1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nick Berg

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Glue, 12 mei 2004.

1. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik heb Pim Fortuijns boeken enigzins gelezen, er zat vooral veel humor in. Zijn theorieen zijn echter niet gebaseerd op feiten en sociologen spreken hem tegen. Zijn biografie staat overigens vol met de door hemzelf bedachte demonisering. Demoniseerde hij niet alle reeds bestaande politici? Zijn woorden over Kok zijn typerend, helemaal voor iemand die eerste aan de macht wilde komen via de PvDA.

De man was intelligent, zodanig intelligent dat hij de kunst van de volksverleiding heel goed beheerste. Lezers die echter zijn boeken lezen met een open geest en daarbij niet slechts zijn boeken lezen om een beeld bevestigd te zien komt er heel snel achter dat hij weinig wetenschappelijks te vertellen had.

Denkend aan de context waarin hij aan de macht kwam denk ik dat het woord demagogie wel gepast is.

2. gerjan

gerjan Guest

Mee eens.

Ik heb alleen dat licht blauwe boek vluchtig gelezen (laaste boek?). En moest er weinig van hebben. Was meer uit algemene interesse dan dat ik achter hem zou staan.

Maar laten we die discussie achterwegen laten...

Verder met Nicholas Berg zou ik zeggen.

Wat vinden jullie van de theorie, dat de Amerikanen nu dat filmpje laten zien (dat het dus al een eerdere gebeurtenis oid is), om hun daden (lees: die martelingen etc) naar de achtergrond te brengen/minder erg te doen lijken/te rechtvaardigen.

Of is dat al aan bod gekomen?

3. TheWalrus

TheWalrus Guest

lol, daar verwees ik al naar. En ik denk dat je twee kanten op kunt redeneren:

Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2004
  4. gerjan

gerjan Guest

Ok, alles ging ff door elkaar dus snapte het niet meer:) maargoed, zo denk ik er ook ongeveer over.

Trouwens waarom heeft hij zo'n oranje overal aan? Die hebben ze toch alleen in die amerikaanse kampen in irak?

5. Leo

Leo R.I.P. Proof

Leuk Bevonden:
    2
    Maar jij zei dat hij zijn uitsrpaken niet nuanceerde, wat hij dus wel deed, alleen was je het niet met hem mee eens.

6. TheWalrus

TheWalrus Guest

Iemand nog beelden gezien uit Irak de laatste tijd? Ik vermoed namelijk dat de thread stilvalt omdat blijkt wat voor oorlog het werkelijk is. De enige kant die je kan kiezen is de kant van de menselijkheid. En die is ver te zoeken.

Amerikanen die Ambulances kapot schieten, onschuldige mensen die de stad proberen te onvluchten en woonwijken met raketten bestoken. Eveneens een rouwende moeder net als de eerder op TV zijnde Amerikaanse moeders.

Als je deze oorlog als iets wat gebeuren moest beschouwt zou ik toch even achter mijn oren krabben. Want laten we eerlijk zijn, onmenslijk gedrag van een de leiders van de Bath Partij, Amerikanen, Sjiíten, Christen, Soenieten, Facisten en weet ik vele wie kun je niet classifiseren, het is allemaal even erg.

7. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Nog even over die stelling die TheWalrus opperde.
    Gisteren een verontrustende docu gezien over de Nick Berg footage. Blijkt dat de Irakezen een bepaald type Israelische rifle in hun handen hebben die alleen de amerikanen in hun bezit hebben. Tevens zijn er engelse stemmen op de achtergrond te ontwaren nadat zijn strot is doorgesneden. Ook het interieur blijkt overeen te komen met de gevangenis van Abu Graibh en de gemaskerde Irakezen hebben een blanke huid. Te bizar....

8. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Eeh, nee. Nogmaals, oorlog is altijd slecht. Maar ik sta achter de amerikanen. Misschien bloedt deze thread wel dood omdat alles al minstens 4 keer gezegd is?

9. gerjan

gerjan Guest

Ik geloof het ook niet 100% meer. Mijn vetrouwen in de VS is weg.

10. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6

donder op, hoe kun je zijn volgers meteen weer minder bedeeld noemen (lekker nuancerend hoor, dit is weer de zoveelste keer dat je echt goed aantoond dat jij hier een echt hokjesdenker bent)? Pim had gewoon voor in de ogen van veel Nederlanders een verfrissende aanpak, waar zeker veel positiefs over te zegen valt. En ik denk dat jij weer is niet luisterd hippie, hij vond het achterlijk in de meest basale vorm van het woord. De islam is ACHERLIJK, die cultuur loopt in evolutie achter, hij gaf als meest prominente reden de onderdrukking van vrouwen. dit is een feit. De oorlog ligt niet stil, het is gewoon weekend en ik heb andere dingen te doen dan van die ongenuanceerde opmerkingen van jou te ontvangen over mensen met een andere gedachte als jij, bijvoorbeeld pim fortuijn.

mensen waren het gewoon zat hoe het land volstroomde met die islam waar veel nederlanders niks aan te melden hebben. Feit is dat er gewoon veel arme marrokanen etc hier komen, met een criminele kutinstelling. Nee ik geef niet een mening, ik denk dat de statestieken voor zich spreken. Hij was niet racistisch om deze 'ingeburgerden' (wat het nou niet echt bepaald zijn, maar dat is een andder verhaal) anders te bahandelen, in tegendeel. Iedereen maakte hem zwart als racist, hij wilde alleen een strikter grensbeleid en als er ingeburgerd werd, dan moest er idd meer dan 10 woorden nederlands gesproken worden.

en even over die video, als je zo naar die beelden gaat klijken dan kun je er alles van maken. Die man is vermoord door laffe terroristen, ik denk dat je iets meer repect voor zijn lijden mag hebben ipv amerika op een of andere 'hippie' wijze weer de schuld geven. Ik vind het maar rare gedachten om zon afschuwelijke video te gaan anayseren met als doel zo veel mogelijk afwijkingen te vinden om iemand anders maar de schuld hiervan te kunnen geven.

Ik vind het gewoon jammer dat bepaalde mensen hier kritiek zonder goede argumenten geven aan mensen die wel enigszinds achter het amerikaanse beleid staan (meer dan achter irak dus). Er worden verwijten van niet nuanceren naar mijn hoofd gegooit en ik word op mijn mening bekritiseerd en als minder bedeelde veroordeeld, wat gewoon dom is en niet GENUANCEERD. om maar even een woord te pakken dan heh.

Laatst bewerkt: 16 mei 2004
  11. gerjan

gerjan Guest

12. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik noem Pim Fortuijn niet minder bedeeld. Ik noem hem juist intelligent omdat hij de kunst verstond van het verleiden van de geestelijk minder bedeelden door de zaken simpel voor te spiegelen. .

Als homoseksueel zijnde was zijn verhaal heel erg gekleurd. Alleen de onderdrukking van de vrouw is geen argument om een hele cultuur achterlijk te noemen. Het is typisch zo'n beeld dat de gemiddele westerling makkelijk overneemt. Zoals de antropologie dicteert, geen enkele cultuur is minderwaardig omdat deze anders is. Pim Fortuijns boeken hebben niks te maken met wetenschap en bevatten weinig objectieve revelaties en zijn veel te persoonlijk getint. De gehele islamitische wereld achterlijk noemen is ronduit onzin.

Want is onze westerse cultuur zoveel beter dan die van de bosjesman?

Leuk ook dat jij alleen maar inhoudelijk reageerd op stellingen waar je nog enigzins iets over kan zeggen. Zodra de feiten je tegenspreken en meerdere mensen iets zeggen begin je over iets anders en open je een persoonlijke aanval op degene die iets post.

Ik heb nagedacht over het verschil van mening dat ik met jou heb. Wetende dat jij vrienden hebt die in het Nederlandse leger zitten en dienen in Irak vind ik sommige zaken die je zegt begrijpelijk. Ik ben het ook met je eens, omdat dit gewoonweg de waarheid is, dat de Nederlandse soldaten zeer gewaardeerd worden door d emeeste Irakezen.

Vreemd alleen dat jij dat argument gebruikt als steun voor de oorlog terwijl je ook beweert dat het slechts om een klein deel van de Islamieten gaat die agressief staan tegenover Amerikanen en Westerlingen. Spreek je nu jezelf tegen of gaat het om een paradox?

Ik denk dat je een foute koppeling maakt tussen de Nederlanders en de Amerikanen in Irak. Ook reageer je op het feit dat ik zeg dat ik de Nederlandse aanwezigheid in Irak niet steun met de boodschap dat de Irakezen blij met de de Nederlandse soldaten zijn en dat ze goed werk doen.

