1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[oorlog] De oorlog in Irak

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door T-box, 17 mrt 2003.

1. Dmatri

Dmatri Bleed til you die

Leuk Bevonden:
    0
    Dus Democratisch is volledig Amerikaans? In welk land woon je? Nederland? Nou dan.

2. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Wat de historie ook was, het is goed dat er nu wat aan gebeurd.

En de ergere regimes die komen echt nog wel aan de beurt.

3. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Dat ben ik met je eens dat Irak best een goed voorbeeld kan worden voor andere landen in de regio: dat een democratisch land geen bedreiging hoeft te zijn voor islamitische landen. Maar stel je voor dat de Iraakse bevolking kiest voor een ouderwets bewind? Of voor een extreme leider?
    Beter: wat moet Amerika doen alls Irak ervoor kiest GEEN kapitalistisch land te zijn omdat dat niet strookt met de geloofsovertuiging van de mensen daar?

4. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Wie neemt Irak in? Niet Nederland geloof ik...

5. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Stond een keer in de krant. misschien 1.5 jaar geleden gok ik?

Er vallen vast wel burgerslachtoffers maar dat is iets anders dan het opzettelijk raken van burgers. Amerikanen proberen geen burgerdoelen te raken. Doen ze dat wel dan wordt dat weer helemaal uitgemeten door el jazeera ofzo.

6. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Een van de eerste regels die je leert in het leger:

2% mag sneuvelen, de rest nemen we op de koop toe.

Sadam moet daar weg, en wat mij betreft betreft mogen ze alles inzetten wat ze hebben.
    Bijkomend voordeel van de oorlog is dat mijn aandelen eindelijk weer stijgen.
    Op dit moment neem ik alleen de westerse TV zenders nog serieus, doordat er veel reporters "embedded" zijn krijg je een waarheidsgetrouw beeld voorgeschoteld, al-jazeera en de rest vertonen alleen propaganda zoals voor het laatst in de 2e wereldoorlog is gedaan.

En wat dan nog als er burgerslachtoffers vallen, dat is nou eenmaal de prijs die er wordt betaald voor vrijheid.

7. Dmatri

Dmatri Bleed til you die

Leuk Bevonden:
    0
    Dus Democratisch is volledig Amerikaans? In welk land woon je? Nederland? Nou dan.Ik denk niet dat ze daar een Democratsich land van gaan maken want dan kiezen ze to weer zo'n extremistische eikel.Er is bijna geen goeie oplossing voor te zoeken,Hoe meer ik er over nadenk hoe zieker ik er door word,het halve midden-oosten is anti westers,Laat ze elkaar maar afmaken.

8. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Er zijn ook democratische landen waar de islam het grootste geloof is. De mensen zullen kiesen voor een democratische staat. Die gaan echt niet nog een keer voor een extremistische leider kiezen.

Anyway dat wordt dan echt wel toegelaten, alleen als er gevaar is voor de bevolking zal er wat van gezegd worden.

9. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    idd, erg ongeregeld daar vind het soms ook zielig. We willen die mensen helpen maarja er is geen goede manier om ze te helpen. Alleen door miljarden en miljarden kun je iets doen en dan nog komt er weinig uit (zie: Turkije).

Als wij niks zouden doen zouden ze elkaar daar gewoon nog afmaken. Afrika ook btw.

10. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ugamer: laat ik mijn vraag anders stellen. Stel je voor dat Irak een bewind kiest die de VS niet ligt. In hoeverre vind jij dat de VS dan gerechtigd is om in te grijpen?

11. Dmatri

Dmatri Bleed til you die

Leuk Bevonden:
    0
    Jawel dat begrijp ik wel maar ik probeer alleen aan te tonen hoe hopeloos het is,stel dat Irak een Democratie word,wat gaat er dan met de rest van de regio gebeuren?Want die willen absoluut geen Democratisch land daar hebben want straks zijn hun regimes ook aan de beurt.|:-

12. Lorre

Lorre Brrrrrrrrmmm

Leuk Bevonden:
    0
    klopt niet helemaal :
    ze zijn volgens mij niet anti-westers maar anti-amerikaans

"laat ze elkaar maar afmaken" oh ja waarom niet

wat me in deze oorlog nog het meest ergert is Bush zijn speldje:mad:

13. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Hoe bedoel je, je stelt een suggestieve vraag.

Kijk als Irak kiest voor een turbo extremisist die amerika dood wil hebben dan lijkt het me duidelijk dat er weer ingegrepen mag worden. Dan zijn die mensen kennelijk niet te helpen. Maar het lijkt me stug want de mensen die je nu ziet zijn heel blij met de bevrijding en als een leider verstandig is en hulp etc wil zal hij wel samen willen werken met o.a. de Amerikanen.

14. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Als ze in Afrika elkaar gaan afmaken is dat vanwege de mooie rechte europese grenzenverdeling daaro. het kruis over afrika wordt dat genoemd (engelsen kregen landen van Noord tot Zuid Afrika, terwijl Frankrijk van West tot Oost Afrika landen kreeg). Ze hebben toen grenzen getekend die dwars door verschillende stammen heen liepen. Gevolg: chaos in eeuwenoude tradities! Maarja, dat boeide europa niet want die hebben daar dik geld verdiend

15. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ik weet dat het een suggestieve vraag is, maar ik was benieuwd wat je ervan vond. In ieder geval relaxed dat je erop wilde antwoorden, thanx

16. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    We doen het nog netjes met onze precisie-bombardementen, de burgers die er vallen hebben gewoon vette pech!

Elk land wat voor zijn vrijheid wilt strijden zal levens opofferen, kijk naar ierland nu of naar ons land 50 jaar geleden.

17. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Ik vind dat nette wel meevallen eigenlijk.. en op het moment dat een patriot raket al een brits vliegtuig neerhaalt ga ik ook ernstige twijfels hebben aan het precise van die bombardementen.

Vette pech? tja.. ik geef het je te doen.. Je woont in een land met een dictator.. Echt veilig (tenzij je alles doet wat ie zegt) ben je niet.. En dan krijg je ook nog een bom op je huis door "zogenaamde" bevrijders..
    En de burgers van irak krijgen deze oorlog opgedrongen..

Egh ok.. Allereerst ken je Ierland en Irak niet met elkaar vergelijken.. Ierland gaat tussen protestanten en katholieken en dat gaat niet meer om vrijheid maar om wraak (hmm misschien niet zo anders als amerika en irak dus?) 50 jaar geleden werden wij binnengevallen, en moesten we vechten voor onze vrijheid tegen een agressor.. We moesten wel.
    De bevolking van irak heeft momenteel niet eens die keuze gehad.. ze worden gebomdardeerd voor hun vrijheid, beetje krom eigenlijk als je erover nadenkt.. En dan wordt Saddam gepakt wat dan? oh ja.. top dan krijgen ze dus in ieder geval een tijdelijke amerikaanse regering.. Goh bezetting? En dan.. Tja als ze mazzel hebben krijgen ze een pro-amerikaanse leider die ook nog om zijn volk geeft. Met een beetje pech krijgen ze een 2e saddam maar die vriendjes is met amerika.. Dus veranderd er nog niets aan hun situatie.. Precies wanneer wordt dan de keuze aan het volk van irak gelaten? neem afghanistan heel even voor het gemak, precies wanneer hebben zij een keuze gehad? De taliban is weg.. maar nu zit er een regering die daar geplaatst/gesteund is door amerika.. En momenteel hebben ze het echt niet veel beter daar.. Overigens bemoeit amerika zich niet meer met de bevolking daar, dat laten ze over aan de regering .. wat ie doet met hun mensen intresseert ze niet zolang ze maar niet tegen amerika zijn of een bedreiging vormen.. Dit gaat ook gebeuren met irak.

18. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Zoiets kost tijd? Damn we hebben hier toch ook dikke problemen, en onze leuke partijen hebben nog niet een een regering. Kost gewoon tijd,je kunt niet binnen 6 maanden verwachten dat ineens Afghanistan bloeit enzo.

19. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Tuurlijk kost dat tijd.. Persoonlijk verwacht ik alleen dat het er in afghanistan niet beter op gaat worden.. Dat is een vulkaan in wording daar want je heb een heleboel "warlords" daar rondlopen die straks zoiets hebben van "dat is mijn stuk land" en uiteindelijk zal de bevolking daar de dupe van zijn.. Ik verwacht dus dat het een rommeltje wordt en ik verwacht ook dat amerika geen poot uitsteekt. De VN mag dat straks weer oplossen. Maar dit is mijn mening.

20. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Kijk niemand vraagt om een oorlog, maar ik weet niet wat erger is, een leider die zijn eigen volk uitmoord en bestookt met gifgas of een leger dat probeert deze dictator aan te pakken.

Mensen in Irak zullen geen opstand beginnen tegen sadam want op dat moment tekenen ze hun eigen doodvonnis.
    De iraki's hebben volgens mij ook geen idee wat er allemaal aan de hand is ze worden, door de iraakse media zo eenzijdig op de hoogte gehouden en voorgelicht, dat ze inderdaad het idee hebben dat ze worden binnengevallen.

De propaganda machines lopen goed van beide kanten maar die aan de iraakse kant is gewoon bezig met het dom houden en hersenspoelen van hun eigen volk.

Je leven laten voor vrijheid is het ultieme offer dat iemand kan brengen, we moeten gewoon hopen dat het aantal burgerslachtoffers laag blijft.

Deel Deze Pagina