Beste Sykes,
Het verbaast me dat je geloof en cultuur een pot nat noemt. Je beseft duidelijk niet dat er binnen de Islam evenveel stromingen zijn als binnen de Christelijke kerk. Dat is geen dom praatje maar ene feit. Onderscheidt tussen Sjiíeten en Soenieten is welliswaar de baelangrijkste spitsing in de islam maar daarbinnen heb je tal van subgroeperingen met hun eigen regels.Terwijl Turkije een Islamitisch land is lijkt de cultuur ervan totaal niet op de cultuur in Iran. Het geloof is slechts een onderdeel.
De uitspraak over keuzes voor armoede is van een dusdanig kaliber dat ik mij sterk begin af te vragen in hoeverre het nuttig is er op te reageren. De bevolking daar heeft nooit gekozen voor uitbuiting en ze hebben er zeker niet voor gekozen om in armoede te leven. Heb je weleens van Aardrijkskunde gehoord? Daar heb je een schitterende altidj toepasbare theorie waarbij je een ontwikkeld gebied hebt en een achterland. Het gebied dat floreerd maakt gebruik van dit achterland. Welvaart komt rechtstreeks voort door de uitbuiting van de wereld, die vervolgens geduid wordt als minder ontwikkeld.
Fundamentalisten zijn er in grote getale. Probleem is dat de plaatsen waar westerlingen vermoord worden niet representatief zijn voor hele Irak. Wat jij vergeet is dat het beelden zijn uit een stad die continu belegerd wordt door de Amerikanen. Zowel de streken van de Irakezen en Amerikanen in dergelijke situaties zijn walgelijk maar ze horen in een oorlogssituatie.
We zitten in een situatie waarmee je wat betreft nieuws en overpijnzing alle kanten opkan. Zie ik een doodgeschoten Amerikaan, denk ik wat een stelletje debielen die een arme Amerikaan afschieten die daar zit om het land op te bouwen. Maar later zie ik op TV een Irakeze vrouw zonder arm, die net haar drie kinderen verloren heeft doordat Amerikanen ze beschoten omdat ze dachten dat er terroristen in de bus zaten in plaats van het gezinnetje dan walg ik van de Amerikanen.
Tot slot wil ik er op wijzen dat culturen verschillen maar altijd gelijkwaardig zijn. We zijn allemaal mensen en we moeten niet vergeten dat de verhouding tussen goede en slechte mensen bij elke huidskleur gelijk ligt. Dat er nederlandse NSB'ers waren wil toch ook niet zeggen dat Nederland een nazi steuenend land was?
En waarom spreken we eigenlijk zo lang over een bron, die iemand iets verteld heeft. Ik zou liever een controleerbare bron hebben in plaats van speculatieve bronnen. Als jouw verhalen de waarheid zijn zou deze ook wel naar buiten komen via de PR machine van de VS of via de journalistiek.
Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2004