Ik vind je theorie leuk en interessant. je ziet echter over het hoofd dat we zonder deze oorlogen uitvindingen van een andere aard doen. De impuls die de wapenindustrie tijdens de tweede wereldoorlog kreeg, en dan met name in duitsland omdat daar de economie op de oorlog gericht was, kun je moeilijk prijzen.
In tijden van grote onrust is er minder nadruk op beschaving en meer nadruk op overleven. Vaak weinig produktief.
In tijden van relatieve rust in een gebied ontwikkelen zich daarentegen zaken die gericht zijn op het hogere, ik wil verwijzen naar de renaissance, de Carolingische Rainaisance, de pax romana, en de rustige periode's in de oudheid.
Kijkend naar de afgelopen periode, volgend op de koud eoorlog, waarinw e een relatieve rust en vrede in het westen kun je al snel concluderen dat de ontwikkelingen juist in de tijd van vrede een gigantische sprong hebben genomen. Pas na de koude oorlog ontwikkelde het internet, de computer en dergelijek zich in een gigantisch tempo. In tijden van vrede heeft d emens meer tijd om na te denken en is er meer aandacht voor wetenschap en kunsten.
Ik wil het volgende stellen, de meeste uitvindingen worden gedaan ten tijde van relatieve rust in eenbepaald gebied. Handel, wetenschap en kunst bloeien dan op (de verscheidense renaissances, en de klassieken zelf).
Tijdens een oorlog worden de dan gedane ontdekkingen toegepast om kwada te doen. Ik noem de atoombom, in theorie al bedacht ten tijd evan relatieve rust, pas toegepast en onderzocht voor kwade toepassing tijdens de tweed wereldoorlog.
Sykes, een revolutie vind je geoorloofd? Interessant, ben ik het ook eens met je eens. Mag ik vragen wat jouw politieke voorkeur is?
Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2004
1 persoon vindt dit leuk.