1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nederlanders : Islam grote bedreiging ?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door lol, 26 mrt 2008.

1. Mavi

Mavi Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    dat zei ik ook :)

2. collin43

collin43 coolest xbw member

Leuk Bevonden:
    0
    ja je was me net voor :p alebij aan het typen,, en drukte jij denk ik net iets eerder op verzend :p

3. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoezo? De vraag is toch of we de Islam een grote bedreiging vinden? Ofwel, zijn we bang dat we onze Westerse identiteit verliezen door een groeiende Islamitische invloed.
    Hun religieuze beweegredenen zijn dan in strijd met onze normen en waarden. Dan is er toch een botsing, een "bedreiging"?

Geen idee, wtf ik daar moet doen :9 Maar goed, het eerste wat je doet, is toch aanpassen. Leren over het land en de cultuur en de taal. En als je daar in woont ga je als vrouw toch ook niet in Mini-Rokje rondlopen. Naja, kan misschien in Turkije net wel, maar dieper in het Midden Oosten dan.

4. MM90

MM90 -xxx-

Leuk Bevonden:
    0
    Maar wat heeft het niet naleven van een alledaags gezegde daar mee te maken? Je voorbeelden betrokken namelijk ook alleen maar mannen; die geen hoofddoekjes dragen. En "petje af" gaat een beetje moeilijk als je een burka helemaal om je heen hebt verwikkeld, of in mindere mate een hoofddoek. Al je voorbeelden zijn makkelijk te ontkrachten. IMO past het gezegde petje af niet bij de religeuze behoefte om een hoofddoek te dragen.

De Westerse identiteit gaat verloren wanneer de Islam daadwerkelijk te meest prominent nageleefde religie wordt, en wanneer er meer Moskee's dan kerken de bezichtigen zijn.

Nogmaals, ik snap je volkomen. Maar een gezegde meer of minder "naleven" boeit geen flikker wat betreft de identiteit van de halve wereldbevolking.

5. Mavi

Mavi Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    het heeft niks te maken met een gezegde naleven!!
    Het heeft te maken met het gebrek aan respect wanneer je je pet ophoud. datzelfde geld dus voor hoofdoeken en burka's!

6. collin43

collin43 coolest xbw member

Leuk Bevonden:
    0
    precies :) en dat heeft niks met godsdienst te maken, mensen uit tibet dragen als ze bij de premier op bezoek komen ook westerse kleding hoor :p

7. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    Onzin, van Nederlanders heb ik geen last, van die marrokaanse moslimmetjes wel.

8. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil wel een ding kwijt over dat gedoe met die hoofddoekjes, want Nederland is o zo bang dat ze raar worden aangekeken. Een voorbeeldje:

Mijn moeder moest een nieuwe foto voor haar rijbewijs laten maken, want deze moest verlengd worden of iets dergelijks. Mams naar de kapper en alles, haar netjes.. komt ze bij de fotograaf en daar kreeg ze te horen dat 't haar toch echt niet voor de oren mocht zitten. De oren moesten in alle gevallen zichtbaar blijven.

Wat ik dan weer jammer vind is dat bijvoorbeeld in het geval van Moslima's, de burkha wel gewoon de oren mag bedekken. De overheid is echter bang dat als ze zeggen dat deze afmoet, ze commentaar krijgen op/problemen krijgen met deze regel. Als ik met een dikke muts/bivakmuts de bank binnenkom, staan er tien politieagenten klaar om mij in te rekenen. Een man/vrouw.. je weet immers maar nooit, kan met een burkha naar binnen stappen en er gebeurt niks. Beetje vreemd als je er over nadenkt.

edit/ Wat betreft het gevaar dat de islam schijn te zijn: de media praat het ons ook zeer zeker aan. Ook al ben ik zelf zeker geen voorstander van zoveel moskeeen hier in Nederland, het wordt wel lichtelijk overdreven.

