1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nederland, een ontwikkelingsland in wording...

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Outlander, 20 mrt 2005.

1. Sommige Nederlanders hebben grote hoofden zodat de economie slechter gaat

2. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    Nou ja, kijk je zult zien dat we in de toekomst gaan verschuiven van export van producten naar export van kennis.

Dat betekent dat wij hier de dingen bedenken en leiden en dat deze ergens op anders op de wereld worden geproduceerd. Zo krijg je dus optimale allocatie! Leve de globalisering! :p Je moet het echt niet zo zwart zien!

3. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @ Outlander , wees eens een kerel die positief denkt wil je ?.
    Ik snap niet hoe je zo negatief kan zijn, verdorie je bent een nederlander , wees daar trots op.
    Jij snapt dus niet dat jouw land , nederland , belgie en luxemburg alzo genaamd de benelux aan de echte basis liggen van de europese gemeenschap .
    De huidige europese gemeenschap is alzo gebaseerd op ons pionierswerk , dat liet zien hoe een samenwerking tussen de drie kleinste europese gemeenschappen tot een niet te negeren eenheid binnen europa waren , hieruit is het idee van een veel groter europa ontstaan.
    Nu gaat het economisch slechter hier, dat is een feit maar net zogoed zal het een feit zijn dat als die achtergestelde regio's op het peil van de onze komen hun lonen net zo hoog en zwaar belast worden zoals wij , en dan nemen we terug een voorsprong gewoon omdat wij hier in onze beide kikkerlandjes gewoon véél beter opgeleid zijn.

4. Jerhui

Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Ik sluit me volledig aan bij de mening van Xmaster, met als toevoeging dat de Nederlandse werknemer één van de meest productive is ter wereld. Dit komt vooral omdat we met hele moderne instrumenten werken (computers, enz.).

Het gaat echt niet zo slecht hoor, maar blijkbaar heeft een aantal van de wat jongere members enkel het einde van de jaren negentig bewust meegemaakt en denken nu dat het heel erg slecht gaat (we herstellen nu al van de recessie). Als je de jaren tachtig heb meegemaakt, dan weet je dat het nog veel slechter kan. ;)

5. eL_C!D

eL_C!D Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    zolang die man uit die cel/vreemde kapsel/maastrichts accent maar niet te veel zetels krijgt (HET LIEFST GEEN) kan er nog vooruit gang komen in Nederland! Anders zakken we nog verder terug dan een ontwikkelingsland en kunne we ons meer vergelijken met een land uit in de tijd van de middeleeuwen

6. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    Dat van die productiviteit betwijfel ik.. We hebben heel wat atv en flexdagen. Een lichpuntje is dat de bouw minder "uit - of ingevroren" is in de maanden december en januari. Maar dat komt door de zachte winters. Hier hoeven we ons niet echt voor in te spannen. Enkel zorgen dat er voldoende CO2 in de lucht zit.

Wat is de definitie van productiviteit eigenlijk. Horen daar ook de vergaderuren bij. Ik denk wel dat we sterk zijn in vergaderen. Het overleg zit in onze genen. Het zogenaamde poldermodel, blijven praten.

En inderdaad ... de jaren tachtig met de zogenaamde "verloren generatie". Wat doen die in deze tijd??? Zitten ze allemaal in een doos op straat??

Laatst bewerkt: 21 mrt 2005
  7. VySio

VySio DJ Bowie!!!

Leuk Bevonden:
    0
    We zijn nog niet eens op een klein gedeelte van een herstel van de Recessie. het kan zo maar weer instorten, bedrijfsresultaten zijn goed: Olieprijs en de dollarprijs is extreem hoog. Dit kost ons veel geld. Nederland Export land MEt de grote haven Rotterdam maakt minder omzet door de hoge dollar prijs.

