1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nationale Wetenschapsquiz 2004

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Fardo, 29 nov 2004.

1. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Waarom denk je dat er steeds meer 100 Hz tv's gemaakt worden? Waarom denk je dat mijn monitor op 75 Hz staat?
    Ik zie mijn beeldscherm knipperen op 60 Hz.

2. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    dan ben je knap. tv's worden ook nu nog gemaakt op 60hz (in amerika), je ziet ze niet knipperen. deze tv's gebruiken zelfs interlacing, eerst wordt de bovenste helft afgebeeld, dan de onderste. zo heb je dus eigenlijk 30frames (eigenlijk 29,997) per seconde, zie je het beeld knipperen? nee. de tv's hier in Europa werken volgens een iets anders principe, maar het komt toch op hetzelfde neer. Pal televisies doen dit: eerst geschreven,
    lijn 1,3,5,7,9 enz.
    dan 2,4,6,8,10 enz.
    een PAL tv zit dus ook maar op 25 hz, maar door het blurren van het ene lijntje in het andere lijntje zien we het toch als een soepel beeld.
    ogen zitten btw op 24hz.

om even antwoord te geven op je vragen:
    mensen zeggen dat 100hz soepeler kijkt, mensen met hele goede ogen zien geen blurring meer.
    je monitor staat op 75 hz omdat je het ziet knipperen op 60hz:p
    en dat je het ziet knipperen is dus klinklare onzin:)

3. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224

het antwoord is

Benham's disk, antwoord C

zie ook deze link voor de demo http://redwood.ucdavis.edu/phil/demos/disk/disk.exe

Laatst bewerkt: 4 dec 2004
  4. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    khad eiglijk helemaal geen antwoord gegeven op de vraag, was alleen aan het reageren wat Rush nl zei:p

kdacht ook C btw.

(fardo, wrom quote je mijn post btw?:p)

5. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Dat ben ik ook

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
    24Hz is onzin. Bovendien heeft een geinterlinieerd beeld te maken met de framerate, niet met de resresh-rate.

6. Alien

Alien FreAkeD

Leuk Bevonden:
    1
  7. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Nee, framerate is het aantal verschillende beelden dat op het beeld wordt afgebeeld (frames, dus) en resresh-rate is het aantal maal per seconde dat het beeld als het ware aan en uit gaat.

8. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    okay

nog 1 15 minuten voor dat het begint:

Mijn antwoorden:

1. A
    2. C
    3. A
    4. C
    5. B
    6. A
    7. C
    8. C
    9. A
    10. A
    11. A
    12. C
    13. B
    14. C
    15. B
    16. B

Ik heb denk ik maximaal 3 fout ;)

ik had A staan op mijn blaadje, maar ik vulde c in

Laatst bewerkt: 25 dec 2004
  9. Berrie

Berrie Nakkie d'r bij?

Leuk Bevonden:
    0
    pittige vragen jah. Alleen vind ik vraag 16 vaag.

10. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    in totaal 2 fout.... vraag 3 en 12

12 is een domme fout ... en met vraag 3 ben ik het niet eens

11. Ijsblok

Ijsblok []

Leuk Bevonden:
    0
    ik had die vraag met de spons in het water fout |:- .
    Ik snap nog steeds niet wat ik fout had. Ik had namelijk het antwoord dat het waterpeil zou stijgen :door de volume van de spons, maar een spons heeft waarschijnlijk geen volume.

12. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof ondervindt is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.
    Deze opwaartse kracht wordt daarom de archimedeskracht genoemd. Dezelfde wet geldt ook voor voorwerpen die zich in een gas bevinden.

Het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas is gelijk is aan de zwaartekrachtversnelling (g) maal de dichtheid van de vloeistof of gas waarin het voorwerp zich bevindt (ρ) maal het volume van het voorwerp (V).

In formule: [​IMG]

De archimedeskracht wordt uitgedrukt in Newton.

De wet van Archimedes is verbonden met het volgende verhaal:
    De koning van Syracuse twijfelde of zijn nieuwe kroon wel van puur goud was. Daarom belaste hij Archimedes met de opdracht dit te onderzoeken. Toen Archimedes een bad tot de rand liet vollopen, en hij zag dat het overliep toen hij er in stapte, begreep hij hoe hij het probleem moest oplossen. Hij was zo blij dat hij "Eureka!" riep en zonder kleren op straat rende.

In dit verhaal ontdekt Archimedes echter niet de Wet van Archimedes, maar een methode om het volume van een voorwerp te meten.

De archimedeskracht wordt toegepast door vissen en duikboten om te stijgen en te dalen: als het volume van een voorwerp (in dit geval van de vis of de duikboot) groter wordt, wordt ook de archimedeskracht groter. Als de archimedeskracht groot genoeg is stijgt het voorwerp. Vissen gebruiken hiervoor een zwemblaas. Duikboten werken met een gecompliceerd systeem van tanks.

13. Ijsblok

Ijsblok []

Leuk Bevonden:
    0
    bedankt...wat is de site van de nationale wetenschapsquiz met de antwoorden?

14. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
  15. Ijsblok

Ijsblok []

Leuk Bevonden:
    0
    tnx... helaas mis ik nog een ding bij de nwq.
    En dat is die Ernie presentator van 2 jaar terug. Nu zijn het 2 van die 65+ ers die proberen grappig te zijn. Ik wil Ernie, want die was tenminste nog cool.
    Weet iemand waarom hij het niet meer doet?

16. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    ik ook ... ik miste hem weer :mad:

17. Ijsblok

Ijsblok []

Leuk Bevonden:
    0
    ik vond die man egt geniaal. Hoe hij dat altijd presenteerde.,maar volgens mij had hij er om de een of andere reden geen zin meer in... beetje jammer.

Deel Deze Pagina