Laatst bewerkt: 26 mrt 2008
  9. Jeroentje NL

Jeroentje NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja, ik vind de Islam een gevaar voor Nederland.
    En niet dat ik zo bang ben voor extremistische aanslagen, maar meer om het behoud van de Nederlandse cultuur.
    Als zelfs de toekomstige Nederlandse koningin zegt dat de Nederlandse identiteit niet bestaat, maak ik me wel zorgen ja. Of als de minister van wonen, wijken en integratie praat over een Nederland met een joods-christelijk-islamitische traditie.
    Een aantal jaar terug zou het suikerfeest tegelijkertijd vallen met Sinterklaas, dus vroegen de moslims of we ons feest niet konden verzetten. Gelukkig is dat niet gebeurt, anders was ik toch aardig pissig geworden. Het gaat om het idee dat ze het zoiezo vragen, en het zal in de toekomst misschien nog wel vaker gebeuren. En het huidige linkse kabinet kennende is er misschien nog eens kans dat zulke situaties nog uitlopen in het voordeel van de moslims. Met een juichende Vogelaar.

PS: Ja, ik heb verstand van de vaderlandse geschiedenis. Vraag maar raak.

10. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    of je hebt verkeerd gequote of je hebt een cursus begrijpend lezen nodig.

11. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Zwaar gelul. De media rapporteert louter negatieve berichten over de Islam terwijl het toch echt duidelijk is dat het allemaal echt meevalt. Maar mensen kijken alleen naar aanslagen, terrorisme en Iran en denken dat het een duivelse religie is. Kijk eerst naar de feiten en kom dan terug met je mening. Komt bij dat de door Wilders genoemde ''Marokkaanse straatterroristen'' niks met het geloof te maken heeft, maar gewoon met een rotjochgehalte. Dat zie je overal.

12. Tediz

Tediz pendejo

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het een overschat probleem. De huidige mentaliteit irriteert me. Er lijkt geen middenweg te zijn tussen de Islamhatende Wildersstemmer en de overtolerante multiculturele sukkel.

Er is een probleem wat betreft een groep immigranten, maar dit probleem is er zo ongeveer altijd en overal. Het schijnt overigens behoorlijk mee te vallen met het 'probleem' van de intergratie - ik hoorde vandaag op BNR Nieuwsradio dat er een universitair onderzoek is gekomen dat antoont dat het vandaag de dag beter is gesteld met de aanpassing van allochtonen aan de Nederlandse samenleving dan 10 jaar geleden. Het voornaamste probleem is de omslag in mentaliteit die vooral na 11 september en de moorden op Fortuyn en Van Gogh naarvoren kwam. Deze 'aanpassen of wegwezen' mentaliteit zorgt ervoor dat allochtonen ook wat sceptischer worden, maar over het algemeen valt het volgens mij best mee.

De islam specifiek is alleen een probleem in bepaalde situaties. Het is echt waar dat de meeste moslims, net zoals de meeste andere mensen, gematigd zijn. Dat niet nader te noemen volksmenners anders willen doen vermoeden doet hier niets aan af. Er zitten belachelijke elementen aan de godsdienst, en je hebt dan ook belachelijke uitwassen die anti-Westerse gedachten propageren. Deze dienen dan ook aangepakt te worden, maar hier moet de gehele gemeenschap niet op worden afgerekend. Een gevecht tegen de ideologie en theorie van de islam, zoals Wilders die voert, is behoorlijk zinloos wat mij betreft. Natuurlijk wil het cliché dat de joods-christelijke religieuze richting ook niet al te frisse aspecten heeft, al komen deze niet al te veel naarvoren meer in de huidige maatschappij. In islamitische landen gebeurt dit nog wel regelmatig, maar men moet niet de islam in Iran gelijkstellen aan de islam zoals die in Nederland vaak wordt beoefent.

