Ok, in mijn ogen begint deze thread uit de hand te lopen.
Sterker nog ik begin een wrang ondertoontje van rassen/geloofs haat hier te bespeuren.
Er worden stellingen neer gezet die gebaseerd zijn op selectieve media beelden.
Het is zeker niet zo dat het grootste gedeelte van de irakeese bevolking anti-westers is. En het liefst iedere westerling dood ziet.
Dat ze liever zien dat de amerikanen en VN uit hun land gaan is niet ondenkelijk en ook kan ik dat begrijpen.
Dat er een paar extremisten moorden plegen uit de naam van Allah wil ook niet zeggen dat elke moslim het daar mee eens is of ondersteund.
Zo heeft b.v. de arabische aftak van BBC news duizenden mailtjes binnen gekregen van v.n. arabieren die de onthoofding van Berg afschuwelijk vinden.
(was gisteren op BBC World)
Vergeet niet dat de meeste nieuwsbeelden die je ziet op tv via CNN komen.
CNN is hetzelfde kanaal wat juichende palenstijnen toonde na 11/9 en pas een week later ook rouwende palenstijnen liet zien. Mogelijk selective nieuwsgeving dus en in mijn ogen daardoor ook niet helemaal betrouwbaar.
Zelfs wat soldaten daar meemaken is selectief. Ik heb het idee dat jullie vergeten hoeveel van de normale bevolking daar leeft in angst voor die extremistische groeperingen. Ga jij als burger daar openlijk roepen dat je voor de VS bent met dat soort groeperingen in je land? Ga jij vriendelijk doen tegen die westerse soldaten, nee tuurlijk niet.. Niet als je het risico loopt om gedood te worden. Dus hou je je afzijdig, dus komen die soldaten alleen maar de anti-VS burgers/extremisten tegen.
Wat ik nu ieder geval zie zijn 2 partijen die beide schijnbaar lak hebben aan mensen rechten. De amerikanen (zeker niet alle maar een groep) en de extremisten.
Want die foto's etc die vrijgegeven zijn i.v.m het vernederen etc van gevangenen schijnen dus ook alleen nog maar het topje van de ijsberg te zijn.
En als er nu niet snel iets veranderd daar krijg je een visueze cirkel waarbij extremistische groeperingen wraak nemen voor die US martel acties en de US soldaten/cipiers uit frustratie weer wraak nemen op gevangenen door die extremistische groeperingen.
Laatst bewerkt: 13 mei 2004