Dat ontken ik niet, het gaat om het principe dat Nederland zich inzet voor een Amerikaans doel, in een Amerikaanse oorlog die niks met wereldvrede of rechtvaardigheid te maken heeft.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2004
  13. TheWalrus

TheWalrus Guest

Een krachtterm als donder op maakt jouw verhala niks sterker. Het toont alleen jouw onzekerheid over je eigen argumenten. leuk dat je deze edit maate trouwens, geeft er blijk van dat je alsnog mijn post hebt gelezen. Je noemt mij direct ene hippie, hetgeen weer jouw cliché matige denken weergeeft. Mijn opmerking zijn niet ongenuanceerd, terwijl jij telkens feitelijk alleen maar zegt dat degene waarmee je discussieert een idioot is vergeet je vaak gedegen argumenten te geven.

Als je ook maar enigzins iets weet van de Islam kun je een dergelijke uistspraak niet doen. Je zegt zelf steeds dat alles gekleurd is en als je objectief naar een cultuur wil kijken moet je toch echt zorgen dat je loskomt van je eigen cultuur. Pim Fortuijns argument over onderdrukking van vrouwen is in mijn ogen afgezaagd en bovenal onjuist en subjectief. Daarbij zal zijn geaardheid in verband gebracht met uitspraken van extremistische moslims ook wel iets met pim Fortuijns uitspraken van doen hebben gehad.

De Islam is een andere cultuur, sterker nog de Islam is een geloof en geen cultuur. De Turkse aanhangers van het geloof hebben een vrijwel westerse houding, en na de komst van de Ataturk is dat een redelijk progressief land. Ook de positie van de vrouw inde Islamitische wereld wordt heel erg onderschat, ze is de spil in het gezin en bepaalt veel meer dan je denkt.

In de westerse wereld is de onderdrukking van de vrouw in naam weg, maar vrouwen krijgen nog steeds minder betaald voor dezelfde functies, hebben steeds meer te kampen met problemen als stress en burn out. Ook worden vrouwen nog steeds aangenomen voor banen die zogezegd "typisch vrouwelijk" zijn en veelal afgewezen voor "typisch mannelijke" banen.

Daarbij komt nog dat nederlandse vrouwen net zo goed mishandelt kunnen worden door hun man als Islamitische vrouwen. Dat is iets dat met persoonlijkheid te maken heeft en niks met religie. Je zou zowel uit de Bijbel als de Koran argumenten kunnen halen om het wle en niet te doen. Het gaat daarbij dus om eigen interpretatie.
    Je spreekt niet over feiten. Dit is al eerder voorbij gekomen in een andere thread. Van de 1,6 miljoen niet westerse allochtonen in ons land zijn er ongeveer 60.000 crimineel. Dat zijn ook mensen die delicten begingen als door rood licht rijden en degelijke. Van de 340 0000 Turken in ons land zijn er 12 000 ooit met justitie in aanraking geweest. van de meer dan 300 000 Marokanen zijn het ongeveer 20 000. Feitelijk gezien zijn allochtonen niet crimineler dan autochtonen.

Heel interessant is overigens onderzoek in belgië waaruit bleek dat allochtonen en autochtonen procentueel gezien evenveel delicten begaan, maar dat allochtonen vaker aangehouden worden en er bij allochtonen minder door de vingers wordt gezien in bijvoorbeeld het verkeer.

Ik heb reeds gezegd dat ik denk dat de video echt is omdat je twee kanten op kunt redenern. inplaats van daar inhoudelijk op te reageren laat je nu weer je gevoel spreken. Het was een theorie, waarmee ik het niet eens ben. Dat er nu bewijs voor die theorie naar voren komt neem ik met een korrel zout. Maar als objectief buitenstaander vind ik de werking van de propaganda machine wel interessant. Vraag is, hoe ver gaan beide partijen?

Ik noem jou geen minder bedeelde, maar een geestelijk minder bedeelde ;) Nee, ik bedoelde jou niet. Een deel van de mensen, die geestelijk minder bedeeld zijn loopt graag achter een leider ana die geen middenweg kent.