De Nederlandse identiteit? Ik zie wel degelijk een punt in de opmerking van Maxima. Culturen zijn altijd aan verandering onderhevig geweest. Dat is altijd zo geweest, en er is geen reden om aan te nemen waarom dat proces niet gewoon doorgaat. Dan heb ik het niet over de islam die de wereldmacht zou ambiëren als we Wilders moeten geloven, maar gewoon over onderlinge Europese betrekkingen en toenadering. Er zijn wel degelijk sociale verschillen tussen Nederlanders, Fransen, Duitsers, Engelsen en Spanjaarden, maar wie denkt dat iedere Nederlander iedere avond aan de boerenkool zit en ganzenbord speelt komt bedrogen uit. In deze tijd van globalisering (digitaal en informeel; niet eens commercieel) is het een beetje zinloos om telkens nationalistische sentimenten te blijven uiten. Figuren als Wilders en Verdonk zijn nationalisten of overdreven patriotten te noemen. Ik vind het niet echt meer iets van de 21ste eeuw eerlijk gezegd. Een zekere trots op je vaderland moet zeker kunnen (al kan ik qua Nederland niet veel bedenken behalve de VOC-tijd, sport, en de relatief grote invloed van Nederland in het bedrijfsleven), maar ik moet zeggen dat ik me soms bijna evenveel Europeaan als Nederlander voel, al hangt dat wel van de situatie af. Het is een leuk landje, Nederland, maar dat eeuwige gezeik hier over het minste of geringste doet me ook weleens naar een andere mentaliteit, en dus een ander land verlangen. Om terug te komen op de stelling - ik denk niet dat dé Nederlander bestaat. Noem mij iets wat mij typisch Nederlands maakt, of wat jou typisch Nederlands maakt. We kunnen ietwat lacherig gaan doen over clichébeelden van klompen en tulpen, maar ik denk dat we eerder van een (West-)Europese mentaliteit kunnen spreken dan een Nederlandse. Hoewel de Europese culturen allemaal uniek zijn en hun eigen verhaal hebben, merk ik dat ik met vrienden van mij uit Duitsland veel gemeen heb, behalve de taal. Ik denk nog steeds niet dat ik specifiek behoor aan dit landje van 200 bij 300 kilometer. Ik zou altijd in Europa willen wonen, maar ik kan niet garanderen dat ik altijd in Nederland zal blijven wonen. Misschien dat ik hier een uitzondering in ben, maar behalve bepaalde karaktertrekken en cultuur-bepaalde verschilletjes denk ik niet dat je dé Nederlander als model voor een land als dit aan kunt houden.

13. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    Als je verder nadenkt: je hebt geen historische kennis nodig om te zien welk mensen je wel en niet mag.

Ik vind het opzich best een strak plan van Wilders om alle allochtonen die een misdrijf plegen het land uit te zetten. Zullen we is zien hoevaak je nog lastig wordt gevallen door een groepje marrokanen of turken.
    PS: hierom hoef je mee geen racist te noemen, zoals eerder aangegeven ben zelf half indisch. Echter, raar maar waar, heb ik nooit last van Nederlanders, Indonesiërs, Molukkers, Negers... het zijn altijd de marrokanen/turken die uit zijn op ruzietjes.

Laatst bewerkt: 26 mrt 2008
  14. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    cursus begrijpend lezen dus. om mijn post dan wat te ontleden.

Ik zeg nergens dat je wel of geen historisch besef nodig hebt om te zien welke mensen je wel of niet mag..

Wat ik wel zeg : Dit is een kranten bericht over een onderzoek dat gaat over het historische besef van de nederlander ,iets wat deel van onze cultuur is, en onze "identiteit" voor zover we die hebben zou bepalen.

Vervolgens word er dus uit een onderzoek dat gaat over ONS historisch besef een conclusie getrokken hoe wij zouden denken over de islam waar ik om verschillende reden een groot probleem mee heb. :

• Wat heeft dit in hemelsnaam te maken met ons historisch besef ?
    • Waarom krijgt dit zo`n vreselijke prominente plaats in een kranten artikel waarvan het onderwerp volledig anders is. ?

Vervolgens kom ik tot de conclusie dat het verdomt hypocriet is de islam en daarmee indirect buitenlanders (weinig mensen die er nog onderscheid in maken) van vanalles en nog wat te betichten , waaronder slecht intergreren niks weten van dit land en zijn normen en waarden etc. Terwijl deze ontstaan zijn uit onze historie. Waar vervolgens blijkt dat de kennis over dit onderwerp bedroevend slecht en beneden alle pijl is.

