[oorlog] De oorlog in Irak

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door T-box, 17 mrt 2003.

1. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Op zich is het ook niet erg dat Amerikaanse bedrijven bepaalde contracten krijgen in Irak maar is het niet vreemd dat de meeste van de ministers die deze oorlog hebben verzonnen en hebben gevoerd nu geld gaan verdienen aan deze oorlog?

2. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    En dat weet jij zeker? Wat is je bron daarvan? Lijkt me wel interessant

3. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb trouwens wat leuks:

http://www.opensecrets.org/news/rebuilding_iraq/index.asp

Kijk maar eens waar die contractors geld in hebben gestoken....ja...zie je 't? Bijde partijen, dus niet alleen de conservatieven...

Er is dus geboden op de contracten, door een aantal partijen (dat is niet echt netjes, maar toch), en ze zijn dus niet zomaar verkocht aan vriendje dit, of vriendje dat...ook zie ik nergens iets staan over belangen van ministers (en dit is een kritische site en ze hadden dat echt wel vermeld) in de bedrijven, er zit zelfs een non-profit organisatie tussen die al werk in zuid afrika etc. heeft gedaan...

Laatst bewerkt: 22 apr 2003
  4. Technoob

Leuk Bevonden:
    4
    VS kent eerste contracten wederopbouw toe 18-04-2003

De Amerikaanse regering heeft het eerste grote contract voor de wederopbouw van Irak toegekend. De Amerikaanse multinational Bechtel gaat in Irak luchthavens en stroom-, water- en rioolvoorzieningen herstellen.

Het contract is 34,6 miljoen dollar waard, maar dat kan in anderhalf jaar oplopen tot 680 miljoen dollar. De toekenning is omstreden, vanwege het besloten karakter van het proces. Een senator voor de Democraten stelt dat zich "een problematisch patroon begint te ontwikkelen als sommige van de machtigste bedrijven in het land deze enorme contracten blijven krijgen zonder openbare en transparante aanbesteding".

USAID, het federale bureau dat de organisatie van de wederopbouw onder zijn hoede heeft, werpt tegen dat het de enige manier is om de hulp snel in Irak te krijgen.

Shultz
    Naast de onduidelijke aanbestedingsprocedure roept ook de rol van oud-minister van Buitenlandse Zaken Shultz vragen op. Shultz is directeur van Bechtel en een groot voorstander van de oorlog in Irak. Verder staat oud-minister Weinberger, ook een vooraanstaand Republikein, bij de onderneming op de loonlijst.

Daarbij prees de huidige minister van Defensie Donald Rumsfeld het bedrijf - overigens zonder veel succes - in de jaren tachtig aan bij Saddam Hussein.

Shultz ontkent gebruik te hebben gemaakt van zijn politieke connecties om de opdracht voor Bechtel te krijgen. Hij wijst op de lange geschiedenis van de onderneming. "De afgelopen honderd jaar hebben er zowel Republikeinen als Democraten in het Witte Huis gezeten", aldus Shultz.

Hij zei ook dat Bechtel een deel van het toegekende werk zelf zal doen, maar dat het grootste deel zal worden uitbesteed aan andere bedrijven.

Contracten
    Naast het werk voor Bechtel zijn er nog vier contracten toegekend aan Amerikaanse bedrijven, onder meer voor het herstel van onderwijsvoorzieningen, begeleiding bij het plaatselijk bestuur en de organisatie van de zeehavens.

Contracten voor de organisatie van hulptransporten, het leveren van gebotteld water, het herstel van de gezondheidszorg en een gemeenschapsproject moeten nog worden toegekend. USAID heeft voorlopig 900 miljoen dollar gekregen voor de wederopbouw.
    Einde bericht

5. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ok, dus een oud minister zit in een bedrijf....thats all??? maar gooi je bron er ff bij anders kan je zitten kloten ;) (no offence, maar ik lees graag de hele stukken)

6. Technoob

Leuk Bevonden:
    4
    ???. Dus als ministers uit de GEHELE Amerikaanse regering geld verdienen aan deze oorlog dan is het wel goed? |:-

7. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    en hier hebben we dus de reden dat ik uit deze discussie ben gestapt...ga nog maar even nadenken, ik lees het na de lunch wel :)

8. Technoob

Leuk Bevonden:
    4
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het stuk heb van een eerdere reply in deze thread. Ik ben in ieder geval wel blij dat je om een bron vraagt want dan blijft alles in ieder geval geloofwaardig in deze thread.

