Ugamer,
Jouw reactie is typerend en een drogrede. Een politicus heeft doorgaans een ideologie die hij verkondigt. Pim Fortuijn had geen ideologie, hij wilde slechts stemmers achter zich krijgen door te roepen, wat een DEEL van het volk wilde horen.
Pim Fortuijn zei letterlijk: "Als ik de liefde van mijn leven hier nog had was nooit aan dit politieke avontuur begonnen". Hij werd naar eigen zeggen gedreven door eenzaamheid. Op het eind twijfelde hij heel vaak aan zichzelf.
Zijn eerste optredens waren slim in elkaar gezet, en daaruit bleek dat hij een getalenteerd spreker was. Hij zei zo vaak dat hij deed en zei wat het volk wilde horen dat men er in ging geloven. Vraag was hoeveel verwantschap deze man eigenlijk met dat gewone volk had. Als je naar zijn persoon keek heel weinig. Het enige volkse aan zijn beleid was het geschreeuw over allochtonen. De rest was voor veel mensen dan ook niet belangrijk.
Zeggen dat de Islam een achterlijke cultuur is, vlak na 11 september is wel heel erg makkelijk scoren.
Ik zeg niet dat Balkenende een goede president is. Pim Fortuijn was veel te eigenzinnig om een goed premeir te zijn. Als hij echt premeir was geworden zou hij compromissen moeten sluiten, een rots in de branding moeten zijn, altijd op moeten komen dagen, en kleur moeten bekennen. Hij zou of zijn stemmers uit de waan helpen door een degelijke politicus te worden of hij zou doorgaan met hetgeen hij al deed en een politieke crisis teweeg hebben gebracht, zoals de LPF dat nu gedaan heeft.
Droom liever van een toekomst dan over de voltooid verleden tijd.
Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2003