Verder laat ik volkomen in het midden hoe anderen over buitenlanders denken. Moeten ze lekker zelf weten.

15. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Wie hier woont echt in de grote stad en heeft er ook echt daadwerkelijk last van?
    Als ik in de bus zit hier in Utrecht dan is gemiddeld zo'n 80% allochtoon (hangt ervanaf in welke naar bus naar welke wijk je gaat ook natuurlijk).
    Vooral de jonge sukkeltjes die schreeuwen maar wat af en trekken zich van geen enkele regel wat aan. Het is een feit dat de allochtonen voor veel meer criminaliteit zorgen dan de autochtonen. Dat is een feit, ik merk echt dat je hier in Utrecht in sommige wijken echt niet normaal meer over straat zonder wat naar je hoofd geschreeuwd te krijgen.. Begrijp mij niet verkeerd ik heb veel buitenlandse vrienden, maar er moet echt een oplossing gevonden worden..

16. relax1989

relax1989 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    kanaleneiland en overvecht zeker?

17. Volkoren

Leuk Bevonden:
    3
    Ook zuilen lijkt wel op een enclave. =(

18. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Dat klopt,en het is aan de politiek om actie te ondernemen...
    Maar die politici leven in hun ivoren toren vér van de werkelijkheid vandaan.
    Als men zero-tolerance zou invoeren wat criminaliteit betreft zou het zéér zeker beteren,maar zitten de gevangenissen en jeugdinstellingen dan ook overvol...
    En dan moeten ze weer nieuwe gevangenissen bijbouwen en komt de oude dooddoener boven,géén geld...En bijgevolg dwingt men haast de politie en de rechterlijke macht om kleine criminaliteit zo goed als ongestraft te laten ,aangezien de opgepakte crimineeltjes sneller terug de straat op zijn dan de agent tijd nodig heeft om het procesverbaal op te stellen...
    En dan wegens niet bestraft voelen die kleine crimineeltjes zich natuurlijk sterk ,en kleine gangsters worden later grote gangsters...
    Zo gaat het er in Brussel alvast aan toe...

Verleden week hield men bij het openbaar vervoer in anderlecht, een deelgemeente van brussel een controle wat zwartrijders betreft...Een kleine 80% voornamelijk van allochtone origine werd betrapt op zwartrijden en kreeg een boete...Sindsdien worden de bussen die door die gemeente rijden bekogeld met grote stenen ,in één geval werd er met een molotov-coctail gegooid en eenmaal werd een bus beschoten en worden de buschauffeurs dagelijks met geweld gaande van scheldpartijen tot handtastelijkheden tegen hun geconfronteerd...En de politie grijpt vooralsnog niet in...De gevangenissen zitten zo vol dat de rechters de opgepakte criminelen terug de straat opsturen,en worden ze toch door de rechtbank gestraft ,krijgen ze maximaal 6 maand,wat inhoudt dat ze hun gevangenisstraf niet moeten uitzitten.... |:-

Laatst bewerkt: 27 mrt 2008
  19. Volkoren

Leuk Bevonden:
    3
    Dat bussen niet eens normaal meer door een stadsdeel heen kunnen rijden omdat ze beschoten worden slaat echt nergens op.
    Ik vraag me echt zo af he; Waarom hebben die ouders niks in de gaten? En sowieso; ook al heb je geen goede opvoeding gehad, je kan toch wel voor jezelf denken... :{

20. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat snap ik ook niet.

Mijn grootouders woonden in een wijk met voornamelijk een grote Turkse gemeenschap en je hebt toch altijd de indruk dat die ouders veel "macht" of "druk" op hun kinderen uit kunnen voeren. Ik heb altijd het idee dat ze altijd naar de vader luisteren.
    En dat snap ik dan niet, want van die "ouderen" heb je echt geen last, behalve dat ze op alles willen afdingen in prijs :9 Alleen ik snap dan ook niet hoe de kinderen op een bepaald niveau kunnen ontsporen.
    Moet wel de kant-tekening bij gemaakt worden dat we van de Turkse gemeenschap volgens mij het minste "last" hebben.

Deel Deze Pagina