1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[oorlog] De oorlog in Irak

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door T-box, 17 mrt 2003.

1. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Een beetje heel erg makkelijke manier om de dingen te bekijken he? |:-

2. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Het feit dat Amerika een democratie is, heeft niets te maken met het wel of niet om kunnen gaan met massavernietigingswapens. En of je het er nou wel of niet mee eens was, Amerika is en blijft het enige land dat ooit kernwapens heeft gebruikt. Amerika heeft napalm gedropt bovenop Vietnam. En het aantal ******patienten in Irak is sinds de eerste golfoorlog explosief gestegen. Dat kwam doordat de Amerikanen bommen gebruiken met verarmd uranium en ze hebben al toegegeven dat ze die nu weer gebruiken. Dus hoezo kan de VS met die wapens omgaan.

In Duitsland is sinds de wereldoorlogen wel het een en ander veranderd. De buitenlandse politiek van Amerika is al sinds jaar en dag zoals ik eerder heb gezegd (dus het verleden is nu wel relevant), ze willen deze wereld domineren. Onder Clinton was de buitenlandse politiek wel flink verbeterd, maar die Bush heeft dat alles weer kapotgemaakt.

Hoezo als de VN het woord bij de daad had gevoegd was er niets gebeurt?? Ook dan was er oorlog gekomen maar dan onder VN vlag en niet onder de VS vlag.

En die landen in de VN zijn echt niet pacifistisch ofzo. De veiligheidsraad heeft die resoluties aangenomen en niet de VS, dus het aan de veiligheidsraad om te bepalen of die resoluties geschonden worden en niet de VS. En het is de veiligheidsraad die de gevolgen bepaald van het niet naleven van de resoluties en niet de VS.

En iedereen hierzo ziet Saddam het liefst vertrekken en als het puur en alleen om de bevrijding ging van het iraakse volk dan zou ik wellicht ook achter die aanval staan. Maar daar gaat het de Amerikanen echt niet om. Ik zie in die laatste opmerking van je toch wel erg duidelijk de beperkte geest van Bush naar voren komen, wie niet voor ons is is voor Saddam. Yeh, right.

edit: Waar die sterretjes staan moet k.a.n.k.e.r.patienten staan.

Laatst bewerkt: 21 mrt 2003
  3. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Wat je zegt mbt tot de resoluties komt allemaal uit het Amerikaanse kamp. Jij weet, net zo min als ieder ander hier, hoe de situatie werkelijk is met betrekking tot de Iraakse wapens. Lijkt me toch een slechte zaak als je alleen maar op de info uit de Amerikaanse propaganda machine afgaat en daarop je mening basseert.

En het zou ze niet om de olie gaan, alsjeblieft zeg... Irak is na Saudi-Arabie de grootste olieproducent ter wereld. Amerika als de grootste olieverslinder ter wereld heeft maar genoeg voorraad om een paar jaar de industrie volluit te laten draaien. Daarna wordt de olie wel heel schaars in de VS. De VS heeft echter als bondgenoot Saudi-Arabie dat hen heel veel olie levert. Maar de VS willen niet afhankelijk zijn van 1 land voor hun olie. En eigenlijk zijn de Amerikanen ook niet zo gecharmeerd van de Saudis (dat zijn eigenlijk ook dictators), maar ze moeten wel vanwege de olie. Dus de Amerikanen houden daar de dictatuur in stand voor hun olie net zoals ze in Irak gaan doen.

4. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27

Ik neem aan dat je bedoelt dat Amerika het meest welvarende land ter wereld is. Nou, als je nagaat dat de VS de grootste staatsschuld ter wereld heeft die middels deze oorlog alleen maar toeneemt, dan is het land niet meer welvarend maar gewoon arm. Bush heeft tevens een belastingverlaging voorgesteld van 1% hetgeen de nationale schuld alleen maar opdrijft!! Tuurlijk, absoluut gezien zijn ze enorm rijk, ze pompen miljarden dollars door hun economie. Feit blijft dat ze geen schuldeisers meer zijn maar rasechte debiteuren. Echt, mensen die ontkennen dat geld geen rol speelt in deze oorlog zijn net zo naief om te denken dat de VS een schone oorlog voert!

