Natuurlijk, door jou genoemde figuren kun je slecht noemen, maar uitgesproken slecht? Geestelijk gestoord zou ik zeggen, met een chronisch gebrek aan empathie. Maar waardoor werden die mensen gevormd?
Je begrijpt mijn punt niet helemaal en daarom zal ik het verduidelijken. De Duitser waren tijdens de tweede wereldoorlog niet allemaal slechte mensen. Nazi's noemden joden als duidelijke eeuwige vijand, ze hadden daar in hun eigen ogen goede argumenten voor en vergaten de menselijkheid van hun vijand. En daar zit hem het venijn. Die vuile terroristen die iemand de keel doorsneden zouden dat nooit gedaan hebben als ze ook maar enigzins het gevoel hadden gehad dat ze met iemand van de eigen soort te maken hadden, iemand met een familie, een leven, net als ieder ander.
Ik ben niet christelijk, maar de gedachte van de vijand liefhebben spreekt mij zeker aan. Vooral de verhalen van Sykes geven mij het idee dat hij vergeet dat het gros van de moslims een even burgerlijk gezinnetje hebben als de meeste Nederlanders, hard werken, en helemaal geen belang hebben bij religieuze oorlogsvoering.
Ik vind het vooral gevaarlijk dat mensen in de westerse wereld de Islam beschouwen als achterlijk en dat de mening gebaseerd is op de slechtse uitwassemningen ervan. Ik vind het net zo erg dat moslim fanatici de westerse wereld als des duivels afdoen.
Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2004
1 persoon vindt dit leuk.