Ik ben weleens gepest. Op de basisschool. Mijn vrienden pakten ooit mijn rollokit (voor pennen en dergelijke) af. Ik werd woest en sloeg iemand compleet verrot. Dat was een van de populairste gastjes bij mij in de klas. Hij zinde op wraak en probeerde me met twee kameraden een tijd dwars te zitten. Toen ik hem vroeg waarom hij dat deed barste hij in tranen uit, en vertelde me dat hij het erg vond dat ik hem in elkaar geslagen had voor de hele klas. Sinds dat moment waren we weer vrienden.
Zelf heb ik veel mensen geplaagd op het voortgezet onderwijs. Ik kreeg zelf ook weleens wat terug. Ik herinner me dat ik ooit iemand een pakje chocomelk in zijn gezicht leegschoot omdat hij met mijn broodje voetbalde. Maar dat is meer wat heen en weer geklier.
Pesten dacht ik niet te doen maar bij één iemand ben ik zeker te ver gegaan. Ik maakte een opmerking tegen iemand die altidj ana de tafel zat (het zal over moeders en mannelijke geslachstdelen gegaan zijn). Hij werd daarom kwaad en wilde me aftuigen. Ik deed mijn beste judoworp en zette hem in de hoek om af te koelen. Echt een heel primitieve actie van mezelf (en ik wist schijnbaar al dat ik het onderwijs in wilde). Ik bedoel ik was verbaasd dat hij me aanvloog terwijl ik het zelf had uitgelokt. Gelukkig hebben we het diezelfde dag uitgepraat.
Hij werd eigenlijk altijd gepest. Het stomme was dat ik mijn eigen gepest afdeed als een geintje, maar als je van iedereen aldoor zulke geintjes naar je hoofd krijgt en men structureel dingen van je afpakt dan is zo'n geintje de druppel.
Ik denk dat pesten heel vaak gebeurd. Waarom? Volgens mij een machtspelletje.
De schuld ligt definitief bij de pester. De gepeste is overigens wel vaak het zelfde type persoon. Qua lichaamshouding straalt er vaak iets onzekers vanaf.
De pester is meestal even onzeker en reageert dit af op de pester. Diegene wil graag even laten zien dat hij zogezegd boven hem staat.
Veel pubers plagen elkaar met uiterlijkheden. Het gaat ook om de eigen onzekerheid. Vaak heb je de typische lelijk uitziende pestkop die het uiterlijk van ene ander afzeikt. Vaak met een prachtige karikatuurblik.
Ik kreeg laatst een heel leuk compliment van ene meisje uit mijn oude klas. Zij lag altijd uit de groep. Ik kwam haar tegen en ze zei dat ik altijd de enige was geweest die haar gewoon waardeerde voor wie ze was.
Ik hou niet van pesten, het is vrij nutteloos. De enige methode om het te voorkomen als gepeste zijnde is niet slaan maar blijk geven dat je op ieder vlak de pesteraankan. Gata het om ene opmerking? Geef dan een scherpe opmerking terug. En laat niet merken dat je bang bent. Vaak wordt de pester dan kwaad omdat je zijn zwakte blootlegt. Je kan er beter bovenstaan maar soms is psychologische oorlogsvoering geoorloofd
Het onderscheidt tussen een grapje en pesten schatten de meelooppesters vaak verkeerd in. Een grapje is iets eenmaligs, dat past binnen een vriendschappelijke relatie. Even ene plaagstootje. Pesten is iemand structureel dwarszitten.
Klik om te vergroten...