5. twist

twist Guest

Er zijn genoeg redene om te veronderstellen dat het NIET om de olie gaat.....
    Als het wel hoofdzakelijk om de olie ging hadden ze een andere taktiek genomen om een aanval op irak te beginnen. Het was namelijk al vrij voorspelbaar dat sadam de olie velden zou afbranden, hij heeft dit tenslotte ook al in de eerste golfoorlog gedaan. En waarom doen de britten dan mee? en waarom geeft nederland dan politieke steun? Gewoon om de simpele rede dat Irak een te grote bedreiging vormt en zich niets aantrekt van de VN. Als sadam echt over Chemische of biologiesche wapens zou beschrikken en er zou te lang worden gewacht met een aanval, dan zou er ook van alles kunnen gebeuren in het nadeel van de westerse wereld. Ik denk trouwens dat wij burgers gewoon te weinig van het hele gedoe afweten om er een mening over te vormen. Veel mensen gaan automatische demonstreren als ze de naam bush horen, en ook een boel van die mensen durft niet toe te geven dat deze oorlog noodzakelijk is.
    dus, ik denk dat we wel kunnen discuseren over wat er aan de hand is, maar we weten gewoon veel te weinig.|:-

6. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Twist, ik ben het met je eens dat we te weinig weten. Maar aan de andere kant: daar is zo'n platform als dit forum dan toch eigenlijk perfekt voor? Mensen komen hier met nieuwe en verfrissende inzichten die mij ook weer doen nadenken. Niet dat ik er ook maar iets aan kan veranderen, maar het doet mij wel meer begrijpen van de oorlog die nu bezig is. En voor anderen ook, het gaat niet hier om het gelijk halen, maar het tegenover elkaar zetten van meningen, feiten en opinies! Je ogen maar sluiten omdat je het toch nooit het volledige verhaal zal kennen doet er niet toe, het is wat je met de (weinige) informatie doet! Zo, en laat nu de oorlogszuchtige taal maar weer komen! ;)

7. T-box

T-box XBW donkergroentje

Leuk Bevonden:
    0
    olie is een doel. zeker weten. Niet dat per se VS alle olie daar wil hebben, maar wil zeker stellen dat het geexploiteerd kan worden. Momenteel hebben Rusland en China de meeste olie uit Irak op hun naam staan. Geen wonder dat zij zo tegen de oorlog zijn natuurlijk.
    Maar national secrurity speelt ook een grote rol natuurlijk.
    Over wereldvrede interesseren de amerikanen zich natuurlijk geen ene hol. Zolang zij maar veilig zijn.

8. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Precies, wat niet weet, wat niet deert-principe. Totdat er een aanslag wordt gepleegd en de Amerikanen menen dat ze in gevaar zijn, dus daarom automatisch de hele wereld.

Mooie thread hebbie gestart trouwens Tbox, meer dan 1000 views en negen pagina's vol overpeinzingen!

9. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    pfft echt geen discussie mogelijk met die gasten die echt 100% tegen bush zijn. Het feit is dat er niks was gebeurd als VS niks had gedaan. Je bent echt stom als je gelooft dat er dan wel een oorlog onder de VN vlag was gekomen...

10. T-box

T-box XBW donkergroentje

Leuk Bevonden:
    0
    ik ben iig niet tegen bush hoor. En ik vind dat ze de oorlog tot nu toe 'mooi' aanpakken. Geen bommentapijtjes maar tactisch met veel special forces.
    Je hebt wel gelijk dat er geen oorlog zou komen met VN. Tenminste niet snel. Ze zijn daar nu 10 jaar mee bezig, geen wonder dat VS z'n geduld op was.
    niks vergeleken met Beuker z'n threads :)

11. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    LOL!!!! Dit is humor! Als je tegenwoordig stom genoemd wordt omdat je kritisch bent én omdat er woorden in je mond gelegd worden die nooit geuit zijn, tja...
    De discussie op deze thread begon enigszins vorm te krijgen, maar dit soort reacties, tja...
    Om mijn mening dan maar in jouw bewoordingen te houden: oorlog is stom, saddam is stom, bush is stom, xbox is kicke, halo is kicke, discussie is kicke, me tarzan, you jane

12. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27

Je hebt altijd baas boven baas :)

13. Dmatri

Dmatri Bleed til you die

Leuk Bevonden:
    0
    Hmmmm,het is goed te merken dat er veel tegenstanders EN voorstanders zijn ,er zijn veel pro's maar ook con's.Dat zorgt ervoor dat iedereen een andere mening heeft,En dat is maar goed ook.!!

Als iemand een andere mening heeft dan jij val em dan niet persoonlijk aan ,alleen omdat ie een andere mening heeft.

De oorlog gaat voortvarend en tot nu toe niet zo heel veel Zware gevechten ,al zullen er natuurlijk wel veel doden vallen.Saddam be prepared youre days are numbered!!!

14. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Het is beter om actie te ondernemen dan om te wachten tot er een herhaling komt van 911.

Duitsland en Frankrijk hebben voor mijn gevoel een stuk makkelijker praten. Landen als Irak richten veel meer op de VS dan op hen.

Ik ben trots om Brit te zijn, en hoop dat er niet veel slachtoffers vallen bij onze jongens, maar natuurlijk hoop ik ook dat het Irakese volk zelf het goed maakt.

15. masterape

masterape Guest

Het is toch zo? Wil jij dan ook meedoen?

16. Xante

Xante Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, maar dat is totaal niet relevant. Jij zegt in weze: "Laten ze elkaar maar afknallen, als wij er maar geen last van hebben". Dus het boeit je totaal niks, totdat wij er mee te maken krijgt?

/edit: Dit is Drone op Xante's account :+

17. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Toch begrijp ik wel wat Apemonkeykingkong (ben ff naam kwijt [edit:masterape]) bedoelt: ik bedoel, iedereen is tegen een oorlog (om ff te nuanceren voordat er weer allemaal posts gemaakt worden: tegen gruwelen van oorlog) maar iedereen zit straks weer met z'n bordje op schoot naar de laatste ontwikkelingen in Irak te kijken. Om vervolgens door te zappen naar Goede Tijden...
    Ben benieuwd wie bijvoorbeeld op deze thread naar de anti-oorlog demonstratie morgen in Amsterdam gaat! Waarschijnlijk weinig omdat iedereen zoiets heeft van, aaaaaaah wat zielig! Maar eigenlijk vinden we het allemaal toch niet zo erg omdat de oorlog duizenden kilometers van ons vandaan gevoerd wordt! Dus gaan we morgen ook maar niet naar Amsterdam! En waarom, omdat het maar weinig mensen het écht boeit!

18. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Sorry dat ik het zeg maar ik lees hier een stukje bush oorlogs propaganda in terug..
    allereerst is de zogehete link tussen Al Quada en Saddam vooralsnog niet bewezen en al zeker niet een link tussen Saddam en 9/11.
    Dit is ook een statement die gebaseerd is op onbewezen voorspellingen., Irak heeft in de 10 jaar na de golf oorlog zich helemaal nergens op gericht, tja wat grote woorden hier en daar maar zo ken ik ook een bepaald noord koreaans dictatortje die dat soort uitspraken ook heb gemaakt maar daar zie ik geen amerikaanse tanks voor de deur staan.

Reden dat frankrijk niet ertegen is is vrij simpel.. die heeft wat belangen in Iraq in de huidige situatie.. Duitsland minder.
    Overigens is een land als Iraq geen echte grote bedreiging.. Voorbeeld is b.v al gegeven door Charon die tegen de israelische bevolking heeft gezegd dat ze zich geen zorgen hoeven te maken aangezien Irak hoogstwaarschijnlijk hun niet zal aanvallen en als ie het al doet waarschijnlijk toch geen chemische wapens heeft (egh. was deze oorlog niet daarom begonnen?)
    De grootste bedreiging voor landen als de states en engeland etc. is terrorisme. En met deze oorlog heb je daar grotere kans op dan zonder deze oorlog. En dat is niet omdat iraq eventueel links heeft met Terrorristische organisaties maar dat is omdat dat soort lui elke reden aanpakken om zo'n aanslag te plegen.. En wat is nou een mooiere reden dan een oorlog waarbij veel landen vraagtekens plaatsen..

