Nederhop Chopped Upgepost op 12-04-2007 @ 12:28:00 [bron State Magazine]
Ze verschijnen al geruime tijd in de States, hiphoptracks en -albums in een screwed-&-chopped-versie. Nu moeten o.a. ook Brainpower, Kempi en Extince er aan geloven.
In Amerika zijn chopped-en-screwed-albums én video's allang geen nieuws meer. Deze stijl komt oorspronkelijk uit Houston. DJ Screw creëerde begin jaren negentig dit extra trage genre dat vooral werd associeerd met het gebruik van wiet en codeïne-siroop. Na de dood van Screw in 2000, groeide de populairiteit van extra langzame hiphop in met name het zuiden van de States.
Amsterdammer Gallante bijt het spits af in Nederland met zijn Nederchop Volume 1. Het album, gratis te downloaden, is een primeur voor Nederland, want nog niet eerder verscheen nederhop in een chopped versie. Gallante: "Ik rap zelf ook en luister vaak naar chopped-en-screwed-muziek uit Amerika. Zodoende leek het me leuk om dat ook in Nederland te gaan doen." Mocht je geen genoeg krijgen van gechopte Nederhop, Nederchop Volume 2 is al onderweg. Bekijk de tracklist van Volume 1 hieronder:
1 Kempi - Intro
2 Gallante - AUB
3 H.B.I. - H.B.I. is Hier
4 Extince - 20 Jr.
5 GQueen - Oh, No, No
6 The PartySquad featuring Willy Wartaal, Darryl, Heist Rockah, SpaceKees & The Opposites - Wat Wil Je Doen
7 Brainpower - Terug
8 STL, Malou & Scorpio - Oorslogstaal
9 PLS - Clippen 'm Dood
10 Mitta - Jij Kent Mij Niet
11 Kempi - Wij Gaan Los
12 Zed Dibiasi, Rotjog & Menaze - Voor de Buit
13 Appa featuring Naffer - Schuif aan de Kant
14 Negative, Kimo & C-Ronic - Damsko
15 Extince - De Avonturen van de Exter-O-Naldus
16 Kempi - Zoveel Stress
17 THC - Je Bent Niet Alleen
18 STL - Outro