldige vraag trouwens.

20. xplayer

xplayer Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Het is naar mijn mening de moeilijkste dit jaar.

Deel Deze Pagina