Ik hoop zeker dat er niet veel slachtoffers vallen , niet bij de britten niet bij de amerikanen en ook zeker niet bij de irakeese bevolking. Zeker in het achterhoofd houdend dat dit een dubieuze oorlog is.. Tenminste in mijn optiek.
    Overigens hadden de amerikanen gezegd om in deze oorlog minder geheimhoudend te zijn dan in de vorige, tot heden komt daar ook nog niets van terecht..

Anyway, het is aan de gang en ik kan alleen maar hopen dat het snel voorbij is en dat de bedoelingen van de states echt zijn. (zelf vermoed ik dus van niet) Het is een beetje een keuze van 2 evils.. Ja natuurlijk is het goed voor de irakezen als saddam weg is. Maar deze oorlog gaat irak ook veel slachtoffers kosten en wat gebeurt er hierna? Kijk naar afghanistan dat is nou ook niet echt het toppunt van een correcte regering daar. Maar ze zijn pro-us dus doet Amerika er niets meer aan.
    Waarschijnlijk krijgen we met Iraq een soort iran2 een dictator heb daar straks de leiding wat ie doet met zijn volk intresseert niemand meer als ie maar geen bedreiging vormt. History repeats itself once again......

19. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    nja ik denk dat het niet om olie gaat.
    ik denk zelf dat ze gewoon al die terorrist achtige figuuren de wereld uit willen. na 9/11 is de wereld veranderd.
    Amerika is bang voor nieuwe (grote) aanvallen . ze willen dat dit nooit meer op grote schaal gebeurt. daarom vallen ze in een keer enkele landen aan (afganistan en Irak) zodat al deze tereur (nja gedeeltelijk) de wereld uit verdwijnt.

amerika heeft gewoon schoon genoeg van al die zakkenwassers die Amerika aanvalt.

En waarom vallen ze amerika aan? omdat ze moslam-gebieden bezsetten? kom nou...

MET ALLE RESPECT VOOR DE MOSLIM GEMEENSCHAP
    Valt het jullie niet op dat in dit soort landen de Islam word misbruikt? kijk naar bin laden, hij gebruikt Allah als een excusse om amerika aan te vallen. bv: '' Zet je tegen Amerika in, anders komt Allah je halen ofzow''
    waarschijnlijk zal Saddam dit ook wel willen doen...

Ik vindt dit zelf hartstikke erg, want al die mensen die er wel in geloven (denk je nou echt dat Saddam iets om de Islam geeft!?!?!) hebben het volgens mij hartstikke moeilijk.

...
    Trouwens, al die kinderen die je op tv ziet, die kinderen die half gewond liggen, wie zegt dat dat echt is?
    misschien heeft Saddam dit zelf wel gedaan. (Hij heeft namelijk al +/- 1 miljoen koerden vermoord !!!!!!)

kijk er zullen best wel kinderen omkomen (en onschuldige slachtoffers denk ik ) dat geloof ik best wel,
    maar ik denk (hoop) dat na dat deze oorlog voorbij is dat mensen weer overstraat durven etc. het is uiteindelijk in het voordeel vande Iraakse mensen.
    Amerika ziet als enige in (+spanje en de UK) dat al die jaren

20. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Mensen vergeten ook dat de amerikanen in de WO2 ons wel gered hebben ze hadden ons net zo goed kunnen laten stikken dat vergeten veel mensen nu in deze tijd.

Maar dan verwijsen mensen ook naar Vietnam... juist dat was een hele erge 'foute' oorlog. Maar de Amerikanen jagen Saddam wel weg en met Frankrijk zouden we over 4 jaar nog geen stap verder zijn!

Deel Deze Pagina