Op momenten zoals deze recessie zijn we niet echte uitblinkers in dingen. We hebben geen specialiteit meer. geen Tulpen te exporteren, waar we nog wel om bekend stonden maar dat inmiddels al door een ander land gedaan wordt. We zijn in dat opzich eigenlijk helemaal geen export land meer. We exporteren voor anderen in Rotterdam. Nederland is een handels land. We maken eigenlijk niets specifieks, we kopen dat eigenlijk allemaal in van goedkope landen. alle produktie wordt naar goedkopere landen verplaatst waardoor we alles weer moeten importeren.

We blinken nergens meer in uit. we zijn op alle fronten even ongeveer goed:
    Kennis, handel, Export. Wat hebben we nog meer nodig. Alleen Toerisme krijgen we maar niet omhoog. We zijn niet produktief, eigenlijk doen we niet veel. alle arbeid is buiten Nederland, alle kantoorbanen en onderzoeks laboratoria zijn in Nederland. Buiten Nederland en ook de EU zijn ze produktief qua produktie van artikelen.

Het gaat niet slecht met Nederland, het gaat gewoon wel zozo. niet goed noch slecht in vergelijking met andere landen (bijvoorbeeld Duitsland.))

8. madison

madison madison

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat Nederland qua onderwijs echt niet onder de maat is. we moeten het in Nederland op het gebied van handel echt hebben van doorvoer van producten. We hebben maar een klein landje met niet echt veel grondstoffen waar we producten van kunnen maken. Wat betreft de verhuizing van productie naar lagelonen: daar zou ik je voorlopig echt geen zorgen over maken, de arbeidsproductiviteit is in Nederland vaak groter dan die in lagelonenlanden. En de handel verhuist pas als de productieprijs per product lager of gelijk is aan het onze en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren bij veel producten. Verder heeft Nederland op het gebied van ingenieurs een grote voorsprong op andere landen. Al met al denk ik dat we met ons landje niet slecht bezig zijn.

9. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Als je het over de dollar prijs hebt, moet je het verhaaltje wel goed vertellen ;). De dollar staat op het moment laag. Hierdoor is het voor landen/fabrikanten/mensen,etc. voordeliger om goederen uit de VS te halen ipv uit Europa (landen die de euro gebruiken in het algemeen). Daardoor verandert de europese concurrentiepositie nadelig.

Over de rest: Het is wel eens goed dat we zien dat er wel degelijk een probleem is als we met zn allen meer, meer, meer willen. En als we dan een regering hebben die de schade probeert te beperken (ik zeg niet dat ze het altijd goed doen!), krijgen ze toch een lading stront over zich uitgekieperd. Typisch Nederlands, wij hebben nooit de schuld, het ligt altijd ergens anders. :{

Over Nederland, Kennisland. Dat valt ook nog wat tegen. Er wordt in Nederland in verhouding niet echt veel aan R&D gedaan. Dat is typisch zo'n loze politieke kreet. De politiek wil dat we daar komen, maar hoe we daar moeten komen, ze hebben geen idee.

10. X-Box-Ace

X-Box-Ace Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    nederland ontwikkelingsland?...onzin..we zijn juist te ontwikkeld, de navenante voor- en nadelen zijn volgens mij al genoemd.
    De nederlander heeft overal kritiek op, is het gewend dat er op alle niveaus door iedereen over alles meegepraat mag worden. dit is zo ingebakken in de cultuur dat het niet meer gaat om de eigenlijke zaak, maar puur om de vraag: "kan ik hierover meepraten of niet", gevolgd is dat mensen zomaar meningen van anderen waar "ze zich wel in kunnen vinden" overnemen. gebrek aan ruggegraat noemden ze dat vroeger...
    ..de vraag is eerder of nederland straks onderdeel wil zijn van de verenigde staten van europa. niks monarchie en eigen identiteit, maar alles centraal geregeld.

11. thedutchterror

thedutchterror Noobienoobienoobie

Leuk Bevonden:
    0
    Nederland een ontwikkelings land, nooit Neder land is niet het enige land waar het op het ogenblik iets slechter mee gaaat kijk maar naar onze buurlanden en zelfs Amerika, Nederland heeft nog steeds heel veel kennis en dat zal ook altijd blijven don't worry:)

12. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Whatever, als hier geen geld te halen is ga ik wel ergens naartoe waar dat wel kan.

13. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Die werken zich te pletter kerel , ik kan het weten want ik ben er eentje uit de verloren generatie.
    Ik moet volgens mijn regering meer belasting betalen en minder verdienen om de schulden uit het verleden ,waar ik trouwens niét voor verantwoordelijk ben af te betalen .
    Tevens zegt mijn regering dat we nu zoveel betalen om de toekomst van diegene die na mij komen veilig te stellen.
    En ik dan , heb ik geen recht op mijn toekomst , want daar wordt niet over gesproken , Wij mogen alleen betalen om anderen ervan te laten genieten .
    En zelf moeten we voor ons eigen pensioen zorgen in de vorm van bijkomende pensioensparen , en dit gewoon omdat de regering ons eigen geld dat je normaal in je loopbaan opbouwd voor je gewoon pensioen allang opgesoupeerd heeft.

14. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind die uitspraak: 'nederland een ontwikkelingsland in wording' (ik hoor hem wel vaker) een beetje misplaatst, vooral tegenover de échte ontwikkelingslanden. Natuurlijk veroveren producten van China de internationale markt, vind je het gek? Een groot land met zo'n enorme bevolking (1,2 miljard) die zich opeens gaat mengen in de internationale handel. Ze moesten die inhaalslag een keer gaan maken, maar dat hoeft niet per se nadelig te zijn, ze moeten die producten toch ergens afzetten. De rotterdamse haven heeft geen last van de haven in shanghai, integendeel.
    (een groot deel van de rotterdamse haven is trouwens in Chinese handen)
    Maar je moet je niet willen spiegelen aan China, de staatsvorm die ze nu hanteren is nog verre van ideaal. Je moet niet alleen naar de economie van een land kijken. Nederland heeft nog altijd een zeer prettig leefklimaat en we zullen in de toekomst misschien wat minder rijk zijn. So what?
    Jij betaalt niet voor ons svennies, je betaalt voor de huidige ouderen. Tja, het moest er een keer van komen, de babyboom generatie gaat binnenkort met pensioen. Iedereen wil maar ouder worden, langer leven, maar niemand wil betalen. Jij hebt meer kans op een AOW dan ik, zoveel is zeker.

15. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Ja omdat ik daar al een stuk korter bij ben dan jij ;)
    Maar ik praat vanuit het belgisch standpunt en je moet weten dat de pensioenen hier in belgie véél lager liggen dan in nederland .
    Laatst heeft men de pensioenbarema's van bij ons nog vergeleken met nederland en toen bleek dat voor eenzelfde loon het pensioen dat uitgekeerd wordt in nederland 400 euro meer was dan in belgie ,dus we praten hier niet over een klein verschil maar in mijn ogen een groot bedrag.
    Je moet weten dat de gepensioneerden hier ook nog jaarlijks belasting bijbetalen op hun pensioen , en ik weet niet of dit bij jullie ook is.

16. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    Wat me opvalt in de reacties is "de angst"... de angst voor de oude dag. We rekenen alleen maar. Hoeveel geld heb ik te besteden volgens mijn pensioenadviseur. Maar voor wat? Misschien ben je wel zo dement als een deur op je zeventigste. En dan weet je van niets meer!!

Zekerheid bestaat niet... enkel in het heden!!

Toch moet je accepteren dat een samenleving naar de kl..e kan gaan. Dat leert de geschiedenis ons. Oude beschavingen, we vinden slechts scherven en botten!!
    En waarom kan ons dat niet overkomen?

Helaas heb ik nog steeds niet iets kunnen lezen waar we echt goed in zijn.

Misschien in de sport dan (zwemmen, K1..) een klein lichtpuntje! En onze militairen (in Irak en Afganistan). We zijn in ieder geval geen "watjes".

17. VySio

VySio DJ Bowie!!!