Als je het over argumenten hebt; Je hebt nog nooit getracht argumenten van mij, of een ander te weerleggen. Je past je mening hier nu welaan, door te zeggen dat je enigsinds achter het Amerikaanse beleid staat, hetgeen al een stuk minder radicaal klinkt dan je eerdere posts.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2004
  14. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    laat ik het zo zeggen, het leek er veel op dat jij de volgers van pim in het algemeen gestelijk minder bedeelde noemde, dit stond er ook geloof ik. Misschien bedoel je het anders, goed dat je dat dan toegeeft. Donder op is heel duidelijk geformuleerd hoor, en deze krachtterm geeft gewoon aan dat ik zon opmerking een btje simpel vond.

Die edit was trouwens voor je post, deze was om een aantal spellingfouten ff snel weg te vegen, waarschijnlijk zitten er nog zat dus...

Ik denk dat we weinig meer te zeggen hebben hier idd. iedereen staat hier lijnrecht tegenover elkaar en om nou paradoxen voor te leggen lijkt me overbodig. Als je het zelfs niet met me eens bent dat de islam 'vrouwonderdrukkend' is dan valt er weinig meer te bespreken. Ik weet zeker dat ik een betere kijk heb, en jij denkt dat van de jouwe. Tijd zal wel leren wat een betere aanpak zou zijn geweest.

15. McRed

McRed PSPZone.nl

Leuk Bevonden:
    18
    Ik heb het filmpje bekeken en kan niks anders zeggen dan "bizar"!

Ik vindt datdit soort beelden niet publiekelijk openbaar mogen worden gemaakt, het is nergens goed voor,alleen maar onhef zaaien en mensen beangstigen..

Evenals beelden waarop Amerikaanse Soldaten verbrand om vervolgens achter auto´s aan worden gesleept te tonen, het publiekelijk tonen van dit soort beelden heeft geen enkele betekenis, en is volstrekt onzinnig! De gruwelijke beelden waarop Nick Berg van het leven wordt beroofd voegt niks toe aan de al zo propogandieuse oorlog.

Stelling: Tonen van dit soort "onmenselijke" aanstootgevende beelden moet verboden worden, en eventueel bestraft.

Ondanks de keuze om het te downloaden of niet is het volstrekt onnodig, de media publiceerd dit soort beelden en al snel zullen artikelen en meningen de TV zenders doen overheersen, het lokt alleen maar reacties uit!

16. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    mc red, dit is al veel besproken, en ik ben met je eens dat het gruwelijk is. Maar als je niet weet wat de ander doet hoe kun je dan ooit een idee krijgen van hoe gruwelijk deze mensen kunnen zijn? Ik denk dat censuur nooit goed is. Dat je kinderen en mensen die dit absoluut niet willen zien hiertegen beschermt is natuurlijk wel absoluut nodig.

17. gerjan

gerjan Guest

De enige reden waarom ze die foto's/filmpjes laten zien is voor beide partijen een soort van propaganda/ stemmen voor je winnen.

Zelfs sensatie is een woord dat er bij past.

18. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Geweldig dat jij ook tot die conclusie bent gekomen. Wat denk je dan! Trap even een open deur in zeg.

19. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik vind het jammer om een discussie af te doen met het punt we worden het toch niet eens. Dat hoeft ook niet. Ik merk wel dat telkens als ik feiten noem het ineens over een andere boeg gegooid wordt en dat je eigenlijk nooit met feiten komt om jouw standpunt te verdedigen. Ik zou zelf nog wel wat argumenten voor jouw mening kunnen formulieren, waaronder bijvoorbeeld de dreiging van het pan arabisme. Dat is kort samengevat een gedachte van fundamentalistische moslims dat de Arabische wereld een eenheid moet worden.

Een andere paradox is de sytelling dat het Amerika het pan arabisme stuent door er tegen te strijden.

Dat is overigens iets dat zondre moeite te weerleggen valt, maar om met mezelf et gaan discussieren is ook niet erg zinvol. Jammer dat je inhoudelijk niet reageerd sykes, dan bleef deze thread leuk.

Da-Z, welke documentaire sprak jij trouwens over?

20. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Vond een paar linkjes op het internet. Eén radioshow had een miltair expert erop gezet om de beelden te analyseren.

[edit] Kan die radioshow (die met een paar schokkende feiten kwam) ff niet vinden. Maar check in ieder geval deze als een 'starter' ;) http://topplerummy.org/berg/

Deel Deze Pagina