Ondertussen ben ik ook een beetje kwijt wat nu de bedoeling is van deze thread. Om eerlijk te zijn is er denk ik in deze zaak geen goed of kwaad. Duitsland, Frankrijk en Rusland denken ook alleen maar aan hun financiele belangen en als het aan de VN is dan zou Saddam nu nog steeds in Irak zitten.

Het enige wat mij v.w.b. de VS dwars zit is de gehele manier waarop alles gaat. Het continue zichzelf tegenspreken en niet vertellen waar het nu eigenlijk echt om gaat.

9. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ik ben het met Technoob eens dat iedereen vuile handen heeft in deze oorlog, dus Saaur, het valt wel met alleen maar die anti-amerikaanse sentimenten. Het nut van deze thread? Om duidelijk te maken dat een oorlog niet zo makkelijk is als gepresenteerd in HALO. Ja, misschien Saddam Hoessein als de evil 'guilty spark 343'. Wil de echte Master Chief opstaan?

Laatst bewerkt: 22 apr 2003
  10. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ah....ik was blijkbaar de draad ook een b'tje kwijt, want zoals Technoob het nu stelt ben ik het er helemaal mee eens...:)

Maar nog even over dat geld...het ging daar dus over geld dat in de campagnes gestoken wordt...en niet geld voor de oorlog/contracten daarna...ik wou hiermee duidelijk maken dat het niet alleen pro-bush-administration bedrijven zijn die de contracten hebben gekregen...het gaat dus niet om geld dat door de oorlog verdient wordt, zoals jij het stelde, maar om geld dat ze toch wel krijgen...de enige waarbij het wel zou kunnen spelen is idd bij die oud minister....

11. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Het is echt lachwekkend dat mensen hier de democratie tussen haakjes zetten LOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alsof Amerika geen democratie heeft en dat Democratie niet goed is :+ 8) :+

12. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    de democratie zoals wij hem willen zien bestaat eigenlijk niet meer.. Tja je kan kiezen wie je als leider wil maar daarmee is het tegenwoordig ook wel klaar ook.. De democratie die we tegenwoordig hebben is die van het geld. Degene met het meeste beslissen.. En de VS is daar niet de enige in.
    Maar zolang Native Americans nog niet in alle staten mee mogen stemmen wil ik wat amerika heeft nou ook niet een echte democratie noemen. Hoe dan ook.. zelfs als Iraq een democratie ala amerika krijgt zijn ze toch beter af.
    Het enige wat ik hoop is dat ik absoluut ongelijk krijg in de opmerkingen/vermoedens die ik gemaakt heb. Zelf ben ik alleen bang dat met sommige dingen er niet ver naast zit..

13. Technoob

Leuk Bevonden:
    4
    Ik zeg niet dat Amerika geen democratie heeft maar dat het in ieder geval niet het Democratisch Paradijs is zoals men beweerd.

14. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ben sowieso benieuwd of een democratie werkt in Irak.

15. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    nja, iraakse bedrijven zijn er niet.

Frankrijk/rusland/China vraagt de VS natuurlijk niet.
    nja dan zit er maar 1 ding op, en dat is bedrijven uit de VS :)

16. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Toch blijft het net een film: een oorlog beginnen om geld te verdienen. Lijkt wel het 'Wag the Dog' principe: who is in control? Is het Bush of zijn het de bedrijven onder leiding van enkele ondergeschikte presidenten?

17. Technoob

Leuk Bevonden:
    4
    Inderdaad! Fok Engeland!, Fok Australiƫ!

18. Dmatri

Dmatri Bleed til you die

Leuk Bevonden:
    0
    Het is toch logisch dat de Amerikanen willen dat Amerikaanse bedrijven geld aan de wederopbouw verdienen,zij zijn de genen die miljarden aan die oorlog besteed hebben samen met de Britten en de Australiers.Ze gaan de verloren miljarden die weer terug verdiend kunnen worden aan de heropbouw dus echt niet aan de E.U. cadeau geven.....duh !!!

19. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ik kan me herinneren dat Frankrijk ook eens een keer een land na een grote oorlog had leeggeroofd (elzas-lotharingen) van zijn rijkdommen... En daarna kwam er zo'n man met een snor die een nog grotere oorlog opstarte. Nu is het hier VS die Irak leegrooft (en niet alleen van zijn kunstschatten...). Ben benieuwd...

20. Dmatri

Dmatri Bleed til you die

Leuk Bevonden:
    0
    Ik geloof dat de Iraakse bevolking z'n eigen land aan het plunderen is en niet de Vs.
    Mensen het was een leuke en leerzame discussie,maar ik geloof dat hij een beetje doodgebloed is.Greetz to ya all.:)

Deel Deze Pagina