Leuk Bevonden:
    0
    Dit zál ook een keer gebeuren. Voorspeld wordt al dat over 45 jaar de G6 (de 6 rijkste landen van de wereld, raad maar welke) ingehaald is door de BRIC landen. Brazilie, Rusland,India en China. Het lijkt moeilijk te geloven maar dit zal waarschijnlijk wel zo zijn. (zowieso China en India wel denk ik)

in 2041 wordt de VS ingehaald door China met de grootste economie (stijgt op het moment net 8% per jaar). in 2032 wordt Japan ingehaald door India door de economie, Zij compenseren de vergrijzing en groeivertraging in Japan Europa en de VS.
    Heb even een boekje voor mijn neus waar dit in staat :p

Zelf blijf ik optimistisch over de toekomst. we zullen misshcien neit meer bij de rijkste van de wereld horen maar we zullen ook in de toekomst niet arm zijn. Emigreren heeft geen zin. Al deze landen hebben een hoge bevolkingsdichtheid. kijk naar China, je mag daar neit eens meer dan 1 kind.

Maar mede hierdoor denk ik nog dat China niet eens zo heel erg veel zal stijgen. Het geld moet érgens vandaan komen, meer geld moet worden geinvesteerd in onderwijs, omdat ze alleen maar hun eigen volk hebben. Die mensen moeten opgeleid worden, investering in het onderwijs is een lang proces. Er komen nieuwe soorten banen waarvoor ook weer nieuwe medewerkers moeten komen met weinig ervaring en vanaf het nulpunt moeten beginnen. Doordat ze geen hulp van buitenaf krijgen (omdat ze weinig mensen toelaten in het land) zal dit ook een langzaam prces worden.

Ik weet dus niet in hoeverre dit allemaal waar was wat ik zei. Maar deskundingen heben dit gezegd (en die zullen wel meer van economische ontwikkelen afweten dan ik.)

Wat dit voor betrekking heeft op Nederland? niet veel, dat ze ingehaald worden hoef tniet gelijk te dat we arm worden en veranderen in een ontwikkelings land. We zullen het misschien hooguit moeilijker krijgen, vergelijkbaar met de situatie van nu. Nu hebben we het lang niet slecht. Voor sommige mensen zal het wel slecht voelen maar ik kan mij makkelijk aanpassen aan de hogere kosten, ik he bnu gewoon een eetje een lager bestedingspatroon. Maarja ik ben gestopt met roken dus dat compenseerd makkelijk. voel me niet arm, ben niet arm. Niemand hier op dit forum is denk ik arm.

Het grootste gedeelte van de mensen hier heeft een snelle internet service, kan regelmatig een gamepje kopen, kan regelmatig een biertje dirnken met zijn vrienden enz. Dit past neit in het beeld wat ik heb met ontwikkelingslanden.

18. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    G8 is het, maar het gaat er niet zozeer om welke economie het grootste is, maar waar het bbp per hoofd ed het hoogste ligt, en daarop zie ik china (en andere landen) het westen nog niet zo snel inhalen. Als je naar de totale economie kijkt, dan is het logisch dat ze een stuk groter worden, China en India hebben ongeveer een derde van de wereldbevolking, tegenover iets meer dan een tiende in de westerse wereld.(West-Europa en Amerika dus.)

19. Ruud

Ruud Guest

Als ik zo met m'n boerenverstand naar de Chinezen kijk denk ik: dat KAN niet lang goedgaan. Dat volk brandt zichzelf op heb ik het idee. En ik kan de Chinezen nu niet echt HET volk noemen dat communicatief erg vaardig is.

Maargoed, dat is oordelen met een paar impressies van dingen die je ziet en leest.

20. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    De Chinezen hebben een andere manier van communiceren dan de westerlingen; minder expliciet, minder individualistisch. Dat hoeft niet per se tegen ze te werken. Kijk naar de Chinezen in ons land, een van de succesvolste minderheden in ons land zonder dat ze ingrijpende consessies doen aan hun levensstijl.

Met dat 'opbranden' (in economische zin) moeten ze voorzichtig in zijn inderdaad. Een te explosieve groei kan voor problemen zorgen (zie Argentinie)
    maar de Chinese regering probeert die groei op het moment ook te temperen.
    Die had al veel groter kunnen zijn dan 8%

Deel Deze Pagina